معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۵:۱۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تقویت همکاری‌های اقتصادی یونان در مدیترانه

اجلاس سه جانبه وزرای خارجه یونان- قبرس- مصر در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام گردید. در این اجلاس طرفین اراده خود برای گسترش همکاری‌های راهبردی را ابراز نمودند. آقایان یراپتریتیس، کابوس و شکری در مورد تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف چون دفاع غیر عامل، اقتصادی، گردشگری، انرژی، انتقال انرژی سبز به اروپا از طریق اتصال شبکه‌های برقی یونان و مصر (GREGY Interconnector) بحث و تبادل نظر کردند. طرفین بر ضرورت طراحی و اجرای پروژه‌های مربوط به اتصال شبکه‌های برقی تاکید نمودند. وزیران خارجه سه کشور بر پیشبرد ثبات و رفاه در شرق مدیترانه تاکید نموده و توافق کردند که نشست سه جانبه بعدی در سطح سران سه کشور تا پایان سال جاری در قاهره برگزار شود.

https://www.skai.gr/news/politics/epafes-gerapetriti-soukri-kai-kompo-sti-nea-yorki-koini-voulisi-gia-dieyrynsi-tis-stratigi

  گرانی بزرگترین دغدغه شهروندان یونانی

بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه پژوهشی PulseRC که در آتن تهیه شده است، 95 درصد شهروندان افزایش قیمت ها در ماه‌های اخیر را به عنوان مهمترین مسئله خود می دانند. 57 درصد معتقدند که مسئله گرانی فقط در یونان است در حالیکه 38 درصد آنرا مسئله جهانی می دانند. 87 درصد مسئله گرانی را بسیار جدی می داند. 60 درصد شهروندان افزایش قیمت مواد خوراکی و 30 درصد افزایش قیمت انرژی را مسئله ساز می دانند. یک سوم شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده که بعلت گرانی در تابستان گذشته به تعطیلات نرفته اند.  (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1517956/pulse-to-87-theorei-tin-akriveia-simantiko-provlima-vasika-agatha-kai-energeia-provlimatizoyn-perissotero/

 

سود پیش از مالیات بندر پیرئوس در نیمه اول 48.8 درصد افزایش یافته است

 شرکت Piraeus Port Authority SA (OLP) که بزرگترین بندر کشور را اداره می‌کند، در بورس آتن، سود و گردش مالی بالایی را در نیمه اول سال مالی 2023 ثبت کرده است. بر اساس این گزارش، سود این شرکت قبل از مالیات با 48.8 درصد افزایش به 49.4 میلیون یورو در مقایسه با 33.2 میلیون یورو در مدت مشابه سال 2022 رسید. سود این شرکت در واقع پس از کسر مالیات با 49.6 درصد افزایش به 38.7 میلیون یورو در مقایسه با 25.9 میلیون یورو در دوره مشابه سال 2022 رسید. در نیمه اول سال 2023، گردش مالی این شرکت در مجموع به 102.4 میلیون یورو رسید که 10 درصد بیشتر از دوره مشابه قبل است. رشد گردش مالی به افزایش درآمد در تمام فعالیت ها، به ویژه بخش کشتیرانی نسبت داده می‌شود. این شرکت اعلام کرد تعداد مسافران جابجا شده در مقایسه با دوره مشابه سال 2022 دو برابر شده است. همچنین تعداد کانتینرهایی که در سه اسکله این بندر جابه‌جا می‌شوند، علیرغم چالش‌هایی که در حال حاضر بخش حمل و نقل با آن مواجه است، افزایش یافته است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1221152/piraeus-port-pretax-profits-post-48-8-increase-in-first-half/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما