معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پروژه کوبا برای بهبود زیرساخت های فرودگاهی کشور

کوبا در حال توسعه یک زیرساخت فرودگاهی بلندپروازانه با هدف تقویت ایمنی عملیاتی هوانوردی و تسهیل ناوبری هوایی و خدمات بار است. این پروژه همچنین با هدف به حداقل رساندن خطرات در این عملیات و مطابقت با مقررات ملی و بین المللی انجام می‌شود. همچنین هدف آن ارتقای فرآیند سرمایه گذاری بر اساس برنامه‌های استراتژیک، با فناوری‌های نوآورانه، مزایای زیست محیطی و ترویج سرمایه گذاری خارجی است. این پروژه قصد دارد سطح صادرات کالا و خدمات را با استانداردهای بالای کیفیت و ایمنی با حمایت نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش دهد. این پروژه همچنین با هدف بازیابی و تجدید تجهیزات Cubana de Aviación به منظور تضمین حمل و نقل مسافران و محموله با ناوگان هوایی پایدار، کارآمد و ایمن و همچنین تکمیل و تجدید گروهی از هواپیماها برای خدمات کشاورزی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان انجام می‌شود. از جمله این اقدامات در سال 2023 توسعه و نوسازی فرودگاه بین المللی خوزه مارتی در پایتخت است که با توجه به نشست اخیر G77 + چین اقداماتی در ترمینال شماره یک آن صورت گرفت.

https://www.plenglish.com/news/2023/09/30/cuba-boost-project-to-improve-airport-infrastructure/

دولت کوبا از خروج شهروندانی که به اداره ملی مالیات( ONAT ) بدهی دارند، جلوگیری می‌کند

دولت کوبا از خروج شهروندانی که به اداره ملی مالیات (ONAT) بدهی دارند، به خارج از کشور جلوگیری خواهد کرد. این نهاد توافقنامه ای را با اداره شناسایی و مهاجرت (DIIE) وزارت کشور امضا کرده تا مالیات دهندگان بدهکار را از رفتن به خارج از کشور تا زمانی که بدهی‌های خود را با دولت تسویه نکنند، منع کند. یودیت ناوارو ریکاردو، رئیس بخش جمع آوری اداره کل ONAT توضیح داد که از زمان شروع اجرای این اقدام، حدود 600 مالیات دهنده تحت نظارت قرار گرفته اند. این اقدام شامل ممنوعیت خروج بدهکارانی است که قصد سفر دارند و یا صدور اخطاریه برای کسانی که قبل از مشخص شدن بدهی خود و ابلاغ آیین نامه اقدام به این کار کرده اند. ناوارو ریکاردو در مورد میزان بدهی که اشخاص را از حق رفتن به خارج محروم می‌شود، تصریح کرد که این رقم بسته به توافق حاصل شده بین ONAT و DIIE متفاوت است .

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-09-29-u1-e43231-s27061-gobierno-impedira-salir-pais-cubanos-tengan-deudas-onat

شرکت بار هوائی WestJet Cargo  کانادا پروازهای خود را به‌هاوانا راه اندازی کرد

این اولین سرمایه گذاری هواپیمایی WestJet Cargo در پایتخت کوبا است. انجام یک پرواز هفتگی WestJet Cargo با ظرفیت بار در هر پرواز 20 تن در هفته صورت می‌گیرد که با توجه به تقاضای رو به رشد برای حمل و نقل بار در کانادا انجام می‌شود. باربری وست جت به طور کامل برای جابجایی انواع محموله از جمله محموله‌های عمومی، فاسد شدنی‌ها و کالاهای خطرناک از سوی طرف کوبائی انتخابی مطمئن معرفی شده و حمل و نقل محموله ایمن و کارآمد به‌هاوانا را تضمین می‌کند.

https://cubasi.cu/en/news/westjet-cargo-launches-inaugural-flights-havana-cuba

ترمینال بندر ماریل در انتظار کشتی‌های بزرگتر

پس از بیش از ده سال کار در لایروبی و تعمیق کانالهای بندر ماریل ( در 40 کیلومتری غرب هاوانا )  و همچنین انجام سایر موارد لجستیکی و بهبود بخش علائم در بندر ، در ماه‌های اول سال جاری، ترمینال ماریل توانست کشتی‌هایی را که به نام نئو یا پست پانامکس شناخته می‌شوند را بپذیرد. این کانال با ابعاد قبلی خود اجازه ورود به کشتی‌های موسوم به پاناماکس را می داد که 294 متر طول، 32.3 متر عرض و 12 متر عمق دارند. اما اکنون می‌تواند کشتی‌هایی به طول 366 متر، عرض52 متر و عمق 15 متر را بپذیرد . هدف از این گسترش کاهش هزینه‌های حمل و نقل برای کوبا است. با وجود تحریم ها به دلیل موقعیت مکانی، امنیت، صدور گواهینامه و زیرساخت ترمینال ماریل، شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از آن به عنوان محل حمل و نقل و توقف استفاده می‌کنند. این ترمینال دارای ترافیک سالانه حدود 300000 TEU است که واحد اندازه گیری معادل یک کانتینر 20 فوتی است. با این حال، این رقم هنوز با ظرفیت فعلی اسمی‌بندر که 800000 TEU تخمین زده می‌شود، فاصله دارد مقداری که حتی در آینده به 3 میلیون TEU نیز افزایش خواهد یافت. خوزه لئوناردو سوسا باریوس، معاون مدیر این مرکز، بر اهمیت افزایش کالاهای کانتینری، ظرفیت خروجی کانتینرهای یخچال دار از ترمینال به میزان 1140 کانتینر و رشد ترانشیپ بین المللی تاکید کرد. وی گفت که زیرساخت‌های این بندر یکی از مدرن‌ترین زیرساخت‌ها در منطقه است و موقعیت ایده‌آلی برای انجام خدمات به آسیا، بنادر خلیج فارس، مکزیک و کارائیب است. وی تاکید کرد این بندر می‌تواند به کشتی‌هایی که از دریای کارائیب ترانزیت می‌کنند و به مقصد سایر بنادر منطقه، از جمله آسیا یا شمال اروپا می روند با مزیت کاهش زمان ترانزیت و هزینه‌های حمل و نقل، خدمات ارائه کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/09/27/aumentan-operaciones-y-perspectivas-de-la-terminal-de-contenedores-mariel/

https://oncubanews.com/en/cuba/economy/mariel-terminal-waiting-for-larger-vessels/#google_vignette

چه غذاهایی را می‌توان به کوبا آورد و چه وارداتی ممنوع است؟

پس از اقدامات جدید برای واردات غیرتجاری مواد غذایی، دارو و لوازم بهداشتی، کوبا ممنوعیت ورود گوشت‌های تازه، منجمد، کم‌آب یا شور و همچنین شیر مایع و مشتقات لبنیات غیرپاستوریزه را به این کشور حفظ می‌کند. وزارت کشاورزی کوبا (MINAG) گروهی از مقررات ویژه برای ورود مواد غذایی با منشاء حیوانی و گیاهی را منتشر کرد. طبق این مقررات ورود کنسرو گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ به جزیره با علائم تجاری شناخته شده مجاز است. با این حال این محصولات باید از کشورهای واجد شرایط برای کوبا همچون اسپانیا، پرتغال، ایالات متحده، کانادا، مکزیک، پاناما، کاستاریکا، نیکاراگوئه، برزیل، آرژانتین، شیلی و اروگوئه وارد شوند. سایر محصولات تولید شده در این کشورها، مانند سوسیس و کالباس و شیرخشک، در چارچوب تدابیر جدید اتخاذ شده توسط دولت و در مواجهه با کمبود مداوم مواد غذایی و سایر محصولات اساسی که کوبایی‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اعمال می‌شود. در همین حال، برای غذاهای دریایی کنسرو شده، شیر تغلیظ شده، تبخیر شده، و دسرهای لبنی، پنیرهای پاستوریزه یا تهیه شده از شیر فوق پاستوریزه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

این آیین نامه تصریح می‌کند که همه محصولات باید کاملا بسته بندی، برچسب، مهر و موم و دارای مارک های شناخته شده باشند. همچنین هشدار می دهد که مواد غذایی که بسته بندی آن دچار آسیب یا خرابی شده است، مصادره و سوزانده می‌شود. MINAG گفت که هدف از این استانداردها، بر اساس مقررات بین المللی سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) جلوگیری از ورود عوامل بیولوژیکی به کوبا است که می‌تواند باعث بیماری در حیوانات یا افراد شود. در مورد غذاهای با منشاء گیاهی، مقامات تشخیص دادند که برای آوردن مشروبات الکلی، آب میوه، نوشیدنی‌های مالت دار، سوپ فوری، پوره میوه، سبزیجات و سایر محصولات کنسرو شده، نیازی به بازرسی یا مجوز بهداشت گیاهی نخواهد بود. همین امر در مورد میوه‌ها، غلات و دانه‌ها، قهوه برشته یا آسیاب شده، روغن‌ها و گوشت خوک و همچنین محصولات منجمد و شکر نیز صدق می‌کند. ضمناً مواد غذایی که می‌تواند حاوی آفات باشند مانند ماکارونی، غلات، ادویه و مغزهای میوه بدون پوست و آرد مورد بازرسی قرار می‌گیرد. طبق مقررات، میوه‌ها و سبزیجات تازه نیاز به مجوز واردات بهداشت گیاهی یا گواهی صادر شده از سازمان حفظ نباتات کشور دارند.

https://oncubanews.com/en/cuba/what-foods-can-be-brought-to-cuba-and-what-imports-are-forbidden/

کوبا محصولات غذایی بیشتری از کاستاریکا وارد خواهد کرد

کوبا به زودی نوشیدنی‌های طعم‌دار، آب معدنی، نوشابه‌های غیرالکلی، پالپ میوه، قهوه و تخم‌مرغ را از یک شرکت صادراتی کاستاریکا دریافت خواهد کرد. پس از استقبال و موفقیت اولین محموله گوشت از این کشور آمریکای مرکزی به کوبا توسط شرکت Alicori  ، مدیران Imagine Investments پیشنهاد صادرات مجموعه بزرگی از محصولات غذایی را به کوبا ارائه کردند. این محصولات توسط شرکت فراملیتی AJE تولید می‌شود که به مدت سه دهه در بیش از 20 کشور در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا فعالیت می‌کند و ظرفیت عملیات ماهانه تا 150 کانتینر و سفارشات در سه روز آماده کارکرد را تضمین می‌کند. تورس آلفارو و تیمش که مشتاق بازار کوبا هستند، در مهم ترین رویداد تجاری کوبا، نمایشگاه بین المللی‌هاوانا امسال با دو غرفه حضور خواهند داشت.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/335640-cuba-will-receive-more-food-products-imported-from-costa-rica

بازرگانان هندی فرصت های سرمایه گذاری در کوبا را بررسی می‌کنند

بازرگانان شهر بنگلور در نشستی به مناسبت پنجاهمین سالگرد اولین سفر فیدل کاسترو به هند، فرصت های سرمایه گذاری در کوبا را تحلیل کردند. در این گردهمایی که توسط سازمان اقتصاد و تجارت هند (IETO) و با حضور سفیر کوبا، الخاندرو سیمانکاس برگزار شد، تجار از مقدمات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی‌هاوانا در نوامبر سالجاری مطلع شدند. سیمانکاس از شرکت های ایالت کارناتاکا دعوت کرد تا به هیئت هندی که در نمایشگاه کوبا که بزرگترین نمایشگاه تجاری در آمریکای لاتین و کارائیب محسوب می‌شود، شرکت و از فرصت های تجاری دوجانبه استفاده کنند. این دیپلمات کوبایی بر سهم عظیم فیدل کاسترو در روابط دوجانبه و تقویت پایه‌های دوستی، گفتگو، احترام و همکاری که در حال حاضر بین دو کشور وجود دارد تاکید کرد.  همچنین انتصاب "مناندی رامش " تاجر هندی به عنوان کمیسر بازرگانی برای انجام امور تجاری با کوبا در داخل سازمان اقتصاد و تجارت هند (IETO) طی جلسه فوق اعلام شد.

https://www.plenglish.com/news/2023/10/02/indian-businessmen-explore-investment-possibilities-in-cuba/

برنج سبد خانواده ماه اکتبر در حال تخلیه از کشتی‌هاست

وزارت تجارت داخلی (Mincin) اعلام کرد که عملیات تخلیه و توزیع برنج سبد خانواده تنظیمی مربوط به ماه اکتبر آغاز شده است. این وزراتخانه اعلام کرد که واحدهای حمل و نقل و بازرگانان سخت کار می‌کنند تا این وظیفه را در زمانی بی سابقه به انجام برسانند. Mincin بر اهمیت این تلاش مشترک برای اطمینان از اینکه برنج به موقع به دست مصرف‌کنندگان می رسد، تاکید کرده است. توزیع این محصول اساسی بخشی از تلاش های مستمر دولت برای حفظ ثبات و در دسترس بودن مواد غذایی در سبد خانواده تنظیم شده است.

https://cubasi.cu/es/noticia/descargan-arroz-de-canasta-familiar-normada-de-octubre

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما