معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۳

کارت بانکی داخلی TROY و افزایش روز افزون تمایل به استفاده از آن توسط شهروندان ترکیه

از اکتبر سال جاری میلادی تعداد 55 بانک و موسسه پول الکترونیک عضو استفاده از کارتهای با لوگوی TROY شدند. این کارت می‌تواند در تمامی تراکنش های سیستمهای خود پرداز، دستگاههای POS بانکی و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.

در سال 2015 میلادی با پیشگامی مرکز کارتهای بین بانکی کشور (BKM)، بانکهای ترکیه گرد هم آمدند و طرح کارت بانکی محلی TROY را مطرح و عملی نمودند که روش پرداخت این کارت بانکی داخلی در سال 2016 میلادی راه اندازی شد.پس از آن که بانک مرکزی ترکیه نیز یکی از سهامداران مرکز کارتهای بین بانکی شد، استفاده از کارتهای بانکی TROY سرعت بیشتری گرفت و بر تعداد آنها در نزد شهروندان ترک افزوده شد.

در سال گذشته تعداد این نوع کارت در کشور 12.8 میلیون عدد بود که  اکنون تعداد 19 میلیون کارت بانکی با لوگوی TROY  در سطح کشور وجود دارد که از پشتیبانی به روز ترین فن آوریها در زمینه سیستم های کارت برخوردار است.

از اکتبر سال جاری میلادی تعداد 55 بانک و موسسات پول الکترونیک عضو استفاده از کارتهای با لوگوی TROY شدند که این کارت می‌تواند در تمامی تراکنش های سیستمهای خود پرداز، دستگاههای POS بانکی و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع کارتها در سراسر کشور در خرید اقساطی نیز از سوی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتهای بانکی TROY که در پشت آنها لوگوی کارت بین المللی دارد می‌تواند در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که حجم خرید با کارت‌های لوگوی TROY در ماه اکتبر نسبت به ژانویه امسال تقریباً ۱۴ برابر شد و به ۴۸ میلیارد لیر رسید، از ابتدای سال ۲۰۲۳ در مجموع ۲۳۹.۲ میلیارد لیر تراکنش با کارت‌های TROY انجام شده است. در حالی که استفاده از TROY در مقایسه با ژوئن سه برابر شده است، انتظار می‌رود تقاضا برای استفاده از کارت‌هایی بانکی  TROY و جایگزینی آن به جای کارت های دیگر افزایش بیشتری پیدا کند.

استفاده از کارت داخلی TROY که فناوری آن در ترکیه توسعه یافته است در سه ماهه سوم و مقایسه با سه ماهه دوم سال جاری سه برابر شده است. مسئولان بانکی اعلام کردند در هفته‌های اخیر تقاضا برای کارت‌های TROY در بانک‌ها افزایش یافته است و انتظار می‌رود در روزهای آینده تقاضا برای کارت‌های با TROY چه برای کارت‌های جدید و چه برای تعویض کارت افزایش یابد.

نظر سنجی‌ها در خصوص تمایل استفاده شهروندان ترک از کارت بانکی TROY نشان می دهد که تولید داخلی بودن آن به عنوان یک محصول ملی یکی از دلایل عمده استفاده از این نوع کارتها در سیستم بانکی است و شهروندان بر این باورند که به جای استفاده از کارتهای خارجی که سود آن به شرکتهای خارجی می رسد بهتر است از بانکهای داخلی استفاده نمایند تا شرکتهای داخلی منتفع گردند.

رئیس اتحادیه مصرف کنندگان ترکیه در این مورد اظهار داشت که پس از حملات اسرائیل به فلسطین که از 7 اکتبر آغاز شد، شهروندان و مصرف کنندگان داخلی ، شرکت هایی را که از این حملات حمایت کردند را تحریم نموده اند.

تحریم ها فقط به کالاهایی مانند مواد غذایی و آشامیدنی محدود نمی‌شود و در 15 روز گذشته گرایش به استفاده از سیستم پرداخت و استفاده از کارت بانکی داخلی روز به روز افزایش داشته است. کارت بانکی TROY در انواع مختلف از جمله : کارت اعتباری، دبیت کارت و کارت پیش پرداخت تعبیه شده و در بین شهروندان ترک از سوی بانکها ارائه می‌شود .

 

       منبع :    http://www.trthaber.com                                                    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما