معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

نگاهی گذرا به داده‌های تجاری کشور پرو

صادرات پرو در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۹ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار بوده و پیش بینی می‌شود این میزان به ۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.

۱۰ کشور عمده واردکننده محصولات کشاورزی پرو:

- امریکا،

- هلند،

- اسپانیا،

- اکوادور،

- شیلی،

- چین،

- مکزیک،

- انگلستان،

- کلمبیا،

- کانادا.

ضمنا ۵ کشور اصلی مقصد کالاهای صادراتی پرو در خاورمیانه در سه ماهه نخست ۲۰۲۳:

- امارات متحده عربی (۲۷۲ میلیون دلار)

- مصر (۳ میلیون دلار)

- اسرائیل (۲.۸ میلیون دلار)

- عربستان سعودی (۲.۷ میلیون دلار)

- اردن (۱.۴ میلیون دلار)

محصولات عمده کشاورزی صادرشده از پرو به این کشورها را انگور تازه (۹۰ درصد)،‌ قهوه سبز (۲۴ درصد) و انار تازه تشکیل می دهد.

صادرات پرو به ایران در سال ۲۰۲۰ در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده که در سال ۲۰۲۱ به ۶۰۴ هزار دلار تقلیل یافته است و بیشتر شامل رنگدانه‌های طبیعی و اسید بوریک و دیگر محصولات با منشا حیوانی غیرخوراکی بوده است. صادرات پرو به ایران از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱ بطور میانگین از روند کاهشی ۱۴.۲ درصدی برخوردار بوده و از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۵ به ۶۰۴ هزار دلار رسیده است.

صادرات ایران به پرو در سال ۲۰۲۱ در حدود ۸۹۲ هزار دلار بوده که شامل تجهیزات پزشکی (۳۸۸ هزار دلار)، داروها (۳۸۷ هزار دلار) و انگور (۳۱ هزار دلار) می‌باشد.

واردات پرو در چهار ماهه نخست ۲۰۲۳ به میزان ۱۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار بوده است که به نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۷ درصد افت داشته که دلیل آن کاهش واردات کالاهای سرمایه ای و مصرفی است.

کل واردات پرو در سال ۲۰۲۲: ۵۴ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار‌ بوده است. عمده اقلام وارداتی پرو را محصولات مصرفی، نفت و انرژی و مشتقات نفتی، روغن‌های صنعتی، مواد اولیه و تجهیزات بخش های کشاورزی، حمل و نقل و صنعت و همچنین مصالح ساختمانی است.

کشورهایی که بیشترین صادرات را به پرو انجام می دهند شامل چین، امریکا، برزیل، مکزیک و آرژانتین می‌شود.

چین مبدا اصلی محصولات وارداتی پرو است و 28.7 درصد از حجم کل واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. در میان عمده محصولات وارداتی به پرو از چین انواع خودرو، تلویزیون،‌ تجهیزات ارتباطی دیجیتال همچون تلفن‌های هوشمند، پلی اتیلن با غلظت بالاتر و یا مشابه ۷۸ میلی لیتر بر گرم و لاستیک خودروهای سنگین همچون اتوبوس و کامیون قرار دارد.

امریکا با 21.3 درصد دومین مبدا محصولات وارداتی به پرو است و عمدتا محصولاتی چون گازوئیل B2،‌ بنزین عاری از تترا اتیلن سرب،‌ روغن‌های پایه معدنی همچون روغن نفتنیک،‌ قراضه آهن و فولاد،‌ نفت کوره برای مصرف در رآکتورها، پلی اتیلن با تراکم بالا و گاز پروپان مایع را به این کشور صادر می‌کند.

برزیل مشارکتی 6.9 درصدی در واردات به پرو داشته و عمدتا ‌محصولاتی چون خودروهای دیزلی سنگین مورد استفاده برای حمل ونقل با ظرفیت بالاتر از ۲۰ تن و‌ محصولات واسطه ای آهن یا فولاد عاری از آلیاژ را به این کشور  صادر می‌کند.

مکزیک با مشارکتی ۴ درصدی به عنوان چهارمین مبدا محصولات وارداتی به این کشور است. صادرات مکزیک به پرو طی سال ۲۰۲۲ به نسبت سال قبل تر 5.2 درصد کاهش داشته است. عمده محصولات صادراتی مکزیک به پرو را انواع تلویزیون و شامپو تشکیل می دهد.

محصولات اصلی صادراتی آرژانتین به پرو را نیز ذرت،‌گندم،‌ روغن سویا و انواع خودرو و کامیونت تشکیل می دهند.

برنج

تولید برنج در سال ۲۰۲۲ (۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تن) تقریبا مشابه میزان تولید این محصول در سال ۲۰۲۱ بود. میانگین راندمان (بازدهی) شالیزارهای پرو بین ۸.۸ تن تا ۹.۱ تن در هر هکتار است. بیشترین میزان راندمان برداشت برنج در زمین‌های منطقه آرکیپا با ۱۳ تن بر هر هکتار ثبت شده است. ۱۰۰ هزار تولیدکننده برنج در پرو فعالیت دارند و این محصول در کنار سیب زمینی جز دو محصول عمده کشاورزی در کشور است. مناطق عمده تولید برنج تومبس، پیورا،‌ لامبایه که،‌ لالیبرتاد و سان مارتین هستند.

مقاصد اصلی صادرات برنج پرو کلمبیا، شیلی، اکوادور، ایسلند و کانادا هستند. بازار کشورهای شیلی، بلیز و هلند بیشترین رشد واردات برنج از پرو را در فاصله سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ داشته اند. با این وجود پرو از کشورهای اروگوئه،‌ برزیل، پاراگوئه،‌ آرژانتین و تایلند برنج وارد می‌کند.

انگور

صادرات انگور پرو در سه ماهه نخست سال ۶۶۷ میلیون دلار بوده و ۱۷ درصد از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است. پرو از ۲۶ گونه انگور صادراتی برخوردار است.

طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان انگور پرو (PROVID) در فصل تولید ۲۰۲۳-۲۰۲۲ (حد فاصل ۳۱ جولای ۲۰۲۲ تا ۱۵ مارس ۲۰۲۳) صادرات محصول انگور ۱ میلیارد و ۴۹۸ دلار بوده است که رشدی ۱۶ درصدی را به نسبت مدت مشابه در فصل قبل تولید نشان می دهد.

مقاصد اصلی صادرات انگور پرو به امریکا (۴۶ درصد)، هلند (۱۳ درصد)، چین (۸ درصد) و مکزیک (۷ درصد) است.

طبق داده‌های انجمن صادرکنندگان پرو از اکتبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار جعبه (۸ کیلو و ۲۰۰ گرمی) از پرو به کشورهای دیگر صادر شده است که این کشور را در مقام بزرگترین صادرکننده میوه جهان قرار داده است. ۱۱ هزار و ۱۷۴ هکتار از اراضی کشاورزی پرو به کشت انگور اختصاص یافته که طی یک سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

بلوبری

محصول بلوبری (سیاه گیله)‌ پس از انگور دومین میوه با حجم صادراتی بالای پروست که مقاصد اصلی آن را امریکا،‌ چین و اروپا تشکیل می دهند و دولت پرو در تلاش برای یافتن بازارهای جدید به ویژه در آسیاست. بلوبری به سبب طعم دلپذیر، برخورداری از آنتی اُکسیدان بالا و خواص درمانی فراوان همچون رفع عفونت مجاری ادراری از جمله میوه‌هایی است که در بازار بین المللی تقاضای فراوانی یافته است.

از ماه مه که فصل اول تولید بلوبری سال آغاز شد تا میانه ماه جولای پرو در حدود ۷ هزار و ۱۲۷ تن میوه تازه صادر کرده است که به نسبت دوره پیشین پیشین حجم کمتری صادر شده است که از این میزان ۸۸ درصد به صورت دریایی و ۱۰ درصد به صورت هوایی صادر می‌شود.

بلوبری اُرگانیک نزدیک به ۷ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است که در حدود ۵۰۰ تن است. در فصل جدید کشت حدود ۱۰ درصد از میزان صادرات بلوبری کاسته شده که ناظر بر افزایش ۴ تا ۵ درجه ای دمای هوا بر اثر تغییرات آب و هوایی ناشی از پدیده ال نینیو است که طی ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است و بر تولید برخی از انواع بلوبری مؤثر بوده است.

امریکا با ۲ هزار و ۲۱۸ تن به عنوان بزرگترین مقصد جهانی این محصول پرو ۳۲ درصد بلوبری صادراتی پرو را به خود اختصاص داده و چین با هزار و ۴۵۱ تن به عنوان دومین بازار عمده ۲۲ درصد بلوبری صادراتی پرو را وارد می‌کند. اروپا هزار و ۳۳۹ تن (۱۹درصد)، انگلستان ۸۹۳ تن (۱۳ درصد) و دیگر مقاصد نیز در مجموع ۹۸۰ تن (۱۴ درصد) از بلوبری پرو را وارد می‌کنند.

منابع:

روزنامه‌های ال کومرسیو، لارپوبلیکا، مؤسسه‌های آدکس، پرومپرو، وزارت کشاورزی و مؤسسه ملی آمار،

۳۱ آگوست ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما