معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۰- ۰۶:۴۱ - مشاهده: ۷۶

برگزاری نهمین نشست جهانی همکاری بین بخشی استانبول

نهمین نشست جهانی همکاری بین بخشی (WCI FORUM) با حمایت مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM)، اتاق بازرگانی استانبول (ITO) و انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل (MÜSİAD) از تاریخ 18 الی 19 سپتامبر برابر با 27 الی 28 شهریور ماه سال جاری در کلان شهر استانبول برگزار شد.

در این رویداد، نزدیک به 1500 بازرگان از 50 کشور آفریقایی با 400 شرکت تولیدکننده و صادرکننده ترک گرد هم آمدند و در خصوص راهکارهای همکاریهای مشترک با هم دیدار کرده و به تبادل نظر پرداختند.

یاسین اکرم سرین، معاون وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه نشست به نکاتی پرداخت که اهم آن به شرح ذیل می‌باشد.

  • ارزش رو به رشد قاره آفریقا در قرن بیست و یکم با توجه به انباشت فرهنگی و ظرفیتهای اقتصادی کشورهای آفریقایی
  • قدردانی از حمایتها و کمکهای کشورهای آفریقایی به مناطق زلزله زده ترکیه
  • ارسال کمکهای تجهیزات پزشکی، دارو، تیمهای درمانی و چادر به سیل زدگان لیبی از طریق کشتی‌ها و هواپیماهای باری و احداث بیمارستان صحرایی در مناطق سیل زده توسط ترکیه
  • افزایش تعداد نمایندگیهای ترکیه در قاره آفریقا به 54 نمایندگی (در سال 2012 میلادی تعداد نمایندگیهای ترکیه در آفریقا تنها 12 نمایندگی بود و در دهه 1990 میلادی نیز تنها سودان از کشورهای جنوب آفریقا در آنکارا نمایندگی داشت که هم اکنون به بیش از 38 نمایندگی رسیده است) که ترکیه را به چهارمین کشور جهان دارای بیشترین سفارتخانه در آفریقا تبدیل کرده است.
  • موافقتنامه ایجاد کریدور حمل غلات در دریای سیاه با اقدامات و تلاش ترکیه در نزد سازمان ملل، روسیه و اوکراین در راستای تامین امنیت غذایی جهان به ویژه قاره آفریقا
  • بیشترین سفر اردوغان به کشورهای آفریقایی در میان رهبران کشورهای جهان
  • افزایش 8 برابری حجم تجارت ترکیه با کشورهای آفریقایی در طی 9 سال گذشته (در سال 2003 میلادی حجم تجارت این کشور با آفریقا 5.4 میلیارد دلار بود که در سال 2022 میلادی به 40.7 میلیارد دلار رسید).
  • افزایش حجم سرمایه گذاریهای مستقیم ترکیه در کشورهای آفریقایی ( در 9 سال گذشته حجم سرمایه گذاریهای مستقیم ترکیه در آفریقا از مرز 6 میلیارد دلار گذشت و شرکتهای ترک توانستند زمینه استغال بیش از 100 هزار نفر را در این کشورها فراهم نمایند) .
  • اعلام برگزاری چهارمین همایش اقتصادی و تجاری ترکیه و آفریقا در اکتبر سال جاری میلادی در استانبول
  • تلاش ترکیه در سهم خواهی روز افزون از بازار آفریقا در راستای اجرای برنامه میان مدت اقتصادی در کشور
  • تاکید بر اهمیت بازار 1.5 میلیارد نفری قاره آفریقا با پتانسیل واردات سالانه به ارزش 1 تریلیون دلار

 

این رویداد که عمدتا به شکل برگزاری دیدارهای دو جانبه بین شرکتهای آفریقایی و ترک در بخشهای مختلف و هیئتهای تجاری دو طرف بود، به نوعی زمینه ساز معرفی همایش اقتصادی و تجاری ترکیه و آفریقا بود که قرار است در تاریخ 12 الی 13 اکتبر 2023 برابر با 20 الی 21 مهر ماه سال جاری در مرکز کنگره استانبول برگزار گردد.

در همایش اقتصادی و تجاری ترکیه و آفریقا، که با سخنرانی اردوغان در مرکز کنگره استانبول افتتاح خواهد شد، بیش از 3000 شرکت آفریقایی و ترک، 1500 مدیر عامل ، 45 مقام عالی رتبه کشورهای آفریقایی شرکت خواهند داشت.

برگزاری دیدارهای دو جانبه و پانلهای متنوع در حاشیه همایش با بیش از 75 سخنران از جمله برنامه‌هایی است که در این همایش به مرحله اجراء گذاشته خواهد شد.

             

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما