معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش قیمت فولاد در ویتنام به کمترین میزان در 3 سال گذشته

همزمان با کاهش تقاضای فولاد در بازار ویتنام، قیمت فولاد در این کشور به پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته و به میزان 13.5 میلیون دونگ ( 562.09) دلار در هر تن رسیده است. قیمت فولاد کلاف سرد گروه تولیدی Hoa Phat -که سهم 30 درصدی بازار داخلی فولاد ویتنام را در اختیار دارد- با 2.17 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته به 13.53 میلیون دونگ رسیده است. سایر شرکتهای فولادی نیز قیمت محصولات خود را در این هفته کاهش داده‌اند. این هجدهمین کاهش قیمت فولاد در سال جاری در ویتنام می‌باشد. اگرچه در ماه آگوست همواره تقاضای برای مصالح ساختمانی بالا می‌باشد، اما فروشنده‌گان در ماه‌های گذشته، از کاهش فروش آهن آلات خبر داده‌اند. شرکت Hoa Phat به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در ویتنام اعلام نموده است در 7 ماه ابتدای سال جاری، نزدیک به 3.5 میلیون تن فولاد تولید نموده است که نسبت به سال قبل، 30 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان فروش این گروه تولیدی با 23 درصد کاهش، 3.46 میلیون تن فولاد بوده است. بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت ویتنام، این کشور در هفت ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، 31 درصد کمتر فولاد وارد نموده است. اتحادیه فولاد ویتنام پیش‌بینی نموده است کاهش قیمت فولاد در ماههای آتی نیز ادامه خواهد داشت. موسسه Vietcombank Securities  پیش‌بینی نموده است به دلیل کاهش تقاضای فولاد از سوی چین، قیمت‌ها در سال جاری صعودی نخواهند شد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/steel-prices-hit-3-year-low-4646885.html

 17 پارک صنعتی با سرمایه‌گذاری سنگاپور در ویتنام

تعداد پارکهای صنعتی با سرمایه‌گذاری سنگاپور در ویتنام به 17 پارک رسیده است. در جریان سفر ماه آگوست نخست وزیر سنگاپور به ویتنام، مراسم کلنگ‌زنی 3 پارک صنعتی دیگر در سه استان ویتنام با سرمایه‌گذاری سنگاپور انجام گرفت که با احتساب آنها، تعاد پارکهای صنعتی با سرمایه‌گذاری سنگاپور به 17 پارک خواهد رسید. نخست وزیر سنگاپور اعلام نموده است: «سنگاپور از مشارکت در توسعه ویتنام خشنود می‌باشد». وی افزده است در سفر ده سال قبل خود به ویتنام، شاهد کلنگ‌زنی پنجمین پارک صنعتی ویتنام-سنگاپور بوده است. وی اشاره داشته که پارک‌های صنعتی مشترک، نشانه‌ای از مشارکت و اعتماد میان دو کشور می‌باشد. در حال حاضر 14 پارک صنعتی با سرمایه‌گذاری سنگاپور در 10 منطقه ویتنام وجود دارد. این تعداد پارک صنعتی میزبان جذب 18.7 میلیارد دلار و فرصت اشتغال زایی برای 300,000 نفر در ویتنام بوده‌اند. ویتنام 12 امین شریک بزرگ تجاری سنگاپور و سنگاپور، 15 امین شریک بزرگ تجاری ویتنام می‌باشد. تجارت دوجانبه دو کشور در سال گذشته با 11.6 درصد افزایش به 9.15 میلیارد دلار رسید. سنگاپور دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار خارجی در ویتنام با سرمایه گذاری 73.4 میلیارد دلار در 3270 پروژه می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/17-singapore-invested-industrial-parks-planned-for-vietnam-4647397.html

قیمت‌های برنج صادراتی ویتنام؛ بالاترین میزان در جهان

بر اساس اعلام اتحادیه غذای ویتنام، قیمت‌های برنج صادراتی ویتنام همچنان بالاترین میزان در جهان می‌باشد. در حال حاضر، قیمت برنج صادراتی 5 درصد شکسته ویتنام 638 دلار در هر تن و قیمت برنج 25 درصد شکسته 523 دلار اعلام شده است. قیمت برنج 5 درصد شکسته صادراتی تایلند و پاکستان به ترتیب 628 دلار و 598 دلار می‌باشد. در دلتای رود مکونگ (به عنوان بزرگترین انبار برنج ویتنام) قیمت برنج آسیاب نشده همچنان بالا بوده که منفعت بزرگی برای کشاورزان می‌باشد. در ماه جولای سال جاری، شاخص قیمت برنج سازمان خواربار جهانی وابسته به سازمان ملل (FAO) به بالاترین میزان در 12 سال گذشته رسید. دلیل این افزایش شاخص، افزایش قیمت جهانی برنج پس از اعمال محدودیت صادرات این محصول از سوی هند می‌باشد. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ویتنام، این کشور در هفت ماه نخست سال جاری 4.83 میلیون تن برنج صادر نموده است. برنامه این وزارتخانه، صادرات 2.67 میلیون تن برنج در 5 ماه پایانی سال جاری می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/prices-of-vietnam-s-exported-rice-highest-in-the-world-4646855.html

افزایش 8 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در هشت ماهه نخست سال جاری در ویتنام

میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هشت ماهه نخست سال جاری در ویتنام نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 8 درصدی به رقم 18.15 میلیارد دلار رسیده است. از این میزان، 8.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید و 9.35 میلیارد دیگر در تعدیل سرمایه پروژه‌های فعلی و یا ادغام و اکتساب سهام بوده است. این میزان سرمایه‌گذاری در 18 بخش صورت گرفته که محوریت اصلی، بخش صنعتی با جذب 13 میلیارد دلار بوده است. بخش املاک نیز در این مدت 1.7 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد کاهش داشته است. اگرچه میزان سرمایه‌گذاری سنگاپور در ویتنام در این مدت 15 درصد کاهش داشته و به رقم 3.83 میلیارد دلار رسیده است، اما همچنان این کشور بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در ویتنام در مدت ذکر شده داشته و پس از آن، کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در هشت ماه نخست سال، پایتخت این کشور میزبان 2.34 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده که افزایش سه برابری نشان می‌دهد.  

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/foreign-investment-up-8-in-year-to-date-4646789.html

کاهش صادرات ویتنام برای ششمین ماه متوالی

صادرات ویتنام در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 7.6 درصد کاهش داشته است. این ششمین کاهش صادرات ویتنام بصورت متوالی از ماره مارس گذشته می‍‌باشد که در نتیجه کاهش سفارشات از سمت بازارهای عمده صادراتی ویتنام بوده است. بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، در هشت ماه ابتدای سال، میزان صادرات ویتنام با 10 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 227.71 میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات ویتنام به بازارهای عمده صادراتی این کشور کاهشی بوده است. صادرات بزرگترین قلم صادراتی ویتنام یعنی گوشی‌های هوشمند و تجهیزات الکترونیک با 15.4 درصد کاهش سالیانه، میزان 33.94 میلیارد دلار گزارش شده است. همچنین صادرات کفش با 17.6 درصد کاهش به رقم 13.49 میلیارد دلار رسیده است. اگر چه میزان صادرات میوه و سبزیجات ویتنام در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با 56 درصد افزایش، به رقم 3.5 میلیارد دلار رسیده است که دلیل اصلی آن، افزایش تقاضا از سوی چین بوده است. همچنین در این مدت، صادرات ویتنام به آمریکا با 19.1 درصد کاهش به رقم 62.3 میلیارد دلار و صادرات به اروپا نیز با 8.3 درصد کاهش، به 29.4 میلیارد دلار رسیده است. مجموع تجارت خارجی ویتنام در مدت زمان یاد شده با 13 درصد کاهش سالیانه، به رقم 435.23 میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری ویتنام در هشت ماه نخست سال جاری مثبت 20.19 میلیارد دلار ثبت شده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/exports-decline-for-6th-straight-month-4647869.html

 ثبت رکورد جدید در صادرات میوه و سبزیجات ویتنام

بر اساس اعلام گمرک ویتنام، صادرات میوه و سبزیجات در هشت ماهه نخست سال جاری با افزایش 56 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 3.5 میلیارد دلار رسیده است. افزایش تقاضای چین، دلیل اصلی این افزایش ذکر شده است. مدیرکل اتحادیه میوه و سبزیجات ویتنام اشاره نموده است بسیاری از کشورهای دیگر در منطقه که با خشکسالی مواجه بوده‌اند نیز واردات خود را افزایش داده‌اند. میوه دوریان به تنهایی 30 درصد صادرات میوه و سبزیجات ویتنام را به خود اختصاص داده که مقصد اصلی آن نیز بازار چین بوده است. همزمان با کاهش عرضه این میوه در ماه سپتامبر در سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، انتظار می‌رود قیمت این میوه افزایش یابد. شرکت Vinafruit انتظار دارد ارزش این میوه صادراتی ویتنام در سال جاری به 1.5 میلیارد دلار برسد.

https://e.vnexpress.net/news/markets/vegetable-fruit-exports-hit-new-high-4646240.html

 تجمع صدها نیروی کار اخراجی شرکت Nobland

صدها نیروی کار اخراجی شرکت Nobland Vietnam (با سرمایه‌گذاری 100 درصدی کره‌جنوبی) در اعتراض به تغییر وضعیت قراردادهای آنها به «قرارداد بهره‌وری محور» تجمع نمودند. در این برنامه تعدیل نیرو، 611 نیروی کار شرکت در برنامه اخراج قرار گرفته اند. هر چند کارگران ادعا نمودند این تعدیل نیرو تنها شامل کسانی شده است که قرارداد کاری با شرکت بر پایه بهره‌وری را نپذیرفته‌اند. آنها خواهان ادامه قرارداد بصورت ساعت-کار می‌باشند. بسیاری از آنها، برای سالها در این شرکت تولیدی پوشاک در جنوب ویتنام مشغول به کار بوده‌اند. در تاریخ 28 آگوست، از سوی شرکت به این افراد تماس گرفته و اعلام شده طی یک فرصت سی روزه، قرارداد آنها خاتمه می‌یابد. شرکت به کارگران اخراجی، حداقل دو ماه حقوق به عنوان جبران تعدیل آنها پرداخت خواهد کرد. افرادی نیز که از مرخصی استفاده ننموده‌اند، پرداختی دریافت می‌نمایند. مدیران این شرکت اعلام نموده‌اند به دلیل تاثیرات پساکرونا و بحران‌ اقتصاد جهانی که منجر به کاهش دریافت سفارشات آنها شده است، ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند. یکی از افراد شاغل در شرکت اظهار داشته است پس از 17 سال کار برای این شرکت، حقوق وی 9 میلیون دونگ ( معادل 380 دلار) بوده که در صورت قبول قرارداد بر پایه بهره‌وری، حقوق وی به 5 میلیون دونگ کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مدیران شرکت اظهار داشته‌اند قرارداد بر پایه بهره‌وری، به نیروی کار امکان می‌دهد در صورت کار بیشتر، تا 2-3 برابر حقوق بیشتر دریافت نمایند. شرکت Nobland با سرمایه‌گذاری 100 درصدی کشور کره‌جنوبی در سال 2003 در هوشی‌مین بصورت تخصصی در زمینه تولید پوشاک با بیش از 2500 نیروی کار به بهره‌برداری رسید.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/hundreds-of-workers-protest-for-getting-laid-off-at-nobland-4646006.html

رشد 23 درصدی صادرات برنج ویتنام در هشت ماه نخست سال جاری

برآورد می‌شود صادرات برنج ویتنام در هشت ماه نخست سال جاری نسب به مدت مشابه سال قبل با افزایش 23 درصدی به رقم 5.9 میلیون متریک تن برسد. درآمد صادراتی این کشور از این محل نیز با افزایش 37.3 درصدی به رقم 3.2 میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می‌رود در ماه آگوست، صادرات برنج از ویتنام به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان اصلی برنج به بازار جهانی به یک میلیون تن و به ارزش 582 میلیون دلار برسد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-jan-aug-rice-exports-up-23-at-5-9-million-tons-4647325.html

توجه شرکتهای ویتنامی‌به صادرات به تایلند در سایه چالش‌های صادراتی موجود

مقام مسئول در دفتر برگزاری نمایشگاه‌های تجاری تایلند اعلام نموده است بسیاری از شرکتهای ویتنامی‌به بازار صادراتی تایلند به عنوان جایگزین بازارهای صادراتی آمریکا و اروپا -در سایه کاهش تقاضا از سوی این کشورها- توجه نموده‌اند. وی ابراز داشته است در شش ماه ابتدای سال جاری میلادی، 35000 نفر از ویتنام از نمایشگاه‌های تجاری تایلند به منظور بررسی فرصت‌های صادراتی محصولات خود به بازار تایلند، بازدید نموده‌اند که این میزان، افزایش 20-30 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. هدف بسیاری از شرکت‌های ویتنامی جهت حضور در نمایشگاه‌های تایلند، فرصت یادگیری از تکنیک‌های بازاریابی و بسته‌بندی محصولات تایلندی ذکر شده است. تراز تجاری ویتنام با تایلند، منفی می‌باشد. در سال گذشته، میزان صادرات ویتنام به تایلند 7.5 میلیارد دلار و میزان واردات ویتنام از آن کشور 14.1 میلیارد دلار بوده است. اقلام عمده صادراتی ویتنام به تایلند شامل نفت خام، آهن‌آلات، ماشین‌آلات، سبزیجات و آبزیان می‌باشد. فعالان بازار معتقد هستند تایلند از فعالان اقتصادی و کسب و کارهای خود حمایت نموده و از این رو یافتن بازارهای صادراتی جدید در تایلند برای صادرکنندگان ویتنامی دشوار می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnamese-firms-look-to-thailand-amid-export-challenges-4647246.html

 شرکت حمل و نقلی Tasco در پی خرید بزرگترین توزیع‌کننده خودرو در ویتنام

شرکت Tasco به عنوان ارائه دهنده خدمات حمل و نقلی در نظر دارد با انتشار سهام، بزرگترین شرکت توزیع‌کننده خودرو در ویتنام- SVC Holdings - را خریداری نماید. این معامله بخش از استراتژی شرکت Tasco در راستای ارائه دهنده خدمات به دارندگان خودرو از جمله دریافت تسهیلات وام خرید خودرو، خرید بیمه نامه و تعمیرات و نگهداری می‌باشد. در حال حاضر، SVC Holdings میزان 11.2 درصد از بازار توزیع خودرو ویتنام را در اختیار دارد. این شرکت، فروشنده خودروهای برندهای تویوتا، فورد و ولوو در ویتنام می‌باشد. درآمد سال گذشته این شرکت 21.3 تریلیون دونگ ( 882.7 میلیون دلار) و سود قبل از مالیات آن 692 میلیارد دونگ (نزدیک به 30 میلیون دلار) بوده است که رکورد جدیدی از زمان تاسیس آن می‌باشد. شرکت مزبور میزان فروش 40 هزار دستگاه خودرو و درآمدزایی 35 میلیارد دونگی (1.48 میلیارد دلاری) را در سال جاری هدفگذاری نموده است. شرکت Tasco مالک شرکت جمع‌آوری عوارضی بزرگراه‌ها در ویتنام با نزدیک به 3 میلیون مشتری می‌باشد. دریافت عوارض بزرگراهی در ویتنام بصورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/transport-firm-tasco-to-buy-out-vietnam-s-biggest-car-distributor-4647840.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما