معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۳:۳۱ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بندر تجاری دریایی آکتائو (قزاقستان) جایگاه مهم بین‌المللی خود را به دست می‌آورد

بندر آکتائو در تقاطع کریدورهای حمل و نقل قزاقستان، ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه قرار دارد. این بندر در سواحل شرقی دریای خزر در محل تلاقی چندین کریدور حمل و نقل بین المللی می‌باشد و از این طریق امکان جابجایی محموله‌های خشک، نفت خام و فرآورده‌های نفتی از شرق به غرب، شمال به جنوب را فراهم می‌کند. ظرفیت سالانه سه اسکله نفتی در بندر آکتائو 7.5 میلیون تن است. سه اسکله فله خشک برای جابجایی محموله‌های عادی، بسته بندی شده و بزرگ، یک اسکله برای جابجایی غلات و یک اسکله برای کشتی‌ها وجود دارد. یک هاب کانتینری قرار است در سال 2025 در بندر راه اندازی شود و این امکان را  می‌دهد تا طیف کاملی از خدمات جابجایی کانتینر (تا 300 هزار TEU در سال) را ارائه دهد. قرار است تا اقدامات برای افزایش ظرفیت پایانه‌های فله خشک صورت گیرد. اسکله شماره 3 توسعه یابد، اسکله‌های نفتی شماره 9 و 10 بازسازی شوند، اسکله شماره 12 تحت عملیات لایروبی قرار گیرد. در سال 2022، بندر تجاری دریایی آکتائو بیش از 3.8 میلیون تن جابجا کرد که 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

https://en.portnews.ru/news/353983

 

سناتورهای قزاقستان با تعدادی پروژه در مانگستائو آشنا شدند

معاونان کمیته سیاست اقتصادی، توسعه نوآوری و کارآفرینی در زمینه مشاغل کوچک و متوسط، توسعه حمل و نقل و پتانسیل لجستیکی مجلس سنای جمهوری قزاقستان در جریان بازدید از استان مانگیستائو از چندین شرکت بازدید کردند. سناتورها در این بازدید با نهاد های اقتصادی Caspi Bitumen، Aktau Commercial Sea Port، Chem-Invest Export، Topan Chemical Industries و Caspian Safety Group استان آشنا شدند. کسب و کارهای کوچک و متوسط جایگاه بزرگی در اقتصاد کشور دارند. در نتیجه هرچه کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور بیشتر باشد، توسعه کشور بیشتر خواهد بود. همانطور که رئیس جمهور گفت، باید همه شرایط برای کارآفرینان در کشور ایجاد شود و حمایت همه جانبه از آنها انجام شود. در قزاقستان مشکلاتی از جمله در دسترس نبودن وام برای کارآفرینان، نرخ سود بالا و مسائل مالیاتی وجود دارد. و قرار است این موضوعات را در جلسات آتی بررسی شوند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/senatori_oznakomilisy_s_ryadom_obaektov_v_mangistau

قزاقستان پذیرای 450000 گردشگر خارجی در تابستان بود

وزارت گردشگری و ورزش قزاقستان در 21 سپتامبر گزارش داد که به گزارش سامانه اطلاع رسانی eQonaq، در تابستان حدود 448 هزار گردشگر خارجی از قزاقستان دیدن کردند. آلماتی از نظر تعداد مهمانان خارجی با نزدیک به 139000 گردشگر در میان مناطق پیشتاز است و پس از آن آستانه با حدود 68000 بازدیدکننده قرار دارد. مناطق غربی این کشور نیز در بین گردشگران خارجی محبوبیت دارد. در طول سه ماه تابستان، بیش از 28000 گردشگر خارجی وارد استان مانگستائو شدند و حدود 25000 گردشگر از استان آتیرائو دیدن کردند. همچنین 21000 گردشگر خارجی به منطقه آکمولا وارد شدند. تعداد گردشگران خارجی وارد شده به قزاقستان از ابتدای سال تاکنون 1.8 برابر افزایش یافته است. مولدیر عبدالیوا، نماینده رسمی این وزارتخانه گفت: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، این کشور پذیرای 1.4 میلیون گردشگر از کشورهای دیگر باشد.

https://astanatimes.com/?p=74266

یدک کش قزاق تالاس (Talas) و امبا (Emba) از دریای خزر به خلیج فارس رسیدند

این شناورها سفری طولانی و دشوار را پشت سر گذاشتند و طی 52 روز از دریای خزر، آب‌های روسیه، تنگه ترکیه، کانال سوئز و خلیج عدن عبور کردند و بیش از 5000 مایل دریایی (تقریباً 9500 کیلومتر) را طی کردند. هدف آنها خدمات رسانی به پروژه‌های فراساحلی در جزایر الگلان و داس در منطقه ابوظبی است. قرار است در آینده سومین یدک‌کش به نام ایرگیز (Irgiz) به خلیج فارس ارسال شود. این موضوع در Kazmortransflot گزارش شده است. دو یدک کش متعلق به NMSK Kazmortransflot LLP با نام های تالاس و امبا آماده شروع کار خود در خلیج فارس هستند. این به عنوان بخشی از گسترش همکاری بینJSC NC "KazMunayGas" و گروه بنادر ابوظبی از امارات متحده عربی است. شرکت های تابعه هر دو شرکت قراردادی سه ساله برای اجاره بوکسورهای قزاقستانی امضا کرده اند. این شرکت ملی گفت که کشتی‌هایی با خدمه ملی برای خدمت به پروژه‌های دریایی در جزایر الجولان و داس در منطقه ابوظبی طراحی شده اند.

https://www.lada.kz/aktau_news/business/114835-iz-kaspiyskogo-morya-v-persidskiy-zaliv-dobralis-kazahstanskie-buksiry-talas-i-emba.html

سومین اردوگاه خدماتی در روستای ژرمیش (Zharmysh) در استان مانگیستائو قزاقستان افتتاح شد

به گزارش مرکز ارتباطات مردمی، در راستای جشن نود و پنجمین سالگرد تأسیس استان مانگیستائو، سومین اردوگاه خدماتی در روستای ژرمیش افتتاح شد. این اردوگاه مجهز به هتل و سیستم گازرسانی است. همه شرایط در این اردوگاه برای اقامت راحت و امن مهمانان ایجاد شده است.  این امکانات قبلاً مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. فرماندار روستای ژرمیش روسلان آبیشف خاطرنشان می‌کند که تعداد زیادی از مردم از اردوگاه واقع در امتداد بزرگراهها بازدید می‌کنند. همچنین در راستای سالگرد تأسیس بخشداری این منطقه، عملیات احداث و بازسازی خط لوله آب روستا تا پایان سال به طور کامل به اتمام می‌رسد. در حال حاضر حدود 40 درصد از خانه‌های روستا به آبرسانی متصل است.

https://www.lada.kz/gosinformzakaz/razvitie-regiona/114834-mangistauskomu-rayonu-95-v-sele-zharmysh-otkryt-tretiy-kemping.html

 

نمایشگاه "مناظر مریخی" در آکتائو افتتاح شد

وب سایت mangystaumedia.kz گزارش می‌دهد که 25 اثر از پنج عکاس مشهور قزاقستانی جنبه‌های منحصر به فرد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان را نشان می‌دهند. نمایشگاه توسط مجله «نشنال جئوگرافیک قزاقستان» به سفارش اداره گردشگری استان مانگیستائو تهیه شده بود. گلسوم ژاریوا، رئیس بخش ترویج و توسعه گردشگری اداره گردشگری استان مانگیستائو، خاطرنشان کرد. تا به امروز بیش از 13 هزار اثر تاریخی و فرهنگی منطقه تحت حفاظت دولت است. در سال 2021 بیش از 290 هزار نفر از این منطقه بازدید کردند، در سال 2022 این رقم به 310 هزار نفر افزایش یافت. اینها فقط به طور رسمی در مراکز تفریحی و اقامتگاهها ثبت شده اند. اکنون گردشگری یکی از حوزه‌های اولویت دار اقتصاد استان است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_aktau_otkrilasy_vistavka_%C2%ABmarsianskie_peyzazhi%C2%BB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما