معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز امور احداث جاده از طریق ایران به نخجوان (روز.اوز)

در تاریخ 6 اکتبر سال جاری میلادی در منطقه مرزی بین روستای آقبلند، شهرستان زنگیلان آذربایجان ایران امور اجرایی ساخت کریدور جدید از طریق ایران به نخجوان آغاز شد. بنا به اعلام خبرگزاری دولتی آذرتک، کریدور مذکور افزایش حمل بار ترانزیتی از طریق مناطق دو کشور و ورود و خروج به جمهوری خودمختار نخجوان را تسهیل خواهد کرد.

https://kun.uz/uz/news/2023/10/06/ozarboyjon-noxchivonga-eron-orqali-yolak-qurishga-kirishdi

 

احداث مسیرهای ترانزیتی به کشورهای آسیا و خلیج فارس (قلمپیر.اوز)

در بیانیه ای که به امضای روسای جمهور ازبکستان و فدراسیون روسیه امضا گردید، احداث مسیرهای ترانزیتی به کشورهای آسیا و حاشیه خلیج فارس با مشارکت روسیه و ازبکستان مورد توافق و تاکید قرار گرفت. طبق سند مذکور، طرف‌ها در خصوص افزایش میزان تبادل کالا بین بازارهای دو کشور و تسهیل استفاده از سیستم مسیر گمرکی به توافق رسیدند.

https://qalampir.uz/uz/news/osiye-va-fors-kurfazi-mamlakatlariga-tranzit-yunalishlari-yaratiladi-91186

 

ازبکستان میزبان چهارمین همایش بین‌المللی اقتصاد نوآور  (خبرگزاری ملی ازبکستان)

کار گروهی تحت سرپرستی المراد نجیم‌اف، مشاور رئیس بنیاد توسعه فرهنگ و هنر ازبکستان به منظور آمادگی برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی اقتصاد نوآور در ازبکستان به کشور اندونزی سفر  نموده و با سندیگو اونا، وزیر گردشگری و اقتصاد نوآور اندونزی و معاونین دیدار و گفتگو نمودند. در رویداد مذکور فرآیند آمادگی به چهارمین همایش بین‌المللی اقتصاد خلاق که قرار است سال 2024 در ازبکستان برگزار شود مورد بررسی طرفین قرار گرفت. علاوه بر این، یادداشت‌تفاهم همکاری که در نظر است طی سفر رسمی هیئت اندونزی به ازبکستان بین دو مؤسسه امضا شود و  ظرفیت های گردشگری دو کشور و اقدامات دو کشور با هدف توسعه آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

https://uza.uz/uz/posts/ozbekiston-iv-butunzhahon-kreativ-iqtisodiyot-konferenciyasiga-mezbonlik-qiladi_526501

 

دیدار مدیر شرکت فرانسوی در اتحادیه چرم ازبکستان (یوز.اوز)

طی هفته گذشته مدیران اتحادیه اوزچرم صنعت با نمایندگان شرکت “Experto Consulting” فرانسه دیدار و در خصوص راههای توسعه همکاری با هم گفتگو نمودند. در رویداد مذکور موضوعات گسترش تجارت چرم-کفش و خز در بازار اروپا و صادرات و واردات مورد بررسی قرار گرفت. طی این دیدار به شرکت فرانسوی در مورد صنعت چرم – کفش و خز  ازبکستان و توانایی تولید، سرمایه ‎گذاری و صادرات کشور گزارش ارائه شد و طرف‌ها در مورد صادرات محصولات چرم ازبکستان به بازار کشورهای اروپا به خصوص به فرانسه و ترویج تجارت آن محصولات تبادل نظر داشتند. به گزارش سرویس مطبوعاتی اتحادیه، در پایان این نشست دو طرف  خصوص سازماندهی دیدارهای B to B جهت گسترش روابط همکاری بین شرکت های فرانسه و ازبکستان در نمایشگاهی که ماه فوریه سال آتی در شهر پاریس برگزار خواهد شد، به توافق رسیدند.

https://yuz.uz/uz/news/ozbekistonning-evropa-bozoriga-chiqish-imkoniyatlari-kengayadi

 

همایش مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد در شهر سمرقند برگزار خواهد شد (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش وزارت اکولوژی، 21 مین نشست کمیته بررسی اجرایی پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم جمهوری ازبکستان،از تاریخ 13 آلی 17 نوامبر سال جاری میلادی در سالن کنگره "راه ابریشم"  واقع در شهر سمرقند،  برگزار خواهد شد. در حاشیه رویداد مذکور رایزنی‌های اجرایی‌سازی پیمان‌نامه برای کشورهای آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و حوضه کارائیب، دریای میدتراته شمالی، اروپای مرکزی و شرقی انجام خواهد شد. در این رویداد همچنین اصول راهبردی پیمان‌نامه مبارزه با بیابان‌سازی سازمان ملل متحد در سال‌های 2018 الی 2030 مورد بررسی شرکت کنندگان  قرار خواهد گرفت.

https://oz.sputniknews.uz/20231009/samarqandda-bmtning-chollanishga-qarshi-kurash-boyicha-konferentsiyasi-bolib-otadi-39781288.html

 

کارآفرینان سنگاپوری در استان سیردریا (خبرگزاری ملی ازبکستان)

طی هفته جاری هیات نمایندگان شرکت “Indorama Agro” سنگاپور به ریاست شری پرکاش لاخیه، رئیس شرکت طی سفر به ازبکستان به استان سیرو دریا عزیمت و در تاریخ 9 اکتبر با اکمل‌جان محمودعلی‌اف، نماینده سنا مجلس عالی و استاندار سیرودریا دیدار نمودند. در این دیدار اهم زمینه‌های همکاری دو طرف در حوزه کشت پنبه و صنعت نساجی مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است شرکت سنگاپوری از سال 2017 م. در مناطق مختلف ازبکستان از جمله شهرستان‌های آقالتین و سردابه طرح‌های سرمایه‌گذاری را در دست اجرا دارد. در سال‌های آغاز فعالیت شرکت مذکور با سرمایه 240 میلیون دلاری برای 200 نفر کارگر فرصت‌ شغلی ایجاد کرد. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌های مستقیم از شرکت به 400 میلیون دلار و فرصت‌های شغلی ایجاد شده به 2696 نفر رسید. سرمایه‌های مذکور عمدتاً جهت توسعه زمین‌های کشاورزی، بازسازی بخش‌های تاسیسات آبیاری، فناوری، ایجاد انبار و آزمایشگاه‌های زیستی نوین اختصاص داده شده است.

https://uza.uz/uz/posts/singapurlik-tadbirkorlar-sirdaryoda_527099

 

در شهر تاشکند نمایشگاه “UzCharmExpo EurAsia-2023” برگزار خواهد شد (اوزدلی)

در تاریخ 18 آلی 20 اکتبر سال جاری میلادی در محل دائمی نمایشگاه شهر تاشکند، اتحادیه "اوزچرم صنعت" وابسته به وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، نمایشگاه فرآوردهای چرم، کفش، خز، پشم، خز قاره‌کول و فرآوردهای بومی‌سازی شده برگزار خواهد کرد. در حاشیه نمایشگاه کنفرانس بین‌المللی، نشست‌ها، میزگرد و ملاقات‌های بB2B و B2Gساماندهی خواهد شد. در نمایشگاه مذکور شرکت های کشورهای آسیای مرکزی، اروپا و آسیا نه  تنها فرآوردهای خود بلکه مٌدهای جدید صنعت چرم را نیز به نمایش خواهند گذاشت.

https://www.uzdaily.uz/ru/post/80356

 

دیدار با نمایندگان بانک توسعه آسیایی در وزارت حمل و نقل ازبکستان (اسپوتنیک ازبکستان)

طبق گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان، تاریخ 10 اکتبر سال جاری میلادی مَمَنبی عمراف، معاون وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان با نمایندگان بانک توسعه آسیایی دیدار و گفت‌وگو نمود. در رویداد مذکور موضوعات مربوط به تأمین مالی برنامه خودرو برقی بنیاد اقلیم سبز مورد بررسی طرف‌ها قرار گرفت. مبلغ پیشنهاد شده جهت تأمین مالی برنامه مذکور که در نظر است در هفت کشور از جمله در ازبکستان عملیاتی شود، 170 میلیون دلار آمریکا می‌باشد. این برنامه جهت رفع موانع عمومی‌کردن خودروهای برقی تجاری اختصاص یافته است. برنامه مذکور شامل چهار بخش اصلی از جمله، جابه‌جا کردن محل نگهداری اتوبوس برقی و زیربنای اضافی، بهبود سیستم حمل و نقل عمومی همچنین تأمین پایداری آن و حمایت از سیاست دولت در  جهت توسعه خودروهای برقی می‌باشد.

https://oz.sputniknews.uz/20231010/transport-vazirligida-osiyo-taraqqiyot-banki-vakillari-bilan-uchrashuv-otkazildi-39813450.html

 

شرع صادرات میوه‌های خشک ازبکستان به هندوستان (روز.اوز)

به گزارش خبرگزاری دنیا، سفر کاری نمایندگان شرکت Lutf Foods PVT Ltd هندوستان به ازبکستان صورت گرفت. در حاشیه این سفر کارآفرینان هندی وارد شهرستان اویچی واقع در استان نمنگان شده به پرورش فرآوردهای کشاورزی و فرآیندهای بازیابی آنان ابراز علاقه‌مندی و فرصت و چشم‌اندازهای برقراری روابط همکاری سودمند متقابل با کارآفرینان بومی‌بررسی گردید. طرف‌ها در مورد صادرات میوه خشک به خصوص، بادام و گردو از ازبکستان به هندوستان گفت‌وگو کردند. در پایان این دیدار طرفین در خصوص راه‌اندازی صادرات میوه‌های خشک استان نمنگان به هندوستان با مشارکت شرکت هندی از ماه اکتبر سال جاری میلادی توافق کردند.

https://kun.uz/uz/news/2023/10/11/ozbekiston-hindistonga-quritilgan-mevalar-yetkazib-berishni-boshlaydi

 

قزاقستان قصد دارد حدود 800 میلیون متر مکعب گاز روسیه را تحویل ازبکستان دهد (اسپوتنیک ازبکستان)

قزاقستان جهت انتقال گاز روسیه به ازبکستان از فرصت‌های فنی قابل توجهی برخوردار است. خبرگزاری اسپوتنیک قزاقستان به نقل آلماس‌آدم سَتکَلیف، وزیر انرژی قزاقستان در این خصوص گزارشی را منتشر نمود. طبق گفته‌های آقای وزیر، قزاقستان در نظر دارد تا اخر سال جاری میلادی حدود 800 متر مکعب گاز روسیه را تحویل ازبکستان دهد. آقای وزیر با اظهار نظر خود تایید کرد که قزاقستان از امکان قبول گاز روسیه برخوردار است. خاطرنشان می‌شود، قزاقستان از امکانات فنی جهت انتقال گاز روسیه از طریق قلمرو خود به مقصد ازبکستان از توانایی قابل ملاحظه برخوردار است.

https://oz.sputniknews.uz/20231011/qozogiston-rossiya-gaz-ozbekiston-etkazish-texnik-imkoniyatlar-39833558.html

 

سازمان ملل متحد: ازبکستان نقش مهمی در حل و فصل مشکلات اکولوژیکی ایفا می‌کند (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به اعلام ابراهیم تیو، دبیر اجرای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و خشکی سازمان ملل متحد، ازبکستان جهت ایجاد راهکارهای مشکلات اکولوژی نقش مهمی ایفا می‌کند. ابراهیم تیو، دبیر اجرای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و خشکی سازمان ملل متحد به ازبکستان سفر نمود. طی سفر موافقت‌نامه برگزاری 21 نشست کمیته رسیدگی اجرای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی با حضور عزیز عبدالحکیم اف، وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم به امضا رسید. مراسم در سطح بین المللی تاریخ 13 لغایت 17 نوامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. در رویداد مذکور موضوعات زیر بررسی خواهد شد:

مدیریت پایدار زمین؛

افزایش مقاومت بر خشکسالی؛

حمایت از نقش پیشرو زنان در کشاورزی پایدار؛

فرسایش زمین؛

اجرای اهداف راهبردی مربوط به مبارزه با مهاجرت الزامی مرتبط با تغییرات اقلیمی.

طبق گفته آقای عبدالحکیم‌اف، در شهر تاشکند دانشگاه حفاظت از محیط زیست و بررسی تغییرات اقلیمی آسیای مرکزی “Green University” تأسیس خواهد شد.

https://oz.sputniknews.uz/20231011/ekologik-muammolar-ozbekiston-bmt-39836299.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما