برگزاری کارگاه هم اندیشی در خصوص برگزاری مجمع بین المللی « تأمین مالی پروژههای راهآهن در آفریقا
گزیده گزارش برگزاری کارگاه هم اندیشی در خصوص برگزاری مجمع بین المللی « تأمین مالی پروژههای راهآهن در آفریقا: آینده راه آهن در آفریقا » به شرح ذیل ارائه میگردد:
در تاریخ 11 مهرماه 1402 کارگاه هم اندیشی و تبادل نظر در خصوص برگزاری مجمع بین المللی « تأمین مالی پروژههای راه آهن در آفریقا: آینده راه آهن در آفریقا » که از تاریخ 19 الی 21 اکتبر سالجاری ( 27 الی 29 مهر ماه 1402 ) در مرکز کنفرانس های بین المللی عبدودیوف در شهر جمنیاجو برگزار میشود، توسط شرکت ملی راه آهن سنگال ( CFS ) در محل هتل رادیسون بلو داکار برگزار گردید.
در این نشست که آقای «مایاسین کامارا» نماینده وزیر زیر ساخت، حمل و نقل زمینی و رئیس هیئت مدیره شرکت مذکور نیز حضور داشت، آقای «مالیک ندوی» رئیس شرکت ملی راه آهن سنگال طی سخنانی گفت انتظار می رود در مجمع مذکور تعداد 400 الی 500 شرکت کننده در زمینه امور مربوط به تامین مالی پروژههای راه آهن در افریقا و علاوه بر آن نمایندگان موسسات تامین مالی جهانی شرکت کنند.
وی ضمن بیان موضوع ساختار بندی ترتیبات مالی برای پروژههای بزرگ راه آهن در کشورهای آفریقایی خاطر نشان نمود که سود دهی مالی این پروژهها بسیار دشوار است و این امر عموماً بر حسب بخش های اقتصادی - اجتماعی و منافعی که میتواند برای مردم داشته باشد، سنجیده میشود.
نامبرده عنوان کرد که هدف از برگزاری این مجمع بررسی راهها و روشهای کمک به کشورهای آفریقایی برای مقابله با محدودیتهای مالی است. ایشان اظهار داشت که در این نشست شرکت کنندگان برای یافتن راهحلها و مکانیسمهای نوآورانه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا بتوانند راه حل هایی برای توسعه زیر ساختهای راه آهن در کشورهای مختلف آفریقایی بیابند و لذا راه آهن میتواند بین کشورهای آفریقایی پیوند ایجاد نماید.
وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر گردید که راه آهن یکی از قدیمیترین وسایل حمل و نقل در جهان بوده بیشترین نقش را در توسعه آفریقا داشته و تاریخ ایجاد راه آهن در تمام کشورهای آفریقایی، عمیقاً با تاریخ استعمار مرتبط است.
وی خطاب به شرکت کنندگان اظهار داشت که سنگال در مسیر درستی قرار دارد و طرح سنگال در حال ظهور، یک چشم انداز عالی در زمینه حمل و نقل را در سطح ممتاز برای رفاه مردم قرار می دهد.
وی افزود : ما باید همکاری بین کشورهای آفریقایی را از طریق اجرای پروژههای توسعه خطوط آهن توسعه دهیم و برای اجرای این پروژههای ریلی روی شرکای مالی و فنی خود حساب باز میکنیم و لذا باید جایگاه توسعه کشور را به بخش ریلی اختصاص دهیم.