معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشف منابع گازی توسط ترکیه؛ دستاوردها و چالش‌ها

ترکیه سال‌هاست که برای یافتن ذخایر گاز طبیعی و نفت، بخصوص در دریای سیاه و مدیترانه شرقی، دست به عملیات‌های اکتشافی و حفاری زده است. در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، آقای اردوغان رییس جمهور ترکیه در ماه آگوست 2020 مژده یافتن یک میدان گاز طبیعی (تونا-1 یا ساکاریا) را اعلام کرد.

تجارت گاز مایع LNG، بارقه امیدی بر روابط دو جانبه ترکیه با آمریکا

روابط دو جانبه ترکیه و آمریکا چند سالی است که با مشکلات زیادی روبروست. اختلاف نظرهای سیاسی و نظامی‌ برخی اوقات سبب بروز تنش‌های اساسی بین دو کشور شده است. علی‌رغم تمامی تنش‌های موجود، روابط اقتصادی دو کشور در مسیر خود ادامه داشته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک دو کشور به تجارت گاز مایع LNG و تجارت آزاد دست یابند. تجارت LNG بین ترکیه و آمریکا یک رابطه برد – برد بوده که از یک سو امکان دسترسی به بازارهای جدید را برای آمریکا فراهم نموده و از سوی دیگر نیز زمینه عقد توافقنامه انرژی با شرایط بهتری را برای ترکیه با تأمین‌کنندگان دیگر ایجاد خواهد کرد. تمرکز آنکارا و واشنگتن برای همکاری متقابل، فارغ از وجود برخی مشکلات از قبیل (مسأله گولن، PKK/ YPG و سامانه دفاع موشکی S-400) امکان برخی اقدامات مشترک را برای هر دو کشور فراهم می‌کند.