معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۱:۵۶

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ملاقات وزیر فناوری اتیوپی با هیات ایتالیائی

در تاریخ 31 اکتبر برابر با 9 آبان ماه  وزیر نوآوری و فناوری، با آقایان  بلته مولا ( Belete Molla)   و هیئت ایتالیایی متشکل از شهردار برگامو، جورجیو گوری، رئیس دانشگاه برگامو، پروفسور سرجیو کاوالیری، روسای بخش های صنعتی این کشور ملاقات داشت در این ملاقات ، هر دو طرف زمینه‌های همکاری احتمالی را برای تعمیق بیشتر روابط اتیوپی و ایتالیا در موضوعات ارتباط دانشگاه و صنعت، توسعه منابع انسانی، انتقال فناوری و تحول دیجیتال بررسی کردند.

وزیر نوآوری و فناوری، بلته مولا ، اظهار داشت که از آنجایی که ایتالیا کشوری از نظر فناوری پیشرفته است، اتیوپی می‌تواند تجربیات زیادی را از این کشور بگیرد. او گفت که کشورش مشتاق همکاری در زمینه تحقیق، انتقال فناوری، پیوند دانشگاه و صنعت و دیجیتالی می‌باشد .

وزیر اتیوپی با بیان اینکه اتیوپی کشوری با پتانسیل های بکر است، اظهار داشت که شرکت های ایتالیایی در صورت مشارکت در بخش های تجاری و سرمایه گذاری از این فرصت به طور گسترده بهره مند خواهند شد.

این هیئت بیان کرد که آنها می خواهند روابط و همکاری کشور خود را با اتیوپی در پارک صنعتی، پارک فناوری اطلاعات، پیوند دانشگاه و صنعت، انتقال فناوری، توسعه منابع انسانی، تحقیق و تحول دیجیتال و ظرفیت سازی نهادی تقویت کنند.

شهردار جورجیو گوری از وزیر و هیئت همراه دعوت کرد تا از مراکز فنی و صنعتی در این شهر بازدید کنند

https://www.fanabc.com/english/mint-minister-confers-with-italian-delegation

اظهارات سازمان قهوه و چای اتیوپی

در تاریخ 9 آبان ماه  سازمان قهوه و چای اتیوپی (ECTA) اعلام کرد که بیش از 356 میلیون دلار از صادرات قهوه، چای و محصولات ادویه در سه ماهه اول سال مالی جاری درآمد داشته است.

قهوه، چای و ادویه جات از جمله محصولات صادراتی کشاورزی هستند که اتیوپی ارز خارجی آنها را تامین می‌کند. اداره قهوه و چای اتیوپی تاکید کرد که در تلاش است تا با حفظ عرضه و کیفیت محصول به بازار خارجی، درآمد را افزایش دهد.

شفیع عمر، قائم مقام مدیرکل این سازمان با بررسی عملکرد سه ماهه اول ECTA در سال مالی جاری، اظهار داشت: این سازمان با صادرات 364 هزار تن قهوه، چای و ادویه جات در صدد جمع آوری بیش از 1.79 میلیارد بیر است.

محصولات قهوه، چای و ادویه اتیوپی به امارات متحده عربی، سودان، عربستان سعودی، کره، ژاپن، ایالات متحده، اندونزی، هلند، کنیا و سایر کشورها صادر می‌شود.

https://www.fanabc.com/english/over-356mln-pocketed-from-coffee-tea-export-trade-in-first-quarter

ادعای وزارت فناوری برای بدست گیری و ارتباط با تجارت الکترونیک

در تاریخ 10 آبان ماه  وزارت نوآوری و فناوری (MinT)، با مشارکت Iceaddis و بنیاد مسترکارت، یک نسخه ی نمایشی فین تک را با هدف تقویت فناوری‌های استارتاپی درگیر در تجارت الکترونیکی ترتیب داده است.

این نسخه ی نمایشی برای پیوند دادن شرکت های فناوری تجارت الکترونیکی و استارت آپ ها با سرمایه گذاران بالقوه در نظر گرفته شده است.

شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌های فعال در کسب ‌وکارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک، محصولات و خدمات خود را در رویداد نمایشگاهی که روز سه‌شنبه در آدیس آبابا آغاز شد، به نمایش می‌گذارند.

وزیر امور نوآوری و فناوری، یشورون آلمایهو (  Yishurun Alemayehu  )  در سخنان خود در این رویداد اظهار داشت که این موسسه در حال تلاش برای حمایت از حدود 100 استارتاپ مبتنی بر تجارت الکترونیک در آنجا با ایجاد بیش از 56000  شغل جدید در این بخش در سه سال آینده است.

آببه چکول، رئیس بخش اقتصاد دیجیتال در بنیاد مسترکارت، به نوبه خود، از تلاش های مداوم MinT برای اطمینان از مشارکت و افزایش منافع برای جوانان در این زمینه قدردانی کرد.

https://www.fanabc.com/english/mint-vows-to-shore-up-e-commerce-based-startups-generate-more-jobs

اولین محموله کود خاکی به اتیوپی در سال جدید

معاون رئیس حزب شکوفایی درتاریخ 12 آبان ماه ، آدام فرح، روند انتقال کود خاک از بندر جیبوتی برای فصل زراعی 2016/2017 را آغاز کرد.

در این مراسم هیئتی به سرپرستی وزیر کشاورزی، آقای آمنته (Amente ) و مقامات دولت جیبوتی حضور داشتند وزیر کشاورزی و هیات همراه که صبح همان روز  با سفیر اتیوپی در جیبوتی، برهانو تساگایه، روند انتقال کود خاک را بررسی کردند.

اطلاعات حاکی از آن است که یک نماینده در روزهای آینده در خصوص بهبود توزیع کودهای خاک در طول اقامت خود در جیبوتی مشاوره خواهد داد.

یادآور می‌شود، کشتی بارگیری شده با 51 هزار و 420 تن کود خاک اوره در 18 اکتبر 2016 در اولین دور واردات کود خاک وارداتی برای فصل تولید 2016/17 وارد بندر جیبوتی شد.

219534https://www.fanabc.com/archives/

اعلام آمادگی اتیوپی برای شرکت در نمایشگاه 5 نوامبر چین

 وزارت تجارت  اتیوپی در تاریخ 12 آبان ماه اعلام کرد این کشور آمادگی‌های لازم را برای شرکت در ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) که از 5 تا 10 نوامبر در شانگهای برگزار می‌شود، را دارد .

به گفته این وزارتخانه، نمایشگاه ، اتیوپی را قادر می سازد تا با گسترش مقاصد جدید و تقویت مقاصد موجود، صادرات خود را به بازار گسترده چین افزایش دهد.

آقای اماکله یمان (Amakele Yimam ) رئیس توسعه تجارت صادرات در این وزارت، اظهار داشت که صادرکنندگان دانه‌های روغنی، حبوبات و قهوه که تاکنون عملکرد صادراتی عالی داشته و ظرفیت صادرات بهتری در سال مالی جاری دارند، در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

آماکله گفت که در CIIE، انتظار می رود صادرکنندگان اتیوپیایی با انجام فعالانه تعاملات تجاری به تجارت (B2B) و تماس با خریداران جدید، قراردادهای فروش را امضا کنند. این مقام خاطرنشان کرد: این امر کمک زیادی به موفقیت برنامه تجارت صادراتی سال مالی 2023-2024 خواهد کرد.

ششمین نمایشگاه بین المللی تجارت چین (CIIE) که شرکت کنندگانی از بیش از 154 کشور از جمله اتیوپی را گرد هم می آورد، جایی است که تغییرات آب و هوایی، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته و محصولات مصرفی به طور گسترده معرفی می‌شوند. گفته می‌شود که این رویداد نقش مهمی در تسهیل همکاری باکیفیت طرح کمربند و جاده ایفا می نماید.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-gearing-up-ahead-of-participation-in-the-6th-ciie

برگزاری  کمیته پیشرفت و توسعه اتیوپی

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه دمکه مکونون تاکید کرد که جنبش تامرات ( پیشرفت و رفاه ) اتیوپی باید به عنوان پایه اصلی رشد اقتصادی در نظر گرفته شود و باید با توجه و همکاری ویژه کار شود.

وی خاطرنشان که این حرکت احیای بهتری را در بازار محصولات داخلی به‌ویژه در شناسایی و ارائه راهکارهایی برای رفع تنگناها در صنعت تولید ، ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد جنبش کارگری اتیوپی با هماهنگی مشکلات موجود در این بخش را حل کرده و به نتایج بزرگی دست یافته است. و باید با همکاری و تلاش بیشتر با حفظ جنبش توسعه اقتصادی اتیوپی به عنوان پایه اصلی رشد اقتصادی تلاش کنیم. و  رهبری در همه سطوح باید با اشتیاق و قاطعیت کار کند، به ویژه با مبارزه با فساد و اعمال فساد در این بخش.

وی تاکید کرد: حل مشکلات مربوط به سیاست ها و عملکردها از طریق هماهنگی باید همچنان کاری باشد که برای فردا نمی‌توان انجام داد ، در این نشست وزیر صنعت نیز به نوبه خود اظهار داشت :: جنبش تولیدی اتیوپی نقش مهمی در جایگزینی محصولات وارداتی داخلی دارد.

به عنوان مثال او گفت که در سه ماهه توانسته است با هزینه 350 میلیون دلاری محصولات وارداتی را جایگزین تولیدات داخلی کند ، وی خاطرنشان کرد: حدود 360 صنعت که در گذشته فعالیت خود را متوقف کرده بودند، کمک های لازم را انجام دادند و شروع به کار کردند.

اعضای کمیته تاکید کردند: به ویژه ارزش افزوده به محصولات، نوسازی سیستم تدارکات و ارائه محصولات با کیفیت به بازارهای داخلی و صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد.

https://www.ena.et/web/amh/w/amh_3528912

اعطای یارانه سوخت به رانندگان

وزارت حمل و نقل و تدارکات اعلام کرد: در سه ماهه اول سال مالی ، دو هزار و 102 راننده که بدون ارائه خدمات از یارانه سوخت استفاده کرده بودند، مجبور به بازگشت پول آن شدند.

سلمان محمد، هماهنگ کننده پروژه ملی هدفمند یارانه سوخت در وزارت حمل و نقل و لجستیک، گفت : وزارتخانه روشی برای بازپرداخت یارانه سوخت استفاده شده توسط وسایل نقلیه خدمات حمل و نقل بدون سرویس دارد. بر این اساس دو هزار و 102 راننده که در سه ماهه اول سال  از یارانه سوخت بدون ارائه خدمت استفاده کرده اند از چهار میلیون و 416 هزار و 143 بیری بازپرداخت شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد، تعداد خودروهای توقف یارانه ای در سه ماهه اول به بیش از پنج هزار خودرو رسید. به همین ترتیب از تیرماه تا 9 شهریور  تعداد خودروهای خروج از یارانه سوخت به 35 هزار دستگاه رسید.

به گفته آقای سلمان؛ از ابتدای راه اندازی سامانه یارانه سوخت تا 9 شهریور  بیش از 23.4 میلیارد بیر یارانه برای خودروها اعطا شده است. در سه ماهه اول سال ، بیش از 6.7 میلیارد یارانه برای وسایل نقلیه اعطا شد.

تعداد خودروهای مشمول سامانه یارانه در حال افزایش است. آقای سلمان گفت که 240 هزار و 890 خودرو تا 9 شهریور  وارد سیستم دیجیتال شده است.

https://press.et/?p=113234

دیدار هیات جیبوتی با اعضای عرب صندوق بین المللی پول 

در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، هیئت جیبوتی به سرپرستی الیاس موسی دواله وزیر اقتصاد و دارایی به همراه همکار خود در بودجه، اسمان ابراهیم روبله، با هیئت عرب صندوق دیدار کرد. توسعه اقتصادی و اجتماعی (FADES) به سرپرستی آقای بدر السعد، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل صندوق.

در این دیدار بر تقویت روابط مشارکتی بین جمهوری جیبوتی و FADES تاکید شد. FADES از سپتامبر 2020، یک شریک استراتژیک بزرگ در توسعه جیبوتی بوده و از تلاش‌های دولت در اجرای سیاست توسعه خود با تمرکز بر حوزه‌های کلیدی مانند انرژی، برنامه‌ریزی شهری و آموزش حمایت قابل توجهی می‌کند   مدیر کل FADES مجدداً بر تعهد خود برای ادامه حمایت از جیبوتی در تلاش برای شکوفایی اقتصادی و رفاه برای جمعیت این کشور تاکید کرد.

https://www.lanation.dj/a-marrakesh-le-ministre-ilyas-moussa-dawaleh-s-entretient-avec-le-directeur-general-du-fades

/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما