معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۰:۵۸ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعلام برنامه میان مدت  اقتصادی ترکیه 2026-2024

برنامه میان مدت  اقتصادی ترکیه (2026-2024) که توسط وزارت خزانه داری و دارایی و ریاست راهبردی و بودجه این کشور تهیه شده، طی مراسمی‌با حضور اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام گردید. برنامه میان مدت اقتصادی ترکیه شامل پیش‌بینی‌هایی در خصوص میزان رشد، نرخ تورم، درآمد ملی، نرخ بیکاری و نرخ برابری لیر ترک در برابر دلار آمریکا برای سال‌های 2023 تا 2026 می‌باشد.

 

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته شده در بخش اقتصادی ترکیه اظهار نمود: با حمایت از سیاست‌های پولی انقباضی و برنامه میان مدت اقتصادی(2026-2024)، نرخ تورم را دوباره تک رقمی خواهیم کرد  و تراز حساب جاری کشور را نیز بهبود خواهیم بخشید. وی همچنین ضمن تاکید بر موفقیت طرح سیستم سپرده محافظت شده ارزی گفت: این سیستم  به خوبی به وظایف خود عمل کرده و سهم قابل توجهی در تضمین ثبات نرخ ارز داشته است. دولت همچنان مسیر را برای تبدیل سپرده‌های ارزی به سپرده‌های لیری هموار خواهد نمود.

لوپز، مدیر دفتر بانک جهانی در ترکیه نیز ضمن حمایت از برنامه میان ‌مدت اقتصادی دولت ترکیه (2026-2024) تاکید کرد: مصمم هستیم ترکیه را در اجرای سیاست‌هایی که اقتصاد این کشور را با ثبات کند، همراهی نماییم. وی گفت: باور داریم که سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی و تدابیر وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه به منظور کاستن از کسری بودجه، اقداماتی درست و مفید هستند. 

https://www.sozcu.com.tr/2023/ekonomi/orta-vadeli- /

تسریع در تبدیل ترکیه به‌هاب انرژی منطقه

پس از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به سوچی در چهارم سپتامبر 2023 برای گفتگو باولادیمیر پوتین، همتای روس خود، تلاش‌های آنکارا برای ایجاد یک هاب گاز طبیعی در منطقه شتاب بیشتری گرفته است. ترکیه در حال برداشتن گام‌ هایی برای تحقق هدف خود برای تبدیل شدن به یک هاب گاز طبیعی است که به امنیت تامین انرژی خود و کشورهای اروپایی کمک خواهد نمود.

گفته می‌شود در این دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اردوغان گفته است که گازپروم نقشه راه خود را به شرکت گاز ترکیه (بوتاش) ارائه کرده و گام بعدی تشکیل کارگروه مشترک می‌باشد.

پوتین در نشست خبری پس از دیدار با اردوغان در سوچی گفت که گازپروم به شرکت دولتی ترکیه بوتاش که در زمینه انتقال منابع انرژی فعالیت می‌کند، نقشه راه ایجاد یک هاب گاز در ترکیه را تحویل داده است.  این اظهارات پوتین نشان می دهد که مسکو آماده است تا گاز را از طریق ترکیه به صورت ترانزیت به کشورهای ثالث انتقال دهد و اینکه روند ساخت مرکز گاز در ترکیه شتاب گرفته  است.

https://www.aa.com.tr/

 

رکورد بالاترین میزان صادرات در ماه اوت در ترکیه

عٌمر بولات، وزیر تجارت ترکیه در شبکه اجتماعی توئیتر خود اعلام کرد: میزان صادرات ترکیه در ماه اوت علی‌رغم حادثه تلخ زلزله و رکود اقتصاد جهانی به سیر پایدار خود ادامه داده و با رشد 1.6 درصدی به 21 میلیارد و 619 میلیون دلار رسیده است. وی همچنین تصریح نمود: ترکیه به بیشترین میزان صادرات در ماه اوت در تمام دوران دست یافته و این کشور به تلاش‌های خود برای گسترش حجم صادرات، تقویت دیپلماسی تجاری و جذب سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داد.

بیشترین صادرات ترکیه در این مدت به کشور آلمان 1.8 میلیارد دلار، آمریکا 1.3 میلیارد دلار و عراق 1.1 میلیارددلار بوده است.

بیشترین محصولات و کالاهای صادراتی نیز 2.4 میلیارد دلار وسائط نقلیه، 2.2 میلیارد دلار ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و 1.6 میلیارد دلار روغن‌های معدنی بوده است.

دیدار وزیر انرژی ترکیه با وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در استانبول

آلپ‌ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در استانبول دیدار و در خصوص راه اندازی "مجمع انرژی ترکیه و ژاپن" که قرار است به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی برگزار شود، بیانیه مشترک امضا کردند.

وزیر انرژی ترکیه در مراسم امضای این قرارداد طی سخنانی اظهار داشت: ارزیابی‌های جامعی با وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در حوزه همکاریهای انرژی و معادن انجام داده ایم. سال 2024، یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک ترکیه و ژاپن می‌باشد و این برای هر دو طرف بسیار حائز اهمیت است و از این منظر، مجمع انرژی ترکیه و ژاپن به بهبود همکاری بین دو کشور کمک خواهد نمود.

وزیر اقتصاد و بازرگانی ژاپن نیز در این مراسم گفت: گام مهمی در راستای تحقق "مجمع انرژی ترکیه و ژاپن" برداشته ایم و قصد داریم سال آینده به مناسبت یکصدمین سال روابط میان دو کشور، (نشست)مجمع را در توکیو برگزار نمائیم. وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط دو کشور در حوزه معادن گفت: ما خواستار گسترش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها از جمله انرژی می‌باشیم.

توسعه همکاری در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی، گاز طبیعی و سوخت‌های جدید از برنامه‌های "مجمع انرژی ترکیه و ژاپن" است.

https://www.dunya.com/dunya/turkiye-ve-japonya

افزایش چشمگیر نرخ بهره تسهیلات بانکی در ترکیه

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، از اول سپتامبر سالجاری، نرخ بهره وام های ضروری افزایش چشمگیری داشته است. در حالی که نرخ بهره وام های ضروری و سپرده 37 درصد بود، نرخ بهره وام ضروری از 50 درصد فراتر و به 53 درصد رسید. از اول سپتامبر 2023 ، متوسط سود سپرده با سررسید 1 تا 3 ماهه 37.6 درصد، نرخ وام های تجاری 37.9 درصد و نرخ وام های ضروری به 53 درصد افزایش خواهد یافت. براساس اعلام سازمان مقررات و نظارت بانکی (BDDK) حجم کل تسهیلات بانکی ارائه شده در هفته اول سپتامبر  10 تریلیون و 424 میلیارد و 761 میلیون لیر بوده است.

https://www.sondakika.com/ekonomi/

صادرات 1.8 میلیارد دلاری فندق از سوی ترکیه

براساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات فندق این کشور در فصل صادرات و در بازه زمانی سپتامبر 2022 تا اوت 2023 بالغ بر 298 هزار و 557 تن به ارزش یک میلیارد و 795 میلیون و 189 هزار دلار بوده است. ترکیه به 122 کشور دنیا فندق صادرات می‌کند. بیشترین میزان صادرات فندق به کشورهای اروپایی می‌باشد. ترکیه به عنوان یکی از معدود کشورهای جهان با شرایط آب و هوایی مناسب برای تولید فندق، 75 درصد از کل تولید جهانی و 70 تا 75 درصد از صادرات خود را تامین می‌کند. وسعت مزرعه‌های تولید فندق در ترکیه به بیش از 7.5 میلیون هکتار، میزان تولید در سال قبل به 750 هزار تن و میزان صادرات به 178 هزار تن رسیده است.

ترکیه به دلیل کیفیت برتر میان سایر کشورهای تولید کننده فندق در جهان جایگاه ممتازی دارد و در تولید و صادرات این محصول همچنان پیشتاز است. باغ‌های فندق که به طور متراکم در سواحل دریای سیاه ترکیه واقع شده‌اند، از استان زونگولداغ درشرق استانبول در دریای سیاه شروع می‌شود و به سمت شرق در سراسر دریای سیاه، تقریبا تا مرز گرجستان، مانند یک کمربند امتداد دارد.

https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما