معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۳:۳۴ - مشاهده: ۱۹۱

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم بدهی خارجی کویت تا پایان سه ماهه اول به 22.5 میلیارد دینار

ارزش کل بدهی خارجی کویت در پایان سه ماهه اول سال 2023 با 12.91 درصد افزایش براساس سالانه به 2.345 میلیارد دینار (معادل7.616 میلیارد دلار) رسید. براساس آمارهای فصلی بانک مرکزی کویت، بدهی خارجی این کشور در سه ماه نخست سال جاری به 2.513 میلیارد دینار (66.624 میلیارد دلار) رسید این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 18.168 میلیارد دینار (معادل59.008 میلیارد دلار) بوده است. قابل ذکر است این داده‌ها مانده بدهی خارجی عمومی دولت و بخش خصوصی نیز شامل می‌شود.

www.alsayassah.com

گذرنامه کویتی در رده قدرتمندترین گذرنامه‌ها برای فرصت های سرمایه گذاری

براساس گزارش شرکت مشاوره سرمایه گذاری خارجی «گلوبال سیتیزن»، کویت در سال 2023 از میان 197 کشور، رتبه 20 جهانی و 4 کشورهای شورای همکاری در زمینه شاخص قویترین گذرنامه‌ها برای فرصت های سرمایه گذاری و سهولت کسب و کار را به دست آورده است. در این شاخص، کشورها براساس مقاصد تجاری با ارزیابی اقتصاد و فضای تجاری کشور، نمایی کلی قدرت اقتصادی، فرصت های سرمایه گذاری و سهولت کسب و کار طبقه بندی شده و بر سه رکن اساسی بازارها و نوآوری‌ها، درآمد ناخالص ملی سرانه و مالیات شخصی استوار است. براساس اعلام شرکت مذکور، کویت در رده بندی عمومی مجموعاً 68.7 امتیاز و در رکن بازارها و نوآوری‌ها در رده بندی «کم مطلوب» قرار گرفته است و کل درآمد سرانه ملی هر شهروند کویت حدود 59 هزار دلار و مالیات شخصی در این کشور صفر اعلام شده است. 

www.alqabas.com/article/5919211 

افزایش حجم صادرات نفت خام کویت به ژاپن در ماه ژوئیه گذشته

براساس داده‌های دولت ژاپن ، حجم صادرات نفت خام کویت به این کشور در ماه جولای گذشته برای هشتمین ماه متوالی با 14.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به 7.58 میلیون بشکه (معادل 244 هزار بشکه در روز) رسیده است. آژانس انرژی و منابع طبیعی ژاپن در گزارش اولیه خود ، کویت را به عنوان سومین تامین کننده بزرگ نفت خام در ماه گذشته به ژاپن اعلام کرد و گفت واردات نفت خام کویت 10.5 درصد از مجموع واردات نفت خام به ژاپن را تشکیل داده است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 8.1 درصد بوده است.

www.aljarida.com/article/36196

آژانس های رتبه بندی با دید مثبت به اقتصاد کویت می نگرند. 

منابع مطلع در حوزه مالی کویت فاش کردند : رشد ذخایر خارجی در راس آن ارزها و سرمایه گذاری‌های خارجی کویت، موجب شده تا آژانس های اعتبارسنجی، به رتبه اعتباری این کشور با نگاه مثبت بنگرند به ویژه اینکه در این میان نیز صرف نظر از اجرای برخی پیشنهادات اعم از برداشت از صندوق ارزی نسل های آینده که به وضعیت مالی کشور آسیب وارد می‌کند نیز به چشم می خورد.

منابع افزودند: تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور به دور از نفت و پر کردن پست های خالی مدیریتی در ارگان‌های مختلف دولت به منظور تسریع بخشیدن اجرای پروژه‌های توسعه ای آن هم پس از یک دوره رکود در دوران همه گیری کرونا، همگی از مواردی هستند که وضعیت اقتصادی کویت را بهبود خواهد بخشید. منابع در ادامه با بیان اینکه انتظار نمی رود در آینده نزدیک، مالیات بر شهروندان کویت اعمال شود تا بدین ترتیب، جیب شهروندان در سایه تورم بالا، متحمل هزینه و بار اضافی نشود، خاطرنشان کردند: توصیه‌هایی نیز برای تصویب قانون بدهی عمومی‌به عنوان پشتوانه برای دولت در صورت مواجه شدن با کسری بودجه، وجود دارد. به گفته این منابع، آژانس های بین المللی، توافق دولت و مجلس را شاخصی برای دستیابی به اصلاحات واقعی می دانند و بر تاثیر مثبت آن بر وضعیت اقتصادی کشور تاکید دارند. 

www.annaharkw.com/annahar/Article.aspx?id=971886

58 درصد از کارخانجات کویت با مشکل کمبود نیروی کار ماهر مواجه اند.

سازمان عمومی صنعتی کویت طی یک تحقیقات میدانی و نظرسنجی از تعدادی از موسسات و کارخانجات صنعتی این کشور، بارزترین موانع در پیش روی سرمایه گذاری صنعتی در کویت را رصد کرده است که از جمله آنها عبارتند از :

1ـ کمبود نیروی کار ماهر و مشکلات مربوط به جذب نیروهای متخصص ،

2ـ بازاریابی برای محصولات ،

3ـ موانع در پیش روی صادرات به علاوه عوارض گمرکی ،

4ـ هزینه بالای تکنولوژی صنعتی و بومی سازی آن ،

5ـ مشکلات در زمینه مواد اولیه، نوسانات قیمت وحمل و نقل و کشتیرانی

6ـ توزیع اراضی صنعتی و مشکلات مربوط به مراحل اخذ و تمدید پروانه‌های صنعتی.

براساس این تحقیقات ، بخش صنعتی کشور به توسعه مهارت های نیروی کار جهت سازگاری با محیط کار صنعتی همچنین اقدام دانشگاه و نظام آموزش عالی به تغییر و ایجاد یک اکوسیستم آموزشی جدید با ابزار و منابع آموزشی جهت همگامی‌با فضای کار در بخش صنعتی کشور از طریق تامین نیروی کار ماهر ، نیاز دارد.

این تحقیقات حاکی از آن است که 58.4 درصد از موسسات صنعتی کشور به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در بازار با مشکل مواجه اند و حدود 33.1 درصد از این موسسات با توجه به قوانین و تصمیمات وزارت کشور و اداره کل نیروی کار برای وارد کردن کارگران ماهر خارجی متخصص از خارج از کشور با مشکلات متعدد مواجه هستند.

www.alqabas.com/article/5919435

گزارش: پالایشگاه «الزور» نقشه صادرات جهانی نفت را دگرگون کرده است .

روزنامه النهار نوشته است: یک کشور عربی با یک پالایشگاه به جایگزینی برای روسیه در اروپا و با کنار زدن هند و مالزی به عنوان تامین کننده اصلی برای قطر مبدل شده است. محصولات سوخت تولیدی این پالایشگاه به صورت روزانه در حال دو برابر شدن است و به نظر می رسد کویت حاضر به خروج از رقابت جهانی نشده و با اجرای این پروژه عظیم و احداث پالایشگاه «الزور» در واقع نقشه صادرات نفت جهان را دگرگون کرده است.

پالایشگاه «الزور» که در جنوب کویت در مساحتی بالغ بر شانزده کیلومتر مربع یعنی هشت برابر بزرگ تر از شاهزاده نشین موناکو فرانسه واقع در ساحل دریای مدیترانه احداث شده است در واقع بزرگ ترین پالایشگاه در جهان محسوب می‌شود که پس از احیای زمین و انتقال و فشرده سازی شن و ماسه از کف دریا احداث شده است و ظرفیت تولید آن به 615 هزار بشکه در روز می رسد.

این پالایشگاه به خاطر انعطاف‌پذیری بالا و توانایی پردازش انواع مختلف نفت خام از جمله نفت خام سنگین نسبت به سایر پالایشگاه متمایز است و مهم تر از همه، این پالایشگاه نفت کوره پاکیزه فراهم می‌کند و عرضه ایمن و پایدار به نیروگاه‌های تولید برق را تضمین می‌کند.

علاوه بر این پالایشگاه «الزور» حدود یک هزار فرصت شغلی تنها برای کویتی‌ها فراهم کرده و جهت تضمین صادرات خارجی، در زمینه بهره برداری از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کند و بزرگ ترین جزیره مصنوعی واقع در دریا محسوب می‌شود که فرآورده‌های نفتی مایع را با کیفیت بالا اعم از روغن موتورها و مواد شوینده و آرایشی تولید می‌کند.

از زمانی که کویت پایان سومین و آخرین واحد تقطیر نفت خام را اعلام کرد : این پالایشگاه با ظرفیت کامل کار می‌کند تا حداکثر ظرفیت پالایش را به بیش از 600 هزار بشکه در روز برساند. پالایشگاه، دامنه صادرات کویت را افزایش و آن را به سطوح بی سابقه رسانده است به طوری که طی یک ماه بیش از دو میلیون تن محصولات پالایشی اعم از گازوئیل و سوخت و 50 الی 200 هزار تن سوخت هواپیما برای صادرات به شمال غرب اروپا تولید می‌کند.

این پالایشگاه همچنین نفتا تولید می‌کند که محصول تقطیر نفت خام است و در قطران زغال سنگ یا شیل نفت یافت می‌شود که برای سوخت موتورهای دیزل و غیره در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود و آفریقا و اروپا به عنوان مقصد صادرات پالایشگاه مبدل شده اند .

بازارهای آسیایی توجه خود را بر کویت متمرکز کرده و منتظرند که ببینند آیا پالایشگاه «الزور» همچنان این روند را حفظ خواهد کرد یا خیر؟. بخش نفت کویت به ویژه پس از افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های بندر «الاحمدی» و «عبدالله» به 800 هزار بشکه در روز، محصولات پاک مطابق با استانداردهای زیست محیطی بین المللی نیز ارائه و با نوسازی پروژه سوخت زیست محیطی پالایشگاه «الزور» و تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید در تلاش برای رقابت در سطح جهانی و در خاورمیانه و آفریقا است.

پالایشگاه «الزور» در نخستین گام های خود برای تبدیل به تامین‌کننده پیشرو سوخت کشتی به قطر، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان گام برداشته و حدود سه میلیون بشکه نفت کوره به قطر صادر کرد و صادرات سوخت کم سولفور خود را به بالاترین حد خود یعنی 27 هزار بشکه در روز رساند این در حالی است که قطر قبلاً مجبور بود آن را از کشورهای دور دست مانند هند و مالزی وارد کند اما کویت اخیراً به دلیل آغاز عملیات تجاری در پالایشگاه «الزور» که در نوع خود منحصر به فرد بوده، توانسته به تامین کننده برای بحرین، مالزی و سنگاپور مبدل شود. این امر باعث شد تا این پالایشگاه سهم قابل توجهی از بازار جهانی سوخت را از آن خود کند و متعاقباً هدفگذاری خود را از 800 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

پالایشگاه «الزور» کویت در تلاش است تا با افزایش تولید گازوئیل و گازوئیل قرمز به سه میلیون بشکه در روز، صادرات فرآورده‌های سوخت هوایی به اروپا را دو برابر کند. نزدیک به دو سوم تولید این پالایشگاه به بازارهای خارجی منتقل می‌شود. کارشناسان بر این باورند که هرگونه تاثیر بر عرضه در پایان سال با افزایش تقاضای گرمایشی اروپا، این پالایشگاه را به تنهایی به غول جهانی نفت کم سولفور مبدل خواهد کرد.

www.annaharkw.com/Article.aspx?id=972059

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما