معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۴:۵۵ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در نیمه اول شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز فعالیت تجاری NLC در گذرگاه مرزی گبد- ریمدان

گذرگاه مرزی گبد-ریمدان واقع در 120 کیلومتری شرق بندر چابهار و 70 کیلومتری غرب بندر گوادر، در سال 2020 به طور رسمی افتتاح شد. این منطقه متروکه اکنون به منبع درآمدی برای دولت فدرال پاکستان تبدیل شده و مردم محلی با ساخت انبارهایی برای واردات و صادرات سرمایه گذاری‌های بزرگی در این منطقه انجام داده اند.

اما اخیرأ مرکز لجستیک ملی (NLC) متعلق به ارتش پاکستان 72 هکتار زمین این منطقه را برای ساخت انبار و ایجاد مرکز تجاری از مردم محلی خریدای نموده است. این امر باعث نگرانی مردم محلی شده و آنها نگرانند فعالیت های تجاری در گبد در انحصار این سازمان قرار گرفته و تجارت مردم محل را تحت تأثیر قرار دهد. به ادعای تجار محلی، این گذرگاه بیش از  1.9 میلیارد روپیه در ماه ژوئن و بیش از  1.3 میلیارد روپیه در ماه جولای 2023 درآمد داشته است. یکی از مقامات گمرک گوادر نیز گفته 70 درصد از کل درآمد حاصل از بخش مکران از گذرگاه­های مرزی حاصل می­شود. در سال مالی 23-2022، گذرگاه مرزی گبد- ریمدان 33.2 میلیارد روپیه عایدی داشت که 137 درصد بیشتر از هدف سالانه بود.

اما مقامات NLC این نگرانی­ها را بی مورد می­دانند. آقای محمد ابرار مدیر NLC در این گذرگاه مرزی گفته است که این سازمان در ازای خرید 72 هکتار زمین جهت ساخت پایانه‌ها، به مردم محلی پول پرداخت کرده است. اما مردم محلی این ادعا را رد می‌کنند. آقای محمد ابرار با بیان انتقال ملاحظات تجار محلی به مقامات بالاتر افزود: در 15 یا 20 سال گذشته تجار محلی از تجارت و انبارداری این منطقه نفع برده اند و با ورود NLC فرصت های شغلی بیشتری به وجود خواهد آمد.

منبع: روزنامه داون

ادامه روند افزایش قیمت شکر در پاکستان به ویژه در بلوچستان

صنعت تولید شکر پاکستان 6 درصد بخش تولید و 13 درصد اقتصاد کشاورزی این کشور را تشکیل می ­دهد. این بخش معیشت 5.1 میلیون نفر را به طور مستقیم تامین نموده و انتظار می­ رود تا سال 2027 با نرخ رشد ترکیبی سالیانه 3.93% به حجم 2374.593 میلیون دلار برسد.

صادرات شکر پاکستان برخلاف صادرات صفر در سال مالی 2022،  در سال مالی 2023 به 215751 تن رسید و 104 میلیون دلار برای کشور سودآوری داشت. دولت آقای شهباز شریف ارقام تولید شکر در کشور را بالا برد و بدون توجه به میزان مصرف، زمینه را برای صادرات 250000 تن شکر ایجاد کرد. اما پس از صدور مجوز صادرات شکر، قیمت این کالا در بازار داخلی به بیش از دو برابر افزایش یافته است. در ماه ژانویه 2023 قیمت شکر حدود 85 روپیه در هر کیلوگرم بود . اما اکنون طبق گزارش اداره آمار پاکستان این رقم حداقل به 165روپیه در کیلو افزایش یافته است. دولت قبلی در ماه آوریل برای پنهان نمودن عواقب این تصمیم خود قیمت شکر را 98.25 روپیه در هر کیلو تعیین کرد اما دادگاه عالی لاهور حکم تعیین قیمت را به حالت تعلیق درآورد.

هیئت درآمد فدرال در تاریخ 15 آگوست 2023 گزارش داد که تنها 27.2 میلیون تن شکر ذخیره باقی مانده که به سختی نیاز مصرف داخلی را قبل از شروع فصل برداشت نیشکر تامین می­ کند.

در یکی دو هفته اخیر در ایالت بلوچستان قیمت شکر افزایش ناگهانی و بی­ سابقه ای داشته و قیمت آن به 190 روپیه در کیلو رسیده است. دست اندرکاران این صنعت بر این باورند که تعلیق مجوز صادرات شکر به ایالت باعث افزایش قیمت این کالا در ایالت شده است.

منبع: روزنامه داون ،اکسپرس تریبون  و پاکستان آبزرور

امیدواری پاکستان برای آغاز خط پرواز مستقیم به اروپا

پس از افشای خبر صدور مجوز جعلی برای خلبان­ های شرکت هواپیمایی ملی پاکستان  PIAدر سال 2020، این شرکت از برقراری پرواز مستقیم به اتحادیه اروپا، انگلیس و ایالات متحده منع شده و پروازهای غیرمستقیم خود به انگلیس را از طریق ترکیش ایرلاینز ادامه داد و سالانه حدود 14 میلیون پوند درآمد داشته است. اکنون پاکستان نسبت به از سرگیری پروازهای مستقیم به اروپا خوشبین بوده و قرار است تیم بازرسی انگلیس در اکتبر سال جاری از سیستم­های مدیریت ایمنی، نظارت بر داده­ های پرواز و هواپیماهای PIA بازدید نمایند. خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) و سازمان هواپیمایی کشوری (CAA) توسط هیئت انگلیسی تحت بازرسی قرار خواهند گرفت. اقدام شرکت هواپیمایی PIA در پرداخت حقوق بالا به کارمندان این شرکت در انگلیس نیز مورد بررسی قرار گرفته و سخنگوی PIA ادعا نموده که تنها 1.8 درصد از درآمد این شرکت هواپیمایی صرف حقوق نیروی کار در انگلیس می‌شود.

منبع: سایت خبری ProPakistani

اظهارات رئیس اداره برق شهر کویته در خصوص دلایل کمبود برق در ایالت بلوچستان

در راستای افزایش قیمت برق در کشور (به دلیل تحمیل صندوق بین المللی پول) و تظاهرات گسترده علیه این افزایش طی چند روز گذشته در شهرهای مختلف از جمله کویته، مقامات دولتی و ایالتی برای توجیه این افزایش قیمت مصاحبه ­های متعددی انجام داده­اند. از جمله آقای عبدالکریم جمالی رئیس اداره برق شهر کویته در مصاحبه ­ای با خبرنگاران در این زمینه تحویل سازمان برق را به دولت بلوچستان تصمیم درستی خواند و گفت: 23 میلیون نفر در شهر کویته قبض برق پرداخت نمی­ کنند. بخش کشاورزی 70 درصد برق ایالت را مصرف می­کند اما حتی 2 درصد از قبوض برق توسط این بخش پرداخت نمی­شود. معوقات برق ایالت از 550 میلیارد روپیه فراتر رفته و دولت بلوچستان 70 میلیارد روپیه به اداره برق مقروض است. از 730 منبع توزیع برق در ایالت 400 منبع در مناطق کشاورزی نصب شده­ اند. در ماه جولای هزینه قبض برق کشاورزان 9 میلیارد روپیه می­شد که تنها90 میلیون روپیه پرداخت شده است. کشاورزان اجازه نصب کنتور برق بر دستگاه­های پمپاژ آب را نمی­دهند و 9 هزار دستگاه پمپاژ اب در ایالت به صورت غیرقانونی کار می­کنند. وی افزود: ایالت بلوچستان به اندازه نیاز برق دریافت می­کند. در مناطقی که قبض برق پرداخت  نمی­کنند، قطعی برق زیاد است. 104 منبع توزیع برق قبوض را به طور کامل پرداخت می­کنند و برق این منابع هیچگاه قطع نمی­شود. میزان خسارت خطوط انتقال برق 26 درصد است که در حالت عادی نباید بیش از 14 درصد باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما