معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۷:۰۰

کاهش بهره وری بخش کشاورزی و دام در یونان

کشاورزان و دامپروران یونان با تلفات بی سابقه در اثر سیل اخیر مواجه هستند. ده‌ها هزار راس دام در سیل اخیر تلف و لاشه‌های آنها در نقاط مختلف پراکنده شده اند.

 وزارت بهداشت تذکر داد که مردم به لاشه‌های دام نزدیک نشوند. مراجع تسالی از نابودی کامل کشاورزی و دامپروری این منطقه سخن می‌گویند.

به غیر از دام و مزارع کشاورزی، خسارات جدی به انبارها، تاسیسات و ماشین آلات نیز وارد شده است. به نقل از مراجع محلی پرداخت غرامت اعلام شده توسط دولت به هیچ عنوان کافی نیست و بزرگترین چالشی که دولت با آن مواجه می‌باشد، متقاعد کردن کشاورزان و دامپروران جهت شروعی جدید از نقطه صفر است.

بدیهی است که شماری از آنها توانایی مالی و روحی این کار را نخواهند داشت با توجه به اینکه هنوز معلوم نیست خاک تسالی برای کشت مجددا چه زمانی مناسب خواهد شد. با توجه به سهم استان تسالی در تولید محصولات کشاورزی، دام و لبنیات، بدیهی است که قیمت مواد خوراکی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. قطعا یکی از راه‌ها برای مقابله با کمبودی‌های آتی، افزایش واردات است اما با توجه به محدودیت های موجود در بازار جهانی گندم بر اثر جنگ اوکراین و اینکه شماری از محصولات چون انواع پنیرهای محلی فقط در یونان تولید می‌شوند، افزایش واردات به عنوان گزینه مطرح نیست و افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است.

بخش دامپروری سایر نقاط کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت چرا که بخش قابل توجهی از خوراک دام در کشور، در دشت تسالی کشت می‌شود.  هنوز گزارش رسمی در مورد خسارات مالی آتش سوزی‌ها و سیل تابستان سال جاری توسط دولت ارائه نشده است اما منابع دولتی آنرا بیش از 4 میلیارد یورو تخمین می زنند درحالیکه عمق خسارات وارده به زیرساخت های کشور محاسبه نشده است.             

 

https://www.tovima.gr/2023/09/12/finance/kakokairia-daniel-fernei-elleipseis-kai-ayksiseis-sta-trofima/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما