معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۶:۴۹ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم مهر ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور را 61.53 درصد اعلام کرد

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور برای ماه سپتامبر 2023 را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ تورم در سپتامبر سالجاری با 4.75 درصد افزایش به 61.53 درصد رسید. به این ترتیب تورم سالانه برای سومین ماه به افزایش خود ادامه داد و به بالاترین سطح در سال 2023 رسید. در ماه قبل تورم سالانه 58.94 درصد و تورم ماهانه 9.09 درصد اعلام شده بود.

بر پایه این گزارش، عمده‌ترین گروه کالایی که در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمترین افزایش را داشته است بخش مسکن با 20.16 درصد و عمده ترین گروه کالایی که بیشترین افزایش سالانه را داشته است متعلق به بخش رستوران‌ها و هتل ها با 92.48 درصد بوده است.

منحنی زیر روند میزان نرخ تورم درترکیه را نشان می دهد:

https://www.haberturk.com/son-dakika-eylul-ayi-enflasyonu

 

افزایش پیش بینی نرخ رشد ترکیه از سوی بانک جهانی

بانک جهانی با انتشارگزارشی پیش بینی نمود: رشد اقتصادی ترکیه در سال آینده میلادی به 3.1 درصد و در سال 2025 به 3.9 درصد برسد.

این بانک همچنین پیش بینی خود از اقتصاد ترکیه را که قبلا 3.2 درصد پیش بینی نموده بود به 4.2 درصد افزایش داد. این بانک علت این افزایش را تداوم تقاضای مصرف‌کننده و کاهش عدم اطمینان در سیاست‌های پولی دولت ترکیه اعلام نموده است. این گزارش خاطر نشان می‌سازد که تغییر به سمت عادی ‌سازی بیشتر در سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی ترکیه آغاز شده است، به طوری که بانک مرکزی ترکیه نرخ‌های بهره را در مجموع، 21.5 درصد از ماه می سالجاری تاکنون افزایش داده است.

https://www.dunya.com.tr

پیشتازی صادرات صنایع شیمایی ترکیه در ماه سپتامبر 2023

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور در ماه سپتامبر سالجاری به 22.7 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد افزایش داشته است.

بیشترین میزان صادرات مربوط به بخش صنایع شیمیایی با 2.84 میلیارد دلار بوده است. صادرات بخش صنایع شیمیایی از ابتدای سالجاری تا پایان ماه سپتامبر 22.3 میلیارد دلار می‌باشد.

پس از حوزه صنایع شیمیایی،  صنعت خودروسازی با 2 میلیارد و 822 میلیون دلار، پوشاک و منسوجات با 1.7 میلیارد دلار، لوازم الکترونیکی با 1.4 میلیارد دلار و صنعت فولاد با یک میلیارد و 379 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

https://www.haberturk.com/eylul-ayi-ihracat

آناتولی- نقش کلیدی ترکیه در تامین انرژی اروپا

ترکیه با توافقنامه‌های صادرات گاز طبیعی که طی سالجاری امضا کرده است راه را برای تبدیل شدن به یک مرکز گاز هموار کرده و در حال آماده شدن برای ایفای نقش کلیدی در تامین انرژی اروپا است. در شرایطی که کشورهای اروپایی که پس از بحران میان روسیه و اوکراین با مشکل عرضه گاز طبیعی مواجه شده و به دنبال تامین گاز از کشورهای مختلف بودند، ترکیه در راستای هدف خود مبنی بر تبدیل شدن به یک مرکز گاز طبیعی، با احداث زیرساخت‌های خط لوله، خود را برای پاسخ به این تقاضا آماده نمود.

ترکیه که در حال حاضر گاز خود را از طریق خطوط لوله به یونان می‌فرستد، در سال جاری با 4 کشور اروپایی قرارداد صادرات گاز طبیعی امضا کرده است. ترکیه اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی را با بلغارستان در ماه ژانویه سالجاری منعقد کرد. توافقنامه صادرات سالانه 1.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکیه به بلغارستان به مدت 13 سال امضا شد.

آنکارا که پس از بلغارستان با مجارستان مذاکره کرد و در ماه اوت بر سر صادرات گاز طبیعی با این کشور به توافق رسید.  با این توافق، ترکیه برای اولین بار برای صادرات گاز از طریق خطوط لوله به کشوری بدون مرز مشترک گام برداشت. بر اساس این توافق ترکیه 275 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر خواهد نمود.

ترکیه سومین قرارداد صادرات گاز خود را با رومانی امضا کرده است و روزانه تا 4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به رومانی صادر خواهد کرد.

این کشور چهارمین قرارداد صادرات گاز طبیعی را با مولداوی امضا کرد و روزانه 2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به این کشور صادر خواهد کرد.

آلپ ‌ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در نمایشگاه و کنفرانس بین المللی نفت ابوظبی در پایتخت امارات متحده عربی گفت: محموله گاز طبیعی ترکیه به اروپا به مجارستان منتقل می‌شود. ما به مولداوی گاز می‌فرستیم و به مرکز انتقال گاز طبیعی تبدیل می‌شویم.

https://www.aa.com.tr/fa

 

اظهارات رئیس انجمن بازرگان موسیاد در اجلاس سفرای آفریقا

محمودآسمالی، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان موسیاد طی سخنانی در برنامه "اجلاس سفرای آفریقا" که در خانه فرهنگ و صنایع دستی آفریقا برگزار شد با بیان اینکه حجم تجارت دوجانبه ترکیه و کشورهای آفریقایی در سال 2022 به 33.1 میلیارد دلار رسیده است، گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علاقه وافری به آفریقا دارند و ما از صمیم قلب معتقدیم که روابط اقتصادی دو کشور همچنان در حال افزایش است. وی در ادامه با بیان اینکه موسیاد برنامه‌هایی را برای آفریقا انجام می دهد، اظهار داشت که تا پایان سال 2024 تعداد شعب و نمایندگان انجمن موسیاد را در 15 کشور مختلف آفریقا به 25 عدد خواهند رساند.

رئیس انجمن تجاری موسیاد با ارائه اطلاعاتی در مورد حجم تجارت دوجانبه بین ترکیه و کشورهای آفریقایی گفت: در حالی که حجم روابط تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی در دوره 2013-2020 به طور متوسط سالانه 20 میلیارد دلار بود، در سال 2021 به 29.4 میلیارد دلار و در سال 2022 به 33.1 میلیارد دلار افزایش یافته و در طی این مدت حجم پروژه‌های انجام شده توسط شرکت های ترکیه در کشورهای آفزیقایی به سرعت رشد کرده و به سطح 77.8 میلیارد دلار رسیده است.

 آسمالی با اشاره به اینکه 20 درصد از مساحت جهان ، 60 درصد از سطح زیر کشت و 30 درصد ذخایر معدنی در قاره آفریقا قرار دارد گفت: قاره آفریقا در خط مقدم جهان قرار دارد و جمعیت آن در سال 2050 به 3 میلیارد نفر خواهد رسید و وقتی ما آن را از این منظر ارزیابی می‌کنیم، آفریقا کاندیدای قدرت در حال ظهور دنیای جدید است. با این حال، آفریقا با وجود این ثروت ها، تنها 3 درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد.

 وی با بیان اینکه می خواهند با شتاب فزاینده رویکرد برد-بردی که ترکیه در 20 سال گذشته در قبال کشورهای آفریقایی اتخاذ کرده است، ادامه دهند افزود: ما برای ادامه این تلاش مهم همیشه در کنار دولت خود هستیم.

https://www.star.com.tr/ekonomi/musiad-baskani- /

 

تسهیلات دولت ترکیه به مناطق زلزله زده

در چارچوب تصمیم منتشر شده در روزنامه رسمی‌با امضای آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه؛ کمک بلاعوض و اعطای وام ساخت و ساز به صاحبان ملک که بناهای آنها در زلزله‌های 6 فوریه سالجاری آسیب متوسط یا بیشتر داشته باشند، اعطا می‌شود. بر اساس این تصمیم، کمک های بلاعوض به صورت نقدی تا سقف 750 هزار لیر برای مسکن و تا سقف 400 هزار لیر برای محل کار ارائه می‌شود.

https://www.haberturk.com.tr

ترکیه هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا در سال 2030

بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول (IMF)، اقتصاددانان آمریکایی 25 اقتصاد برتر جهانی در سال 2030 را معرفی نمودند. در تمام پیش بینی‌های انجام شده برای 10 سال آینده، چین به عنوان رهبر اقتصادی جهان نشان داده شده است. با این حال، مشکلات اقتصادی و رکودی که این کشور در نیمه اول سال جاری تجربه کرد، چین را از صدر فهرست 2030 خارج نموده است.

طبق فهرست جدید، در سال 2030 آمریکا همچنان اقتصاد برتر و بالاتر از چین، هند با یک جهش بزرگ سوم و ژاپن چهارم خواهد شد. تنها کشور عضو اتحادیه اروپا که در گروه 5 کشور برتر جای خواهد گرفت، آلمان می‌باشد. ترکیه بالاتر از دو کشور عربستان سعودی و هلند در رتبه هفدهم این فهرست قرار گرفته است.

https://www.dunya.com/ekonomi/turkiye-2030da-

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما