معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

وضیعت اقتصادی و اجتماعی ویتنام در 9 ماهه 2023

در این گزارش به بررسی متغییرهای اصلی و کلیدی اقتصاد ویتنام در نه ماهه نخست سال جاری پرداخته شده است. رشد تولید ناخالص داخلی 4.24 درصدی، نرخ تورم 3.16 درصدی، حجم تجارت خارجی 497.6 میلیارد دلاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی 20.2 میلیارد دلاری از جمله شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور در مدت مذکور است. شایان ذکر است نرخ رشد اقتصادی هدفگذاری شده در سال جاری 6.5 درصد بوده که با توجه به مشکلات و چالش‌های اقتصادی ویتنام در سال جاری، بسیاری از موسسات اقتصادی و اعتباری داخلی و بین‌المللی، دستیابی به این نرخ رشد اقتصادی را بسیار دشوار ارزیابی می‌کنند.

در نه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، رشد اقتصادی ویتنام 4.24 درصد گزارش شده است که نسبت به رشد اقتصادی 8.02 درصدی این کشور در سال 2022، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی ویتنام در 3 ماهه اول 2023 به نرخ هدف­گذاری شده توسط مجلس این کشور نرسیده و پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در 13 سال اخیر را به ثبت رسانده ­است. هر چند در سه ماهه سوم سال جاری، رشد اقتصادی 5.33 گزارش شده است، اما متوسط نرخ رشد در نه ماهه سال جاری برابر با 4.24 درصد بوده است. ویتنام نرخ رشد اقتصادی 6.5 درصدی را برای سال جاری هدفگذاری کرده است.

در این مدت شاخص قیمت مصرف کننده 3.16 درصد گزارش شده است که نسبت به شاخص تورم 4.18 درصدی در سه ماهه ابتدای سال، شاهد کاهش تورم در این کشور بوده‌ایم که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ناشی از فروکش نمودن فشار تورمی اقتصاد جهانی بوده است. سطح عمومی قیمت‌ها در نه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2022، افزایش نزدیک به دو برابری داشته و از 1.88 درصد، به 3.16 درصد افزایش یافته است.

صادرات این کشور در نه ماهه ابتدای سال جاری با کاهش بیش از 8 درصدی به رقم 259.7 میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان واردات در این مدت نیز کاهشی نزدیک به 13.8 درصدی را تجربه نموده و به رقم 238 میلیارد دلار رسیده است. سه شریک برتر تجاری ویتنام در این مدت، به ترتیب کشورهای چین، آمریکا و کره‌جنوبی بوده‌اند. حجم صادرات و واردات خدمات ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری برابر با 35.1 میلیارد دلار بوده است.

در نه ماهه اول 2023، حدود 2.7 میلیون مسافر خارجی به ویتنام سفر نموده‌اند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 4 درصدی داشته است.

در نه ماهه اول 2023، سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام به 20.2 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل حدود 8 درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه­های جدید حدود 10.23 میلیارد دلار، تعدیل سرمایه خارجی در پروژه­های فعلی حدود 5.15 میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری خارجی در خرید سهام حدود 483 میلیارد دلار بوده ­است.

در پیوند زیر بررسی شاخص های اقتصادی ویتنام در 9 ماهه ابتدایی سال جاری به همراه نمودارها آمده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما