معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 106 درصدی شمار گردشگران بازدید کننده از هند

طبق آمار رسمی‌شمار گردشگران غیرهندی که از ژانویه تا ژوئن سال جاری وارد هند شده اند 106 درصد بیشتر از این رقم در مدت مشابه سال قبل بوده است. درآمدهای ارزی این بازه زمانی نیز نسبت به ارقام سال گذشته رشد کرده است.

در پی تبعات همه‌گیری کووید-19، دولت هند تلاش‌های مستمری برای بهبود و تقویت گردشگری در این کشور انجام داده و به دنبال افزایش تعداد گردشگران داخلی و بین‌المللی بوده است.

https://www.businessinsider.in/india/news/foreign-tourist-arrivals-to-india-rise-106-in-jan-jun-period/articleshow/103200832.cms

هند: از هر منبعی که نفت ارزان بدهد خریداری می‌کنیم

هاردیپ سینگ پوری وزیر نفت و گاز هند اظهار داشت: کاملاً در ذهن ما واضح است که به خرید نفت به پایین ترین قیمت تا زمانی که به مبادی واردات ما قابل ارسال است ادامه خواهیم داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت فعلی تبادل تجاری نفت در واحد روپیه اظهار داشت تراکنش های مرتبط به بخش نفت در حد بسیار کمی انجام می‌شود.

https://www.indiatoday.in/business/story/oil-minister-hardeep-singh-puri-on-indian-import-plans-lowest-possible-proci-2428562-2023-08-30

 احتمال افزایش فروش کود شیمیایی در هند در ماه‌های پیشرو

 با بارندگی‌های موسمی ناکافی در چندین منطقه  کشور هند و عدم خرید کود توسط کشاورزان انتظار می‌رود فروش این محصول در هند تا ماه نوامبر افزایش یابد. براساس داده‌های انجمن کود هند، میزان فروش با 63.9 میلیون تن تغییر چندانی نداشت، در حالی که تولید 11 درصد افزایش یافت و به 48.7 میلیون تن رسید. در سه ماهه اول، مصرف کود شیمیایی در سطح  11.2 میلیون تن بود و رشد چندانی نداشت اما تولید با 12 درصد افزایش به 12.4 میلیون تن رسید.

افزایش یارانه‌ها در این حوزه و واردات کود و تامین مواد اولیه باعث شد بسیاری از شرکت ها عملکرد بهتری در سال گذشته داشته باشند.

https://www.moneycontrol.com/news/business/economy/fertiliser-sales-may-increase-by-november-during-rabi-sowing-season-11283241.html

وام روپیه ای برای واردکنندگان کالا و خدمات از هند

دولت در حال ایجاد چارچوبی برای کشورها یا شرکت‌های تحت حمایت دولت هاست تا از بازار هند وام گرفته و هزینه واردات خود را به روپیه بپردازند. علاوه بر پیشبرد هدف بین‌المللی شدن روپیه، این اقدام به کشورهایی که کسری تجاری با هند دارند کمک می‌کند. با وجودی که راه اندازی و تثبیت این نوع سازوکارها به زمان قابل توجهی نیازمندست، هم صادرات و هم واردات در واحد ارزی روپیه، فشار بر ذخایر ارزی دو کشور شریک تجاری را کاهش داده و منافع متقابل را به همراه خواهد داشت.

آجی ساهای، مدیر کل و مدیر عامل فدراسیون سازمان‌های صادرات هند، FIEO گفت: علی الظاهر، اگر از دیدگاه صادرات و سرمایه گذاری بنگریم، برای هند مطلوب است. این امر همچنین به هند کمک می‌کند تا صادرات  خود به کشورهایی را که کمبود ارز خارجی دارند انجام دهد.

https://www.financialexpress.com/policy/economy-rupee-loans-for-importers-from-india-soon-3231750/

 صادرات برنج باسماتی کاهش یافت 

در پی تعیین حداقل قیمت صادراتی برنج باسماتی باکیفیت به مبلغ 1200 دلار در هر تن تا 15 اکتبر، صادرات این برنج به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر تنها بخشی کوچکی از این محموله بیشتر از حداقل قیمت صادراتی است که برای حمل و نقل توسط سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده ترخیص شده اند.

ویجی ستیا، رئیس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند و یکی از صادرکنندگان پیشروی محصول برنج اظهار داشت: «اگر تصمیم دولت  به زودی لغو نشود، به قیمت داخلی ضربه خواهد زد. انتظار می‌رود تا پایان این ماه، تولید برنج باسماتی به اوج خود برسد».

https://www.financialexpress.com/policy/economy-basmati-rice-exports-fall-sharply-after-mep-fiat-3232954/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما