معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رکود اقتصادی در اتریش

دو موسسه تحقیقات اقتصادی در اتریش اعلام کردند که اتریش اکنون مدت‌هاست که درگیر رکود اقتصادی است. براساس گزارشی که موسسات Wifo و IHS منتشر کردند، پیش‌بینی‌ها از احتمال رکود اقتصادی در اتریش در آینده نزدیک را رد کرده و تاکید نمودند که اقتصاد اتریش در حال حاضر مدت‌هاست که درگیر رکود اقتصادی شده است. در این گزارش آمده که حجم اقتصادی اتریش در پایان سال جاری بین 0.3 الی 0.8 درصد کاهش خواهد یافت. طبق این گزارش، افزایش سود بانکی، عامل مزاحم برای شرکت‌ها جهت سرمایه‌گذاری و نوسازی بوده است که در کنار تورم بالا در کشور می‌تواند اقتصاد را تضعیف کرده و قدرت خرید عمومی را کاهش دهد.

https://www.derstandard.at/story/3000000189964/oesterreich-steckt-laut-wifo-und-ihs-bereits-in-rezession

انتظار رشد اقتصادی در اتریش علیرغم روند کاهشی در جهان

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش اخیر خود به پیش‌بینی رشد اقتصادی در کشورهای جهان در سال 2024 پرداخته و به صورت کلی پیش‌بینی کرده که روند رشد اقتصادی در جهان در مقایسه با 2023 کاهش را تجربه خواهد کرد. در این گزارش، صندوق بین‌المللی پول برای سال 2023 رشد 0.1 درصدی را برای اقتصاد اتریش پیش‌بینی کرده که با رقم پیش‌بینی نهادهای پژوهشی اقتصادی در اتریش تفاوت فاحشی دارد. موسسات Wifo و IHS در اتریش این رقم را اخیرا منفی 0.8 درصد و منفی 0.3 درصد اعلام کرده‌اند. البته پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی برای رشد اقتصادی اتریش در سال آینده، کمتر از برآوردهای نهادهای ملی است. صندوق بین‌المللی پول برای سال 2024 رشد اقتصادی 0.8 درصدی را برای اتریش پیش‌بینی کرده و نهادهای داخلی آن را بین 0.9 تا 1.2 درصد دانسته‌اند.

یکی از عوامل مهم برای عدم تحقق رشد اقتصادی بالا برای اتریش، وجود نرخ تورم بالا در این کشور است که بازار کار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. علاوه بر آن وابستگی شدید به دریافت انرژی از روسیه که با افزایش قیمت انرژی همراه می‌باشد نیز خود عامل پسرفت شاخص رشد اقتصادی عنوان شده است.

https://www.diepresse.com/17729349/iwf-bericht-weltwirtschaft-lahmt-zartes-wachstum-in-oesterreich-erwartet

کاهش نرخ تورم در اتریش

براساس گزارش سازمان آمار اتریش، نرخ تورم در اتریش در ماه سپتامبر با 1.3 واحد درصد کاهش نسبت به ماه پیش از آن، به 6.1 درصد رسیده است. در این گزارش، مصرف انرژی در صنعت جهانگردی در فصل تابستان دلیل نرخ بالای تورم در ماه آگوست عنوان شده است. همچین اشاره شده که سبد خرید خانوار در ماه سپتامبر در مقایسه با ابتدای سال جاری به صورت میانگین 10 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

https://www.diepresse.com/17746331/inflation-im-september-auf-sechs-prozent-gesunken

پیش‌بینی بانک مرکزی اتریش از نرخ تورم

بانک مرکزی اتریش پیش‌بینی‌های خود از نرخ تورم در سال 2023 را افزایش داد. پیش از این، بانک مرکزی اتریش، میانگین نرخ تورم تا پایان سال 2023 را 7.4 درصد عنوان کرده بود، اما اکنون نرخ تورم برای کل سال 2023 رقم 7.8 درصد برآورد شده است. طبق این گزارش، با توجه به بالا ماندن نرخ فرآورده‌های نفتی و هزینه‌های بالای مواد غذایی، افزایش برآوردهای نرخ تورم، موضوعی ضروری عنوان شده است. همچنین تاکید شده که کاهش نرخ انرژی در اتریش و اروپا شاید تا چند سال به طول انجامد.

https://www.diepresse.com/17717240/nationalbank-hebt-inflationsprognose-fuer-2023-an

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی تا 67 سال

هولگر بونین رییس موسسه تحقیقات عالی اتریش در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که به دلیل افزایش هزینه‌های گسترده در نظام بازنشستگی در کشور، بعید نیست که چشم‌انداز افزایش سن بازنشستگی تا 67 سال به زودی مطرح شود. در حال حاضر، سن بازنشستگی برای مردان 65 سال و برای زنان 60 سال است که در صورت سابقه کاری 40 سال تمام، می‌توانند از مزایای کامل بازنشستگی بهره‌مند شوند. وزیر دارایی قرار است بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده را تحویل پارلمان دهد که اصلاحات نظام بازنشستگی یکی از موارد آن می‌باشد.

https://www.derstandard.at/story/3000000191188/ihs-chef-bonin-vermisst-diskussion-ueber-pensionsreform

کمبود متخصص رایانه در اتریش

اتاق بازرگانی اتریش در گزارشی از کمبود حدود ۲۰۰ هزار کارشناس رایانه در اتریش خبر داد. در این گزارش تاکید شده که ۸۲ درصد شرکت‌های اتریشی کمبود نیروی متخصص رایانه‌ای را احساس می‌کنند. در این راستا طرحی با همکاری اتاق بازرگانی اتریش و آژانس تجاری این کشور برای جذب نیروی متخصص از برزیل آغاز به کار کرده است. مارتین کوخر وزیر اقتصاد و کار اتریش هم در این خصوص تاکید کرد که اتریش برای جبران کمبود نیروهای متخصص، فعالیت خود را در کشورهای هدف گسترش می‌دهد.

https://www.trend.at/unternehmen/fachkraeftemangel-unternehmen-suchen-it-experten-bis-nach-brasilien

سود دولت اتریش از انرژی‌های تجدیدپذیر 

روزنامه پرسه در گزارشی اعلام کرد که دولت اتریش در سال 2022 بیش از آنچه برای انرژی‌های نوین هزینه کرد، درآمد داشت. بر اساس این گزارش، نهاد مسئول برای نوسازی و احداث واحدهای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در اتریش، در سال 2022 مبلغ 666 میلیون یورو به نیروگاه‌های مربوطه پرداخت کرد، اما با توجه به افزایش نرخ انرژی در این سال در مقایسه با سال پیش از آن و همچنین تولید مازاد، این نهاد توانست مازاد تولید را در بازار آزاد ارائه کند که در نهایت علاوه بر بازگشت 666 میلیون یورو، مبلغ 109 میلیون یورو نیز سود دریافت نمود. البته این مبلغ به صندوق کمک‌های دولتی به انرژی‌های تجدیدپذیر واریز شده و در بودجه عمومی دولت لحاظ نخواهد شد.

https://www.diepresse.com/17733224/staat-verdient-mit-oekostrom-foerderung-ueber-100-millionen-euro

انتقاد از شرکت‌های اتریش در مورد عدم مقابله با آلایندگی هوا

روزنامه پرسه در گزارشی به موضوع اقدامات شرکت‌های اتریشی در مبارزه با آلایندگی هوا و رفتن به سمت فعالیت‌های دوستدار محیط‌زیست پرداخته و می‌نویسد که اکثر شرکت‌های اتریشی که آلایندگی گسترده آب و هوایی دارند، قصد ندارند طی 5 سال آینده به صورت میانگین بیش از 500 هزار یورو برای کاهش تولید دی اکسید کربن و تبدیل ساختار تجارت خود به اقداماتی که دوستدار محیط‌زیست به حساب می‌آید، هزینه کنند.

البته مجموع این هزینه در کل اقتصاد اتریش به صورت سالانه چیزی در حدود 2.3 میلیارد یورو می‌شود که در نگاه اول رقم بسیار بالایی است، اما با نگاهی به گزارش‌های کمیسیون اتحادیه اروپا می‌توان دریافت که اتریش برای گذار از این دوران و رفتن به سمت فعالیت‌های تجاری دوستدار محیط‌زیست و کاهش آلایندگی دی اکسید کربن، به سرمایه‌گذاری سالانه 5.5 میلیارد یورو تا سال 2030 نیاز دارد.

https://www.diepresse.com/17746969/oesterreichs-unternehmen-reden-viel-und-tun-wenig

سرمایه‌گذاری شرکت راه آهن سراسری اتریش در آلمان

شرکت راه آهن سراسری اتریش اعلام کرد که سهام عمده‌ای از شرکت Go-Ahead که قسمتی از حمل‌و‌نقل ریلی در جنوب آلمان را برعهده دارد را خریداری کرده است. رقم این قرارداد مشخص نگردیده اما اعلام شده که بیش از یک هزار کارمند این شرکت آلمانی، به زودی تحت قرارداد شرکت راه آهن سراسری اتریش قرار خواهند گرفت.

https://kurier.at/wirtschaft/oebb-uebernehmen-deutsche-regionalbahn-go-ahead-samt-1000-mitarbeiter/402629180

سرمایه‌گذاری شرکت اتریشی در صنایع فرودگاهی در سنگاپور

روزنامه پرسه در گزارشی با اشاره به افزایش سوددهی در صنعت هوایی با توجه به پایان محدودیت‌های کرونا و همچنین عزم بسیاری از کشورهای آسیایی منجمله هند به احداث فرودگاه‌های جدید نوشت که شرکت اتریشی Frequentis با عقد قراردادی به ارزش 250 میلیون یورو، در توسعه فرودگاهی در سنگاپور مشارکت می‌کند. این شرکت در زمینه امنیت فیزیکی فرودگاهی و کانال‌های ارتباطی برج مراقبت و هواپیماها فعالیت دارد. این شرکت به صورت ویژه‌ای در زمینه امنیت پرواز هواپیماهای نظامی فعالیت دارد. مدیر این شرکت از قراردادهایی با مجموعه‌های نظامی آمریکا، بریتانیا و آلمان در این زمینه سخن گفت و سیاست خارجی سازنده اتریش را تضمین کننده سود بیشتر برای این شرکت در آینده دانست.

https://www.diepresse.com/17742325/oesterreichisches-unternehmen-frequentis-wittert-in-asien-riesengeschaeft

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما