معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 3.8 درصدی اقتصادی ترکیه برای سه ماهه دوم سال 2023

سازمان آمار ترکیه، نرخ رشد اقتصادی این کشور برای سه ماهه دوم 2023 را 3.8 درصد اعلام نمود. ترکیه با این میزان نرخ رشد، دومین کشور با رشد بالا در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و سومین کشور در میان کشورهای گروه 20 ( G20  ) می‌باشد.

جودَت ییلماز، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص نرخ رشد اقتصادی 3.8 درصدی این کشور در سه ماهه دوم  2023 اظهار داشت: علاوه بر ساختار تصمیم‌گیری سریع و انعطاف‌پذیر سیستم جدید، ایجاد توانایی و ظرفیت سازی دوران اخیر در دست یابی به این میزان رشد مؤثر بوده است. معاون رئیس جمهور ترکیه در ادامه با بیان اینکه افزایش تولید ناخالص داخلی 3.8 درصدی که در راستای سیاست های کاهش نرخ تورم در سه ماهه دوم سال 2023 محقق شده اذعان داشت: در حالی که سیاست های ما برای مبارزه با تورم در نیمه دوم سال ادامه دارد، سرمایه گذاری‌ها نیز با رویکرد اشتغال، تولید و صادرات ادامه خواهد یافت.

محمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه  نیز در حساب توئیتری خود به ارزیابی رشد 3.8 درصدی در سه ماهه دوم سال جاری پرداخت. وی تاکید کرد: این میزان رشد علی رغم همه مشکلات از جمله رشد ضعیف جهانی، کاهش تجارت جهانی، شرایط سخت مالی و وقوع زلزله بی سابقه در کشور، روی داد و این رشد ادامه خواهد یافت.

وی همچنین اعلام داشت: دولت در 12 ماه گذشته، بیش از نیم میلیون شغل ایجاد نموده است، اما با وجود شرایط چالش برانگیز فعلی، انتظار می رود رشد اقتصادی کشور در سال 2023 بیش از 4 درصد و یا به عبارت بهتر حدود 1.4 برابر، نرخ رشد جهانی باشد.  شیمشک خاطر نشان نمود که اولویت های کوتاه مدت دولت ثبات مالی، مقابله با نرخ تورم و ادامه رشد اقتصادی است.

 

نمودار رشد اقتصادی سه ماهه ترکیه برای سالهای مختلف (2020 – 2023) به قرار زیر می‌باشد:

https://www.dunya.com/

لازم الاجرا شدن توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی میان ترکیه و امارات متحده عربی

توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی امضا شده میان ترکیه و امارات متحده عربی، اجرایی گردید. انتظار می‌رود این توافقنامه نقشی راهبردی در افزایش حجم تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری‌های متقابل داشته باشد و راه رسیدن به حجم تجارت ۲۵ میلیارد دلاری دو کشور را ظرف مدت ۵ سال هموار نماید. بر اساس این توافق، دو کشور وارد دوره جدیدی از روابط اقتصادی خود خواهند شد. توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی مزبور بین دو کشور، در سوم مارس سالجاری در ابوظبی به امضا رسید.

این توافقنامه نه تنها تجارت کالا و کلیه عناصر مکمل در روابط تجاری و اقتصادی را در بر می‌گیرد، بلکه امکان توسعه بخش های خدماتی با ارزش افزوده بالا و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری و همکاری و تشویق تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور از طریق شیوه‌های کارآمد برنامه ریزی را فراهم می آورد.  در این راستا قرار است حجم تجارت بین دو کشور از 10 میلیارد دلار کنونی، به 25 میلیارد دلار طی 5 سال آینده افزایش یابد. این قرارداد به ویژه از نظر همکاری با کشورهای منطقه برای ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و  با لازم الاجرا شدن آن پیش بینی می‌شود تجارت ترکیه با تمامی‌کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در میان مدت و بلند مدت ارتقاء یابد.

https://www.sabah.com/ekonomi

سفر وزیر تجارت ترکیه به بغداد

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه، پس از دیدار با همتای عراقی خود و نیز حضور در نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در سفر اخیر خود به بغداد، اعلام نمود: در این سفر، گام بلندی در زمینه تقویت بیشتر مناسبات دو جانبه و چند جانبه‌ اقتصادی و تجاری برداشته شده است.

بنابر اعلام وزارت تجارت ترکیه، بولات در جریان این سفر با عبدالطیف رشید، رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی، نخست ‌وزیر عراق و نیز معاون نخست‌ وزیر، وزیر تجارت، وزیر مسکن و وزیر حمل و نقل این کشور دیدار و گفتگو نموده است.

وزیر تجارت ترکیه در دیدار با رئیس جمهور عراق به حمایت آنکارا از اتصال بندر فاو این کشور به اروپا از طریق مسیر توسعه ترکیه تاکید کرده است. وی همچنین به علاقه مندی شرکت‌های پیمانکاری ترک به پروژه‌های عمرانی عراق اشاره نمود. السودانی هم در پاسخ از شرکت‌های ترک برای مشارکت در طرح‌های این کشور دعوت بعمل آورد. در این نشست همچنین موضوع گشایش گذرگاه مرزی جدید بین دو کشور مطرح گردید.

 وی در ارزریابی سفر خود به کشور عراق اظهار داشت: حجم روابط تجاری دو کشور سال گذشته 24.2 میلیارد بوده و کشور عراق سومین مقصد صادرات ترکیه است. شرکت‌های پیمانکاری تاکنون در 1100 پروژه به ارزش 34 میلیارد دلار در عراق مشارکت داشته اند که از این لحاظ هم عراق سومین بازار ترکیه محسوب می‌شود.

بولات همچنین خاطر نشان کرد: در این دیدارها بر عزم و اراده ترکیه در مسیر توسعه و تقویت مناسبات تجاری بین دو کشور در سطوح عالی تاکید گردید و از این پس تجار و بازرگانان ترکیه ای در بازار عراق بصورت موثرتری حضور خواهند یافت.

https://www.trthaber.com/haber/

افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولتی ترکیه در سال 2024

وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه، میزان افزایش حقوق کارکنان دولتی این کشور را برای سال آینده میلادی اعلام نمود. بعد از برگزاری چندین جلسه با سندیکاها و کنفدراسیونهای کارمندی و کارگری، سرانجام میزان افزایش حقوق و دستمزد کارمندان دولت برای سال 2024 و 2025 تعیین شد. بر این اساس مقرر گردید تا حقوق کلیه کارمندان دولتی برای شش ماه اول سال 2024 معادل 15 درصد و در شش ماه دوم نیز 10 درصد افزایش یابد. همچنین مقرر گردیده تا حقوق کارکنان دولتی در شش ماه نخست سال 2025 معادل 6 درصد و برای شش ماه دوم سال 2025 نیز 5 درصد افزایش یابد. البته ما به التفاوت نرخ تورم نیز به حقوق کارمندان افزوده خواهد شد.

در ترکیه هر شش ماه یکبار حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در بخشهای دولتی و خصوصی، متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد. 

https://www.star.com/

پیش بینی جدید رشد اقتصادی ترکیه توسط موسسه اعتبار سنجی مودیز

موسسه اعتبار سنجی بین المللی مودیز در پیش بینی جدید خود اعلام نموده است: رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری به 4.2 درصد و برای سال آینده  نیز به 3 درصد خواهد رسید. این موسسه قبلاً پیش بینی رشد  2.6 درصدی را برای سالجاری و 2 درصدی را برای سال 2024 اعلام نموده بود.

https://www.dunya.com/ekonomi/moodys-

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما