معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۴:۱۶ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته سوم شهریورماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش صادرات گاز مایع از بولیوی به پاراگوئه

در پی سخنان رئیس جمهور بولیوی در مورد کاهش تولید گاز طبیعی در کشور، مقامات پاراگوئه از هم اکنون به دنبال تامین کننده جدید گاز مایع در جایگزینی بولیوی هستند. در گذشته ای نه چندان دور، پاراگوئه تا 95 درصد نیاز گاز مایع را از بولیوی تامین می‌کرد، معهذا آن وضعیت تغییر یافته و در حال حاضر تنها 48 درصد از گاز مایع مورد نیاز کشور همسایه از پالایشگاه‌های ریو گرانده و کارلوس ویگاس بولیوی تامین می‌شود. در طول سال 2022، شرکت ملی نفت درآمد خود از صادرات گاز مایع نسبت به سال 2021 در حدود 7.6 درصد افزایش داد و از 73.6 به 79.2 میلیون دلار رسید. بر اساس گزارش موسسه ی ملی آمار در سال گذشته میلادی گاز مایع به ارزش، 32.4 میلیون دلار به پاراگوئه، 25.3 میلیون دلار به برزیل و 21.3 میلیون دلار به پرو صادر شد. با این حال، در سه ماهه نخست سال 2023، ارزش صادرات گاز مایع نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 59 درصد کاهش یافت و از 25.8 به 10.5 میلیون دلار رسید. به عقیده ی کارشناسان بخش نفت و گاز، کاهش صادرات گاز مایع به این دلیل است که در 10 سال گذشته تولید میادین نفتی مانند سان آلبرتو، سن آنتونیو و مارگاریتا کاهش یافته است. در گذشته میادین سان آلبرتو و سن آنتونیو هر کدام، به ازای یک میلیون متر مکعب گاز، هزار بشکه نفت خام تولید می‌کردند، در حالی که در حال حاضر آن نسبت 700 یا 800 بشکه نفت خام است. بنابراین بولیوی دیگر ظرفیت فروش همان حجم گاز مایع به پاراگوئه را ندارد و در صورت ادامه این وضعیت، بولیوی مجبور به واردات گاز مایع خواهد شد.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/paraguay-busca-proveedor-de-glp-por-una-menor-oferta-de-gas-boliviano_338916

انعقاد قرارداد ساخت کارخانه پالایش روی با شرکت چینی

تئودوسیو آیون رئیس شرکت متالورژی بولیوی اعلام نمود که قرارداد ساخت کارخانه پالایش روی با شرکت چینی منتخب در تاریخ  30 ماه اکتبر بین دو کشور امضا خواهد شد. لازم به ذکر است که در ماه فوریه دولت چین وامی‌به مبلغ 350 میلیون دلار جهت اجرای پروژه ی مذکور به دولت بولیوی اعطا نمود. متعاقباً، آژانس همکاری چین و اگزیم بانک چین فهرستی از شرکت‌های آن کشور که می‌توانند پروژه را انجام دهند، به منظور انعقاد قرارداد، به کشور ارسال نمودند. در تاریخ 25 ماه اوت، وزارت معدن بولیوی اسناد قرارداد پایه (DBC) را به چهار شرکت پذیرفته شده در فهرست نهایی تحویل داد تا آنها پیشنهادات فنی خود را به منظور ساخت کارخانه ارائه دهند.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/contrato-de-construccion-de-la-refinadora-de-zinc-en-oruro-se-firmara-el-30-de-octubre

تاکید رئیس جمهور بولیوی بر اهمیت بخش معدن

رئیس جمهور لوئیس آرسه در مراسم چهل و ششمین سالگرد فدراسیون استانی تعاونی‌های معدن (فدکومین) تأکید نمود که بخش معدن همچنان "ستون اصلی اقتصاد بولیوی است و خواهد بود". وی تصریح نمود:« بولیوی نه تنها از نظر فلزات سنتی مانند قلع، روی، سرب، نقره غنی است، بلکه دارای خاک های کمیاب، کانی‌های غیرفلزی است که برای کشاورزی مهم هستند و باید به آن‌ها ارزش داده و صنعتی شود.»

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/arce-la-mineria-sigue-siendo-un-puntal-de-la-economia-nacional

بولیوی دارای کمترین شاخص تورم در میان کشور های منطقه

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، میزان تورم تا ماه جولای سال جاری در حدود 1.2 درصد بوده که پایین ترین مقدار در کشورهای منطقه است. لازم به ذکر است که میزان تورم در سال گذشته 3.12 درصد رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2023/09/07/a-julio-bolivia-registra-la-tasa-de-inflacion-mas-baja-de-la-region/#:~:text=Ecuador%20con%201%2C4%25%20y,con%20la%20menor%20tasa%20inflacionaria.

درصد دلاری کردن اقتصاد آرژانتین به نفع بولیوی

پابلو کاماچو، رئیس اتاق صنایع بولیوی، با اشاره به پیشنهاد نامزد ریاست جمهوری آرژانتین خاویر میلی، اعلام نمود که دلاری شدن اقتصاد آن کشور، قاچاق کالا را مهار نموده و می‌تواند بولیوی را به صادرکننده محصولات تبدیل کند. وی افزود:« محصولات آرژانتین گرانتر خواهد شد و ما در نهایت می‌توانیم محصولات خود را به کشور همسایه صادر می‌کنیم». بر اساس داده‌های اتاق صنایع، قاچاق کالا نشان دهنده 3 میلیارد و 331 میلیون دلار در سال، و زیان مالیاتی 930 میلیون دلاری (مالیات بر ارزش افزوده بر واردات و مالیات تعرفه) به خزانه است.

https://eldeber.com.bo/economia/cni-dolarizacion-de-economia-argentina-frenara-contrabando-y-permitira-exportar-productos-bolivianos_338885

پیشنهاد ایجاد اتحادیه ی مبارزه با مواد مخدر آمریکای لاتین

ادواردو دل کاستیو وزیر کشور، همراه با وزیر امور خارجه روخلیو مایتا در کنفرانس آمریکای لاتین و کارائیب در مورد مواد مخدر برای "زندگی، صلح و توسعه" که در شهر کالی در کشور کلمبیا برگزار شد، شرکت نمودند. وزیر کشور در نشست مذکور پیشنهاد ایجاد اتحادیه ی مبارزه با مواد مخدر آمریکای لاتین، به منظور هماهنگی بیشتر بین کشورها  را مطرح نمود. وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا از حذف گیاه کوکا از فهرست یکم مواد مخدر کنوانسیون 1961 حمایت نمایند و اظهار داشت:« امیدواریم از حمایت کشورهای حاضر در این نشست به منظور اصلاح یک اشتباه تاریخی که بیش از 70 سال پیش رخ داد؛ بهره مند شویم. در آن زمان تصمیم گرفته شد اقدامات فرهنگی مردم ما جرم انگاری شود.»

https://eldeber.com.bo/bolivia/bolivia-quiere-enmendar-un-error-historico-y-desclasificar-la-coca_339483

کاهش صادرات گاز مایع در نیمه ی نخست سال جاری

بر اساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی، صادرات گاز مایع در نیمه ی نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از نظر ارزش 66 درصد کاهش یافت و از 43.6 به 14.7 میلیون دلار رسید. حجم صادرات در مدت مذکور نیز با 39 درصد کاهش از 67 هزار و 747 تن به 39 هزار و 255 تن رسید. گاز مایع بولیوی در مدت مذکور به کشور های برزیل (66 درصد)، پاراگوئه (24.5 درصد) و پرو (9.5 درصد) صادر شد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/09/12/las-ventas-de-glp%e2%80%88se-hunden-y-paraguay-ya-no-es-el-primer-destino/

اعتراض به عوارض اخذ شده توسط آرژانتین در آبراه پاراگوئه - پارانا

دولت های بولیوی، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه به صورت مشترک با اخذ عوارضی که جمهوری آرژانتین به طور یکجانبه جهت کشتیرانی در آبراه پاراگوئه – پارانا تعیین نموده، مخالفت کردند. آن چهار کشور طی بیانیه‌ای اعلام نمودند که اعمال آن عوارض، خارج از توافقنامه سانتا کروز و سایر مقررات بین‌المللی است و از دولت آرژانتین خواستار تعلیق اخذ عوارض شدند.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/bolivia-brasil-paraguay-y-uruguay-rechazan-el-peaje-que-cobra-argentina-en-la-hidrov%C3%ADa

85 درصد شهرهای کشور از خشکسالی رنج می‌برند

290 شهر در هفت استان کشور  تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند. بر اساس داده‌های معاون دفاع مدنی وزارت دفاع، استان‌های لاپاز، کوچابامبا، سانتا کروز، اورورو، چوکیساکا، تاریخا و پوتوسی از کمبود آب رنج می‌برند. در استان لاپاز، مزارع مختلف از جمله سیب زمینی، لوبیا و کینوا به دلیل کمبود باران از بین رفتند. اما این تنها بخش کشاورزی نیست که تحت تأثیر کمبود آب قرار می‌گیرد، بلکه بخش ماهیگیری، در رودخانه‌ها و مهمتر از همه، در دریاچه ی تیتیکاکا نیز به دلیل کاهش سطح آب به شیوه ای تاریخی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که بر اساس گزارشات واصله خشکسالی در برخی مناطق کشور می‌تواند تا 10 سال ادامه داشته باشد و چندین رودخانه را از بین ببرد.  کارشناسان خواستار اتخاذ تدابیر اضطراری جهت کاهش تاثیرات خشکسالی هستند.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/el-85-de-los-municipios-del-pais-sufren-por-la-sequia-potosi-es-un-caso-extremo_33951

قیمت طلای صادراتی بولیوی به بالاترین حد خود رسید

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، در سه ماه دوم سال جاری قیمت طلای صادراتی به رکورد تاریخی رسید و به طور میانگین، 49 هزار و 932 دلار به ازای هر کیلوگرم، بوده است.  هند، امارات متحده عربی و هنگ کنگ، کشورهای اصلی وارد کننده ی طلا ی بولیوی هستند.

https://erbol.com.bo/nacional/jefes-de-bancadas-acuerdan-priorizar-las-leyes-de-interpelaci%C3%B3n-y-elecciones-judiciales

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما