معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه اول شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشست کارآفرینان وارد کننده محصولات غذایی از ایران برگزار شد

نشست جدید جمعی از کارآفرینان واردکننده محصولات غذایی از جمهوری اسلامی ایران در آژانس ایمنی مواد غذایی آذربایجان (AQTA) برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست بررسی وضعیت واردات محصولات غذایی پرخطر از ایران به آذربایجان، گسترش بیشتر همکاری با کارآفرینان، اطلاع رسانی به آنها در مورد قوانین و الزامات موجود، کمک به سازماندهی خدمات آنها مطابق با الزامات بین المللی و همچنین بررسی پیشنهادات آنها و تامین اجرای کارهای مربوطه بوده است.

در این نشست عزیز شریف اف معاون آژانس ایمنی مواد غذایی آذربایجان گزارش مفصلی در مورد الزامات و اقدامات انجام شده در زمینه ایمنی مواد غذایی از جمله واردات محصولات غذایی پرخطر ارائه کرد و گفت: بر اساس قانون ایمنی مواد غذایی که از اول ماه ژانویه سال جاری لازم الاجرا شد، فرآیند تایید تأسیسات تولید و فرآوری محصولات غذایی پرخطر به ویژه فرآورده‌های دامی‌به آذربایجان آغاز شده است. در این راستا ارزیابی بنگاه‌های تولیدی فعال در کشورهای صادرکننده در محل یا در قالب ویدئو کنفرانس انجام می‌شود. بر اساس نتایج ارزیابی، شرکت ها به دلیل عدم رعایت الزامات مربوطه، تأیید یا رد می‌شوند.

الخان میکائیل اف رئیس دفتر این آژانس با اشاره به اینکه کار ثبت و تایید تاسیسات غذایی فعال در تعدادی از کشورها با موفقیت انجام شد، بر اهمیت مشارکت فعال شرکت‌های واردکننده محصولات غذایی از ایران به آذربایجان در این فرآیند تأکید کرد.

الخان میکائیل اف همچنین یادآور شد که پس از مدتی به واردات محصولات غذایی از  هیچ مرکز خارجی تایید نشده به آذربایجان اجازه داده نخواهد شد. لذا کلیه واحدهای تولیدی علاقمند به صادرات محصولات غذایی خود به آذربایجان باید به موقع نسبت به ثبت نام و تایید آن در آذربایجان اقدام نمایند.

https://azertag.az/xeber/aqta_da_irandan_qida_mehsullari_idxal_eden_sahibkarlarla_novbeti_gorus_olub-2743982

 

آذربایجان توافقنامه همکاری سرمایه گذاری با چین امضا کرد

توافقنامه ای بین وزارت اقتصاد آذربایجان و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در زمینه تقویت ظرفیت تولید و همکاری سرمایه‌گذاری، امضا شد. میکائیل جباراُف وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه این توافقنامه در دیدار با چنگ شانجی رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، به امضا رسید، افزود: اجرای این توافقنامه به تقویت روابط اقتصادی دوجانبه و گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری کمک می‌کند. وی افزود: در دیدار با چنگ شانجی نظرات خود را در خصوص ابتکارات انجام شده در راستای توسعه روابط اقتصادی آذربایجان و چین، مشارکت کشورمان در پروژه «یک کمربند، یک جاده»، ترویج سرمایه گذاری‌های متقابل و تقویت همکاری به اشتراک گذاشتیم.

https://az.trend.az/business/3791451.html

 

آذربایجان و ازبکستان روابط خود را در زمینه هوانوردی تقویت می‌کنند

هیات رسمی‌به سرپرستی دونیار جومایف مدیر شرکت واحد دولتی مرکز «اوزا ائروناویگیشن» با اداره ترافیک هوایی «آذانس» (آذر ائروناویگیشن) آشنا شد. هدف از این سفر، تقویت روابط در زمینه هوانوردی غیرنظامی آذربایجان و کشورهای آسیای میانه و همچنین تبادل تجربیات و ایجاد روابط نزدیک و همکاری برای توسعه در این زمینه است.

در این سفر درخصوص تقویت روابط بین آذربایجان و ازبکستان در زمینه هماهنگ سازی و بهبود سیستم های ناوبری هوایی برای تضمین ایمنی پروازها در طول کریدور میانه، اهمیت بالای افزایش حمل و نقل بار و مسافر از آسیا به اروپا و همچنین چشم اندازهای تقویت شبکه خطوط هوایی، توسعه همکاری‌های آتی بین کشورها و ارائه حمایت های مشاوره ای از سوی «آذانس» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در چارچوب این سفر، آنها همچنین از آکادمی ملی هوانوردی «اِم اِی اِی» بازدید کردند. «آذانس» روزانه بیش از 700 پرواز را انجام می دهد که 500 پرواز آن بر فراز کشور است. سالانه بیش از 170هزار پرواز ترانزیتی بر فراز خاک آذربایجان انجام می‌شود.

https://apa.az/az/infrastruktur/azerbaycan-ve-ozbekistan-aviasiya-sahesinde-elaqeleri-mohkemlendirir-foto-782522

 

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای ترک 1.7 میلیارد دلار افزایش یافته است

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای ترک در ژانویه تا جولای 2023، 5 میلیارد و 666.1 میلیون دلار است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، حجم این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41.9 درصد، معادل یک میلیارد و 673.3 میلیون دلار بیشتر است.

لازم به ذکر است که در دوره گزارش، حجم مبادلات تجاری آذربایجان با ترکیه با 40.5 درصد افزایش به 4 میلیارد و 746.1 میلیون دلار، حجم مبادلات تجاری با ترکمنستان با 3.6 برابر افزایش به 568 میلیون و 54.48 هزار دلار، حجم مبادلات تجاری با قرقیزستان 4.8 افزایش به 21.6 میلیون دلار دست یافته است. حجم مبادلات تجاری با قزاقستان با کاهش 32 درصدی ، 237.9 میلیون دلار و حجم مبادلات تجاری با ازبکستان با 10.9 درصد کاهش به 92.4 میلیون دلار رسیده است.

https://apa.az/az/sahibkarliq/azerbaycanin-turk-dovletleri-ile-ticaret-dovriyyesi-17-mlrd-dollar-artib-782673

 

همایش لجستیک دریای سیاه-کاسپین 2023 برگزار می‌شود

مجمع «لجستیک دریای سیاه-کاسپین 2023: کریدورها، محموله‌ها، زیرساخت ها» در تاریخ 29 لغایت 30 شهریور، با مشارکت شرکت مهندسی و ساخت و ساز دریایی آذربایجان «اِی ام اِی سی» و سازمان انجمن بین المللی حمل کنندگان موتور آذربایجان «آبادا»  برگزار می‌شود.  در این مجمع استفاده فعال از کریدورهای حمل ‌و نقلی عبوری از قلمرو کشورهای دریای سیاه و دریای خزر توسط شرکت‌های لجستیک و صاحبان کالا و توسعه خدمات، مسیرها و زیرساخت‌های جدید در این راستا بحث خواهد شد.

همچنین در چارچوب این مجمع، با متخصصان صنعت لجستیک منطقه دریای سیاه و خزر در راستای مشکلات جاری گفتگو خواهد شد.

https://apa.az/az/infrastruktur/qara-deniz-xezer-logistika-2023-forumu-kecirilecek-782754

 

شرکت هواپیمایی روسیه تعداد پروازهای خود به باکو را افزایش داده است

شرکت هواپیمایی روسیه تعداد پروازهای خود به باکو را افزایش داده است. شرکت هواپیمایی «ایرآرو» روسیه از 31 اوت تعداد پروازهای کراسنویارسک به باکو را دو برابر خواهد کرد.

https://apa.az/az/infrastruktur/rusiya-aviasirketi-bakiya-ucuslarin-sayini-artirib-783029

 

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ایرلند بیش از 75 درصد افزایش یافت

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ایرلند در ژانویه تا جولای 2023، معادل 388 میلیون و 73 هزار دلار بوده است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، حجم این شاخص 75.6 درصد معادل 167 میلیون و 37 هزار دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

لازم به ذکر است طی دوره گزارش، حجم صادرات آذربایجان به ایرلند با 80.6 درصد افزایش به 367 میلیون و 936 هزار دلار رسید. در همین مدت حجم صادرات ایرلند به آذربایجان با 16.7 درصد افزایش به 20 میلیون و 136 هزار دلار رسید.

99.6 درصد صادرات آذربایجان به ایرلند را فرآورده‌های نفت خام تشکیل می دهد. به این ترتیب از 7 ماهه نخست سال جاری 630 هزار و 56 تن نفت به ارزش 366 میلیون و 641 هزار دلار از آذربایجان به ایرلند صادر شد.

https://apa.az/az/sahibkarliq/azerbaycanla-irlandiya-arasinda-ticaret-dovriyyesi-75-den-cox-artib-783124

بیشترین واردات گاز به ترکیه از آذربایجان بوده است

حجم گاز وارداتی ترکیه در ژوئن 2 میلیارد 332 میلیون 420 هزار متر مکعب بود. به گزارش خبرگزاری «آپا-اکونومیکس» به نقل از مطبوعات ترکیه، سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه «ای پی دی کی»، بیشترین حجم واردات گاز طبیعی در ماه ژوئن از آذربایجان بوده است.

بدین ترتیب در مدت مذکور 743 میلیون و 680 هزار مترمکعب گاز از آذربایجان به ترکیه صادر شد که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است.

روسیه (707 میلیون و 520 هزار متر مکعب) در رتبه دوم و ایران با 419 میلیون متر مکعب در رتبه سوم فهرست کشورهایی که ترکیه بیشترین واردات گاز را دارند، قرار دارد. واردات گاز از این دو کشور به ترتیب 58.1 درصد و 50.9 درصد کاهش داشته است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-turkiyeye-en-cox-qaz-ixrac-eden-olke-olub-783136

 

راه آهن آذربایجان به عضویت توافقنامه جهانی سازمان ملل متحد درآمد

شرکت «راه آهن آذربایجان» از ماه اوت سال جاری به توافقنامه جهانی سازمان ملل متحد پیوست. به گزارش خبرگزاری «آپا-اکونومیکس» به نقل از شرکت «راه آهن آذربایجان»، این موسسه با پیوستن به توافقنامه جهانی به عنوان اولین شرکت نماینده آذربایجان در این ابتکار عمل کرد که در حال حاضر حدود 500 شرکت تاثیرگذار جهان در زمینه حمل و نقل را شامل می‌شود.

هدف شرکت «راه آهن آذربایجان»، نوسازی زیرساخت های راه آهن و ارائه ترافیک راحت و ایمن، تطبیق فعالیت های خود با اهداف پایداری جهانی و تلاش جدی برای تبدیل آذربایجان به قطب حمل و نقل اصلی منطقه است.

https://apa.az/az/infrastruktur/azerbaycan-demir-yollari-bmt-nin-qlobal-sazisine-uzv-olub-783158

 

آذربایجان و چین در مورد چشم انداز همکاری در زمینه هوانوردی غیرنظامی‌گفتگو کردند

در دیدار جهانگیر عسگروف رئیس شرکت هواپیمایی آذربایجان «آزال»  و گو مین سفیر چین در آذربایجان، دورنمای همکاری در زمینه هوانوردی غیرنظامی و توسعه گردشگری بین جمهوری دو کشور را بررسی کردند. همچنین در این دیدار طرفین در مورد از سرگیری پروازهای بین پایتخت های آذربایجان و چین گفتگو کردند

https://azertag.az/en/xeber/azerbaijan_china_discuss_cooperation_prospects_in_field_of_civil_aviation-2743823

 

خانه تجارت آذربایجان در پکن افتتاح می‌شود

این موضوع را میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس»(توئیتر سابق) به اشتراک گذاشته است. وی گفت: در چارچوب سفر به جمهوری خلق چین به همراه همکارانمان، با تعدادی از نمایندگان رسمی و رهبران شرکت‌ها دیدار و در مراسم افتتاحیه خانه تجارت آذربایجان در پکن و سایر رویدادها شرکت خواهیم کرد.

https://apa.az/az/sahibkarliq/pekinde-azerbaycan-ticaret-ev-acilacaq-783558

 

برق در صدر فهرست صادرات محصولات غیرنفتی در ژانویه تا جولای امسال قرار دارد

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» برق (314.5 میلیون دلار) در صدر فهرست صادرات غیرنفتی در شش ماه گذشته قرار گرفت. در این فهرست، صادرات گوجه فرنگی (124.2 میلیون دلار) در رتبه دوم و پس از آن الیاف پنبه (79.4 میلیون دلار) قرار گرفته است.

https://azertag.az/en/xeber/electricity_tops_list_of_non_oil_products_export_in_january_july_this_year-2744632

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما