معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 شرکت افغانستان در نشست «یک کمربند و یک جاده»  

عبدالسلام آخندزاده جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت که نشست «یک کمربند و یک جاده» هفته‌ آینده در چین برگزار می‌شود. نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست به نمایندگی از افغانستان شرکت می‌کند. طبق گفته‌های جواد؛ این نشست یکی از مهم‌ترین نشست‌های چندجانبه است که سرپرست وزارت صنعت و تجارت در آن دعوت شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/278412/افغانستان-نشست-یک-کمربند-جاده-شرکت-می-کند-دسترسی-مستقیم-چین-گفت-وگو-می-شود

 استرداد بیش از ۱۷۰ تُن گازوئیل بی‌کیفیت به ازبکستان

مدیر مرکز استاندارد شهرک صنعتی حیرتان در بلخ، اعلام کرد که بیش از ۱۷۰ تُن سوخت گازوئیل بی‌کیفیت به ازبکستان، مسترد شده است.  نامبرده با تأکید بر پیش‌گیری جدی از واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، از بازرگانان خواست که سوخت استاندارد به کشور وارد کنند. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/11more-than-170-tons-of-low-quality-diesel-fuel-were-returned-to-uzbekistan/

 سرمایه گذاری بازرگان  ایرانی روی استخراج معادن افغانستان

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و صنایع در دیدار با یک سرمایه گذار ایرانی از سرمایه‌گذاری وی در معادن سرب استان هرات خبر داد. سرپرست وزارت معادن در این دیدار وعده همکاری و ایجاد تسهیلات به‌منظور سرمایه گذاری بهتر این سرمایه گذار ابراز کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/278463/سرمایه-گذار-ایرانی-روی-استخراج-معادن-افغانستان-سرمایه-گذاری-می-کند

 طالبان خواستار سرمایه‌گذاری ژاپن در معادن افغانستان شد

«عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست وزیر طالبان در دیدار تودیعی با « تاکاشی اوکادا» سفیر ژاپن برای افغانستان خواستار سرمایه‌گذاری ژاپن در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های استخراج معادن و فناوری در افغانستان گردید . حنفی در این دیدار که «تاکویوشی کورمایا» سفیر جدید ژاپن برای افغانستان نیز حضور داشت، افزود که با حاکمیت طالبان از کشت، قاچاق، تولید و استعمال مواد مخدر جلوگیری صورت شده و امنیت سراسری تأمین گردیده که تأثیرات مثبتی برای جهان نیز داشته است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، اوکادا نیز در این دیدار اظهار داشت توکیو برای نزدیک کردن کابل با جامعه بین‌الملل تلاش می‌کند و در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند. سفیر جدید ژاپن نیز در این دیدار تأکید کرد هدف توکیو در افغانستان کمک به مردم این کشور است و در همکاری با هیئت حاکمه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/07/24/2972772/طالبان-خواستار-سرمایه-گذاری-ژاپن-در-معادن-افغانستان-شد

 توقف صدها کامیون میوه و سبزی افغانستان در گذرگاه اسپین بولدک از سوی پاکستان

خان‌جان الکوزی عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت که پاکستان عوارض گمرکی به نام «تکس آر دی» را بر 5 قلم میوۀ تازۀ افغانستان چند برابر افزایش داده است. قبل از این افغانستان از این تعرفه معاف و یا بسیار نا چیز بود اما در حال حاضر بر هر تن میوه تازه باید۸۰ تا ۹۰ هزار کلدار عوارض گمرکی  وضع شده است. مسئولان کمیساری مرزی در سپین بولدک می‌گویند کابل و اسلام‌آباد توافق کرده بودند که مرز ورودی سپین بولدک شبانه‌روزی فعال باشد، اما طرف پاکستانی تاکنون به این توافقنامه عمل نکرده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/278599/پاکستان-صدها-کامیون-میوه-سبزی-افغانستان-گذرگاه-اسپین-بولدک-متوقف-کرده

 ترانزیت بیش از ۳۰۹ هزارتُن کالا در 4 ماه گذشته از افغانستان

جمع‌آوری و تحلیل ارقام مربوط به ترانزیت از مسیر افغانستان نشان می‌دهد که در ربع اول سال جاری ۳۰۹ هزار و ۱۷۹ تُن اجناس کشور‌های مختلف از طریق افغانستان انتقال یافته است. در این مدت ۲۵ کشور از طریق افغانستان اجناس و کالاهای خود را به 8 کشور دیگر صادر کرده اند. پاکستان با ۱۱۱ هزار و ۹۶۵ تُن، تاجیکستان با ۵۲ هزار و ۵۹۲ تُن و هندوستان با ۴۰ هزار و ۹۵ تُن بیش‌ترین اجناس صادراتی خود را از طریق افغانستان به کشورهای دیگر صادر کرده اند و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و مالزی در رده‌های بعدی قرار دارند. این ارقام بیانگر این است که پاکستان با دریافت ۱۱۷ هزار و ۸۶۵ تُن، ازبکستان با دریافت ۱۱۲ هزار و ۵۵۵ تُن و تاجکستان با دریافت ۷۰ هزار و ۵۳۴ تُن اجناس، از جمله کشورهای هستند که از طریق افغانستان بیش‌ترین مقدار واردات را داشته‌اند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/278689/چهار-ماه-گذشته-افغانستان-محل-ترانزیت-بیش-۳۰۹-هزارت-ن-کالا-بوده

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما