معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۴:۲۳ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 جلسه مشترک سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی پاکستان درخصوص نحوه پرداخت اتحادیه تسویه حساب آسیایی( ACU ) برای 150 صادرکنندگان پاکستانی برگزار شد

کراچی: سازمان توسعه تجارت پاکستان (TDAP) با همکاری بانک مرکزی پاکستان (SBP) یک جلسه آگاه سازی برای صادرکنندگان با هدف تسهیل پرداخت ها و مبادلات وارداتی آنها از طریق اتحادیه تسویه حساب آسیایی (ACU) برگزار کرد. در این نشست که در مقر TDAP در کراچی برگزار شد، بیش از 150 صادرکننده از بخش های مختلف حضور داشتند. هدف از این جلسه اطلاع رسانی به صادرکنندگان در مورد ابتکارات انجام شده توسط بانک مرکزی پاکستان برای تسهیل عملیات ارزی آنها و رسیدگی به سوالات و شکایات آنها بود. در این جلسه موضوعاتی مانند میز تسهیلات صادرات SBP، دارندگان حساب های روپیه غیر مقیم و مکانیسم ACU را پوشش داد. سخنرانان SBP شامل احسین وقاص، مدیر اضافی بخش سیاست مبادلات، و عبید بن مسلم، معاون اداره مالی بود.

وقاص در مورد ابتکارات مختلف راه اندازی شده توسط SBP برای حمایت از صادرکنندگان از جمله سرمایه گذاری سهام در خارج از کشور، ارسال مستقیم اسناد، حفظ و استفاده از وجوه ارزی، صدور کارت نقدی و گواهی تحقق اقدام، تسهیلات حواله خارجی به دیجیتال به شرکت کنندگان، ارائه خدمات، کسب خدمات از خارج از کشور، و انجام معاملات تحت پنجره واحد پاکستان توضیح داد. او همچنین عملکرد حساب‌های روپیه غیرمقیم را توضیح داد که به افراد غیر مقیم اجازه می‌دهد تا حساب‌های روپیه‌ای را برای پرداخت قبوض واردات به روپیه پاکستان باز کنند. مسلم بر مزایای استفاده از مکانیزم ACU برای تراکنش های درون منطقه ای در میان بانک های مرکزی شرکت کننده تاکید کرد. وی گفت: ACU یک ترتیب پرداخت چند جانبه است که به صورت دوره‌ای پرداخت‌های مربوط به تراکنش‌های درون منطقه‌ای را بین بانک‌های مرکزی مشارکت‌کننده تسویه می‌کند. پاکستان یکی از اعضای موسس ACU است که در حال حاضر 9 عضو (شامل ایران، هند و پاکستان)  در سال 2021 بوده و پاکستان نیز یکی از اعضای آن است. وی افزود در سال 2021 عملیات پرداخت از طریق اتحادیه مذکورتا 28.8 میلیارد دلار بوده است که سهمیه پاکستان از آن به 948.91 میلیون دلار رسیده است.

https://www.thenews.com.pk/print/1125244-tdap-sbp-hold-session-on-acu-for-exporters

https://www.brecorder.com/news/40271418#:~:text=KARACHI%3A%20TDAP%20organised%20an%20awareness,by%20more%20than%20150%20exporters

https://jehanpakistan.com/epaper/detail_news.php?news=%2Fepaper%2Fepaper%2Fkarachi%2F031123%2FP2-23.jpg

رقابت پذیری صادرات در بخش خودرو

کراچی: بخش خودرو در پاکستان با بحران اقتصادی کنونی مواجه است. چالش‌های مربوط به تراز پرداخت‌ها، که نه تنها به محدودیت واردات، بلکه به رکود اقتصادی منجر شده است، به فروش خودروهای جدید در کشور آسیب وارد کرده است. بر اساس آمار اخیر به اشتراک گذاشته شده توسط Pakwheels.com، فروش خودرو در سه ماهه اول سال مالی جاری 44 درصد کاهش داشته است در حالی که فروش اتوبوس 32 درصد کاهش یافته است. این سؤالاتی را در مورد عملکرد بخش خودرو ایجاد می‌کند و نگرانی‌هایی را در مورد تطبیق پذیری آن ایجاد می‌کند زیرا عمدتاً با صادرات ناچیز به سمت داخل است. الگوهای تجارت بین المللی در صنعت خودرو را در سمپوزیوم اخیر نمایشگاه قطعات خودرو پاکستان 2023 که در مرکز نمایشگاه کراچی برگزار شد، ارائه کردم. داده‌های مربوطه برای تجزیه و تحلیل از منابع مختلف از جمله مجموعه داده BACI CEPII، راه حل تجارت جهانی اطلاعات بانک جهانی، NTM Hub Unctad و جدول خروجی ورودی چند منطقه ای ADB استخراج شده است. مجموع تجارت جهانی در این بخش در سال 2021 از 1.8 تریلیون دلار فراتر رفت که 800 میلیارد دلار از طریق تجارت محصولات واسطه ای مانند موتور، ترمز، گیربکس، سایر قطعات و لوازم جانبی کمک شد. پنج صادرکننده بزرگ آلمان، ژاپن، چین، ایالات متحده و مکزیک بودند. همه آنها بیش از 100 میلیارد دلار صادرات داشتند. آلمان و چین نیز بیش از 100 میلیارد دلار صادرات قطعات و لوازم جانبی را گزارش کردند. صادرکنندگان عمده در این صنعت نه تنها خودروهای نهایی را صادر می‌کنند، بلکه قطعات و لوازم جانبی را نیز با ارزش قابل توجهی در تولید خودروهای نهایی صادر می‌کنند.

با این حال، تجارت در این بخش بسیار منطقه ای است. مکزیک عمدتاً با ایالات متحده تجارت می‌کند، در حالی که تایلند، صادرکننده اصلی در منطقه آسیا، عمدتاً با همتایان خود در شرق آسیا تجارت می‌کند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که بزرگترین صادرکنندگان نیز بازارهای مقصد مهمی هستند که اهمیت تجارت درون صنعتی در این بخش را برجسته می‌کند. متأسفانه پاکستان تنها 160 میلیون دلار کالا در این صنعت صادر کرد که 85 درصد آن قطعات و لوازم جانبی را تشکیل می داد. پاکستان سیاست های تجاری بسیار قهقرایی دارد که رشد تولیدکنندگان در این بخش را محدود کرده است.

https://tribune.com.pk/story/2444912/export-competitiveness-in-auto-sector

آمریکا همچنان مهمترین مقصد صادرات پاکستان است

بر اساس آمارهای ارانه شده در سه ماه اول سال مالی 2023-24، آمریکا همچنان به عنوان مقصد اصلی صادرات محصولات پاکستانی بوده است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی پاکستان (SBP) پس از آن چین و انگلستان قرار دارند. صادرات به آمریکا از ژوئیه تا سپتامبر 2023 بالغ بر 1376.125 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 کاهش 17.04 درصدی را نشان می دهد که شاهد صادرات 1658.815 میلیون دلاری بوده است.در مورد چین، پاکستان کالاهایی به ارزش 633.374 میلیون دلار در مدت مشابه صادر کرد که نسبت به سال قبل که صادرات 501.000 دلار بود، 26.42 درصد افزایش داشت. انگلستان با صادرات محصولات پاکستان به ارزش 518.948 میلیون دلار در همان ماه‌ها، جایگاه سوم را به عنوان مقصد برتر صادراتی به خود اختصاص داد. این کاهش در مقایسه با صادرات 519.948 میلیون دلاری در سال قبل از آن نشان داد.

مقاصد صادراتی مهم دیگر برای پاکستان شامل امارات متحده عربی با ارزش صادرات 472.166 میلیون دلار است که 27.64 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. صادرات به آلمان 364.446 میلیون دلار ثبت شد که نسبت به سال قبل 456.895 میلیون دلار کاهش اندکی داشت. تجارت پاکستان با کشورهای مختلف منطقه و فراتر از آن همچنان در حال تکامل است و صادرات هم رشد و هم نوسانات را در سه ماهه اول سال مالی 2023-2024 پیش بینی می نماید.

https://tribune.com.pk/story/2444066/us-remains-top-export-destination-for-pakistan

موافقت دولت پاکستان با افزایش قیمت گاز در این کشور

دولت فدرال با افزایش قیمت گاز موافقت کرد. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی بخش انرژی، افزایش قیمت گاز به پیشنهاد اوگرا انجام شده است که از اول نوامبر اجرایی می‌شود. 57 درصد از مصرف کنندگان گاز در گروه حمایت شده قرار دارند ، هزینه ثابت برای مصرف کنندگان رده حفاظت شده 400 روپیه تعیین شده است. مصرف کنندگانی که از 0.25 تا 0.9 مترمکعب گاز استفاده می‌کنند، هزینه ثابت 400 روپیه و مصرف کنندگانی که از 0.25 تا 1.5 مترمکعب استفاده می‌کنند، هزینه ثابت 1000 روپیه را در ماه پرداخت خواهند کرد. بر اساس این اطلاعیه مصرف کنندگان 2 تا 4 مترمکعب و بالاتر ماهیانه 2000 روپیه هزینه ثابت پرداخت خواهند کرد، به گفته سخنگوی سازمان انرژی، اگر دولت موقت قیمت گاز را افزایش نمی داد، بدهی گردشی 400 میلیارد روپیه افزایش می یافت.

https://urdu.dunyanews.tv/index.php/ur/Business/766784

امضای توافقنامه شرکت وافی انرژی جهت خرید اکثریت سهام شل پاکستان

وافی انرژی توافقنامه ای را برای خریداکثریت سهام شرکت شل پاکستان امضا کرده است. وافی انرژی با شرکت Shell International Plc برای خرید اکثریت سهام در( Shell Pakistan ) با Shell Petroleum Company Limited به توافق رسیده ، وافی انرژی یک خرده‌فروش پیشرو سوخت در عربستان سعودی است و سایت‌های متحرک را در عربستان سعودی با نام تجاری Shell اداره می‌کند. این خرید بخشی از استراتژی وافی انرژی برای گسترش منافع تجاری و سرمایه گذاری خود آن می‌باشد. وافی انرژی معتقد است که بازار پاکستان دارای پتانسیل رشد بوده و برای ایجاد ارزش و رشد، سهمی در SPL به دست آورده است. شرکت شل پترولیوم تصمیم گرفته است 77.42 درصد سهام اکثریت خود را به Wafi Energy LLC بفروشد.

https://e.jang.com.pk/detail/563573

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2023-11-02/page-4

https://ummat.net/epaper/news.php?date=2023/11/02/&p=news-65.gif

https://e.jang.com.pk/detail/564185%22

 

 برنامه ریزی دوباره پرواز های داخلی و بین المللی شرکت هوایی پاکستان(PIA) پس از پرداخت بدهی سوخت

شرکت هوایی بین المللی پاکستان (PIA) پس از پرداخت500 میلیون روپیه به شرکت نفتی دولتی پاکستان (PSO) بابت بدهی سوخت، عملیات پرواز هایش را از سر خواهدگرفت. طبق بیانیه اطهر اعوان، سخنگوی شرکت هوایی پاکستان پس از پرداخت هزینه سوخت، 46 پرواز اعم از داخلی و بین المللی را و 75 پرواز را برای دو روز برنامه ریزی کرده ایم. ناگفته نماند که از چند هفته اخیر حدودا 400 پرواز مختلف بعلت عدم پرداخت و به تبع آن تعلیق تامین سوخت توسط شرکت ملی نفت پاکستان، لغو شده بودند.

 https://e.thenews.com.pk/detail?id=251864

وزیر موقت انرژی پاکستان: خسارت های پی در پی منجر به افزایش تعرفه گاز شده است

محمد علی، وزیر موقت انرژی پاکستان، در جریان بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع کراچی، به بازرگانان قول داد که او در جلسه هیئت دولت برای کاهش دادن تعرفه گاز تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. وی با بیان اینکه اداره گاز در سال های اخیر متحمل خسارتی قریب به 400 میلیارد روپیه، شده است و در سال گذشته این حجم به 461 میلیارد روپیه شده است درحالیکه امروز به 2.100 میلیارد روپیه رسیده است، گفت: همین خسارت منجر به افزایش تعرفه گاز شده است. وزیر موقت انرژی تاکید داشت که طبق تصمیم اداره تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA) 60 در صد از مصرف کنندگان داخلی گاز بایستی هزینه اضافی 400 روپیه را بپردازند.

 https://tribune.com.pk/story/2443514/minister-vows-to-take-up-gas-tariff-issue-in-cabinet

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما