معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۴

شرکت‌های برتر منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در سال 2022

اتاق صنایع استانبول از سال 1968 میلادی همه ساله اقدام به شناسایی 500 شرکت برتر ترکیه نموده است و اخیرا نیز اطلاعات مربوط به 500 شرکت برتر سال 2022 را منتشر کرده است که اسامی 52 شرکت از منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه نیز در آن جای دارند.

شرکت‌های برتر منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در سال 2022

باتوجه به اینکه تقسیم بندی توسعه‌یافتگی اقتصادی-اجتماعی در ترکیه بر اساس شاخص‌هایی مشخص به 6 سطح تقسیم می‌شود؛ میزان توسعه‌یافتگی استان‌های  شرقی و جنوب شرقی ترکیه همانگونه که در جدول ذیل نیز مشخص است نسبت به سایر مناطق ترکیه بسیار پایین بوده و چیزی در حدود نیم درصد از مناطق 28 استان‌ در سطح یک توسعه‌یافتگی و در حدود 5 درصد در سطح دو توسعه‌یافتگی قرار داشته و عمده این مناطق یعنی نزدیک به 39 درصد در سطح 6 و آخر توسعه یافتگی جای دارند.

سطح توسعه‌یافتگی اقتصادی-اجتماعی استان‌های شرقی و جنوب شرقی ترکیه تفکیک شهرستان در سال 2022

همانگونه که در نقشه نیز مشخص است عمده شهرستان‌های این مناطق به رنگ صورتی نشان داده شده‌اند که حاکی از قرار گیری آن‌ها در زمره مناطق با کمترین میزان توسعه یافتگی است.

سطح توسعه‌یافتگی اقتصادی-اجتماعی ترکیه به تفکیک شهرستان در سال 2022

در این میان استان‌های غازی آنتپ، شانلی اورفا و حاتای با داشتن بیشترین تعداد کارخانجات و مراکز تولیدی بویژه در حوزه صنایع تولید فولاد، سیمان و منسوجات نسبت به سایر مناطق این حوزه از شرایط به مراتب بهتری قرار دارند و صنعتی‌ترین شهرهای این مناطق شناخته ‌شوند.

نظر به ارتباط بین صنعت و توسعه یافتگی، همانگونه که در جدول شرکت‌های برتر منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در سال 2022 نیز مشخص است، اکثر شرکت‌هایی که اسم آن‌ها در این جدول آمده است مربوطه به استان‌های قهرمان مرعش، حاتای و غازی آنتپ هستند و عمدتا در حوزه تولید فولاد و فلزات، سیمان و نساجی فعالیت دارند.

https://iso500.org.tr/500-buyuk-sanayi-kurulusu?yil=2022

https://www.sanayi.gov.tr/merkez-birimi/b94224510b7b/sege/ilce-sege-raporlar

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما