معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۶۷

برنامه خصوصی سازی دولت یونان

برنامه خصوصی سازی که یکی از مهمترین منابع مالی دولت یونان در سالهای گذشته بوده، مجددا از سر گرفته شده است. مهمترین پروژه‌های مهم برنامه خصوصی سازی دولت یونان به شرح زیر است:

اتوبان آتیکا: اتوبان آتیکا (آتیکی اودوس) که طول آن به 70 کیلومتر می رسد، دروازه غربی شهر آتن را به اتوبان آتن- تسالونیکی و فرودگاه بین المللی آتن واقع در شرق پایتخت وصل می‌کند. اخیرا شرکت Gek Terna بهترین پیشنهاد مالی را ارئه نمود و با ارائه پیشنهاد 3.2 میلیارد یورویی مدیریت اتوبان مذکور را برای مدت 25 سال بر عهده گرفت.

بندر ایگومنیچا: بزودی قرار است فروش 67 درصد بندر ایگومنیچا واقع در شمالی غربی یونان به شرکت ایتالیایی Grimaldi  تکمیل شود. پس از تصویب قرارداد واگذاری بندر پیرآس به Grimaldi توسط پارلمان یونان در اوایل ماه سپتامبر، این شرکت مبلغ 84 میلیون یورو به دولت پرداخت کرد. این قرارداد در ماه مارس امضا شده بود اما بعلت برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور، تصویب آن به بعد از انتخابات و بعد از تعطیلات تابستانی موکول شده بود.

بندر ایراکلیو (جزیره کرت): شرکت ایتالیایی Grimaldi موفق به خریداری 67 درصد سهام بندر ایراکلیو واقع در جزیره کرت نیز شده است. قرارداد مربوطه پس از طی شدن مراحل اداری مربوطه قرار است تا پایان سال جاری به امضا برسد. شرکت ایتالیایی مذکور مبلغ 80 میلیون یورو را پیشنهاد کرده بود.

بندر وولوس: اخیرا اعلام گردید سازمان بندر تسالونیکی بهترین پیشنهاد مالی برای خریداری 67 درصد بندر وولوس را ارائه کرده است. این سازمان مبلغ 51 میلیون یورو را پیشنهاد کرد که بهترین پیشنهاد مالی در مقایسه با سایر شرکت کنندگان در مناقصه مربوطه بود. قرارداد این معامله قرار است طی ماه‌های آتی به امضا برسد.

بندر آلکساندروپلیس: دولت از طریق صندوق بهره برداری از املاک و دارایی‌های دولتی، مشاوری را برای بهره گیری از بندر آلکساندروپلیس استخدام کرده است. در گذشته دولت تلاش نمود که بندر آلکساندروپلیس را خصوصی سازی نماید اما به دلایل ژئوپلیتیک تصمیم گرفته شد که تا اطلاع ثانوی این بندر در اختیار دولت باقی بماند.

اتوبان اگناتیا: تا پایان نیمه اول سال 2024 قرار است واگذاری اتوبان اگناتیا به شرکت GEK Terna تکمیل شود. قرارداد مربوطه طی ماه‌های آتی بین دولت و شرکت مذکور امضا خواهد شد. اگناتیا اتوبان 670 کیلومتری است که مرز زمینی با ترکیه واقع در شرق را به بندر ایگومنیچا واقع در غرب وصل و از شهر مهم شمال یونان چون تسالونیکی عبور می‌کند. شرکت GEK Terna مبلغ 1.5 میلیارد یورو برای مدیریت اتوبان را پیشنهاد کرده و به عنوان برنده مناقصه انتخاب شده است.

فرودگاه آتن: در اوایل 2024 قرار است فردوگاه بین المللی آتن وارد بازار بورس آتن شود. دولت 30 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد که قرار است که بخشی از آن (بین 10 تا 20 درصد) توسط شرکت آلمانی AviAlliance که اکثریت سهام فرودگاه آتن را در اختیار دارد خریداری شود و مابقی آن در بازار بورس آتن عرضه خواهد شد.        

https://www.in.gr/2023/09/29/economy/oikonomikes-eidiseis/apokratikopoiiseis-pos-proxoroun-8-emvlimatika-project/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما