معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میرضیایف: آسیای مرکزی منطقه با فرصت‌های بزرگ برای تجارت آلمان (اسپوتنیک ازبکستان)

شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در همایش اقتصادی که در تاریخ 29 سپتامبر در برلین برای نمایندگان بازرگانی کشورهای آسیای مرکزی و آلمان برپا شده بود شرکت کرد. رئیس جمهوری ازبکستان ضمن سخنرانی خود در همایش مذکور بر ایجاد تحولات جدی در منطقه آسیای مرکزی و وجود امکانات فراوان برای سرمایه‌گذاران خارجی خصوصا آلمانی در این منطقه تاکید کرد. وی اظهار داشت که در چند سال اخیر کشورهای منطقه موفق شدند مشکلات فراوان موجود را حل و فصل نموده و مرزها را  به روی هم باز نمایند،؛ روابط تجاری و حمل و نقلی و همکاریهای متقابل در زمینه بشر دوستانه از سر گرفته شده است. او تاکید نمود که کشورهای منطقه به دنبال ایجاد مراکز و ساز و کارهایی برای حمایت مالی از ابتکارت بازرگانی در مناطق مرزی مشترک هستند. طرح‌های مهم در زمینه‌های ماشین‌سازی، انرژی، نساجی، شیمیایی، داروسازی و کشاورزی در حال اجرا است.رئیس جمهور ازبکستان همچنین، بر افزایش علاقه‌مندی جوامع بین ‎المللی به دلیل پیش بینی رشد اقتصادی و حفظ ثبات و امنیت و نیز پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیای مرکزی در سال‌های اخیر به این منطقه توجه ویژه نموده اند. علاوه بر این، شوکت میرضیایف، تاکید خاصی بر اهمیت صلح منطقه‌ای در آسیای مرکزی کرد. در همین صورت منطقه ما برای شریک و سرمایه‌گذاران خارجی جذاب خواهد بود"  در این راستا رئیس جمهوری ازبکستان صادرات مواد غذایی با کیفیت آسیای مرکزی به اروپا و نیز ایجاد کارخانه‌های مشترک برای افزایش ارزش افزوده مواد خام نظیر پنبه و تدوین طرح‌های حمل و نقل و ارتباطات با مشارکت آلمان را پیشنهاد کرده و حضور کارشناسان شرکتهای آلمانی در حوزه حمل و نقل ازبکستان را فرصتی برای طرفین دانست.

https://oz.sputniknews.uz/20230929/mirziyoev-markaziy-osiyo-germaniya-biznesi-uchun-katta-imkoniyatlar-mintaqasi-39462205.html

 

دیدار میرضیایف در مورد طرح‌های انرژی سبز در قطر (اسپوتنیک ازبکستان)

 طبق گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان، تاریخ 1 اکتبر سال جاری میلادی شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در خلال سفر خود به دوحه با محمد ال‌حجری، مدیرعامل شرکت “Nebras Power” ملاقات نمود. در این دیدار جنبه‌های عملی توسعه همکاری‌ها در مورد پیش برد طرح‌های جدید در زمینه انرژیهای تجدید پذیر مورد بررسی طرفین قرار گرفت. رئیس جمهوری ازبکستان از آغاز اجرایی شدن طرح احداث نیروگاه هیدرولیک و ترمیک جدید با ظرفیت 1.6 GVt با استفاده از فناوری‌های جدید با مشارکت شرکت قطری در استان سیردریا ابراز خوشحالی نمود.لازم به ذکر است که امور آماده‌سازی طرح احداث نیروگاه برقی حرارتی در استان سرخان‌دریا در حال خاتمه است. برنامه‌های مشترک احداث سامانه‌های نگهداری انرژی با ظرفیت 600 MVt در استان تاشکند و راه‌اندازی نیروگاه برقی بادی با ظرفیت 1 GVt در جمهوری خودمختار قره‌قلپاقستان نیز مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف در خصوص برنامه همکاریهای بلند مدت در پروژه‌های آینده‌دار مربوط به انرژیهای سبز  به توافق رسیدند. همچنین، شوکت میرضیایف در حاشیه سفر به قطر بندر بن سعود آل‌ثانی، مدیر آژانس سرمایه‌گذاری قطر را به حضور پذیرفت. در این ملاقات موضوعاتی نظیر جذب سرمایه این  آژانس جهت پروژه‌ها و تاسیسات بر مبنای انرژی سبز در مناطق مختلف ازبکستان، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، نوسازی زیرساختهای حمل و نقل از جمله، ایجاد ترمینال‌های جدید مورد بررسی قرار گرفت.در نهایت طرفین در مورد برگزاری نشست کار گروهی دوجانبه جهت اجرایی کردن طرح‌های مشترک به توافق رسیدند.

https://oz.sputniknews.uz/20231002/mirziyoev-qatarda-yashil-energetika-loyihalari-boyicha-uchrashuvlar-otkazdi-39501790.html

 

دیدار شوکت میرضیایف با رئیس شرکت “Power International Holding” (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ازبکستان، تاریخ 1 اکتبر سال جاری میلادی شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در شهر دوحه معتز الحیات، رئیس شرکت “Power International Holding” را به حضور پذیرفت. احداث بزرگراه و اتوبان تند رو و با سرعت بالا در ازبکستان، افزایش میزان تولید اوره و آمونیاک، ساخت پروژه‌های زیربنایی نظیر هتل و ساختمان‎هایی با کاربری بهداشتی و درمانی نظیر بیمارستان به عنوان طرح‌های آینده‌دار شناسایی شد. طرف قطری در مورد افتتاح دفتر شرکت مذکور در ازبکستان اعلام آمادگی نمود. همچنین، شوکت میرضیایف با صیف الرحمان، مدیر اجرایی شرکت “Al Mirqab Capital Holding” ملاقات نمود. در این دیدار توسعه پروژه‌های زیربنایی در حوزه خدمات گردشگری و چشم‌اندازهای همکاری در زمینه نوسازی لجستیک و بخش انرژی مورد بررسی قرار گرفت. به خصوص، برنامه‌ سرمایه‌گذاری شرکت در احداث مرکز لجستیک در استان تاشکند و مجموعه هتل و سالن کنفرانس در استان بخارا و گسترش ظرفیت‌ تولید برق در ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت.

https://oz.sputniknews.uz/20231002/mirziyoev-jizzaxda-chorvachilik-klasteri-qurishda-qatnashayotgan-kompaniya-raisi-bilan-uchrashdi-39502878.html

 

ایجاد شورای بازرگانان با مشارکت اتاق‌های بازرگانی و صنایع ازبکستان و قطر (روز.اوز)

در حاشیه سفر رئیس جمهوری ازبکستان به قطر یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان و اتاق بازرگانی و صنایع قطر همچنین، موافقت‎نامه ایجاد شورای بازرگانان ازبک و قطر توسط محمد الکوری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر و دوران وحاب‎اف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان به امضا رسید. تشکیل شورای بازرگانان به توسعه همکاری بین کارآفرینان دو کشور، افزایش میزان صادرات فرآوردهای ازبک به قطر و جذب سرمایه‌‌های خارجی کمک خواهد نمود. طی این دیدار دوران وحاب‌اف بر ایجاد کار گروهی جهت حمایت بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی بین ازبکستان و قطر تاکید کرد. همچنین، وحاب‌اف در مورد فرصت‌های فراهم شده در زمینه گردشگری و امتیازات ارائه شده به کارآفرینان در ازبکستان توضیحاتی ارائه کرد.

https://kun.uz/uz/news/2023/10/02/ozbekiston-qatar-savdo-sanoat-palatalari-hamkorligida-ishbilarmonlar-kengashi-tuziladi

 

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ساخت و ساز در تاشکند (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی شهرداری تاشکند، تاریخ 25 آلی 27 اکتبر سال جاری میلادی در مجموعه بزرگ نمایشگاه‎های شهر تاشکند نمایشگاه بین‌المللی ساخت‌و‌ساز “UzStore Central Asia-2023” برگزار خواهد شد. در نمایشگاه مذکور بیش از 200 شرکت از کشورهای نظیر چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا، فدراسیون روسیه، کره جنوبی، قزاقستان و دیگر اعضای کشورهای همسود حضور خواهد یافت. در حاشیه رویداد مذکور غرفه‌های مصالح ساختمانی، فناوری‌های و تجهیزات خاص، خدمات، سامانه گرمایش و سایر برپا خواهد شد. همچنین، ملاقات بی تو بی بین شرکت‌ها برگزار خواهد شد. نمایشگاه با حمایت وزارت ساخت و ساز، اتاق بازرگانی و صنایع و اتحادیه “O‘zsanoatqurilishmateriallari” برگزار می‌گردد.

https://oz.sputniknews.uz/20231002/toshkentda-xalqaro-qurilish-korgazmasi-otkaziladi-39514034.html

 

آمار ایجاد کارخانه جدید توسط کشورهای خارجی در ازبکستان (روز.اوز)

طبق آمارمنتشره آژانس ملی آمار ازبکستان در تاریخ 1 سپتامبر سال جاری میلادی، تعداد شرکت‌هایی که با مشارکت سرمایه‌های خارجی در ازبکستان در حال فعالیت هستند به عدد 12750 شرکت می رسد. در این میان شرکتها با مشارکت و سرمایه‌گذاری روسیه با رقم 2849 در جایگاه نخست قرار دارند. جایگاه‌های بعدی را چین با 1929 و ترکیه با 1719 شرکت به خود اختصاص داده اند. همچنین، قزاقستان با 949 و کره جنوبی با 696 شرکت چهار و پنجمین رتبه‌ها را به خود اختصاص داده اند.

https://kun.uz/uz/news/2023/10/02/rossiya-ozbekistonda-xorijiy-korxonalar-soni-boyicha-yetakchilikni-saqlab-qoldi

 

ازبکستان – یکی از ده کشور برتر صادرکننده هندوانه (روز.اوز)

بنا به اعلام خبرنگار خبرگزاری دنیا صاردات هندوانه ازبکستان برای اولین بار از مرز 100 هزار تن گذشت.در سال 2022 ازبکستان 81.8 هزار تن هندوانه صادر کرده است. در سال جاری میلادی این رکورد شکسته شده و طی ماه‌های می الی اوت سال جاری حدود 96 هزار تن هندوانه به بازار کشورهای خارجی صادر شده است و تا آخر سپتامبر سال جاری انتظار می رود این رقم از مرز 100 هزار تن عبور کند. با عملکرد مذکور ازبکستان یکی از 10 کشور برتر صادرکننده هندوانه می‌باشد.

https://kun.uz/uz/news/2023/09/29/ozbekiston-tarvuz-eksport-qiluvchi-10-ta-eng-yirik-davlat-qatoriga-kirishi-kutilyapti

 

مذاکرات رئیس جمهوری ازبکستان و امیر قطر (اسپوتنیک ازبکستان)

در مجموعه دیوان امیری واقع در شهر دوحه مذاکرات شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان و شیخ تمین بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر با مشارکت هیات رسمی دو کشور برگزار شد. طبق اعلام دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان، سران کشور موضوعات تحکیم بیش از پیش تعاملات سیاسی، گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی تبادلات فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند. میزان تجارت دو جانبه روند رو به رشده دارد و بین پایتخت‌های دو کشور پروازهای مستقیم راه‌اندازی گردیده است. در آستانه سفر رئیس جمهوری ازبکستان در شهر دوحه سفارت جمهوری ازبکستان نیز افتتاح شد، فعالیت سفارت مذکور جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه آثار مهمی دنبال دارد. طرف‌ها جهت افزایش شاخص های تجارت، اجرایی کردن طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های انرژیهای سنتی و سبز، پتروشیمی، ساخت و ساز، گردشگری، مالی و سایر اعلام آمادگی نمود. برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک و اولین نشست شورای کارآفرینان و همایش تجاری در ماه ژانویه سال 2024 میلای در دوحه جهت فعال‌سازی روابط بازرگانی پیشنهاد شد.دو طرف در مورد تعمیق همکاریها با مؤسسات علمی و آموزشی قطر، اجرای مطالعات مشترک در راستای فناوری‌های زیست محیطی، هوش مصنوعی و برگزاری هفته‌ فرهنگ و گردشگری ازبکستان در قطر به توافق رسیدند.

https://oz.sputniknews.uz/20231002/ozbekiston-va-qatar-hamkorlikni-strategik-sheriklik-darajasiga-olib-chiqadi-39528587.html

 

اسناد امضا شده بین ازبکستان و قطر (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ازبکستان، بعد از مذاکرات شوکت میرضیایف و شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی مراسم امضای اسناد همکاری به شرح زیر برگزار شد:

موافقت‌نامه همکاری در زمینه تدابیر گردشگری و بازرگانی بین دولت‌های ازبکستان و قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری بین آژانس ملی حمایت اجتماعی زیر نظر دفتر ریاست جمهوری ازبکستان و وزارت توسعه اجتماعی و خانواده قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری متقابل بین وزارتخانه‌های کشور ازبکستان و قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری‌های متقابل در زمینه سرمایه‌گذاری بین بنیاد توسعه و بازسازی ازبکستان و آژانس سرمایه‌گذاری قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری متقابل بین آژانس مبارزه با فساد ازبکستان و دفتر کنترل اداری و شفافیت کشور قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری‌های متقابل بین مرکز بین‌المللی کمیته مذهبی و مرکز بین‌المللی بین ادیان دوحه؛

موافقت‌نامه ایجاد شورای کارآفرینان مشترک بین اتاق بازرگانی و صنایع و اتاق بازرگانی و صنایع قطر؛

یادداشت‌تفاهم همکاری متقابل بین اتاق‌های بازرگانی و تجاری ازبکستان و قطر؛

https://oz.sputniknews.uz/20231002/ozbekiston-qatar-hujjatlar-39535557.html

 

همایش ازبکستان و روسیه در شهر قازان (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان، تاریخ 4 اکتبر سال جاری میلادی در شهر قازان سومین همایش همکاری‌های بین مناطق ازبکستان و روسیه برگزار خواهد شد. همایش مذکور به منظور گسترش همکاری‌های عملی بین مناطق روسیه و ازبکستان  با مشارکت نمایندگان بازرگانی دو کشور برگزار خواهد شد. در چارچوب رویداد نشست مشترک شوراهای بازرگانان ازبکستان – روسیه همچنین نمایشگاهی تحت عنوان "ازبکستان و روسیه: فرصت‌های جدید رشد و توسعه" برگزار خواهد شد. در همایش مذکور در نظر است موضوعات گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های حمل و نقل، صنعت، گردشگری و جوانان مورد بررسی طرف‌ها گیرد.

 

میزان مبادلات کالا بین ازبکستان و روسیه (اسپوتنیک ازبکستان)

سفیر ازبکستان در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریاناواستی اعلام کرد به زودی میزان مبادلات کالا بین ازبکستان و روسیه به سقف 10 میلیارد دلار خواهد رسید. وی در ادامه افزود "شایان ذکر است روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها در حال گسترش است. فکر می‌کنم که در آینده نزدیک ما می‌توانیم میزان مبادلات کالا بین دو کشور را تا سقف 10 میلیارد دلار برسانیم، برای رخ دادن این اتفاق از ظرفیت بزرگ و امکانات قابل توجهی برخوردار هستیم"  سفیر ازبکستان گفت: طبق گفته‌های آقای باتیرجان، تعداد کارخانه‌ها با مشارکت سرمایه اتباع روس در ازبکستان در سه سال اخیر دو برابر افزایش یافته است. روسیه یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در اقتصاد ازبکستان می‌باشد.

https://oz.sputniknews.uz/20231004/rossiya-ozbekiston-tovar-ayirboshlash-10-mlr-dollar-39592658.html

 

احتمال اختصاص بودجه دولت اتریش جهت راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در ازبکستان (روز.اوز)

بنا به گزارش خبرنگار خبرگزاری دنیا، هیئت ازبکستان به ریاست الهام حیدراف، رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی  “O‘zto‘qimachiliksanoat” در چهارمین همایش تولید جهانی به عنوان "راهکارهای تسریع تولیدات پایدار" که در پایتخت اتریش برگزار شد، حضور پیدا کرد. رئیس هیئت ازبکستانی در حاشیه همایش با طرفهای خارجی از جمله نمایندگان اتاق اقتصادی اتریش، شرکت Advantage Austria، بانک توسعه اتریش و سایر سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی اتریشی دیدار و گفت‌وگو نمود. طرفهای اتریشی جهت همکاری در زمینه احداث کارخانه‌های صنایع سبک برای اجرایی کردن طرح‌های بزرگ در ازبکستان ابراز علاقه کردند. موضوع اختصاص اعتبار ترجیهی توسط دولت اتریش جهت راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در ازبکستان و گسترش ظرفیت‌های موجود مورد بررسی قرار گرفت. در دیدار با مرکا کمیا، مدیر اداره همکاری‌های فنی سازمان توسعه صنعت سازمان ملل متحد در مورد موضوع عملیاتی کردن طرح‌های مشترک در زمینه نساجی و نیز استفاده از فناوری‌های مخابراتی نوین با هیئت ازبکی تبادل نظر کرد.

https://kun.uz/uz/news/2023/10/04/avstriya-hukumati-ozbekistonda-yangi-korxonalarni-ishga-tushirish-uchun-pul-ajratishi-mumkin

 

گاز روسیه کی وارد ازبکستان خواهد شد (اسپوتنیک ازبکستان)

 بنا به اعلام آلماس‌آدم ستکلیف، وزیر انرژی جمهوری قزاقستان، در نظر است تا آخر ماه اکتبر سال جاری امور مربوط به تعمییر تاسیسات به اتمام رسیده و انتقال گاز روسیه به ازبکستان از طریق قزاقستان آغاز شود.

https://oz.sputniknews.uz/20231004/rossiya-gaz-qozogiston-ozbekiston-39603473.html

 

احتمال تولید خودرو برقی روس با نام "اتم" در ازبکستان (اسپوتنیک ازبکستان)

انتظار می رود خودرو برقی روسی با نام "اتم" تولید شرکت "کاما" تاتارستان در ازبکستان آغاز شود. دیمیتری والویچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه در حاشیه سومین همایش همکاری‌های بین مناطق که تاریخ 4 اکتبر سال جاری در شهر قازان برگزار گردید، این خبر را اعلام نمود.

https://oz.sputniknews.uz/20231004/rossiyaning-atom-elektromobili-ozbekistonda-ishlab-chiqarilishi-mumkin-39629433.html

 

همکاری فعال با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه امنیت انرژی(اسپوتنیک ازبکستان)

همکاری‌های ازبکستان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در همه زمینه‌های از جمله، در حوزه حل و فصل موضوعات امنیت انرژی به طور فعال صورت می‌گیرد. این خبر را اعظیم احمدخواجه‌اف، معاون اول وزیر انرژی ازبکستان در همایش انرژی سازمان همکاری شانگهای که در شهر آستانه برگزار شد، اعلام نمود. طبق گفته‌های آقای معاون وزیر، ازبکستان در این راستا با چین همکاری نزدیک دارد. احمدخواجه ‎اف گفت که در این خصوص روسیه یکی از همکاران اصلی ازبکستان در حوزه انرژی می‌باشد.

https://oz.sputniknews.uz/20231004/ozbekiston-energetika-xavfsizligi-sohasida-shht-mamlakatlari-bilan-faol-hamkorlik-qilmoqda-39617906.html

 

امضای بسته‌ای اسناد بازرگانی در همایش ازبکستان و روسیه (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی دولت روسیه، در سومین همایش همکاری‌های بین مناطق ازبکستان و روسیه در شهر قازان، 3 یادداشت تفاهم بین منطقه‌ای و 7 موافقتنامه تجاری در زمینه‌های به امضا رسید. در رویداد مذکور دنیس منتوراف، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت روسیه، جمشید کوجا‌یف، معاون نخست وزیر ازبکستان و رستم مینیخان‌اف، رئیس جمهور تاتارستان حضور داشتند. در این رویداد دنیس منتوراف مراتب تبریک و تشکر ولادیمیر پوتین را به حاضران همایش ازبکستان و روسیه ابلاغ نمود. جمشید کوجایف که یکی از مقامات ازبکستان حاضر در همایش مذکور بود پیام تبریک شوکت میرضیایف را برای مشارکت کنندگان قرائت نمود. 3 یادداشت تفاهم بین مناطق و 7 موافقتنامه تجاری در زمینه‌های مختلف با حضور دنیس منتوراف و جمشید کوجایف به امضا رسید. اسناد امضا شده به ترتیب ذیل می‌باشد:

یادداشت‌تفاهم همکاری بین وزارت دیجیتال جمهوری ازبکستان و بازار “Vayldberriz” روسیه در زمینه تجارت؛

یادداشت‌تفاهم همکاری بین شهرداری تاشکند و مارکت‌پلیس در مورد احداث مرکز لجستیک چندوجهی در استان تاشکند؛

یادداشت‌تفاهم همکاری متقابل در مورد تبادلات تجارب فنی در زمینه تأمین آب و فاضلاب بین شهرداری تاشکند و شرکت “UK” “Gruppa GMS”؛

موافقتنامه انتقال واگن‌ها از روسیه بین مترو تاشکند و شرکت “TXM International” روسیه؛

موافقتنامه همکاری در زمینه توسعه و درک متقابل تجارت الکترونیکی همچنین، تکمیل ساز و کارهای تجارت فرامرزی و توسعه کارآفرینی در ازبکستان بین مارکتپلیس “Ozon” روسیه و اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان؛

برنامه اقدامات عملی در مورد گسترش همکاری بین شورای کارآفرینی روسیه – ازبکستان

https://oz.sputniknews.uz/20231005/qozon-ozbekiston-rossiya-forumi-tijorat-shartnomalari-39634083.html

 

میزان واردات گندم از قزاقستان (قلمپیر.اوز)

بنا به گزارش خبرنگار خبرگزاری ترند، در اواخر فصل غله سال جاری میلادی واردات گندم از قزاقستان به طور چشمگیر افزایش یافت. امسال ازبکستان حدود 3.889 میلیون تن گندم وارد کرده است. سال گذشته این عدد حدود 2.591 میلیون تن رقم خورده بود. ازبکستان حدود نصف گندم قزاقستان را خریده است.

https://qalampir.uz/uz/news/uzbekiston-k-ozogistondan-rekord-mik-dorda-bugdoy-sotib-oldi-91037

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما