صادرات میوههای گرمسیری اکوادور در مسیر رشد
با وجود اینکه حجم صادرات میوه اکوادور در حد بالایی نیست اما تقاضای جهانی برای بعضی از آنها همچون پیتایا[1](میوه اژدها) و انبه[2] به سرعت در حال افزایش است. طبق آمار وزارت تولید، تجارت خارجی، سرمایه گذاری و شیلات اکوادور، طی سال 2024 صادرات میوههای گرمسیری شامل پیتایا، انبه، نارانجیلا[3] (نارانخیا به اسپانیایی)، گرانادیا[4](میوه گل ساعتی خوراکی) یا همان پَشِن فروت[5] 307 میلیون و 600 هزار دلار بوده که از لحاظ ارزآوری در مقایسه با سال 2023 حدود 39 درصد و از نظر حجم 49 درصد رشد داشته است.
میوه اژدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آب فراوان، نسبت به سایر میوهها، از تقاضای جهانی بالایی برخوردار بوده و در سال 2024 صادرات آن به 207 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال 2023 ، حدود 21 درصد رشد داشت.
صادرات انبه و نارانجیلا نیز از رشد چشمگیری برخوردار بوده. ارزش صادرات انبه در سال 2024 با رشدی 120 درصدی نسبت به سال 2023 به 62 میلیون و 200 هزار دلار رسید. صادرات نارانجیلا نیز در همان سال 8 میلیون و 900 هزار دلار بود که در مقایسه با سال 2023 ، حدود 211 درصد رشد داشته است.
آناناس تولید اکوادور نیز از جمله میوههایی است که با اقبال خوبی در بازارهای جهانی مواجه شده و صادرات آن در سال 2024 بیش از 63 میلیون و 600 هزار دلار بوده است.
خاویر روسرو، رئیس اجرایی فدراسیون صادرکنندگان اکوادور (فدکسپور) معتقد است که این حجم از صادرات میوههای گرمسیری در مقایسه با حجم گسترده صادرات موز، ناچیز است اما این تولیدات جهت تنوع بخشیدن به سبد صادرات میوه اکوادور برای ورود به بازارهای بین المللی موثر است. بویژه حضور میوههای گرمسیری اکوادور در هتل های گرانقیمت دنیا، قابل توجه میباشد.
آمریکا با واردات 76 درصد از میوههای تولید اکوادور، مقصد اصلی این محصولات به شمار می رود و پس از آن اتحادیه اروپا با 13 درصد، هنگ کنگ با 4 درصد و کانادا با 2 درصد قرار دارند. از دیگر مقاصد میوههای صادراتی اکوادور میتوان به کلمبیا، سنگاپور، چین، پرو، انگلستان و امارات متحده عربی اشاره کرد.
صادرات میوه اکوادور(به استثنای انواع موز)
(طبق آمار وزارت کشاورزی،تجارت خارجی، سرمایه گذاری و شیلات اکوادو)
[1] Pitahaya
[2] Mango
[3] Naranjilla
[4] میوه گل ساعتی حاره ای
[5] Maracuyá