معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کویت

حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در کشور کویت از سال 2015 تا مارس 2023 به حدود 1.47 میلیارد دینار (حدود 4.5 میلیارد دلار) رسیده است .

گزارش سالانه سازمان تشویق سرمایه‌گذاری مستقیم حاکی از آن است که حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم مورد تایید از سال 2015 تا مارس 2023 به حدود 1.47 میلیارد دینار (حدود 4.5 میلیارد دلار) رسیده که شامل 69 نهاد سرمایه‌گذاری از 26 کشور مختلف می‌باشد و نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در سال گذشته بیش از 195 میلیون دینار (حدود 630 میلیون دینار) از ایرلند، هلند، هند، مصر، بحرین و لبنان بوده است.

شیخ دکتر مشعل جابر الاحمد الصباح، مدیر کل سازمان تشویق سرمایه گذاری مستقیم، در سخنرانی خود در هشتمین گزارش سالانه این مرجع برای سال مالی 2022/2023 گفت که سال گذشته شاهد ادامه روند تقویت سازوکارهای همکاری با مراجع ذی صلاح دولتی و ایجاد مشارکت با دفاتر و شرکت های مشاور مورد تایید جهت تسریع مراحل و ارائه تسهیلات و رسیدگی لازم به سرمایه گذاران موجود و علاقمند بودیم.

وی به افزایش مخارج اقتصاد ملی توسط نهادهای سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سوی این سازمان به میزان حدود 795.5 میلیون دینار از سال 2015 تا 2021 اشاره کرد که این میزان نسبت به سال‌های 2015 تا 2020 معادل 15.2 درصد است.

شیخ مشعل به تقویت جایگاه منطقه ای این سازمان با گسترش مجاری دیپلماسی اقتصادی از طریق شرکت در هیئت‌های رسمی‌بلندپایه و در نشست‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، اشاره  و بر ادامه تلاش های این سازمان برای آگاه‌سازی با هدف بهبود محیط کسب و کار و افزایش رقابت پذیری کویت با همکاری طرف های ذیربط تاکید کرد.

استراتژی مرحله ای

الجابر گفت که سازمان راهبرد مرحله ای خود را گسترش داده و استانداردهایی را برای سنجش نتایج آن تعیین کرده است. همچنین به توسعه سیستم ها و مکانیسم های کاری، تجدید تعهد خود به استانداردهای ISO، حفظ کیفیت در عملکرد، تسریع سرعت تحول دیجیتال و افزایش فرآیند توسعه مهارت ها و قابلیت های کارکنان سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی حرفه ای و تخصصی و پیگیری روند پیشرفت اقدام نموده است.

وی اظهار داشت که این کار باعث افزایش رقابت پذیری موقعیت کویت در نقشه سرمایه گذاری جهانی، پیشبرد روند توسعه آن و تسریع پذیرش مبانی پایداری و تحول دیجیتال برای همگام شدن با تحولات در مسیر آینده ای شکوفاتر خواهد شد.

در این گزارش در رابطه با آخرین تحولات طی سال های 2022/2023 آمده است:

جذب جریان‌های جدید سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی مصوب طی دوره گزارش به مبلغ ۱۹۵،۳۷۴،۷۶۹ دینار رسیده که از سوی نهادهای سرمایه‌گذاری از ایرلند، هلند، هند، مصر، لبنان و بحرین در بخش‌های سیستم‌های اطلاعاتی، بیمه و خدمات نفت و گاز حاصل شده است. خدماتی که 5 مورد از آنها درخواست افتتاح شعبه خارجی در کویت و یک مورد درخواست تاسیس یک شخص حقوقی (شرکت تک نفره با مالکیت 100 درصد خارجی) بوده است.

اعطای مزایا

صدور گواهی معافیت گمرکی برای یک واحد سرمایه گذاری دارای مجوز و صدور 14 گواهی معافیت مالیاتی در ازای عملکرد برای واحدهای سرمایه گذاری دارای مجوز از این سازمان مطابق با تعهد آنها به استانداردهای سازوکار معافیت مالیاتی مصوب این سازمان با همکاری وزارت دارایی.

تأثیر اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌گذاری مستقیم در طول دوره گزارش افزایش یافته، زیرا چندین فرصت شغلی مستقیم برای نیروی کار داخلی در زمینه‌ها و سطوح مختلف اداری فراهم شد و بیش از 200 برنامه آموزشی برای توسعه سرمایه انسانی نیروی کار داخلی سازماندهی شد که بیش از 229 نفر از آن بهره مند شدند. همچنین در انتقال و بومی سازی فناوری و پشتیبانی از تلاش های تحقیقاتی و توسعه علمی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تحقیقات پزشکی برای تشخیص سرطان و فناوری پروفایل ژنومی، انتقال فناوری در زمینه انرژی پاک، پردازش هوش مصنوعی و فناوری آموزش دیجیتال  برای بهبود کارایی عملیات حفاری در چاه‌های نفت و انتقال فناوری‌های مدرن در زمینه معاینه تشخیصی تجهیزات، الکتروپمپ‌های شناور و موتورهای آهنربای دائم توسعه مناطق تولید و پایگاه تامین‌کننده در زمینه هواپیما مشارکت داشتند.

محتوای محلی نیز با انعقاد قراردادهای مشاوره و مشارکت با ارائه دهندگان محلی برای حمایت از تلاش‌های تحول دیجیتال، توسعه نرم‌افزار، برنامه‌های کاربردی و عملیات دیجیتال و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خارج از حوزه کسب‌وکار اصلی این نهادهای سرمایه‌گذاری از طریق مشارکت در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، پشتیبانی شد. فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی، ورزشی و محیطی مانند مسابقات و نمایشگاه‌ها راه‌اندازی کمپین‌های آگاهی‌بخشی، ارائه حمایت مالی از رویدادهای جامعه محلی، ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان دختر و پسر کویتی برای آموزش در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و آموزش، شایستگی و توانمندسازی زنان از دیگر فعالیتهای این سازمان به شمار می رود.

منابع سرمایه گذاری

تنوع منابع سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی تایید شده به صورت تجمیعی، از طریق 69 نهاد سرمایه‌گذاری به نمایندگی از 26 ملیت مختلف، در رأس آنها قاره اروپا با 66.7 درصد، سپس آسیا با 22 درصد، آمریکای شمالی با 8.94 درصد و آفریقا با 2.21 درصد بوده است.

اشکال نهادها

چندین نوع نهاد حقوقی برای سرمایه گذاری مستقیم داخلی تجمیعی تأیید شده وجود دارد، به طوری که 71.01 درصد از آنها درخواست تأسیس شرکت های کویتی (شرکت های تک نفره و شرکت های با مسئولیت محدود) و 28.99 درصد درخواست افتتاح شعبه‌های داخلی داشتند.

تاثیر اقتصادی تجمیعی سرمایه‌گذاری مستقیم افزایش یافته، زیرا مخارج شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز که شروع به فعالیت در اقتصاد کویت کردند، از اول ژانویه 2015 تا 31 دسامبر 2021 به 795.4 میلیون دینار افزایش یافته که افزایش 15.2 درصدی را نسبت به هزینه‌های دوره قبل ثبت کرده است. این هزینه‌ها در بخش داخلی (کالاها و خدمات) بیشترین سهم هزینه‌ها را بر اساس استانداردهای مصوب با 75 درصد کل تشکیل می دهد و پس از آن هزینه‌ها برای دستگاه‌ها و تجهیزات فناوری پیشرفته 19.4 درصد و مابقی هزینه‌ها بوده است که به ترتیب برای هزینه‌های مالیات، هزینه‌های دولتی، حقوق نیروی کار داخلی، برنامه‌های آموزشی برای نیروی کار و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی توزیع شده است.

نقش نظارتی

ارسال اخطار کتبی اولیه به 21 واحد سرمایه گذاری، محرومیت یک واحد از معافیت گمرکی و ارسال 3 رای ارجاع ابطال پروانه.

مناطق اقتصادی

سازمان تهیه اسناد مناقصه برای مجوز منطقه اقتصادی عبدلی را آغاز کرده است. همچنین قرارداد طراحی منطقه اقتصادی الوفره با دفتر مشاوره منعقد شده و در مورد منطقه النعایم، این سازمان مشارکت درخواست مطالعه پروژه را داشته و شورای شهرداری با واگذاری منطقه آزاد النویصب به این سازمان به جای وزارت تجارت و صنعت موافقت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما