معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۱:۰۹ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته چهارم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تسریع در روند دلار زدایی و اخذ سیاست جایگزینی واردات در مواد غذایی

احمد مصلان معاون وزیر دارایی مالزی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیون دولتی این کشور (برناما) در تشریح سیاستها و اقدامات دولت در لایحه بودجه سال 2024 با انتقاد از تک بعدی دیدن مولفه‌های اقتصادی و تاکید بر ارزش واحد پول ملی اظهار داشت شرایط اقتصادی هر کشور روند تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، سطح عمومی قیمت ها و کسری بودجه پیش بینی شده آن میباشد. وی با توجه به لزوم کاهش وابستگی اقتصادی به روند تغییر قیمت دلار آمریکا اظهار داشت روند پیشین استفاده از ارزهای محلی در انجام معاملات تجاری با شدت بیشتر پیگیری خواهد شد و مسلما این اقدام موجب تقویت رینگیت خواهد شد.

وی همچین با اشاره به واقعیت کاهش ارزش واحد پول ملی، برنامه دولت جهت تشویق مردم به استفاده از محصولات داخلی، افزایش گردشگری داخلی و همچنین رونق بیشتر صنعت گردشگری و جذب گردشگر خارجی را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین با برجسته کردن موضوع امنیت غذایی، موضع و تصمیم دولت را اتخاد سیاست جایگزینی واردات در محصولات کشاورزی اعلام کرد.

پیش بینی بازگشت نرخ بیکاری به سطح پیش از بحران تا پایان سال 2024

بر اساس گزارش چشم انداز اقتصاد مالزی تهیه شده توسط وزارت دارایی مالزی با پیش و بینی و انتظار واقع بینانه تداوم رشد اقتصادی این کشور در سال آتی و متعاقب آن افزایش سطح اشتغال، نرخ بیکاری تا انتهای سال آینده به 3.4 درصد و به سطح پیش از بحران کرونا خواهد رسید. میزان کل اشتغال با 2 درصد افزایش به 16.1 میلیون نفر و با توجه به جمعیت 16.7 میلیون نفری نیروی آماده به کار، نرخ بیکاری تا پایان سال 2024 به 3.4 درصد خواهد رسید. بخشهای تولید و خدمات همچنان با اختصاص بیش از 80 درصد نیروی کار دو بخش اصلی خواهند ماند. همچنین انتظار می رود بهره وری نیروی کار در سال آینده به 2.9 درصد افزایش و به 99900 رینگیت برسد. همچنین متوسط دستمزد و حقوق ماهانه انتظار می رود با 4.7٪ افزایش به ماهانه 3514 رینگیت (حدود 740دلار) افزایش یابد

  

تلاشهای دیپلماتیک جهت رفع کمبود برنج

زامبری عبدالقادر وزیر خارجه مالزی با اشاره به تماس خود با آقای جایشانکار همتای هند خود از توافق دو کشور جهت عرضه 170 هزار تن برنج سفید غیر باسماتی از هند خبر داد. شایان ذکر است از اواخر ماه ژوئن و ممنوعیت صادرات برنج توسط هند جهت مدیریت بازار داخلی این کشور، قیمت برنج وارداتی در مالزی با رشد 36 درصدی از 2350 رینگیت به ازای هر تن متریک به 3200 رینگیت رسیده است. بر اساس داده‌های رسمی میزان کل وارادات برنج در مالزی سالانه قریب به 750 هزار تن بوده و کشورهای هند، پاکستان، تایلند و ویتنام چهار مبدا وارداتی برتر این کشور میباشند.

پیشنهاد امضای توافقنامه جامع اقتصادی بین کشورهای حوزه آ.سه.آن و شورای خلیج فارس

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در سخنرانی خود در اجلاس سران آسه‌آن و شورای همکاری خلیج ‌فارس در عربستان خواستار امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع آسه‌آن و شورای همکاری خلیج فارس(CEPA)  شد. توافقی مهم جهت پیشبرد رشد اقتصادی فراگیر و پایدار برای تمامی 16 کشور عضو دو مجموعه و در زمانه ای که از طرفی اقتصاد جهانی به واسطه کاهش آثار بحران کرونا روبه بهبود و از طرفی با توجه به درگیری‌های ژئو پلتیکی در معرض خطر قرار گرفته است.

هیات عالی رتبه مالزیایی با ترکیب نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر تجارت و سرمایه گذاری مالزی همچنین در دیدارهای خود با تعدادی از شرکت های برتر عربستانی[1] نظیر آرامکو مذاکراتی در خصوص تعمیق همکاری‌ها و جذب سرمایه گذاری خصوصا در پروژه‌های زیرساختی، انرژی سبز و حوزه اطلاعات و فناوری (IT) داشته و همچین شاهد امضای توافقنامه‌های تجاری بین چندین شرکت بودند.

عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری مالزی در میان کشورهای غرب آسیا است. همچنین حجم تجارت  دوجانبه در سال 2022 با 159.2 درصد نسبت به سال قبل به 10.26 میلیارد دلار افزایش داشته است. از جمله همکاری‌های برجسته دو کشور حضور شرکت آرامکو عربستان در مجتمع پنگرانگ در ایالت جوهور و همچنین مشارکت برخی شرکت های مالزیایی در پروژه بزرگ NEOM سعودی میباشد.

رشد اقتصادی 3.3 درصدی مالزی در سه ماهه سوم 2023

بر اساس براوردهای اولیه اداره آمار مالزی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 3.3 درصد رشد داشته است. این در حالیست که این میزان نرخ رشد در سه ماهه دوم سال جاری برابر 2.9 درصد بود. در بررسی بخش های مختلف اقتصادی مالزی، دو بخش خدمات و ساخت ساز تاثیر مثبت و بخش تولید به دلیل کاهش تقاضای جهانی خصوصا برای کالاهای الکتریکی و اکترونیکی رشد منفی داشت. همچنین در بازه زمانی مذکور تولید ناخالص داخلی به واسطه فعالیت بیشتر بخش گردشگری و همچنین پیگیری اجرای پروژه‌های زیر ساختی[2] تحت تاثیر مثبت قرار گرفته است.

تورم 1.9 درصدی مالزی در ماه سپتامبر

بر اساس آخرین داده‌های رسمی منتشره شاخص قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل شاهد رشد 1.9 درصدی بوده است که حاکی از ادامه روند کاهشی تورم از ابتدای سال جاری میباشد. همچنین میزان تورم نه ماه ابتدایی سال به 2.8 رسید. بیشترین میزان نرخ رشد قمیت، در بخش مواد غذایی و بخش هتل و رستوران بوده و بیشترین کاهش مربوط به خدمات ارتباطات با رشد منفی 3.7 درصدی میباشد.       

عملکرد تجارت خارجی مالزی در نه ماه ابتدایی سال جاری میلادی

بر اساس آخرین امار منتشره اداره آمار مالزی میزان تعاملات تجاری مالزی در پایان سه ماهه سوم سال جاری به 1941 میلیارد رینگیت رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل با 2125 میلیارد رینگیت نشان از کاهش 8.7 درصدی تعاملات تجاری این کشور میباشد.

میزان صادرات با مجموع 1059 میلیارد رینگیت (رشد منفی 8.3) و واردات با 882 میلیارد رینگیت (رشد منفی 9.1 درصد) حاکی از ادامه روند کاهش تجارت مالزی از آغاز سال جاری میلادی نسبت به سال قیل میباشد. کاهش میزان 33 میلیارد رینگیتی مبادلات تجاری بین مالزی و چین (10 درصد) و همچنین کاهش مبادلات با آمریکا و مالزی از نکات قابل توجه بررسی روند تعاملات تجاری مالزی در بازه مورد بررسی میباشد.

در مقایسه بین صنایع مختلف، بیشترین کاهش حجم تجارت مرتبط با بخش کشاورزی خصوصا در مورد محصولات روغن خام پالم بود که البته با توجه به افزایش قابل توجه قیمت روغن در اوایل جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته و تعدیل قیمت توسط کارشناسان قابل پیش بینی بود.   

 

[1] Dagang NeXchange Bhd (DNeX)، Ajlan & Bros Holding Group، MGB Bhd، Alameriah Real Estate Development، Mobility One Sdn Bhd، Al-Nesma Holding Co Ltd و SARH.

[2] East Coast Rail Link (ECRL), Light Rail Transit 3 (LRT3) و MyDigital 5G.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما