معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۷:۱۴ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

روپیه کاهش یافت و بازار بورس اوراق بهادار پاکستان قرمز شد

در یکی از بدترین هفته‌های معاملاتی، بورس پاکستان بیش از 2300 واحد سقوط کرد زیرا تحولات سیاسی و اقتصادی بر جو بازار تأثیر گذاشته است و سرمایه گذاران پریشان را بر آن داشته تا به سرعت سهام خود را در یک فروش گسترده تخلیه کنند.

نگرانی گسترده ای در سطح جامعه وجود دارد زیرا سیاست گذاران نتوانستند با کسری دلار مقابله و ریزش روپیه را متوقف کنند. علاوه بر این، افزایش تعرفه‌های آب و برق، قیمت‌های گزاف مواد غذایی و اعتراض‌ها به قبض‌های متورم برق به رکود بازار دامن زده است. این آشفتگی با بی ثباتی سیاسی، ناشی از ترس از تاخیر در انتخابات عمومی‌بعدی، همراه شد.

https://tribune.com.pk/story/2433857/rupee-slide-inflation-pull-psx-deep-into-red

تا 31 آگوست بیش از 3 میلیون عدل پنبه به کارخانه‌های پنبه پاک کنی ارسال شده است

بر اساس گزارش دو هفته‌ای انجمن پنبه‌پاک کنی‌های پاکستان (PCGA) که روز یکشنبه 3 سپتامبر در رسانه‌ها منتشر شد، کارخانه‌های پنبه‌ پاک کنی پنجاب 1068796 عدل را ثبت کردند در حالی که ورود به کارخانه‌های پنبه پاک کنی در سند با 1972308 عدل شامل 118423 عدل که تنها در ولسوالی سنقر به کارخانه می رسد ثبت شد.. ورود به بلوچستان 70600 عدل ثبت شده است. از مجموع واردات، پنبه بذر تبدیل شده به عدل 2.8 میلیون یا (2861106) عدل ثبت شد. صادرکنندگان در مجموع 168726 عدل پنبه خریداری کرده اند در حالی که کارخانه‌های نساجی در مجموع بیش از 2.6 میلیون (2615271) عدل خریداری کرده اند. بر اساس این گزارش، شرکت بازرگانی پاکستان (TCP) هنوز خرید پنبه را آغاز نکرده است. تعداد 257107 عدل پنبه فروخته نشده وجود داشت. در مجموع 528 کارخانه پنبه پاک کنی  در کشور فعال بوده اند.

https://www.brecorder.com/news/40261349/over-3m-bales-of-cotton-reach-ginneries-till-aug-31

کابینه فدرال تصمیمی درخصوص افزایش قابل ملاحظه بهای برق مصرف کنندگان نگرفته است

کابینه فدرال برای ارائه تسهیلات در قبض های برق به مصرف کنندگان بی نتیجه ماند و طبق گزارش ها به این نتیجه رسیده اند  که هیچ کمکی بدون موافقت صندوق بین المللی پول (IMF) قابل تمدید نیست. انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت، ریاست جلسه کابینه فدرال را  در موضوع بررسی کاهش احتمالی قبوض برق برای ماه ژوئیه بر عهده داشت. با این حال، این جلسه بدون تصمیم گیری در خصوص تخفیف قبض های متورم برق به پایان رسید. منابع گفتند که در جلسه توجیهی کابینه فدرال، بحث شد با توجه به اینکه اجرای توافقات صندوق بین المللی پول مانع اصلی در کمک به توده‌ها در قبوض برق است ، به این نتیجه رسیدند که باید با صندوق بین المللی پول در این زمینه مشورت کنند. به گفته منابع، وزارت مالیه در این نشست موضع گرفته است که به دلیل توافق صندوق بین المللی پول، امداد رسانی به مردم در قالب یارانه برق ممکن نیست. بخش انرژی گزینه‌های مختلفی را برای امداد رسانی به مردم در جلسه هیئت دولت ارائه کرد.

https://www.brecorder.com/news/40260573/inflated-electricity-bills-federal-cabinet-undecided

 برقراری پرواز متصل بین پاکستان و 16 شهر از چین

یک مقام ارشد خطوط هوایی گفت که خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) پروازهای متصل بین پاکستان و 16 شهر چین را از طریق پکن با مشارکت ایر چین برقرار کرده است. به گفته یکی از مقامات خطوط هوایی پکن، 16 شهر اضافه شده به مقاصد PIA شامل گوانگژو، ووهان، ارومچی، شنژن، شیان، شن یانگ، شانگهای، نینگبو، نانجینگ، هاربین، هانگژو، هوهوت، دانهوانگ، چنگدو، چانگچون و چونگ کینگ هستند.

بلال افضل مدیر PIA گفت: این هواپیمایی در حال حاضر یک پرواز هفتگی در مسیر اسلام آباد - پکن - اسلام آباد هر یکشنبه انجام می دهد، اما در حال کار بر روی طرحی برای اضافه کردن یک پرواز مستقیم جدید بین دو کشور است."

https://tribune.com.pk/story/2434028/pia-expands-china-connectivity-with-16-cities

عدم تسویه 50 میلیون دلار مطالبات: CMEC ممکن است پس از 10 سپتامبر کار در معادن زغال سنگ ثار را متوقف کند

در اقدامی غافلگیرکننده، شرکت مهندسی ماشین‌آلات چین (CMEC) با استناد به افزایش «دریافت‌های معوق»  به 50 میلیون دلار به توقف فعالیت در معادن زغال‌سنگ ثار پس از 10 سپتامبر اشاره کرده است.

CMEC در نامه ای به شرکت معدن زغال سنگ (SECMC)، اعلام کرده است که از پایان ماه جولای "دریافتی‌های معوق" به 50 میلیون دلار بازگشته است و نحوه پاکسازی آن به مهمترین مشکل برای SECMC و CMEC تبدیل شده است.

در نامه CMEC، آمده است: «در حال حاضر تنها 4 ماه از قرارداد پروژه معدن زغال سنگ ثار باقی مانده است و در چند ماه آینده حدود 30 میلیون دلار پرداخت های مرزی و فرامرزی انجام خواهد شد». این شرکت به وضوح اعلام کرد که پس از بحث و گفتگو با تیم های سایت، CMEC تصمیم گرفته است که بر مشکل عظیم کمبود تجهیزات غلبه کند و تا 10 سپتامبر به تولید 25000 تن زغال سنگ در روز ادامه دهد.

https://www.brecorder.com/news/40260561/non-clearance-of-50m-receivables-cmec-may-stop-work-at-thar-coal-mines-after-sept-10

افزایش مجدد قیمت سوخت

ممکن است به دلیل از دست دادن ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا و تغییر جزئی قیمت نفت در سطح بین‌المللی، قیمت بنزین و گازوئیل تا 20 روپیه در هر لیتر افزایش  داشته باشد. قیمت بنزین ممکن است بیش از 10 روپیه در هر لیتر و گازوئیل تا 20 روپیه در هر لیتر در نیمه اول سپتامبر افزایش یابد.

بر اساس برآوردهای شرکت های بخش نفت، قیمت بنزین احتمالاً 10 روپیه در هر لیتر از 290.45 روپیه به 300.45 روپیه در هر لیتر یا 3.5 درصد افزایش می یابد، در حالی که قیمت گازوئیل با 20 روپیه در هر لیتر از 293.40 روپیه به 313.40 روپیه در لیتر یا 6.9 درصد افزایش  یابد.

https://www.brecorder.com/news/40260557/another-fuel-price-hike-on-the-cards

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما