معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

ممنوعیت استفاده از پلاستیک یکبار مصرف در امارات متحده عربی از سال 2024

گزارش پیش رو به موضوع اعلام ممنوعیت استفاده از پلاستیک یکبار مصرف در امارات متحده عربی از سال 2024 و تدابیر پیشین دولت این کشور برای کاهش مخاطرات زیست محیطی زباله، خواهد پرداخت. لازم به ذکر است بر اساس آمار وزارت محیط زیست و آب امارات؛ این کشور بطور سرانه چهارمین مصرف کننده بزرگ بطری پلاستیکی آب در جهان است و سالانه حدود 11 میلیارد کیسه پلاستیکی نیز در امارات مورد استفاده قرار می‌گیرد که 912.5 کیلوگرم زباله تولید می نماید؛ لذا با توجه به وسعت کم و محدودیت های موجود جهت دفع زباله، اجرای برنامه‌های فوری بلحاظ محیط زیست بسیار ضرورت دارد.

ممنوعیت استفاده از کیسه پلاستیکی یکبار مصرف

امارات متحده عربی اعلام کرده است که از سال آینده ممنوعیت سراسری کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف را اعمال خواهد کرد. طبق اطلاعیه خبرگزاری  دولتی امارات، این قانون واردات، تولید و فروش کیسه‌های پلاستیکی با هر ماده یا ترکیبی را ممنوع می‌کند.

علاوه بر این هدف گذاری که برای 2024 تعیین شده است، از اول ژانویه 2026، واردات کارد و چنگال پلاستیکی، فنجان نوشیدنی، فوم فوم و جعبه در امارات ممنوع خواهد بود. این ممنوعیت شامل بسته بندی مواد غذایی، بطری‌های پلاستیکی، چوب پنبه، ته سیگار، دستمال مرطوب و بادکنک های حاوی پلاستیک می‌شود. این تغییر بخشی از هدف بزرگ امارات برای دستیابی به اهداف برنامه حذف کربن تا سال 2050 است. دولت امارات اعلام نموده که مقامات، خرده‌فروشان، تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باید برای در نظر گرفتن «جایگزین‌های مناسب، پایدار و چند منظوره در همه فروشگاه‌های خرید، خرده‌فروشی‌ها و مراکز فروش به صورت دائمی آماده شوند».

این ممنوعیت بر اساس مطالعات تاثیرات مخرب زباله‌های پلاستیکی برای طبیعت و حیات وحش و کاهش آلودگی پلاستیک در محیط زیست این کشور در نظر گرفته شده است. کیسه‌های پلاستیکی یکی از مشکل‌سازترین زباله‌ها هستند که خیابان‌ها و آبراه‌ها را آلوده می‌کنند و به پرندگان و موجودات دریایی آسیب می‌رسانند. همچنین پلاستیک دهه‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شود و ذرات میکروسکوپی آن در داخل بدن ماهی‌ها، پرندگان و سایر حیوانات باقی می مانند.

نقشه میزان زباله در جهان

 

تحولات و برنامه‌های زیست محیطی امارات متحده عربی

ابوظبی، پایتخت امارات، ممنوعیت پلاستیک های یکبار مصرف را در ژوئن سال جاری میلادی اعمال کرد و شهر دبی نیز در ماه جولای شروع به دریافت حدود شش سنت در ازای استفاده از چنین کیسه‌هایی کرد. دولت امارات اعلام نمود این اقدامات در حال حاضر منجر به کاهش 87 میلیونی کیسه پلاستیکی یکبار مصرف در این کشور شده که نسبت به سال قبل 90 درصد کمتر است.

دبی قانون دیگری را تابستان سال گذشته ارائه کرد که 0.07 دلار آمریکا را برای کیسه‌های پلاستیکی دریافت می‌کرد. مقامات این شهر ادعا کرده اند که از هر 10 لاک پشت، 9 لاک پشت و از هر 10 شتر مرده 5 شتر در شکم خود پلاستیک دارند.

هرچند این قوانین شامل استثناهایی است که شامل کیسه‌های پلاستیکی ساخته شده از مواد بازیافتی و همچنین پلاستیک های مورد نیاز در کالاهایی است که به خارج از کشور صادر می‌شود.

بر اساس گزارش WorldOMeter ، امارات متحده عربی با تولید 377788 بشکه نفت در روز یک تولیدکننده مهم نفت هشتمین تولیدکننده نفت در جهان است. این منطقه همچنین میزبان اجلاس آب و هوای سازمان ملل در سال گذشته بود و قرار است در سال 2023 میزبان اجلاس آب و هوای سازمان ملل متحد(COP28) باشد.

پیش از این شرکت Bee'ah ، یک شرکت پیشرو در خاورمیانه در زمینه محیط زیست، بازیافت و مدیریت زباله، با متخصص شرکت انگلیسی Chinook Sciences برای ایجاد اولین پروژه استحصال هیدروژن از زباله در امارات با استفاده از پلاستیک غیرقابل بازیافت همکاری نمودند.

فرآیند تبدیل زباله به هیدروژن از فناوری گازسازی و پیرولیز ابداع شده توسط شرکتChinook Sciences استفاده می‌کند که هیدروکربن‌های زباله را از طریق عملیات حرارتی پیشرفته برای آزادسازی و بازیابی هیدروژن سبز تجزیه می‌کند.

این پروژه شامل یک نیروگاه تولید هیدروژن سبز (غیر متکی به سوخت‌های فسیلی) و یک ایستگاه سوخت‌رسانی خودروهای هیدروژنی است که بر اساس توافقنامه 180 میلیون دلاری دو شرکت، برای تبدیل زباله به انرژی به گاز فعالیت می نماید.

این کارخانه به دنبال رسیدگی به تقاضای افزایش یافته بازار در منطقه برای منابع جدید انرژی تجدیدپذیر مانند هیدروژن سبز و کمک به کاهش بحران زباله‌های پلاستیکی در کشور است.

از هیدروژن سبز تولید شده از زباله‌های پلاستیکی و چوبی غیرقابل بازیافت در کارخانه تبدیل زباله به هیدروژن در یک ایستگاه سوخت رسانی به وسایل نقلیه هیدروژنی استفاده خواهد شد. هنگامی‌که هیدروژن سبز در وسایل نقلیه استفاده می‌شود، فقط آب منتشر می‌کند و کربن تولید نمی‌کند.

 همچنین اخیرا یک استارت آپ مستقر در امارات با نام نادیرا، برنده اولین برنامه شتاب دهنده گلخانه ای، نسخه پایداری خاورمیانه شمال آفریقا (MENA) با دریافت کمک هزینه 100000 دلار شد. سیستم معرفی شده توسط این استارت آپ "Yalla Return" نام دارد. این سیستم اولین سیستم «سطل زباله در ازای پول نقد» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که بر اساس تعداد مواد بازیافتی تحویل شده، به مشتریان پاداش نقدی می دهد.

شایان ذکر است بنابر اعلام سازمان EcoMENA، سازمانی که به دنبال راه حلی برای مسائل آلودگی امارات متحده عربی است؛ این کشور با بحران زباله‌های پلاستیکی جدی مواجه است. بر اساس برآوردهای سازمان مدیریت زباله این کشور، هر ساکن امارات سالانه 450 بطری پلاستیکی را دور می اندازد. در سال 2011، تحقیقات انجام گرفته کل ضایعات سالانه این کشور را 4.3 میلیارد بطری نشان داد که تنها کسری از آنها بازیافت می‌شوند. این سطوح، امارات متحده عربی را به چهارمین مصرف کننده بزرگ آب بطری PET روی زمین تبدیل می‌کند. بر اساس آمار وزارت محیط زیست و آب امارات، سالانه حدود 11 میلیارد کیسه پلاستیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که به 912.5 کیلوگرم زباله سرانه سالانه می رسد، که با توجه به وسعت کم این کشور و محدودیت های موجود جهت دفع زباله، در صورت عدم اجرای برنامه‌های فوری می‌تواند در آینده نزدیک مخاطرات جدی برای محیط زیست این کشور در پی داشته باشد.

فهرست منابع؛

https://www.thenationalnews.com

https://www.packaginginsights.com/

https://wam.ae

https://www.moec.gov.a

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما