معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۸

اتاق های بازرگانی دبی و عملکرد آنها در سال جاری میلادی

نوشتار پیش رو به طور اجمالی به معرفی اتاق های بازرگانی دبی و بررسی عملکرد هریک از آنها در سال جاری میلادی 2023 می پردازد. شایان ذکر است که ارائه برنامه‌های بلندمدت در راستای استفاده از مزایای فضای مجازی و هوش مصنوعی به منظور توسعه کسب و کارهای مختلف و حمایت از شرکت های فعال در این حوزه از طریق ایجاد یک اتاق بازرگانی مستقل در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال 2021، از مهمترین ویژگی‌های اتاق های بازرگانی دبی به شمار می رود.

در مارس 2021، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی، در پی تغییر ساختار اتاق بازرگانی دبی، تأسیس 3 اتاق را برای این امارت اعلام کرد: اتاق بازرگانی دبی، اتاق بین المللی دبی و اتاق دبی برای اقتصاد دیجیتال که همه این اتاق ها زیر چتر تشکل اتاق های دبی فعالیت می‌کنند.

تشکل اتاق های بازرگانی دبی از تقویت موقعیت این امارت به عنوان یک مرکز اقتصادی جهانی، حفاظت از منافع جامعه تجاری در امارت و ادامه توسعه محیط کسب و کار از طریق راه حل های تجاری نوآورانه حمایت می‌کند.

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، یکی از سه اتاقی که زیر چتر اتاق‌های دبی فعالیت می‌کند، با هدف تقویت موقعیت دبی به عنوان یک رهبر جهانی در اقتصاد دیجیتال، جذب استعدادهای متخصص، شرکت‌های پیشرو و سرمایه‌گذاری‌های جدید و ایجاد محیطی پویا برای حمایت از رشد اقتصادی ایجاد شده است. شرکت های دیجیتال

اتاق از فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدی که از گسترش دیجیتالی شدن و گسترش فناوری انقلاب صنعتی چهارم در تمام بخش‌های کسب ‌وکار پدید می‌آیند، استفاده می‌کند.

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی نقشی محوری در دستیابی به اهداف استراتژی اقتصاد دیجیتال امارات ایفا می‌کند و به تلاش خود برای ایجاد یک اقتصاد متنوع و انعطاف پذیر مبتنی بر فناوری و دانش دیجیتال ادامه خواهد داد. پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که اقتصاد دیجیتال ملی به طور قابل‌توجهی رشد خواهد کرد و به ارزش بیش از 140 میلیارد دلار در سال 2031 خواهد رسید، که با برنامه‌های  این اتاق برای جذب 300 استارت‌آپ دیجیتال به دبی تا سال 2024 تقویت می‌شود. اتاق اقتصاد دیجیتال دبی تنها در نیمه اول سال 2023 توانست 69 شرکت فناوری نوظهور را به این امارت جذب کند.

در طول دوره شش ماهه اول سال جاری میلادی، اتاق با موفقیت مجموعه ای از 12 نمایشگاه جاده ای را در سراسر خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا برگزار کرد. به عنوان بخشی از این نمایشگاه‌های جاده‌ای، جلساتی با ۲۷۹ شرکت از جمله شرکت‌های چندملیتی، شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها و بزرگ‌آپ‌ها هماهنگ شد تا پتانسیل رشد عظیم در دبی را به نمایش بگذارد و مزایای انجام تجارت در امارت را برجسته کند. اتاق اقتصاد دیجیتال دبی همچنین در این مدت 237 جلسه B2B بین سرمایه‌گذاران ترتیب داد. علاوه بر این، این بازدیدها با هدف تشویق مشارکت در نمایشگاه آینده Expand North Star، یکی از بزرگترین گردهمایی‌های جهانی برای استارت آپ ها که از 15 تا 18 اکتبر در دبی برگزار می‌شود، انجام شد.

در ماه مارس سال جاری، شیخ حمدان بن محمد ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی، طرح "ایجاد اپلیکیشن در دبی"[1] را راه اندازی کرد. این طرح به رهبری اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، با هدف ترویج رویکردی فعالانه برای کارآفرینی دیجیتال در میان جوانان اماراتی است.

برنامه «ایجاد اپلیکیشن در دبی» به استعدادهای داخلی برای ایفای نقش کلیدی در دستیابی به چشم انداز دیجیتالی امارات متحده عربی قدرت می دهد و هدف آموزش 1000 اماراتی را به عنوان بخشی از تلاش برای سه برابر کردن تعداد توسعه دهندگان برنامه در امارات تا سال 2025 تعیین کرده است. این طرح از 100 برنامه جدید پشتیبانی می‌کند. پروژه‌هایی برای توسعه اپلیکیشن‌های پیشرفته، که طی دو سال آینده در فروشگاه‌های اپلیکیشن دیجیتال این امارت در دسترس قرار خواهند گرفت.

این اتاق همچنین از ابتکار جدیدی برای راه‌اندازی پلتفرمی‌برای شرکت‌های دیجیتال خبر داد که طیف گسترده‌ای از خدمات را با هدف کمک به استارت‌آپ‌های فناوری، SMEها و MNC‌ها برای راه‌اندازی و گسترش در دبی ارائه می‌دهد. این ابتکار شامل طیف کاملی از حمایت ها از جمله خدمات صدور مجوز، راه حل های بانکی، فضای اداری، خدمات ابری و غیره است، و یک فروشگاه برای شرکت هایی ایجاد می‌کند که به دنبال ایجاد یا گسترش تجارت خود در امارات با حمایت اتاق دبی هستند. این اتاق همچنین کارگاه آموزشی ویژه ای را با 20 نهاد دولتی برای بحث در مورد چالش های پیش روی صنعت دیجیتال برگزار کرد.

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی در حال آماده سازی میزبانی اولین رویداد این حوزه در دبی با عنوان Expand North Star t در ماه اکتبر سال جاری است که سرمایه گذاران خطرپذیر و استارت آپ ها را در منطقه گرد هم می آورد تا فرصت های رشد و سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال دبی را به نمایش بگذارد..

اتاق بین المللی دبی

اتاق بین المللی دبی برای تقویت مشارکت با شرکت های جهانی، سرمایه گذاران و کارآفرینان و ارتقای جایگاه دبی به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ تاسیس شد. اتاق بین‌المللی دبی با مأموریت افزایش تجارت خارجی دبی از 1.4 تریلیون درهم به 2 تریلیون درهم تا سال 2026، بر اساس تقویت مشارکت با شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهانی و ارتقای جایگاه دبی به عنوان یک مرکز تجاری جهانی فعالیت می نماید.

اتاق بین‌المللی دبی همچنین به شناسایی فرصت‌های جدید در بازارهای اولویت‌دار در سرتاسر جهان که پتانسیل بالایی برای کسب‌وکارها در دبی دارد، می‌پردازد. در همین زمینه اتاق بین المللی دبی در سال 2019 شرکتی را با عنوان  ONE MOTO جهت پیشبرد سرمایه گذاری بین المللی امارات در سایر کشورهای جهان به ویژه آمریکای لاتین و آفریقا تاسیس نمود.

در حال حاضر این شرکت راه‌حل‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه و پایدار را در بازار شیلی مطرح نموده  و زمینه صادرات خودروهای الکتریکی تولیدی امارات به سراسر آمریکای لاتین آماده نموده است.

اتاق بین المللی دبی با موفقیت ارتباطی بین شرکت ONE MOTO و Santiago Motors در شیلی ایجاد کرد تا یک معامله فروش سراسری جدید برای استارت آپ خود ایجاد کند که باعث می‌شود شرکت خودروسازی شیلیایی خودروهای الکتریکی ONE MOTO را در سراسر شبکه فروش ملی خود بفروشد. هدف ONE MOTO راه اندازی مونتاژ و تولید در آرژانتین، برزیل و مکزیک است و در مسیر افتتاح دفتر مرکزی منطقه ای خود در آمریکای لاتین در اوایل سال 2024 است

آدام ریدوی، شرکت ONE MOTO را تحت حمایت اتاق بین المللی دبی راه اندازی کرد. این شرکت هم اکنون در بریتانیا، بحرین، اردن، سریلانکا، شیلی، عراق، نپال، اتیوپی محصولات خود را به فروش می رساند.

ONE MOTO اخیراً 40 میلیون دلار در بازار داخلی امارات متحده عربی تامین مالی کرده است تا به کمک مالی به کربن زدایی خودروهای در سراسر کشور کمک کند، که این شرکت را قادر می سازد تا سال آینده 10000 وسیله نقلیه را در امارات مستقر کند.

اتاق های بین المللی دبی در حال حاضر دارای چهار دفتر نمایندگی بین المللی در آمریکای لاتین است. این شبکه به دنبال راه‌اندازی طرح «دبی گلوبال» به دنبال ایجاد 50 دفتر نمایندگی برای دبی تا سال 2030 در پنج قاره است.

دبی گلوبال با حمایت شرکای استراتژیک بخش دولتی و خصوصی، در مسیر دستیابی به هدف امارات برای افزایش تجارت بین‌المللی غیرنفتی از 1.4 تریلیون درهم به 2 تریلیون درهم تا سال 2026 است. جذب شرکت های خارجی، شرکت های کوچک و متوسط، سرمایه گذاران و استعدادهای بین المللی به دبی با نمایش مزیت های رقابتی امارات، به اشتراک گذاری اطلاعات سرمایه گذاری و تقویت تعامل با سهامداران خارج از کشور از جمله فعالیت های اتاق بین المللی دبی است.

اتاق بازرگانی دبی

اتاق بازرگانی دبی که در سال 1965 تاسیس شد در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های تشکل اتاق های بازرگانی دبی است و بیشترین نقش ایت اتاق در حمایت و ساماندهی شرکت های مستقر در داخل این کشور در همه حوزه‌ها است و بسیاری از امور اداری و تجاری این شرکت ها توسط اتاق دبی انجام می‌گردد.

اتاق دبی یک موسسه غیرانتفاعی و عام المنفعه است که ماموریت آن نمایندگی، حمایت و حفاظت از منافع جامعه تجاری در دبی با ایجاد یک محیط تجاری پویا، ترویج دبی به عنوان یک مرکز تجاری جهانی و حمایت از رشد تجارت در دبی است.

اولویت های استراتژیک اتاق بازرگانی دبی شامل بهبود فضای کسب و کار در دبی، جذب شرکت ها و سرمایه گذاری‌های بین المللی در دبی، رهبری گسترش اعضای اتاق دبی به بازارهای خارجی، توسعه اقتصاد دیجیتال دبی، افزایش کارایی سیستم قانونگذاری و نظارتی، حفظ تعالی در کار سازمانی و خدمات به مشتریان می‌باشد.

مرکز دبی برای کسب و کارهای خانوادگی

مرکز دبی برای کسب و کارهای خانوادگی (DCFB) زیر چتر اتاق های دبی راه اندازی شد تا در تضمین پایداری و رشد مشاغل خانوادگی به عنوان عوامل کلیدی در اقتصاد این کشور دست یابد.

مرکز دبی برای کسب و کارهای خانوادگی (DCFB) از نزدیک با سهامداران بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد یک اکوسیستم پر رونق برای مشاغل خانوادگی، اطمینان از یک محیط نظارتی مناسب و استفاده از مشارکت های استراتژیک برای رسیدگی به چالش های بازار و ایجاد راه حل های نوآورانه برای پیشبرد رشد این بخش، همکاری می‌کند.

این مرکز به تمام مشاغل خانوادگی مستقر در دبی، صرف نظر از اندازه، بخش یا ملیت پاسخ می دهد. استراتژی و فعالیت های این مرکز توسط هیئت مدیره اتاق بازرگانی دبی هدایت می‌شود و توسط کمیته مشاوره کسب و کار خانواده پشتیبانی می‌شود.

همانگونه که ذکر ان شد ارائه برنامه‌های بلندمدت در راستای استفاده از مزایای فضای مجازی و هوش مصنوعی به منظور توسعه کسب و کارهای مختلف و حمایت از شرکت های فعال در این حوزه از طریق ایجاد یک اتاق بازرگانی مستقل در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال 2021، از مهمترین ویژگی‌های اتاق های بازرگانی دبی به شمار می رود.

فهرست منابع؛

https://www.dubaichamber.com

https://www.moec.gov.ae

https://www.emirates247.com

https://tdra.gov.ae

پاورقی  ها:

[1] Create Apps in Dubai

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما