معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش کمکهای بشردوستانه طی شش ماه اول سال جاری به تاجیکستان

خبرگزاری خاور: طی ماهها ژانویه تا جولای سال جاری تاجیکستان 43.5 میلیون دلار از کشورهای خارجی و موسسات بین المللی دریافت کرده است. طی این مدت، کمک های بشردوستانه به میزان 18 هزار تن وبه ارزش 43.5 میلیون دلار از 51 کشور جهان به تاجیکستان وارد شده که بیشترین کمک‌های بشردوستانه از چین دریافت شده است. میزان کمک های دریافتی در 7 ماهه امسال 39.5 میلیون کمتر از مدت مشابه سال 2022 است.

بر اساس این گزارش، حامیان اصلی تاجیکستان در این مدت در رتبه اول چین با (29٪ از ارزش کل)، آمریکا با (25.2٪) در رتبه دوم قرار دارند. در ادامه بلژیک (10.7%)، روسیه (8%)، قزاقستان (4.2%)، ترکیه (2.9%)، دانمارک (2.7%)، هند (2.6%) نیز سهم نسبتاً بالایی داشتند. ازبکستان (1.9%). آلمان (1.6%)، سوئد و کره جنوبی (هر کدام 1.5%)، فرانسه (1.4%)، هلند (1.0%.) در ردیف های بعدی قرار دارند.

تعداد اهداکنندگان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از 56 کشور به 51 کشور کاهش یافته است.

 

سفر هیات اقتصادی و سرمایه گذاری آلمان به تاجیکستان

خبرگزاری خاور: هیات اقتصادی و سرمایه گذاری آلمان به ریاست آقای میخائیل هارمز مدیر اجرایی کمیته شرقی اقتصادی آلمان در تاریخ 13 شهریور  وارد تاجیکستان شد. هیات آلمانی در مدت اقامت با رئیس جمهور، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی ملاقات نمود. در طول این سفر همایش سرمایه گذاری آلمان و تاجیکستان با حضور آقای عثمانعلی عثمان زاده معاون نخست وزیر و رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری خارجی و اداره اموال دولتی تاجیکستان و اعضای هیات آلمانی برگزار شد.

در دیدار هیات مذکور با رئیس جمهور تاجیکستان در تاریخ 15 شهریور،  آقای امامعلی رحمان با اشاره به ظرفیت بالای همکاری بین دو کشور در زمینه‌های صنایع سبک و نساجی، ماشین‌سازی، صنایع غذایی، معدن و فرآوری معادن و فلزات کمیاب، نیروگاه برق -آبی، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری، شیمی، داروسازی و احداث کارخانه‌های تولیدی مشترک، بر توسعه روابط دوجانبه بر اصول اعتماد، درک متقابل و تامین منافع دو طرف تاکید کرد. انجام همکاری موثر در راستای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری، نوآوری و واردات فناوری جدید از آلمان برای صنایع دارای اولویت تاجیکستان ضروری می‌باشد.

در این دیدار طرفین، انتقال فرآوری و صادرات محصولات کشاورزیی از تاجیکستان به آلمان را مثبت ارزیابی کردند. طرفین بر توسعه همکاری‌های بین دولتی در قالب “مشارکت سرمایه گذاری تاجیکستان و آلمان”  مناسب دانستند و ابراز اطمینان کردند برگزاری همایش تجار تاجیکستان و آلمان، بستر لازم را برای سرمایه گذاری شرکتهای آلمانی در اقتصاد تاجیکستان فراهم نماید.

 روابط سیاسی آلمان و تاجیکستان از سال 1992 شروع و تاکنون 42 سند همکاری در حوزه‌ها مختلف بین دو کشور به امضاء رسیده است.

 

همایش سرمایه‌گذاری تاجیکستان و آلمان

در همایش تجاری و سرمایه‌گذاری تاجیکستان و آلمان که با حضور کارآفرینان و سرمایه‎‌گذاران دو کشور در شهر دوشنبه برگزار شد، عثمانعلی عثمان زاده، معاون نخست وزیر در خصوص همکاری فیمابین در زمینه‌های مختلف سخنرانی کرد و برگزاری همایش مذکور را گامی مهم در تحکیم همکاری‎های اقصتادی و تجاری، جلب سرمایه آلمانی  به اقتصاد تاجیکستان ارزیابی نمود.

سعدی قادرزاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان در همایش کارآفرینی و سرمایه‌‎گذاری تاجیکستان و آلمان در خصوص فضای سرمایه‌گذاری تاجیکستان، اسناد حقوقی مساعد برای توسعه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در کشور گزارش ارائه داد.

همچنین میخائیل هارمز، مدیر اجرایی کمیته شرقی اقتصاد آلمان این همایش را در تحکیم همکاری‌های تاجیکستان و آلمان در حوزه‌های دارای اولویت اقتصادی از جمله تبدیل مواد اولیه، انرژی سبز، لجستیک، کشاورزی، تولید مواد غذایی مهم ارزیابی کرد.

اعلام شد بین تاجیکستان و آلمان فرصت‌های همکاری زیاد بالقوه زیاد وجود دارد و برگزاری همایش برای جلب بیشتر سرمایه، توسعه کارآفرینی و ارتقاء ظرفیت صنعتی و صادراتی دو کشور مناسب می‌باشد. برگزاری همایش سرمایه‌گذاری تاجیکستان و آلمان به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، ارتقاء ظرفیت صادراتی، جلب سرمایه‌گذاری، واردات فناوری‎های مدرن تولید آلمان به تاجیکستان که در جهان برتری دارد و تقویت همکاری‌های متقابلاً سودمند بین دو کشور کمک خواهد کرد.

با توجه به وجود فرصت گسترده همکاری و ادامه اجرای اصلاحات اقتصادی توسط دولت جمهوری تاجیکستان از محافل کارآفرینی وسرمایه‌گذاری آلمان دعوت به عمل آورده شد که در اجرای طرح‎‌های سرمایه‌گذاری و تجاری مشارکت نمایند و برای تاسیس کارخانه‎‌های مشترک صنعتی در تاجیکستان توجه بیشتر نشان دهند. در همایش مذکور برای محافل تجاری و سرمایه‌‎گذاری آلمان، فضا و فرصت های سرمایه‎ گذاری در حوزه‎‌های دارای اولویت از جمله صنایع، انرژی، سرویس، کشاورزی، گردشگری، لجستیک و حمل و نقل تشریح  شد. در همایش مذکور دیدار دو جانبه کارآفرینان تاجیکستان و آلمان در قالب В2В برگزار و در حوزه ‎های مختلف اسناد همکاری به امضاء رسیدند.

خبرگزاری خاور، مورخ 14 شهریور

https://khovar.tj/2023/09/forumi-sarmoyaguzorii-to-ikiston-va-olmon-majdoni-faroh-baroi-albi-sarmoyai-olmon-ba-i-tisodi-mamlakat-ast/

 

حجم روابط تجاری بین تاجیکستان و آلمان در 6 ماهه اول 2 برابر شد

خبرگزاری خاور: حجم تجارت میان تاجیکستان و آلمان طی ماههای ژانویه تا ژوئن سال جاری به بیش از 93.9 میلیون دلار رسید  که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 میلیون دلار یا 2.1 برابر افزایش یافته است.

در دیدار هیئت مدیران شرکتهای اقتصادی و سرمایه‌گذاران آلمان به ریاست مایکل هارمز، رئیس کمیته شرقی اقتصاد آلمان با آقای ذوقی ذوقی‌زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با اشاره به افزایش مناسبات تجاری دو کشور اعلام کرد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور با توجه به منابع و فرصت های گسترده فیمابین  می‌تواند در آینده بیش از این نیز افزایش یابد.

وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در این دیدار از سرمایه گذاران آلمانی برای تامین منابع مالی پروژه‌های اقتصادی تاجیکستان از جمله اجرای برنامه توسعه 5 ساله(2026-2022 )، انرژی، تقویت ظرفیت صادرات، توسعه اقتصاد “سبز” و دیجیتال درخواست همکاری کرد که با استقبال اعضای هیات آلمانی مواجه شد.
در پایان این دیدار طرفین آمادگی خود را برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه سودمند و اجرای موضوعات ارائه شده اعلام کردند.

 

تصویب پیشنهاد رئیس جمهور تاجیکستان در خصوص آب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

خبرگزاری خاور: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز اول سپتامبر پیش نویس قطعنامه‌ای تحت عنوان اقدامات کنفرانس سازمان ملل در مورد بازبینی اهداف دهه بین‌المللی اقدام «آب برای توسعه پایدار برای سالهای 2028-2018» که از سوی کشورهای تاجیکستان و هلند و جمهوری سنگال ارائه شده بود، به اتفاق آرا تصویب کرد.

در این قطعنامه به حمایت و استقبال جامعه جهانی از ابتکار امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان برای برگزاری کنفرانس سازمان ملل در مورد بازبینی اهداف دهه بین المللی اقدام «آب برای توسعه پایدار، برای سالهای 2028-2018» در تاجیکستان اشاره شده است. این همایش سال 2028 در تاجیکستان برگزار  خواهد شد.

https://khovar.tj/2023/09/tashabbusi-navbatii-prezidenti-um-urii-to-ikiston-emomal-ra-mon-az-onibi-ma-mai-umumii-sozmoni-milali-mutta-id-dastgir-yoft/

 

دیدار رئیس آژانس همکاری بین المللی ژاپن با رئیس جمهور تاجیکستان

 خبرگزاری خاور : آکیهی کو تاناکا رئیس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن(جایکا)  در تاریخ  31 اگوست با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه ملاقات کرد. در این دیدار همکاری سازمان مذکور با دولت جمهوری تاجیکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

امامعلی رحمان در این دیدار از سطح همکاری طرفین در بخش‌های مختلف، به ویژه برای کمک به افزایش دانش فنی کارمندان دولت و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری جهت تامین آب آشامیدنی، بهبود زیرساخت های حمل و نقل، حمل و نقل هوایی، مراقبت های بهداشتی مادر و کودک، توسعه بهداشت و کشاورزی، انرژی و مدیریت مرزهای دولتی اظهار رضایت کرد.

طرفین آمادگی خود را جهت ادامه همکاری در سایر زمینه‌های دارای اولویت و اجرای اهداف راهبردی  تاجیکستان در چارچوب برنامه آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن اعلام کردند. در این گفتگو موضوعات بهبود فضای کسب و کار، ارتقای اشتغال، افزایش رقابت پذیری کشور، توسعه زیرساخت های صنعت و صادرات، ایجاد مشاغل جدید، جذب سرمایه جهت اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از بلایای طبیعی، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار گرفت. همچنین تاکید شد که همکاری در زمینه آماده‌سازی متخصصان و کارمندان دولت در حوزه‌های مختلف مدیریتی، مالی، بانکی، گردشگری، راه‌سازی، انرژی و سایر زمینه‌ها همچنان از اولویت‌های مهم برای توسعه روابط دوجانبه است.

https://khovar.tj/2023/08/peshvoi-millat-emomal-ra-mon-prezidentii-agentii-opon-oid-ba-amkorii-bajnalmilal-jica-aki-iko-tanakaro-ba-uzur-paziruftand/

 

دیدار رئیس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن با وزیر خارجه تاجیکستان

اکیهیتو تاناکو رئیس آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) با سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان  درشهر  «دوشنبه» دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری دوجانبه در راستای اجرای پروژه‌های حمل و نقل و لجستیک، صنعتی، زیست محیطی، علمی، آموزشی، بشردوستانه و تقویت پتانسیل انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آژانس مذکور یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.این آژانس پروژه‌های مختلفی را در زمینه‌ حمل و نقل، تامین آب، مراقبت‌های بهداشتی در تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است.

شایان ذکر است که حجم روابط تجاری تاجیکستان و ژاپن در سال گذشته میلادی 108.5 میلیون دلار بوده و در نیمه اول سال جاری میلادی تجارت دوجانبه تاجیکستان و ژاپن نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش 1.7 برابری داشته است.

بررسی چشم انداز همکاری منطقه ای در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: در پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی در تاریخ  15 سپتامبر در دوشنبه برگزار می‌شود و موضوعات مهم مرتبط با چشم انداز تقویت همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان این نشست اسناد همکاری امضا خواهد شد.

صادق امامی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان در نشست خبری باخبرنگاران داخلی و خارجی گفت در حاشیه پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه و نشست شورای سران کشورهای مؤسس صندوق بین المللی نجات دریای آرال در دوشنبه، با حضور هیأت‌ها و نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، نشستهای حاشیه‌ای مختلف، از جمله همایش اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی “اقتصاد دیجیتال. تجارت دیجیتال و نوآوری”، دومین همایش روسای کشورهای آسیای مرکزی، اولین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای آسیای میانه، گفتگوی زنان آسیای میانه و تلاش جهت دستیابی به برابری جنسیتی در چارچوب سازگاری با تغییرات اقلیم در آسیای مرکزی”، همایش دانشمندان آسیای مرکزی، همایش رهبران نهادهای جوانان آسیای مرکزی، همایش داوطلبان آسیای مرکزی، همایش سازمان عمومی‌کار با جوانان آسیای مرکزی، همایش کارآفرینان جوان آسیای مرکزی برگزار می‌شود. همچنین در چارچوب این رویدادها، جشنواره بازی‌های ورزشی ملی و دستاوردهای ورزشکاران و نمایشگاه “آشپزی ملی” برگزار می‌شود.

 

نجات دریاچه آرال، محور اصلی اجلاس سران آسیای مرکزی در دوشنبه

نجات دریاچه آرال محور اصلی اجلاس آتی سران کشورهای آسیای مرکزی در روزهای 13 تا 15 سپتامبر شهر دوشنبه خواهد بود. دریاچه آرال یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان، تا سال ۲۰۲۰  بود که ۶۰ میلیون نفر (بیش از ۸۰ درصد جمعیت آسیای مرکزی) را در اطراف خود متمرکز کرده بود. از دهه ۱۹۶۰، به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌های تامین کننده آب دریاچه آرال برای آبیاری، سطح آب دریاچه کاهش یافت. سودیک امامی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد، سران کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان، برای نجات دریاچه آرال در تاریخ  ۱۴ سپتامبر در شهر دوشنبه گرد هم خواهند آمد.

در این اجلاس درباره فعالیت های صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال (IFAS)، حفاظت از محیط زیست در حوزه این دریاچه، وضعیت همکاری‌های منطقه ای در مدیریت منابع آب و انرژی بحث خواهد شد. صندوق بین المللی نجات دریاچه آرال، سال ۱۹۹۳ توسط سران کشورهای آسیای مرکزی برای حل و فصل بحران زیست محیطی دریاچه آرال و بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی در حوزه این دریاچه تأسیس شد.

در اجلاس آتی، تاجیکستان پس از یک دوره سه ساله، ریاست این صندوق را به قزاقستان واگذار خواهد کرد.

مناسبات تجاری تاجیکستان و روسیه در 6 ماهه اول سال جاری

براساس آمار منتشر شده از سوی آژانس آمار تاجیکستان، طی ماه‌های ژانویه لغایت جولای سال جاری،  حجم روابط تجاری میان تاجیکستان و روسیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 9.8 درصد افزایش به بیش از  997.4 میلیون دلاررسید که بالاترین میزان در بین تاجیکستان و سایر شرکای تجاری این کشور می‌باشد.

طبق آمار مذکور، صادرات کالا از روسیه به تاجیکستان در این دوره به  907.6 میلیون دلار و واردات آن کشور از تاجیکستان 89.7 میلیون دلار بوده است. طی 6 ماه اول سال جاری میلادی روسیه بزرگترین شریک تجارت خارجی تاجیکستان بین کشورهای مشترک المنافع و سایر کشورهای خارجی بوده است و قزاقستان در بین کشورهای مشترک المنافع با 648.3 میلیون دلار حجم تجارت با تاجیکستان که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 17.1 درصد کمتر می‌باشد، در ردیف دوم قرار دارد.

چین با 824.7 میلیون دلار روابط تجاری که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.6 درصد افزایش داشته در ردیف دوم شریک تجاری تاجیکستان قرار دارد. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 9 شهریور

https://avesta.tj/2023/08/31/torgovyj-oborot-tadzhikistana-s-rossiej-dostig-997-4-mln-dollarov-ssha/

 

کاهش چشمگیر تجارت خارجی تاجیکستان و ازبکستان

روابط تجاری تاجیکستان و ازبکستان طی هفت ماه سال جاری به میزان  48 میلیون دلار نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس آمار تاجیکستان، طی ماه‌های ژانویه تا پایان جولای سال جاری، حجم تجارت میان تاجیکستان و ازبکستان 267 میلیون دلار می‌باشد که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15.3 درصد کمتر می‌باشد.

صادرات محصولات تاجیکستان به ازبکستان از 118 میلیون دلار در ماه‌های ژانویه الی جولای سال گذشته، به  86 میلیون دلار در سال جاری رسید. کاهش صادرات  مواد معدنی (سیمان، برق، آنتیموان و کنسانتره مواد معدنی و ...) به کشور همسایه موجب کاهش صادرات تاجیکستان شده است.  

کاهش صادرات سیمان از سوی شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های نوین کشور در نشست خبری مورد تایید قرار گرفت. البته افزایش ظرفیت تولید سیمان در ازبکستان راز دلایل کاهش صادرات سیمان از تاجیکستان به ازبکستان می‌باشد.  واردات از ازبکستان به تاجیکستان  از 197 میلیون دلار در سال گذشته به 181 میلیون دلار کاهش یافته است. کاهش مناسبات تجاری میان دو کشور از زمان به قدرت رسیدن شوکت میرضیایف برای اولین بار اتفاق افتاده است.  

در دوره شش ساله ریاست جمهوری میرضیایف میزان گردش تجارت میان تاجیکستان و ازبکستان  8 برابر افزایش یافته و از 70 میلیون دلار در سال 2016 به بیش از 555 میلیون دلار در سال 2022 رسید.

تاجیکستان به ازبکستان مواد اولیه، آلومینیم، برق، الیاف پنبه، سیمان، چرم خام، ابریشم خام، پارچه‌های مختلف، نوشابه، از جمله، فرش و .. صادر می‌کند.

از جمهوری ازبکستان پوشاک، گاز مایع، کودهای معدنی، مواد پلاستیکی، کفش، محصولات سرامیکی، فلزات رنگی و تجهیزات مکانیکی وارد تاجیکستان می‌شود.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 10 شهریور

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230901/tadzhikistan-sutshestvenno-sokratil-torgovlyu-s-uzbekistanom-s-chem-eto-svyazano

 

افتتاح بازار‌های مرزی تاجیکستان و افغانستان

 اسپوتنیک : با دستور امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان از روز شنبه دوم سپتامبر سال جاری میلادی فعالیت بازارهای مرزی تاجیکستان و افغانستان از سر گرفته شد. بنا بر اعلام بخش اطلاع رسانی ولایت بدخشان تاجیکستان از 2 سپتامبر فعالیت بازارهای مرزی تاجیکستان و افغانستان در شهر و نواحی خاروغ ، درواز، ونج و اشکاشیم از سر گرفته شد.

علیشیر میرزانبات رئیس ولایت بدخشان تاجیکستان هفته گذشته از بازار مرزی منطقه تیم بازدید و در مورد فراهم کردن شرایط مناسب جهت رفع نیازهای مشتریان با تجار و مسئولین هر دو جانب گفتگو کرد.

 در این مراسم گفته شد که از سرگیری فعالیت بازارهای مرزی به توسعه تجارت بین تاجیکستان و افغانستان و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی کمک خواهد کرد.

شریف خان صفرزاده معاون اول رئیس ولایت بدخشان تاجیکستان و سایر مسئولان محلی نیز با مهمانان افغانستانی دیدار کرده و با شرایط موجود در بازارهای مرزی آشنا شدند. مسئولان و تجار افغانستانی با استقبال از این اقدام، برای توسعه تعاملات تجاری بین دو کشور همسایه اعلام آمادگی کردند.

شایان ذکر است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بازارهای مرزی بین دو کشور تعطیل شده بود که از سرگیری فعالیت آنها می‌تواند به عنوان گام حسن نیت در مسیر بهبود روابط دوشنبه و کابل ارزیابی شود.

https://sputnik.tj/20230902/bozor-nazdisarhadi-tojikistonu-afghoniston-1059187

 

برگزاری همایش تجاری کارآفرینان تاجیکستان و قزاقستان

خبرگزاری خاور: بنا به اعلام معاون اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان، همایش تجاری کارآفرینان تاجیکستان و قزاقستان در تاریخ 12 سپتامبر سال جاری در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

در این همایش تجاری که قرار است در هتل «هیلتون» شهر دوشنبه برگزار شود، بیش از 15 شرکت تولیدی از جمله در زمینه‌های صنایع غذایی (تولید کره، آرد، ماکارونی، شیرینی و فرآورده‌های گوشتی)، کشاورزی (تولید خوراک دام)، تجهیزات مخابراتی، سوئیچ شبکه، تولید ترانسفورماتور و تولید کود فسفات، معدن و اکتشافات زمین‌شناسی نمایندگی قزاقستان را بر عهده خواهند داشت. هدف اصلی این همایش یافتن شرکای تجاری بین کارآفرینان دو کشور و همچنین گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

شایان ذکر است در سال‌های گذشته، در ژوئیه 2019 و مارس 2021 در شهر دوشنبه همایش‌های تجاری بین دو کشور برگزار شده است.  علاوه بر این، در جریان سفر دولتی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به قزاقستان در تاریخ 3 می سال جاری در شهر «آستانه» نیز  همایش کارآفرینان دو کشور برگزار شد که در این همایش تجاری کارآفرینان و نماینده شرکت‌ها از حوزه‌های مختلف شرکت کردند و نزدیک 40 قرارداد همکاری مشترک به مبلغ کلی بیش از 2.6 میلیارد دلار امضا شد.

 

تاکید دبیرکل سابق سازمان همکاری شانگهای براهمیت احداث و بازسازی جاده‌های تاجیکستان

ولادیمیر نوروف دبیرکل سابق سازمان همکاری شانگهای در صفحه اجتماعی خود نوشت که تاجیکستان  2.5 میلیارد سامانی (227 میلیون دلار) برای ساخت و بازسازی جاده‌های شرق این کشور( سرک) در ولایت بدخشان در شرق کشور هزینه خواهد کرد.

وی افزود: ساخت این جاده نه تنها برای مردم منطقه از اهمیت اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است، بلکه در آینده نزدیک به یک کریدور ترانزیتی اقتصادی بین چین - تاجیکستان - شمال افغانستان و چین- تاجیکستان- ازبکستان-ترکمنستان تبدیل خواهد شد. پیش از این کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کردند که قصد دارند کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی منطقه ای را سازماندهی کنند. روسای هیأت‌ها قصد کشورهای عضو را برای دستیابی به استفاده مؤثر از ظرفیت ترانزیتی سازمان همکاری شانگهای، تشکیل کریدورهای حمل‌ و نقل و ترانزیتی منطقه‌ای، اجرای پروژه‌های بزرگی که به تقویت همکاری‌های حمل‌ونقل در فضا کمک می‌کند، تأیید کردند.

امضاء قرارداد کمک بلاعوض بین وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان و بانک توسعه آلمان

با حضور ذقوی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان و آندرئاس شنایدِر، مدیر منطقه‌ای بانک توسعه آلمان، در تاریخ 25 اوت سال 2023 مراسم امضاء قرارداد بین وزارت توسعه اقتصاد و تجارت جمهوری تاجیکستان و بانک توسعه آلمان (KFW) برگزار شد.

در چارچوب قرارداد مذکور 13.97 میلیون یورو به عنوان کمک بلاعوض جهت اجرای طرح «حمایت از توسعه تحصیلات عمومی متوسطه و دسترسی به طرح‌های تامین آب، بهداشت در نواحی جداگانه» جهت احداث مؤسسات آموزشی در ولایت های ختلان و سغد و در شهر دوشنبه اختصاص یافته است.

شایان ذکر است از آغاز طرح مذکور از طریق اتحادیه اروپا و آلمان در مجموع 44.1 میلیون یورو به عنوان کمک بلاعوض جلب شده است.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، مورخ 3 شهریور

https://medt.tj/ru/news/novosti-ministerstva-ekonomiki/2725-bajni-vazorati-rushdi-i-tisod-va-savdo-va-bonki-olmonii-rushd-kfw-shartnomai-grant-ba-imzo-rasonida-shud

 

اختصاص کمک بلاعوض از سوی بانک توسعه آسیا جهت بهبود کیفیت خدمات بهداشتی تاجیکستان

بانک توسعه آسیا کمک فنی بلاعوض 500 هزار دلاری جهت تدوین طرح سرمایه گذاری بهبود بهداشتی در تاجیکستان را تایید کرد. طرح مذکور جزء طرح های بانک توسعه آسیا برای سال 2024 قرار دارد.

کمک فنی بلاعوض مذکور بودجه اضافه بر کمک هزینه فعلی 32 میلیون دلاری تصویب شده توسط بانک توسعه آسیایی در سال 2018 برای پروژه سلامت مادر و کودک می‌باشد. این طرح به دولت کشور جهت بهبود بخشیدن خدمات بهداشتی در نواحی فیض‌آباد، رشت و شمس‌الدین شاهین کمک می‌کند.

کمک اضافی پیشنهادی جهت گسترش خدمات دارای کیفیت بهداشتی برای سه نواحی دیگر از قبیل درواز، دنغره و عینی نیز مطرح شده است.

این طرح همچنین از تهیه سیاست ملی در بخش سرمایه گذاری بیمارستان‌ها و توسعه منابع انسانی بخش بهداشتی حمایت می‌کند.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 7 شهریور

          https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20230829/abr-dast-tadzhikistanu-dengi-dlya-uluchsheniya-kachestva-meditsinskih-uslug#article-likeblock

 

ساخت چند هتل جدید در مناطق گردشگری تاجیکستان

براساس گزارش کمیته رشد سیاحی (گردشگری تاجیکستان)، به مناسبت سی و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان،  در نواحی رشت، تنگه کمرآب، هایت، یسمن، جفر، تنگه سیاهدره و در ساحل دریاچه بزرگ روستای «اسقلان»، ساخته می‌شود. ناحیه رشت دارای منابع غنی و طبیعت زیبا بوده و امکان توسعه بوم گردی، کشاورزی، تفریحی، کوهنوردی، شکار، پیاده روی، اسب سواری و زیارت اماکن مذهبی را دارد. به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی، 10 مسیر گردشگری جدید در این منطقه ایجاد و در اینترنت ثبت شده است. 

در نیمه اول سال جاری  2053 گردشگر شامل 1890 گردشگر داخلی و 163 گردشگر خارجی از رشت بازدیدکردند. وزارت حمل و نقل تاجیکستان هم ساخت 20 مرکز خدماتی مدرن را در امتداد جاده‌های بین المللی، ملی و محلی این ناحیه برنامه ریزی کرده است که ساخت 15 ایستگاه از این میان به پایان رسیده است.

در این ایستگاه‌ها، مراکز فروش محصولات صنایع دستی، دفاتر اطلاع رسانی گردشگری، غذاخوری و ارائه محصولات کشاورزی پیش بینی شده است.

در حال حاضر، این منطقه 2 موزه، 2 پارک فرهنگی-تفریحی، یک پارک گیاه شناسی-فرهنگی، 3 هتل، 15 اقامتگاه (هتل های کوچک)، 3 رستوران، 20 آشپزخانه، 14 فروشگاه غذای اماده، مرکز صنایع دستی و فروش سوغات ملی  دارد.

 

 افزایش واردات کالا از گرجستان به  تاجیکستان از طریق کامیون و قطار

گردش کالا میان تاجیکستان و گرجستان طی ماه‌های ژانویه الی جولای سال جاری بالغ بر 22.1 میلیون دلار شده است. به اطلاع خبرگزاری  Trendبه نقل از اداره آمار گرجستان (Geostat)، در دوره مذکور از کشور گرجستان به تاجیکستان از طریق جاده ای به مبلغ 20 میلیون و 884 هزار دلار کالا صادر شده است. همزمان به اطلاع منبع، در دوره مذکور تاجیکستان واردات کالا از تاجیکستان از طریق راه آهن را نیز افزایش داده است.

حمل و نقل کالا از طریق راه آهن بین دو کشور 994 هزار و 230 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 2022 (405،5 هزار دلار) 2،4 برابر بیشتر است.

در همین حال، صادرات کالا از گرجستان به تاجیکستان از طریق هوایی 255 هزار و 150 دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (309 هزار دلار) 17،4 درصد کمتر می‌باشد.

قابل ذکر است که گردش کالا میان گرجستان و تاجیکستان در دوره ماه‌های ژانویه الی جولای سال جاری 22،1 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (7،8 میلیون دلار) 81 درصد بیشتر می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 7 شهریور

https://sputnik.tj/20230829/afzoishi-voridot-mol-tojikiston-gurjiston-moshin-qator-1059107302.html

 

تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل ریلی تاجیکستان و  قزاقستان برای صادرات محصولات کشاورزی

بخش راه آهن تاجیکستان و قزاقستان تصمیم دارند در ایستگاه ختلان شرکت مشترک مرکز توزیع حمل و نقل تاسیس و در چارچوب آن محصولات کشاورزی را از جنوب تاجیکستان صادر و محصولات صادراتی از قزاقستان را وارد تاجیکستان نمایند. در تاریخ 24 اوت سال جاری شرکت «کِدِن ترانس سرویس» شرکت زیر مجموعه راه آهن قزاقستان از ایستگاه کاستانای با اولین محموله صادراتی قزاقستانی عازم تاجیکستان شده است، ولی در خصوص میزان و مبلغ محموله مذکور چیزی اعلام نشده است.

شایان ذکر است در سال 2022 میزان گردش کالا میان قزاقستان و تاجیکستان بالغ بر 4 میلیون تن شده بود. طی هفت ماه سال 2023 این میزان تا 2.7 میلیون افزایش یافت که 392.3 هزار تن بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.

خبرگزاری اوستا، مورخ 6 شهریور

          https://avesta.tj/2023/08/28/zheleznye-dorogi-kazahstana-i-tadzhikistana-hotyat-sozdat-raspredtsentr-dlya-selhozgruzov/

 

دعوت از سرمایه گذاران روس برای ورود به بازار چرم و کفش تاجیکستان

بنا به اعلام ِوگِنی کورِنک اف، نماینده تجاری روسیه در تاجیکستان، هنوز سرمایه گذاران روس برای فعالیت در صنعت چرم و کفش تاجیکستان و ارتقای جایگاه خود در این کشور فرصت دارند و همگرایی تجاری روسیه به صنعت چرم و کفش تاجیکستان مهم می‌باشد. نامبرده این اظهارات را در همایش صنعت چرم و کفش کشورهای مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای در مسکو مطرح کرد.

به گفته کورنک اف، در تاجیکستان تنها 9 کارخانه تبدیل مواد اولیه به چرم و تولید کفش فعالیت می‌کنند و سرمایه گذاران روس تا حال فرصت دارند که این بازار را در اختیار داشته باشند. در مرکز جهانی تجاری مسکو نمایشگاه بین المللی چهار روزه در زمینه کفش، کیف، لوازمات، چرم و لوازمات MosShoes برگزار شد.

در این نمایشگاه بیش از200 تولید کننده از روسیه، چین، هند، ایران و کشورهای مشترک المنافع شرکت داشتند. در نمایشگاه مذکور متخصصان ذیربط و نمایندگان دولت وضعیت صنعت چرم و کفش کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع را مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر این، چشم انداز ایجاد اتحادیه صنعت کفش و چرم در چارچوب انجمن کشورها، تدابیر حمایتی بخش و اثربخشی آن‌ها، اهمیت تکمیل زمینه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری اسپونیک تاجیکستان، مورخ 7 شهریور

https://sputnik.tj/20230829/davat-sarmoyaguzoron-rus-vurud-bozori-charm-poyafzol-tojikiston-1059099712.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما