معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم مهرماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

با وجود درگیری‌ها در روسیه، تورم جمهوری دومینیکن در ماه آگوست 0.52 درصد بود

آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن در دیدار با مدیران ارشد «اسکوتیا بانک» از فضای اطمینان، صلح اجتماعی، امنیت حقوقی و ثبات سیاست پولی به عنوان ارکان اساسی اعتماد سرمایه گذاران داخلی و بین المللی به جمهوری دومینیکن خبر داد . آقای والدز آلبیزو گفت که علیرغم بی ثباتی بین المللی ناشی از جنگ بین روسیه و اوکراین و عوامل مختلفی که بر افزایش قیمت های جهانی تأثیر می‌گذارد، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در دومینیکن در ماه آگوست  0.52 درصدی نسبت به ماه قبل تغییر کرد. همچنین تورم از ماه آگوست 2022 تا ماه آگوست سال جاری 4.27 درصد بود. به همین ترتیب فعالیت اقتصادی نسبت به ماه آگوست سال گذشته 2 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2023 به 4 میلیارد دلار برسد.

https://listindiario.com/economia/20231016/valdez-albizu-economia-dominicana-2023-atráculo-exterior_777580.html

انرژی تولید شده در دومینیکن 35 درصد از تقاضای عرضه شده بیشتر بود

 انجمن صنعت برق دومینیکن (ADIE) اعلام کرد که انرژی تولید شده در کشور در نیمه اول سال جاری 35 درصد بیشتر از تقاضا برای این دوره بود. آمار انجمن مذکور نشان می دهد که در نیمه اول سال تقاضای برق در کشور 4 درصد افزایش یافت. مدیران انجمن صنعت برق دومینیکن اطمینان می دهند که رشد تقاضای برق "منعکس کننده اقتصاد در حال گسترش و اعتماد بیشتر به سیستم برق است." در سال 2000 حدود 88 درصد از تولید انرژی کشور با استفاده از مشتقات نفتی انجام می‌شد، اما امروزه منابع به طور قابل توجهی متعادل تر است: 41 درصد گاز طبیعی، 31 درصد زغال سنگ، 12 درصد مشتقات نفتی و 16 درصد منابع تجدیدپذیر مانند آب، زیست توده( بیوماس )، باد و انرژی خورشیدی. 

https://listindiario.com/economia/energia/20231018/energia-disponible-pais-supera-35-demanda-abastecida_777824.html

شرکت دومینیکنی برنده جایزه در زمینه خدمات بندری شد

شرکت «DP World Dominicana» (یک شرکت راه حل های لجستیکی) به منظور قدردانی از برتری عملیاتی و کمک های مهم خود به جامعه محلی جایزه تعالی صنعت بندری «AAPA-CIP 2023 » را در رده «توسعه زیرساخت بندری» دریافت کرد. تقدیری که از سوی دبیرخانه کمیسیون بین‌آمریکایی بنادر (CIP) سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و هیات آمریکای لاتین انجمن مقامات بندری آمریکا (AAPA) اعطا شده است، این جایزه بر نقش و تلاش های این شرکت که در سال‌های اخیر روند توسعه زیر ساخت‌های بندری خود را در جمهوری دومینیکن با تأثیرات مثبت اجتماعی-اقتصادی در جامعه‌ای تقویت کرده است تاکید می نماید.

https://listindiario.com/economia/20231018/dp-world-dominicana-gana-premio-excelencia-industria-portuaria_777943.html

جامائیکا :

جامائیکا و کشورهای کارائیب بر گردشگری پایدار اصرار دارند

رهبران کارائیب از مفهوم توسعه جهانگردی پایدار، سرمایه‌گذاری‌های مسئولانه و متعادل و حفاظت از محیط زیست را به عنوان راهی برای تقویت صنعت حیاتی گردشگری خود استقبال می‌کنند. آقای کنت برایان، رئیس سازمان گردشگری کارائیب و وزیر گردشگری جزایر کیمن، در جریان کنفرانس وضعیت صنعت گردشگری (SOTIC 23) که در جزایر پروویدنسیال(ترکز و کایکوس) برگزار شد گفت: «کارائیب یک گنجینه ای از زیبایی‌های طبیعی بی نظیر و منابع ارزشمند است." خانم جنیس آلن، سناتور جامائیکایی اخیراً اعلام کرد که «از رشته کوه‌ها گرفته تا رودخانه‌ها و نهرها، اقیانوس‌ها و صخره‌های مرجانی، وظیفه ما این است که کار توسعه صنعت جهانگردی به صورت متعادل انجام دهیم، به طوری که جامائیکایی‌ها و «همه » کسانی که در این صنعت سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند از توسعه پایدار بهره مند شوند».

https://jamaica-gleaner.com/article/news/20231020/stakeholders-bat-tourism-sustainability

هائیتی :

مکزیک خواهان تقویت روابط اقتصادی با هائیتی است

آقای دانیل کامارا، سفیر مکزیک در هائیتی گفت که از جمله زمینه‌های اولویت همکاری بین مکزیک و هائیتی می‌توان به امنیت، بهداشت و کشاورزی اشاره نمود. مکزیک با کمک سازمان ملل با هائیتی و سایر کشورهای جامعه کارائیب (کاریکوم) در توسعه کشت نارگیل همکاری می‌کند. مکزیک همچنین در بازسازی مرکز ژرم پلاسم «کمپ پرین» با هائیتی همکاری می نماید. با این حال آقای سفیر با تاکید بر نیاز به تقویت روابط تجاری میان‌هائیتی و مکزیک گفت که کشورهای دیگر که از هائیتی دورتر هستند مانند چین و عربستان سعودی روابط تجاری بهتری را با هائیتی دارند.

https://lenouvelliste.com/article/244892/la-cooperation-mexicaine-propose-de-renforcer-la-filiere-du-cocotier-en-haiti

گرانادا :

گرانادا و قطر قرارداد خدمات هوایی امضا کردند

دولت قطر قرارداد خدمات هوایی با گرانادا امضا کرد. این توافق توسط جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل قطر و دیکن میچل، نخست وزیر گرانادا، پاراف شده است. طبق این قرارداد، شرکت‌های هواپیمایی ملی هر دو کشور می‌توانند تعداد نامحدودی پرواز مسافری و باری را با حقوق کامل حمل و نقل انجام دهند. طبق این پیمان که تعداد توافقنامه‌های حمل و نقل هوایی قطر با کشورهای جهان را به 176 می رساند، در چارچوب اتصال قطر با پیمان‌های خدمات هوایی بیشتر است تا به شرکت ملی این کشور اجازه دهد تا به مقاصد جهانی بیشتری پرواز کند. در ادامه مراسم امضای این قرارداد دو مقام در مورد روابط قطر و گرانادا در زمینه‌های حمل و نقل، هوانوردی غیرنظامی و بنادر و راه‌های ارتقای بیشتر آن گفتگو کردند.

https://caribbean.loopnews.com/content/grenada-and-qatar-sign-air-services-agreement

گویان :

گویان و قطر ایرویز قرارداد خدمات هوایی امضا کردند

علاقه بین المللی به گویان همچنان در حال افزایش است زیرا این کشور آماده تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در صنعت نفت و گاز است. بسیاری از خطوط هوایی اکنون این کشور آمریکای جنوبی را هدف قرار داده اند و قطر ایرویز آخرین شرکتی است که توافق نامه ای را برای شروع فعالیت امضا کرده است. این توافقنامه توسط عبدالله بن ناصر ترکی السبعی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قطر (CAA) و مدیر کل GCAA Egbert Field امضا شده است. این توافق به شرکت هواپیمایی قطر اجازه می دهد تا هر تعداد پرواز مسافری و باری و همچنین همکاری بین شرکت های حمل و نقل مربوطه را انجام دهد. همچنین به QA اجازه می دهد تا یک مرکز عملیات در گویان برای پرواز به هر کشوری در منطقه و سایر مناطق نیز داشته باشد. جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات و لارنس لندن، رئیس هیئت هواپیمایی کشوری گویان (GCAA) شاهد امضای قرارداد خدمات هوایی بین دولت قطر و گویان بودند.

https://caribbean.loopnews.com/content/guyana-and-qatar-airways-sign-air-services-agreement-1

 کاریکوم :

اجلاس سران کاریکوم-کانادا برگزار شد

اولین اجلاس سران جامعه کانادا-کارائیب (CARICOM) از 17 اکتبر تا 19 اکتبر با موضوع "شرکای استراتژیک برای آینده ای انعطاف پذیر" و با هدف اساسی تقویت همکاری بین دو طرف برگزار شد. روزولت اسکریت، نخست وزیر دومینیکا و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ریاست این اجلاس را بر عهده داشتند. اسکریت، که ریاست CARICOM را نیز بر عهده دارد، گفت که بحث ها بر سر تغییرات آب و هوا، نیاز به اصلاح ساختار مالی بین المللی و وضعیت هائیتی متمرکز خواهد بود. همچنین اولویت های مشترک از جمله ایجاد اقتصادهای فراگیر و پایدار، افزایش مبادلات، سرمایه گذاری و همکاری‌های چندجانبه ارتقا خواهد یافت.

https://www.plenglish.com/news/2023/10/17/caricom-canada-summit-begins/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما