معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

برنامه امارات برای توسعه فعالیت های ماهواره ای یاه ست

پیش بینی می‌شود درآمد شرکت یاه ست در سال 2024 به 430 تا 450 میلیون دلار افزایش یابد. این شرکت در حال حاضر بیشتر خدمات خود را در امارات ارائه می دهد؛ با این حال، بر اساس برنامه اعلام شده با پرتاب ماهواره‌های Al Yah 4 و Al Yah 5(که به ترتیب برای سال‌های 2027 و 2028 برنامه‌ریزی شده است)، ارائه خدمات این شرکت به سایر کشورها سه یا چهار برابر افزایش خواهد یافت.

علی الهاشمی مدیر اجرایی هلدینگ Al Yah Satellite Communications که بیشتر با نام یاه ست(Yahsat) شناخته می‌شود اعلام کرد؛ این شرکت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات ماهواره ای در امارات قصد دارد پس از راه اندازی ماهواره نسل بعدی Thuraya-4 (NGS) در سال آینده، مجموعه ای از خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید از جمله پزشکی از راه دور را ارائه دهد.

علی الهاشمی‌گفت؛ قرار است این ماهواره تا سال 2025 خدمات تجاری خود را آغاز کند. او گفت که یاه ست همچنین انتظار دارد به زودی تعداد سکوهای نفتی که به آنها اتصال ماهواره ای ارئه می‌کند را دو برابر کند.

وی گفت ما انتظار داریم تا سال 2025، که ارائه یک سرویس هوایی جدید را از طریق Thuraya-4 آغاز می‌کنیم و مجموعه ای از برنامه‌های کاربردی از جمله پزشکی از راه دور و سایر خدمات را ارائه دهیم. سرویس هوایی ثریا-4(Thuraya-4) بیش از 20 کاربرد جدید در زمینه‌های تجاری و دولتی خواهد داشت. این ماهواره یک پلتفرم همه کاره با بیش از 20 برنامه کاربردی، به ویژه برای بخش های مشتریان دریایی، دولتی و اینترنت اشیاء(IoT) ارائه می دهد.

شرکت سرمایه گذاری Mubadala که در سال 2007 تأسیس شد، شرکت تابعه موسسه سرمایه گذاری مستقل ابوظبی، خدمات ماهواره ای چند ماموریتی را در بیش از 150 کشور در سراسر اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا و استرالیا ارائه می دهد.

این شرکت اخیرا افزایش 5 درصدی در درآمد نیمه اول سال جاری خود را گزارش کرد که به دلیل توسعه زیرساخت های این شرکت و ارائه خدمات به نهادهای دولتی در کشورهای مختلف حاصل شده است.

سرویس هوایی ثریا-4(Thuraya-4) همچنین قرار است خدماتی از طریق تلفن همراه مبتنی بر ماهواره را به بخش های مختلف مشتریان، از جمله خدمات دریایی به ماهیگیران، ارائه می دهد.

این شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمینه‌های تجاری خود، که شامل نفت و گاز، بهداشت و آموزش، و کشتیرانی می‌شود، افزایش دهد. همچنین امیدوار است خدمات ماهواره ای تلفن همراه و ثابت را برای رفع نیازهای اتصال ماهواره ای توسعه دهد.

شرکت یاه ست اعلام کرد؛ این شرکت در زمینه ارائه خدمات به بخش نفت و گاز بسیار خوب عمل کرده است و درآمدهای یاه ست از این بخش نسبت به سال 2022 بیش از 38 درصد افزایش یافته است. این شرکت خدمات خود را به حدود 200 سکوی نفتی در سراسر جهان ارائه می دهد و قصد دارد این تعداد دکل را در چند سال آینده تقریباً دو برابر نماید.

این شرکت همچنین به دنبال گسترش ارائه خدمات خود از طریق سرویس هوایی ثریا-4(Thuraya-4) در بخش های مختلف صنعتی و تجاری کشورهای جنوب شرقی آسیا از قبیل ویتنام، فیلیپین و اندونزی است.

علی الهاشمی مدیر اجرایی همچنین به برنامه یاه ست برای توسعه اینترنت اشیاء(IoT) اشاره کرد و گفت؛ با توجه به اینکه انتظار می‌رود نسل بعدی سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم 6G به زودی با هوش مصنوعی راه‌اندازی شود، ما معتقدیم که شبکه‌های اینترنت اشیاء(IoT) مبتنی بر 6G نه تنها از برنامه‌های عظیم مبتنی بر داده پشتیبانی می‌کنند، بلکه پایگاه کاربران ما را نیز گسترش خواهند داد. بنابراین یاه ست در حال مذاکره با سایر شرکت ها برای مشارکت در انجام این کار است و در این مسیر مهترین کار جذب سرمایه گذاری از طریق شرکای جدید است.

الهاشمی همچنین گفت؛«در سال 2023، نسبت درآمدهای ما که از قراردادهای دولتی کسب می‌کنیم، بیش از 70 درصد کل درآمد شرکت خواهد بود ولی انتظار داریم که با راه اندازی پروژه‌های جدید در چهار یا پنج سال آینده به این رقم به 60 درصد کاهش یابد.»

شایان ذکر است ؛

- پیش بینی می‌شود درآمد شرکت یاه ست در سال 2024 بیش از 5 درصد رشد کند و به 430 تا 450 میلیون دلار افزایش یابد. این شرکت در حال حاضر بیشتر خدمات خود را در امارات ارائه می دهد، با این حال، زمانی که ماهواره‌های Al Yah 4 و Al Yah 5 پرتاب شوند (که به ترتیب برای سال‌های 2027 و 2028 برنامه‌ریزی شده است)، ارائه خدمات این شرکت به سایر کشورها سه یا چهار برابر افزایش خواهد داشت.

- شرکت یاه ست در ماه سپتامبر قرارداد جدیدی برای توسعه ظرفیت ارائه خدمات ماهواره ای به دولت امارات در 17 سال آینده به امضاء رساند که ارزش آن بالغ بر 5.1 میلیارد دلار است. این معامله شامل عملیات، تعمیر و نگهداری و خدمات مدیریت فناوری سیستم‌های ماهواره‌ای و پایانه‌های زمینی است که در حال حاضر تحت یک قرارداد جداگانه ارائه می‌شوند. این قرارداد جدید بزرگترین قراردادی است که یاه ست تا به حال امضا کرده است و درآمد این شرکت را به 25.7 میلیارد درهم (7 میلیارد دلار) افزایش می دهد.

- یکی دیگر از مهمترین استراتژی‌های شرکت یاه ست خرید دارایی در سطح جهانی در راستای انتقال فناوری و توسعه فعالیت های خود در سایر کشورها می‌باشد.

منابع؛

https://tdra.gov.ae

https://mediain.com

https://wam.ae

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما