معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

صنعت گردشگری سریلانکا در ماه اکتبر 2023

صنعت گردشگری سریلانکا با وجود آنکه توانسته است در سال 2023 شرایط بسیار خوبی را (البته نسبت به دوران پسا حوادث تروریستی 2019) تجربه کند، اما به دلایل مختلف که برخی از آنها خارج از توان کنترل سریلانکا است، با نوساناتی همراه بوده است.

نگاه کلی

ماه

سال 2022

سال 2023

میزان تغییر

ژانویه

82327

102545

24.5

فوریه

96507

107639

11.5

مارس

106500

125495

17.8

آوریل

62980

105498

67.5

می

30207

83309

175.8

ژوئن

32856

100388

205.5

جولای

47293

143039

202.4

اوت

37760

136405

261.2

سپتامبر

29802

111938

275.6

اکتبر

42026

109199

159.8

نوامبر

59759

-

-

دسامبر

91961

-

-

مجموع

 719978

1125455

-

همان گونه که در جدول فوق قابل ‌مشاهده است، هر چند روند ورود گردشگران در ده ماه ابتدای سال وضعیت بسیار مناسبی به ویژه در مقایسه با سال 2022 را نشان می‌دهد اما در دو ماه سپتامبر و اکتبر ورود گردشگران کمتر از میزان پیش‌بینی شده مقامات گردشگری این کشور بوده است. برای این امر دلایل متعددی وجود دارد.

هر چند ماه سپتامبر، ماه غیر گردشگری سریلانکا محسوب می‌شود اما توقع می‌رفت که ورود گردشگران در ماه اکتبر به حدود 147 هزار نفر برسد اما میزان محقق شده 30 هزار نفر کمتر از این میزان بود که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع را می‌توان تحولات اخیر در فلسطین اشغالی دانست.

مهم‌ترین بازارهای گردشگری

از منظر منطقه‌ای، تفاوتی را نمی‌توان در ورود گردشگران از کشورهای منطقه به سریلانکا (نسبت به ماه‌های گذشته) مشاهده کرد. بیشترین ورود گردشگران از آسیا-پاسیفیک با 49.2 درصد بوده است. بعد از آن گردشگران از اروپا 43.7 درصد، از قاره آمریکا با 4.8 درصد، از خاورمیانه با 1.5 درصد و از آفریقا با 0.7 درصد قرار دارد. از سوی دیگر در بین کشورها نیز مانند چند ماه گذشته هند با ورود بیش از 28 هزار نفر گردشگر، اولین بازار گردشگری سریلانکا محسوب می‌شود و بعد از آن روسیه، انگلیس، آلمان و چین در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ردیف

کشور

سپتامبر 2023

سهم از کل (درصد)

1

هند

28222

26

2

روسیه

10629

9.7

3

انگلیس

8454

7.7

4

آلمان

7548

6.9

5

چین

6211

5.7

6

استرالیا

4977

4.6

7

مالدیو

3862

3.5

8

فرانسه

2956

2.7

9

آمریکا

2651

2.4

10

اسپانیا

2488

2.3

همانگونه که مشخص است جایگاه هند در کنار انگلیس، روسیه و آلمان و چین به عنوان بازارهای اصلی گردشگری سریلانکا تثبیت شده است. البته باید اشاره کرد که با توجه به آغاز فصل سرما در اروپا و روسیه احتمال افزایش قابل توجه گردشگران از این کشورها به ویژه روسیه را نمی‌توان از نظر دور داشت.

در خصوص گردشگران ایرانی نیز با توجه به ورود  530 (پانصد و سی) گردشگر ایرانی در ماه اکتبر به سریلانکا، تعداد کل گردشگران ورودی کشورمان در ده ماه ابتدایی سال به 8639 (هشت هزار و ششصد و سی و نه) نفر رسید که رشد قابل توجهی نسبت به ورود تعداد 3733 (سه هزار و هفتصد و سی و سه) نفر در مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. البته باید اشاره کرد که از این میزان، 3738 (سه هزار و هفتصد و سیصد و هشت) نفر در تعطیلات سال نو شمسی و بیش از 1500 نفر نیز در بازه تعطیلات پایانی تابستان به سریلانکا سفر کرده اند. این آمار به معنای آن است که از کل گردشگران ایرانی وارد شده به سریلانکا تاکنون 61 درصد آنها در دو بازه زمانی تعطیلات نوروز و فرصت پایانی تابستان به این کشور سفر کرده‌اند.

از سوی دیگر باید به نقش چهار شرکت هواپیمایی سریلانکا (32 درصد)، قطر (12 درصد)، امارات (9 درصد) و این‌دیگو (9 درصد) نیز اشاره کرد؛ چهار شرکتی که توانسته‌اند مجموعاً 62 درصد از ظرفیت گردشگری این کشور را به خود اختصاص دهند.

جمع‌بندی

گردشگری سریلانکا با وجود روند مطلوب در سال جاری، در دو ماه اخیر، از پیش‌بینی‌های موجود فاصله گرفته است و همین موضوع، نگرانی‌های جدی را در خصوص اینکه آیا این کشور می‌تواند موفق به جذب گردشگر به میزان بیش از 1.5 میلیون نفر شود را ایجاد کرده است. اما به نظر می‌رسد که تحقق درآمد 2 میلیارد دلاری چندان دور از ذهن نباشد و این کشور با توجه به آغاز فصل گردشگری از اواخر اکتبر می‌تواند شاهد تحقق درآمد پیش‌بینی شده از این بخش باشد.

البته در این بین تحولات بین‌المللی و حتی داخلی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر صنعت گردشگری این کشور داشته باشد. تحولات خاورمیانه و برخی اعتصابات در ماه‌ اخیر در سریلانکا می‌تواند زمینه افزایش نگرانی برای سفر به سریلانکا را مهیا نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما