معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش سطح فقر در تاجیکستان

آقای ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 6 سپتامبر سال جاری در نشست خبری به مناسبت 32 امین سالروز استقلال این کشور اظهار داشت در تاجیکستان طی سال‌های بعد از استقلال سطح فقر از 83 درصد تا 22.5 درصد کاهش یافته است.

وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان افزود: علیرغم تاثیر عوامل خارجی، در اجرای راهبرد ها و برنامه‌های دولت این کشور، طی 22 سال بعد از استقلال تولید ناخالص داخلی این کشور به میزان 64 برابر، تولید ناخالص داخلی سرانه 101 برابر افزایش یافته است. همچنین در طول 22 سال استقلال سطح فقر از 83 درصد تا 25،5 درصد کاهش یافته و 3430 عدد مؤسسه‌های جدید آموزشی، 2827 مؤسسه پزشکی، بیش از 2400 کیلومتر جاده احداث و بیش از 2 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق افزایش یافته است.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، مورخ 16شهریور

 https://avesta.tj/2023/09/07/v-tadzhikistane-za-gody-nezavisimosti-uroven-bednosti-snizilsya-s-83-do-22-5/

عزم تاجیکستان برای کاهش 10 درصدی اتلاف برق

خبرگزاری خاور: آقای دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در کنفرانس خبری اعلام کرد  شرکت‌های انرژی این کشور قصد دارند اتلاف برق را به 10 درصد از کل تولید، کاهش دهند.

ایشان افزود: در جریان همایش مشترک تجاری تاجیکستان و آلمان که در تاریخ 5 سپتامبر سال جاری میلادی (14 شهریور)  در شهر دوشنبه برگزار شد، موضوع همکاری دو کشور در بخش انرژی مطرح شد و وزارت انرژی و ذخایر آب و شرکتهای بخش خصوصی تاجیکستان  درصدد هستند با استفاده از فناوری و تجربیات شرکتهای آلمانی، میزان بهره‌وری استفاده از انرژی و بهبود زیرساخت‌ها در این بخش را بمنظور کاهش اتلاف انرژی افزایش دهند.

وزیر انرژی تاجیکستان همچنین گفت: کشور جهت تکمیل ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» در صدد است  نیروگاه‌های برقی قدیمی را نوسازی و ظرفیت‌های جدید راه‌اندازی کند.

وزیر انرژی تاجیکستان تاکید کرد که کشورش پرسنل لازم را دارد و تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را برای اجرای این پروژه‌ها جذب کرده است.بنا به گفته وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان،  همکاری این کشور با دولت آلمان نقش مهمی در کاهش اتلاف انرژی خواهد داشت و تاکنون حدود 100 میلیون یورو در این زمینه، سرمایه‌گذاری شده است.

 

برگزاری همایش وزرای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی

در حاشیه برگزاری پنجمین اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی و نشست شورای سران کشورهای مؤسس صندوق بین المللی نجات آرال در شهر دوشنبه، همایش اقتصادی وزرای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی تحت عنوان «اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک و نوآوری» برگزار شد.

در این نشست آقای ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان، ج. کوچکاروف، معاون نخست وزیر، وزیر اقتصاد و دارایی ازبکستان، ا.‌کوئانتیراف، وزیر اقتصاد ملی قزاقستان، س. جاره یف، وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان، آ. پِکاس، معاون اول وزیر فناوری‌های دیجیتال جمهوری ازبکستان، ک. تولِئوشین، معاون اول وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوا فضای قزاقستان، خ. تیشه‌بای‌اف، معاون وزیر صنایع و تجارت  ازبکستان و س.‌بوزروکخان اف، معاون وزیر آموزش عالی و متوسط ویژه ازبکستان و بیش از 300 تن از نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای آسیای مرکزی حضور داشتند.

ذوقی زاده در سخنرانی خود گفت، بر اساس دستورات رئیس تاجیکستان، در کشور اقدامات چشمگیری در خصوص دیجیتال سازی اقتصاد ملی، تجارت الکترونیک و تسهیل جریان تجاری انجام شده است. از جمله  برنامه‌های توسعه اقتصاد دیجیتال برای سال‌های 2021-2025، تصویب قانون جمهوری تاجیکستان «در مورد تجارت الکترونیک»، قانون جمهوری تاجیکستان در مورد «سند الکترونیک و امضای الکترونیک» و از سال 2019 به این سو پرتال تجاری تاجیکستان فعالیت می‌کند.

همچنین اعلام شد در سال 2022 گردش تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای آسیای مرکزی نسبت به دوره مشابه سال 2021 به اندازه 23 درصد افزایش یافته، سهم کشورهای آسیای مرکزی در میزان کل گردش تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان 28.2 درصد می‌باشد.  شرکای اصلی تجاری جمهوری تاجیکستان از کشورهای آسیای مرکزی به ترتیب قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان می‌باشند.

تجارت الکترونیک 20 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهد و طبق ارزیابی کارشناسان حوزه، تا سال 2025 این میزان تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.

تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیای مرکزی طی 20 سال به اندازه 7 برابر افزایش یافته و رشد متوسط اقتصادی منطقه 6.2 درصد می‌باشد که نسبت به رشد اقتصاد جهانی 3.6 درصد بیشتر می‌باشد.

سهم کشورهای آسیای مرکزی در تولید ناخالص داخلی جهانی به اندازه 1.8 برابر، گردش تجارت خارجی به اندازه 6 برابر، میزان سرمایه‌های وارده مستقیم به منطقه 17 برابر، گردش تجارت خارجی کشورهای آسیای مرکزی به اندازه 6 برابر افزایش یافته است. این ارقام بیانگر چشم اندازهای گسترده و فرصت‌های منطقه آسیای مرکزی بوده و ضمن استفاده ملی آن‌ها، توسعه اقتصاد منطقه بطور چشمگیر افزایش خواهد یافت.

منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در بخش‌های توسعه اقتصادی دیجیتال، تجارت الکترونیک و نوآوری نائل شده ولی هنوز در بخشهای مختلف اقتصادی فرصت های بالقوه زیاد هستند. درپایان کشورها به توافق رسیدند که برنامه اقدام مربوط به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصاد را تدوین و جهت اجرای طرح‌های مشترک پارک‌های فناوری و توسعه فناوری‌های دیجیتال را به منظور دیجیتال سازی حوزه اقتصاد، توسعه منابع انسانی و آماده سازی متخصصین در بخش آی تی (IT) و توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، اقدامات لازم را اتخاذ نمایند.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، مورخ 23 شهریور

  https://medt.tj/ru/news/novosti-ministerstva-ekonomiki/2741-dar-sha-ri-dushanbe-forumi-i-tisodii-davlat-oi-osijoi-markaz-dar-mavz-i-i-tisodi-ra-am-savdoi-ra-am-va-innovatsiya-barguzor-gardid

برگزاری اولین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: اولین نشست وزیران حمل و نقل کشورهای آسیای مرکزی روز چهارشنبه 22 شهریور 1402 (13 سپتامبر) به میزبانی تاجیکستان برگزار ‌شد. در این نشست که به ریاست عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان برگزار شد، مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل جمهوری قزاقستان، الهام محکم اف، وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان، تیلیل تیکیبایف وزیر حمل  ونقل قرقیزستان و مامادخان چاکی‌اف، مدیر آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به دیوان وزرای ترکمنستان حضور و سخنرانی نمودند و مهمترین موضوعات مربوط به تقویت همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 22 شهریور

https://www.mintrans.tj/news-page/details/423

 

برگزاری همایش تجار تاجیکستان و قزاقستان در دوشنبه

خبرگزاری خاور: همایش تجار تاجیکستان و قزاقستان در روز سه شنبه 21 شهریور 1402(12 سپتامبر) در چارچوب پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی که در شهر دوشنبه برگزار شد، در پایان نشست دو طرف قراردادهایی به ارزش بیش از 82 میلیون دلار به امضا رساندند.  دراین نشست 22 شرکت تولید مواد غذایی، ساختمانی، نفت، شیمیایی، فناوری اطلاعات، داروسازی قزاقستان شرکت داشتند. در این همایش بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین تاجیکستان و قزاقستان در راستای تامین نیازهای بازار داخلی و صادرات و واردات کالاها و ارائه خدمات مختلف در چارچوب توافقات دوجانبه تاکید شد.

بر اساس داده‌های آژانس آمار تاجیکستان، قزاقستان بعد از روسیه و چین سومین شریک اصلی تجاری این کشور می‌باشد. در ساختار صادرات تاجیکستان، قزاقستان با سهم 22.6 درصد (در نیمه اول سال 2023) در رتبه اول قرار دارد.

برگزاری نمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی و صنعتی، صنایع دستی و غذاهای ملی ساکنان شهر و نواحی و استان‌ها  به افتخار روز استقلال تاجیکستان

 خبرگزاری خاور : نمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی و صنعتی، صنایع دستی و غذاهای ملی ساکنان شهر دوشنبه ، شهر ها و نواحی استان سغد به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان با شرکت امامعلی رحمان رئیس جمهور، رستم امامعلی رئیس مجلس ملی، محمد طائر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان و قاهر رسول زاده نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در تاریخ 9 سپتامبر سال جاری در پارک فرهنگی و تفریحی به نام ابوالقاسم فردوسی شهر دوشنبه برگزار شد. مساحت کل پارک فرهنگی و تفریحی موسسه دولتی به نام ابوالقاسم فردوسی 30 هکتار است و نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنعتی، صنایع دستی و غذاهای ملی در راهروهای مرکزی آن برپا شده است. ساکنان شهر دوشنبه و شهر و نواحی استان سغد محصولات کشاورزی مانند سبزیجات، میوه جات، کالاهای صنعتی، مواد غذایی، نوشابه، کنسرو، شیرینی، منسوجات، فرش، کفش و غیره را برای مردم در این روز عرضه کردند. گوشه‌های دیگر این نمایشگاه با صنایع دستی عامیانه، آهنگران، نجاران، لباس های ملی زنانه و مردانه تزئین شده بود. همزمان روز 14 سپتامبرسالجاری نمایشگاهی از غذاهای ملی، هندوانه، خربزه، کدو، سیب، انگور و جشنواره پلو در سطح کشور در پارک فرهنگ و تفریحی ابوالقاسم فردوسی برگزار خواهد شد.

 با دستور امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی، صنایع دستی عامیانه، آهنگران، نجاران، لباس های ملی زنانه و مردانه استان ختلان و شهر و نواحی آن در پارک ارم، نمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی  منطقه  رشت در پارک کوروش کبیر، نمایشگاه کشاورزی و  صنایع دستی شهر تورسون زاده و ناحیه شهر نو در پارک فرهنگی و تفریحی صدرالدین عینی ، نمایشگاه و فروش  محصولات کشاورزی ناحیه حصار و ناحیه رودگی در پارک نوروزگاه، نمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی شهر وحدت در پارک فرهنگی و تفریحی علیشیر نوایی ونمایشگاه و فروش محصولات کشاورزی ناحیه‌هایی ورزاب و سینا در پارک دریاچه جوانان شهر دوشنبه برگزار شد. باید یاد آور شد که  از 9 تا 15 سپتامبر در پارک های فرهنگی و تفریحی شهر دوشنبه، استان‌ها، شهرستان‌ها و نواحی نمایشگاه‌های محصولات کشاورزی، صنایع دستی عامیانه و برنامه‌های فرهنگی  نیزبرگزار خواهد شد.

نمایش محصولات کشاورزی هر روز از ساعت 08:00 آغاز می‌شود و بخشی از نمایش صنایع دستی مردمی و برنامه‌های فرهنگی از سوی مسئولان استان‌ها، شهر  و نواحی کشور در عصر برگزار می‌شود.

 https://khovar.tj/2023/09/fajzi-isti-lol-suratguzorish-az-namoish-fur-shi-ma-suloti-kishovarz-sanoat-unar-oi-mardum-va-taom-oi-millii-sokinoni-sha-ri-dushanbe-va-viloyati-su-d/

تقویت سامانی در برابر ارزهای خارجی

خبرگزاری اسپوتنیک: در هفته جاری بویژه 12 سپتامتر 2023، در بازار ارز تاجیکستان، ارزش پول ملی این کشور(سامانی) در برابر نرخ ارزهای خارجی بویژه د روبل، دلار و یورو افزایش یافت. بنا به اعلام  بانک ملی تاجیکستان ارزش سامانی در برابر روبل افزایش یافته و 1000 روبل به ارزش 111.8 سامانی است.

این در حالی است که در روز 11 سپتامبر 1000 روبل با 112 سامانی مبادله شد. ارزهای اروپایی نیز کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات بانک ملی در بازار ارز به ازای هر یورو 11.7266 سامانی داده می‌شود. این در حالی است که قبل از تعطیلات آخر هفته، یک یورو 11.7374 سامانی تعیین شده بود.در عین حال وضعیت پول آمریکا نیز پس از مدتی کاهش یافته است. الان در کشور برای یک دلار 10.9603 سامانی می دهند.

بانک ملی تاجیکستان هشدار داده است که انجام عملیات صرافی در خارج از بانک اصلی، شعب، مراکز خدمات بانکی، نقاط انتقال وجه، دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌ها اکیدا ممنوع و تاکید شده عدم رعایت این الزام از سوی افراد، تخلف از قانون تلقی شده و دلیل بر مسئولیت اداری و کیفری می‌باشد.

واگذاری 139 هزار هکتار زمین به شهروندان تاجیک پس از استقلال تاجیکستان

خبرگزاری خاور: بنا بر اعلام آقای عارف خواجه زاده رئیس کمیته ملی زمین و ژئودزی تاجیکستان، پس از استقلال این کشور 139 هزار هکتار زمین به شهروندان واگذا رشده است.  این تعداد زمین  به یک میلیون و 450 هزار خانوار برای ساخت مسکن اختصاص یافته که در نتیجه وضعیت معیشتی 9 میلیون نفر از ساکنان جمهوری بهبود یافت

عارف خواجه زاده افزود: در 70 سال قبل از استقلال فقط 77 هزار هکتار زمین در اختیار مردم قرار گرفته است. استقلال کشور بزرگترین و باشکوه ترین رویدادسیاسی و تاریخی برای همه مردم کشور تلقی می‌شود.در  32 سال استقلال  اقدامات مهمی در جهت تحقق اهداف راهبردی کشور برداشته شد و طی دو دهه اخیر، نرخ رشداقتصادی کشور به طور متوسط معادل 7.8 درصد بوده است.

وی همچنین افزود: بودجه دولتی از 300 میلیون سامانی به بیش از 37 میلیارد سامانی رسید و در این مدت سطح فقر در جمهوری تقریباً سه برابر کاهش یافت.

افزایش تعداد دام در جنوب تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلوس: معاون رئیس منطقه ولایت ختلان که پیشتر وزیر کشاورزی تاجیکستان بوده از افزایش تعداد دام در مراکز دامپروری جنوب کشور خبر داد. امان الله سلیم زاده  گفت: در 6 ماهه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و 600 هزار راس دام در آن ولایت بوده که نسبت به سال قبل 4.5 درصد رشد داشته است. وی به افزایش علاقمندی دامدارن به  پرورش دام های سبک در منطقه اشاره کرد و گفت منطقه 2 میلیون و 700 هزار راس گوسفند و بز دارند. تعداد مرغ تولید شده نیز در نیمه سال 2023 به 2.4 میلیون و تعداد اسب ها بیش از 61000 راس رسید. دولت تاجیکستان مشوق های مالیاتی زیادی را برای توسعه مرغداری و دامپروری در نظر گرفته است که در نتیجه واردات گوشت مرغ از خارج از کشور در سال های اخیر کاهش یافته است.

تاجیکستان صادرکننده عمده هندوانه به قزاقستان

خبرگزاری اسپوتنیک: تاجیکستان یکی از صادرکنندگان اصلی هندوانه به قزاقستان می‌باشد. قزاقستان در 7 ماه گذشته، 43.5 تن هندوانه و خربزه به ارزش  8.9 میلیون دلار از تاجیکستان خریداری کرده است. کشورهای ایران و ازبکستان، همسایگان قزاقستان از دیگر تامین کنندگان اصلی هندوانه ازبکستان هستند.

بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی تاجیکستان، هندوانه بیشتر در شهرها و نواحی ولایت ختلان و سغدکشت می‌شود. اولین برداشت هندوانه از زمینهای شهر توس، دوستی ،ختلون و مستچاه و اسپیتامن منطقه سغد بوده است.

شرکت هیئت گردشگری تاجیکستان در دوره آموزشی گردشگری در ترکیه

سایت اسپوتنیک : بنا به اعلام کمیته رشد سیاحی(گردشگری تاجیکستان)، در هفته گذشته 21 متخصص  این کشور برای شرکت در دوره‌های آموزشی گردشگری به ترکیه اعزام شده اند. هیئت مذکور  متشکل از مدیران و متخصصان بخش گردشگری تاجیکستان به سرپرستی زیادالله سلیم زاده معاون رئیس کمیته توسعه گردشگری وابسته به دولت تاجیکستان از شهر آنتالیا ترکیه بازدید کردند.

هدف از سفر نمایندگان گردشگری تاجیکستان به ترکیه، شرکت در یک دوره آموزشی است. این دوره آموزشی  از 11 سپتامبر برای متخصصان گردشگری تاجیک در شهر آنتالیا ترکیه آغاز شد. مسئولان و مدیران تعدادی از شرکت های توریستی، رستوران‌ها، هتل ها و سایر  خدمات گردشگری از تاجیکستان در این دوره آموزشی شرکت می‌کنند. اصولاً نمایندگان آژانس های خدماتی تاجیکستان در طول یک هفته آموزش دوره‌های «مجری تور»، «نماینده تور»، «راهنما»، «آشپز»، «میهمان نوازی»، «رستوران» و غیره را آموزش می‌بینند.

شایان ذکر است آقای کمال الدین مومن زاد رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان اعلام کرد در 6 ماهه نخست سال 2023، تعداد گردشگران خارجی در این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری، 628 هزار خارجی از تاجیکستان دیدن کرده اند که بیش از 487 هزار نفر از آنها به منظور گردشگری به این کشور آمده اند.

گفتنی است بیش از 453 هزار نفر از کشورهای مشترک المنافع به تاجیکستان سفر کرده اند. در رأس لیست مهمانان خارجی تاجیکستان، شهروندان کشور همسایه  ازبکستان قرار دارند که بیش از 368 هزار نفر از آنها در طول نیمه اول سال جاری میلادی به تاجیکستان آمده اند. تاجیکستان نیز در بین گردشگران روسی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

https://sputnik.tj/20230911/tojikiston-tajriba-turkiya-sayyohi-meomuzad-1059323540.html

 

تاسیس اتحادیه تولید: پیشنهاد تاجیکستان به کشورهای آسیای مرکزی

آقای ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در همایش اقتصادی وزرای اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه اظهار داشت تاجیکستان امیدوار است که با کشورهای آسیای مرکزی اتحادیه تولیدی و فناوری ایجاد و برنامه اقدام مربوط به افزایش میزان اقتصاد دیجیتال در منطقه تهیه شود.گسترش دستور کار بین کشورها توسط بخش‌های دارای اولویت  از قبیل همکاری‌های نوآورانه و دیجیتال، هوش مصنوعی، همچنین افزایش تدریجی گردش تجارت الکترونیک مهم می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 24 شهریور

 https://sputnik.tj/20230915/tasis-alyansi-istehsol-peshnihod-tojikiston-1059401810.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما