معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم مهرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

درخواست ونزوئلا برای دلارزدایی از بازار نفت

خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا خواستار دلارزدایی از بازار نفت و تشکیل جبهه ای مشترک برای مقابله با تحریم های غیرقانونی شد. وی طی ایراد سخنانی در مجمع هفته انرژی روسیه در مسکو، با اشاره به اعمال بالغ بر ۹۳۰ مورد تحریمی علیه ونزوئلا، هدف سیاست تحریمی علیه ونزوئلا را نابود سازی اقتصاد ونزوئلا و پایان دادن به نظام سیاسی جاری در آن ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت که ونزوئلا به عنوان نتیجه تحریمی‌های اعمالی بالغ بر ۴ میلیارد بشکه را از دست داده و از درآمدی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار باز مانده است. معاون رئیس جمهور ونزوئلا همچنین  با اشاره به اعمال تحریم ها علیه ۳۱ کشور جهان از جمله کشورهای تولیدکننده نفت نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا، خواستار اعمال اقداماتی مشترک از سوی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با تحریم ها و نیل به تعادل در بازار انرژی در جهان شد.

https://www.globovision.com/nacional

ارسال مواد سوختی از سوی شرکت ایتالیایی به ونزوئلا

شرکت ایتالیایی انی دومین محموله مواد رقیق کننده بالغ بر ۳۵۱ هزار بشکه را به ونزوئلا ارسال داشت. برابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نفتکش حامل محموله ارسالی در پالایشگاه کاردون پهلوگیری نموده و محموله آن دومین مورد ارسالی سوخت از سوی شرکت ایتالیایی به ونزوئلا به شمار می رود، پیش از این نخستین محموله در اواخر ماه اوت سال جاری میلادی به میزان بالغ بر ۲۶۰ هزار بشکه بنزین به ونزوئلا تحویل گردید

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-11/venezuela-gets

کاهش تولید نفت ونزوئلا

 سازمان اوپک از کاهش تولید روزانه نفت ونزوئلا طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ۷۳۳ هزار بشکه خبر داد.  برابر منابع ثانویه  این نهاد، میانگین کاهش روزانه نفت ونزوئلا طی ماه گذشته میلادی بالغ بر ۲۵ هزار بشکه رقم خورده است که نشانگر کاهش شدید تولید نفت خام در ماه سپتامبر است این در حالیست که بنا بر داده‌های  دولتی، میزان تولید روزانه نفت به میزان ۷۶۲ هزار بشکه ثبت گردیده است

https://primicia.com.ve/economia/opep-produccion-petrolera-de-venezuela

آمادگی ونزوئلا برای تأمین انرژی اروپا

دولت ونزوئلا آمادگی خویش را برای تأمین انرژی مورد نیاز  کشورهای عضو اتحادیه اروپا را اعلام داشت. ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا، طی ایراد سخنانی در یازدهمین کنفرانس دو سالانه همکاری آمریکای لاتین و ایتالیا در رم، اعلام داشت که ونزوئلا از تمام انرژی مورد نیاز اروپا برخوردار است. رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا با اعلام وجود خطر برای امنیت انرژی، اعلام داشت که ونزوئلا با شرکت های ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در راستای تأمین نفت و گاز مورد نیاز همکاری می نماید و به عنوان دارنده اولین ذخایر نفت جهان، همواره ایفا کننده مسئولیت بکارگیری این ذخایر برای توسعه کلیه ملت های جهان بوده است و در حال تحقق توافقاتی با شرکت های مختلف از سراسر جهان است.

https://www.eluniversal.com/internacional/166244/el-canciller-de-venezuela

کاهش مونتاژ خودرو در ونزوئلا

میزان مونتاژ خودرو در ونزوئلا طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۲۵ درصد کاهش یافت. برابر اعلام اطاق ملی خودروی ونزوئلا، در بازه زمانی بین ژانویه و اکتبر سال جاری میلادی، تنها ۳۹ دستگاه خودرو در این کشور غالبا از نوع کامیون مونتاژ شده اند این در حالیست که تعداد خودروهای مونتاژ شده در مدت زمان مشابه طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۲ دستگاه بوده است، اوج صنعت مونتاژ خودرو در ونزوئلا طی سال های اخیر در سال ۲۰۰۷ با مونتاژ بیش از  ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو رقم خورد، طی نه ماهه نخست سال ۲۰۲۳  بالغ بر ۵ هزار دستگاه خوردروی وارداتی به فروش رفته است که  فروش خوردوهای وارداتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی بالغ بر ۷۵ درصد رشد داشته است.

https://efectococuyo.com/economia/venezuela-ensamblo-39-vehiculos-hasta

افزایش ۷۰ درصدی مبادله تجاری بین روسیه و ونزوئلا

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد؛ در سال جاری میزان مبادله تجاری بین دو کشور ۷۰ درصد افزایش نشان می دهد. سیستم پرداخت میر در ونزوئلا فعال شده و دو کشور توافق کرده اند تا در مبادلات تجاری از پول های ملی دو کشور استفاده کنند.

https://www.eluniversal.com/economia/166413/intercambio-comercial-entre

امضاء توافقنامه کاهش تحریم ها بین ونزوئلا و آمریکا

واشنگتن پست اعلام نمود: ونزوئلا و آمریکا توافق نامه ای برای کاهش تحریمهای نفتی در روز ۱۷ اکتبر در کشور باربادوس با حضور نمایندگان دولت آمریکا امضا می‌کنند. گفته می‌شود قرار است رفع برخی تحریم های نفتی در قبال لغو انفصال از خدمت برخی از رهبران اپوزیسیون از جمله ماریا کورینا ماچادو و حضور ناظرین بین المللی در انتخابات و اعطای دسترسی مطبوعات برای پوشش انتخابات آتی انجام شود .

https://talcualdigital.com/the-post-eeuu-promete-alivio-de-sanciones-petroleras

راه اندازی سامانه تراکنش مالی روسیه در ونزوئلا

روسیه از راه اندازی سامانه تراکنش مالی روسیه در این کشور از طریق بکارگیری کارت‌های روسی «میر» خبر داد.  الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه، در تشریح نتایج هفدهمین نشست کمیسیون مشترک روسیه و ونزوئلا،  اعلام داشت که بالغ بر ۸۱ هزار پایانه پرداخت برای استفاده از کارت های میر روسیه در ونزوئلا مهیا گردیده اند. برابر اعلام کالیکستو خوزه اورتگا سانچز، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا، امکان بکارگیری این سامانه در سراسر ونزوئلا وجود دارد ولی در حال حاضر این امر از طریق پایانه‌های بانکو د ونزوئلا و عمدتا در مناطق توریستی صورت می‌پذیرد.

https://www.eluniversal.com/economia/166450/el-sistema-de-pagos-ruso-mir

استمرار افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز اشاعه دانش اقتصادی(Cedice)، از استمرار افزایش نرخ کالاهای اساسی در این کشور حکایت دارد.  بر این اساس، هزینه تأمین سبد غذایی مورد نیاز یک خانواده سه نفره از ۵۱۷ دلار طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی فراتر رفته است که این مبلغ معادل ۱۱.۵ حقوق۴۵ دلاری به شمار می رود این در حالیست که در این مدت هزینه حمل و نقل و خدمات اساسی بیشترین افزایش نرخ را تجربه نموده اند علاوه بر این میزان تورم در ماه سپتامبر بالغ بر ۹ درصد و طی ۱۲ ماه اخیر از ۳۸۳ درصد فراتر رفته است.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/cedice-libertad-una-familia-de-tres

اعزام هیأت تجاری آلمان به ونزوئلا برای بررسی سرمایه گذاری

هیأتی متشکل از تجار آلمان در راستای بررسی سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف در ونزوئلا به این کشور اعزام گردیده است. اعضای این هیأت در جریان  این سفر با فلیکس پلاسنسیا، رئیس مرکز بین‌المللی سرمایه‌گذاری تولیدی در مقر این نهاد در کاراکاس و همچنین وزیر صنایع ونزوئلا دیدار و گفت و گو نمودند که در این دیدار  ضمن بررسی موضوعات مختلف به سرمایه گذاری در ونزوئلا در زمینه‌هایی نظیر زیرساخت های خدمات، مخابرات، هیئت آلمانی مراتب علاقمندی خویش برای همکاری در حوزه‌های  فناوری، تعمیر و نگهداری و آموزش و سرمایه گذاری در بخش های انرژی و کشاورزی  را اعلام داشت.

https://mppre.gob.ve/2023/10/17/delegacion-empresarial-alemana-explora

مجوز آمریکا به ترینیداد و توباگو برای خرید گاز از ونزوئلا

وزارت انرژی ترینیداد و توباگو از صدور مجوزی از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جهت خرید گاز از ونزوئلا خبر داد. بر پایه مجوز صادره شرکت شل و شرکت ملی گاز ترینیداد و توباگو می‌توانند گاز طبیعی تولید میدان گازی موسوم به دراگون در ایالت سوکره، واقع در مرز دریایی دو کشوررا از ونزوئلا در قبال پرداخت ارزی یا ارائه کمک های بشردوستانه خریداری نمایند و شرکت شل نیز در عملیات  بهره برداری و انتقال گاز از محل اجرای پروژه گازی به ترینیداد و توباگو مشارکت می نماید. استوارت یانگ وزیر انرژی ترینیداد با انتشار بیانیه ای، صدور مجوز از سوی آمریکا را به عنوان  گامی مهم و پیشرفتی مثبت در راستای تولید  و بهره برداری از منابع گازی قلمداد نمود.

https://www.bancaynegocios.com/ofac-shell-trinidad-gas-natural-dragon-vzla

صدور چهار مجوز کلی برای لغو تحریم های گزینشی ونزوئلا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا از صدور ۴ مجوز کلی برای لغو گزینشی تحریم های ونزوئلا خبر داد و اظهار داشت؛ در پاسخ به توافق نمایندگان مادورو و اپوزیسیون، این چهار مجوز با هدف فراهم سازی امکان انجام تراکنش های مالی در بخش نفت، گاز و طلا صادر شده و ممنوعیت تجارت ثانویه نیز حذف شده است. وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داده که در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی مادورو این مجوزها لغو و باطل خواهند شد.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/destacado/eeuu-levanta-sanciones

رفع تحریم های آمریکا علیه شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  به عنوان نتیجه آخرین توافقات دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در باربادوس، برخی از تحریم های اعمالی علیه شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا موسوم به کنوایاسا را لغو نمود. بر پایه صدور مجوزی به شماره 45، آمریکا به شرکت هواپیمایی ونزوئلا و شرکت های تابعه آن از مجوز انجام تراکنش های عادی و عملیات پروازی، خدمات هندلینگ فرودگاهی، سوخت و ایمنی در کشورهای مختلف قاره آمریکا برخوردار گردد این در حالیست که تا کنون تاریخ از سرگیری پروازهای تجاری بین ونزوئلا و آمریکا اعلام نگردیده است. در پی فرود نخستین هواپیمای آمریکایی حامل مهاجران غیر قانونی در ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور از برنامه ریزی برای انجام پروازهای هفتگی برای چنین منظوری خبر داد.

https://www.globovision.com/internacional

صدور مجوز مدیریت صندوق اجتماعی کمک به ونزوئلا از سوی سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان کلل متحد مجوز مدیریت صندوق اجتماعی برای رفع نیازهای اساسی مردم ونزوئلا با آزاد سازی بالغ بر ۳.۲۰۰ میلیارد دلار از منابع مسدود شده را صادر نمود. ایجاد این صندوق تحت مدیریت سازمان ملل از تصمیمات اتخاذ شده طی دور پیشین مذاکرات بین دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در مکزیک در ماه نوامبر سال گذشته میلادی بوده است که قرار است صرف رسیدگی به وضعیت اضطراری و اموری نظیر تقویت نظام ملی بهداشت، تجهیز و احیای زیرساخت ها، تامین تجهیزات، واکسن‌ها و دارو، تقویت خدمات تأمین برق، بهبود زیرساخت های آموزشی و ارائه کمک های غذایی گردد.

https://primicia.com.ve/mundo/onu-autorizo-el-manejo-de-fondo-social

مجوز آمریکا برای انجام عملیات مالی از سوی بانک های ونزوئلا

آمریکا مجوز لازم را برای بانک مرکزی و  بانکو د ونزوئلا جهت انجام تراکنش های مالی مرتبط به عملیات های بخش های نفت و گاز را صادر نمود. برابر اعلام خانم دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا، برابر مجوز صادره از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ارتباط با رفع تحریم های مرتبط به بخش های نفت و گاز ونزوئلا، بانک مرکزی ونزوئلا و بانکو د ونزوئلا  از مجوز لازم برای انجام  تراکنش های مالی مربوط به عملیات  مرتبط به نفت و گاز در ونزوئلا برخوردار می‌گردند.

https://www.bancaynegocios.com/ofac-bcv-banco-de-venezuela-petroleo-gas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما