معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

افزایش واردات میوه و سبزیجات توسط یونان

روند افزایش واردات میوه و سبزیجات به یونان در ماه اوت ادامه یافته است. به این ترتیب در هشت ماهه اول سال واردات میوه و سبزیجات به455.1 هزار تن رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته (402.1 هزار تن) به میزان 13.2 درصد افزایش یافته است. 74.4 درصد واردات از کشورهای ثالث (غیر اتحادیه اروپا) انجام شده است. بیشترین میزان واردات میوه و سبزیجات در هشت ماه اول سال، در سال 2019 ثبت شده است.

 یونان مقادیر زیاده میوه و سبزیجات وارد می‌کند. به گفته کارشناسان کاهش وابستگی به محصولات وارداتی و جایگزین کردن آنها با تولید داخلی چالشی بزرگ است و باید به هدف راهبردی کشور تبدیل شود. بر اساس آمار رسمی در هشت ماه اول سال محصولات زیر وارد شده اند:

  • 004 تن سیب زمینی که 17.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 82 درصد واردات از مصر بوده و کشورهای قبرس و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 979 تن موز که 12.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 92 درصد واردات از اکوادور بوده و کاستاریکا و گواتمالا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 688 تن پیاز که 275.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 23.7 درصد واردات از آلبانی بوده و کشورهای ترکیه و هلند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 2828 تن فلفل که 12.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
  • 162 تن لیمو که 14.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 35.7 درصد واردات از آرژانتین بوده و کشورهای افریقای جنوبی و مصر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 023 تن سیب که 39.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 38.5 درصد واردات از ایتالیا بوده و کشورهای لهستان و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 242 تن آووکادو که 9.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 45.2 درصد واردات از هلند بوده و کشورهای اسپانیا و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • 386 تن کیوی که 51 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 23.7 درصد واردات از ایتالیا بوده و کشورهای اسپانیا و هلند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شایان ذکر است که از ایران 119 تن کیوی به قیمت کیلویی 13 سنت یورو و 241 تن هندوانه به قیمت 14 سنت یورو وارد شده است. 

به غیر از اقلام فوق محصولاتی چون کدو، پرتغال و سبزیجات نیز وارد شده است.

آقای پولیخروناکیس مشاور ویژه انجمن Incofruit Hellas با اشاره به افزایش میزان واردات میوه و سبزیجات اظهار داشت "واردات میوه و سبزیجات تازه نشان دهنده افزایش مستمر رقابت خارجی چه در یونان و چه در سایر بازارهای اتحادیه اروپا است که ناشی از مطالبات مقرراتی آسانتر کشورهای ثالث در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت گیاهی و قواعد زیست محیطی است. مدل تولیدی اتحادیه اروپا موجب تضعیف موقعیت رقابتی محصولات داخلی در بازار داخلی شده است".

وی از اتحادیه اروپا خواست تا همان قواعدی که برای تولید کنندگان داخلی وضع کرده است را برای واردات از تولید کنندگان کشورهای ثالث وضع نماید. نامبرده تاکید کرد مهم است محصولاتی که در کشورهای ثالث تولید می‌شوند دارای استانداردهای کیفی یکسان با تولید کنندگان اروپایی باشند.

https://www.in.gr/2023/09/05/economy/agro-in/eisagoges-ayksithikan-gia-frouta-kai-laxanika-apo-pou-kai-ti-eisagoume/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما