معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ازبکستان و ارمنستان برگزار خواهد شد(روز.اوز)

معاونان وزیر امور خارجه ازبکستان و ارمنستان در خصوص توسعه همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت وگو کردند. بابر عثمان اف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان با منتسکن صفریان، همتای ارمنی خود که به منظور شرکت در نخستین اجلاس کمسیسون مشترک همکاری‌های اقتصادی ازبکستان و ارمنستان به تاشکند سفر کرده است، دیدار و گفت وگو کرد. طبق گزارش وزارت امور خارجه، طرفها در مورد تدوین برنامه‌های اقدام به منظور اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، گسترش سرمایه گذاری و همکاریهای حقوقی تبادل نظر نمودند.

 https://kun.uz/uz/news/2023/08/05/ozbekiston-va-armaniston-iqtisodiy-hamkorlik-boyicha-hukumatlararo-qoshma-komissiya-birinchi-majlisini-otkazadi

ترکمنستان انتقال گاز به ازبکستان را به عنوان یکی از اولویت های خود می داند(روز.اوز)

ترکمنستان در راستای همکاریهای راهبردی با ازبکستان و تاجیکستان صادرات گاز را به این دو کشور پیشنهاد کرد.

در روز جمعه 4 اوت سال 2023 در شهر عشق آباد و در حاشیه نشست سه جانبه، هیات ترکمنی پیشنهاد توسعه همکاری در زمینه گاز با دو کشور ازبکستان و تاجیکستان را ارائه داد. در این راستا رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان به خبرنگاران همکاری سه کشور در زمینه انرژی را مثبت ارزیابی نمود و بر گسترش آن تاکید کرد.

وی اظهار داشت که در این نشست امکانات جدید جهت توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه گاز مورد بررسی قرار گرفت. ترکمنستان از منابع بزرگ گاز طبیعی برخوردار است. تنوع بخشی صادرات گاز و همکاری با کشورهای ترانزیت و مصرف کننده، محورهای اصلی سیاستهای اقتصادی آن کشور در اجرایی کردن پروژه‌های بین المللی در زمینه انرژی را تشکیل می دهد.

https://kun.uz/uz/news/2023/08/05/turkmaniston-oz-tabiiy-gazini-ozbekistonga-yetkazish-mutlaq-ustuvor-vazifa-ekanini-malum-qildi

 

حجم تولید سوخت دیزل در ازبکستان دو برابر شد(یوز.اوز)

در شش ماه اول سال جاری 539.4 هزار تن سوخت دیزل  در ازبکستان تولید شده است. طبق داده‌های مؤسسه آمار، این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. در ماه ژوئن سال جاری توسط کارخانه‌های بزرگ 35.1 هزار تن سوخت دیزل تولید گردید. علاوه بر این، طی شش ماه اخیر تولید نفت به رقم 391.3 هزار تن رسیده است. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2.1 درصد افزایش نشان می دهد.

https://yuz.uz/uz/news/ozbekistonda-dizel-yoqilgisi-ishlab-chiqarish-hajmi-ikki-barobarga-kopaydi

از طریق حمل و نقل ریلی چقدر بار جا به جا شده است(مؤسسه آمار وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان)

طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری 36.3 میلیون تن بار در شبکه سراسری ریلی ازبکستان جا به جا شده است. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 0.3 درصد افزایش یافته است.

https://stat.uz/uz/matbuot-markazi/qo-mita-yangiliklar/42539-temir-yo-l-transport-ida-qancha-yuk-tashilgan-2

ذخایر طلای ازبکستان چهارمین ماه متوالی کاهش یافت(روز.اوز)

طی ماه جولای سال جاری ذخایر طلای ازبکستان از 33.72 میلیارد دلار به 33.64 میلیارد دلار کاهش یافت. بانک مرکزی اطلاعات مربوط به ذخایر طلای ازبکستان را بروز رساند. این پایین ترین شاخص ثبت شده در سال جاری می‌باشد. ذخایر این فلز گرانبها نسبت به سال گذشته حدود 72 میلیون دلار و در سه ماه اخیر 1.75 میلیارد دلار کاهش یافته است.

https://kun.uz/uz/news/2023/08/08/ozbekistonning-oltin-valuta-zaxiralari-ketma-ket-tortinchi-oy-kamaydi

مسائل مربوط به ارتقای رقابت پذیری و جذابیت اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گرفت(یوز.اوز)

لذیذ قدرت اف، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان با سوما چکربارتی، مشاور رئیس جمهوری این کشور در امور توسعه اقتصادی، مدیریت مؤثر و همکاریهای بین المللی دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار بخشهای اولویت دار اصلاحات و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در ازبکستان بررسی شد. طبق گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، تأسیس داوری تجاری بین المللی و چشم اندازهای اجرایی کردن پروژه‌های مربوط به ارتقای رقابت پذیری و جذابیت بخشهای مختلف اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گرفت.

https://yuz.uz/uz/news/mamlakatimiz-iqtisodiyotining-raqobatbardoshligi-va-jozibadorligini-yuksaltirishga-qaratilgan-masalalar-korib-chiqildi

آمار شرکتهای ایجاد شده با سرمایه گذاری خارجی در ازبکستان (مؤسسه آمار وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان)

بنا به گزارش موسسه آمار، تعداد شرکتهای ثبت شده با سرمایه گذاریهای خارجی در جمهوری ازبکستان تا ابتدای اوت سال 2023 به رقم 17.659 رسید. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در پنج سال اخیر به ترتیب زیر می‌باشد:

در سال 2019 –642 ؛

در سال 2020 –716 ؛

در سال 2021 –465 ؛

در سال 2022 –993 ؛

در سال 2023 –569 .

https://stat.uz/uz/matbuot-markazi/qo-mita-yangiliklar/42656-so-nggi-5-yilda-chet-el-investitsiyalari-ishtirokidagi-korxonalar-soni-qanchaga-ko-paydi

شوکت میرضیایف با مهمت چنگیز، مدیر عامل هولدینگ ترکیه ای چنگیز ملاقات نمود(اسپوتنیک ازبکستان)

شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان روز دوشنبه 8 اوت هیات ترکی با ریاست مهمد چنگیز، مدیر عامل شرکت “Cengiz Holding” را به حضور پذیرفت. طی این دیدار موضوع گسترش همکاریها مورد بررسی قرار گرفت. شوکت میرضیایف پروژه احداث نیروگاه برقی با ظرفیت بیش از 500 مگاوات در استان جیزخ را به این شرکت ترک پیشنهاد نمود. علاوه بر این، برنامه عملیاتی کردن پروژه‌های جدید با ارزش بیش از 5 میلیارد دلار توسط شرکت “Cengiz Holding” ارائه شد. این پروژه‌ها شامل احداث و نوسازی جاده‌ها و تونل ها، انجام امور زمین شناسی و بهره برداری از معادن فلزات و مدیریت زیرساختهای مرتبط با انرژی بر اساس مقررات همکاری دولت و بخش خصوصی می‌باشد.

https://oz.sputniknews.uz/20230808/shavkat-mirziyoev-turkiyalik-biznesmenni-qabul-qildi-37695234.html

چشم اندازهای همکاری در زمینه کشاورزی با پاکستان مورد بررسی قرار گرفت(یوز.اوز)

 عزیز واحداف، وزیر کشاورزی جمهوری ازبکستان با سید محسن رضا نقوی، نخست وزیر ولایت پنجاب و گوهر اعجاز، رئیس شرکت “Ejoz Group” دیدار و گفت وگو کرد. طی این ملاقات ویژگی‌های راهبردی روابط چند وجهی بین ازبکستان و پاکستان و توسعه سریع روابط همکاری دوجانبه در زمینه کشاورزی و چشم اندازهای توسعه امکانات موجود جهت رشد همکاریها در زمینه کشاورزی در آینده و توسعه منابع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین، در خصوص همکاری مشترک در زمینه کشت پنبه و تولید بذر که مهمترین بخش توسعه روابط دوجانبه در بخش کشاورزی می‌باشد، گفتگوهای مفیدی صورت پذیرفت.

https://yuz.uz/uz/news/pokiston-bilan-agrar-sohadagi-hamkorlik-istiqbollari-muhokama-etildi

کشور قطر ممکن است در پروژه‌های تاشکند جدید شرکت کند(اسپوتنیک ازبکستان)

طبق گزارش سرویس مطبوعاتی شهرداری تاشکند، تاریخ 8 اوت شوکت عمرزاگوف، سرپرست شهرداری تاشکند با حسن حمزه حاشیم، سفیر قطر در جمهوری ازبکستان دیدار کرد. در این ملاقات موضوع ارتقاء همکاریهای دوجانبه، عملیاتی کردن پروژه‌های متقابل در زمینه‌های لجستیک، گردشگری، ساخت و ساز، تجارت و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. حسن حمزه حاشیم  نیز ضمن اشاره به سفر تاریخی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به ازبکستان و امضای بیش از 15 سند طی این سفر، بر عملیاتی نمودن اسناد به امضا رسیده در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

https://oz.sputniknews.uz/20230809/qatar-biznes-delegatsiyalari-yangi-toshkent-shahri-loyihalari-37700851.html

از طریق قلمرو ازبکستان 5.9 میلیون تن بار ترانزیتی حمل شده است(مؤسسه آمار وابسته به ریاست جمهوری)

موسسه آمار ازبکستان اعلام نمود میزان محموله‌های ترانزیتی حمل شده از طریق قلمرو جمهوری ازبکستان در شش ماه اول سال جاری میلادی 5933.1 هزار تن بوده است. از این مجموع 4807.1 هزار تن از طریق راه آهن و 1216.0 هزار تن از طریق حمل و نقل جاده ای جا به جا شده است.

https://stat.uz/uz/matbuot-markazi/qo-mita-yangiliklar/42734-o-zbekiston-respublikasi-hududi-orqali-5-9-mln-tonna-tranzit-yuklari-tashilgan

چند شرکت جدید در زمینه ساخت و ساز تأسیس شد؟(مؤسسه آمار وابسته به ریاست جمهوری)

طی شش ماه اول سال جاری حدود 2963 شرکت و سازمان جدید در زمینه ساخت و ساز تأسیس شده است. این شاحص در مدت مشابه در پنج سال اخیر به ترتیب زیر می‌باشد:

در سال 2019 – 6071 شرکت؛

در سال 2020 – 3767 شرکت؛

در سال 2021 – 4078 شرکت؛

در سال 2022 – 2944 شرکت؛

در سال 2023 – 2962 شرکت.

https://stat.uz/uz/matbuot-markazi/qo-mita-yangiliklar/42725-qurilish-sohasida-qanc-ha-yangi-tadbirkorlik-subyektlari-tashkil-etildi-2

استان فرغانه در کشت غلات رتبه اول را به خود اختصاص داد(روز.اوز)

طی شش ماه اول سال جاری میلادی 5.4 میلیون تن غلات در ازبکستان کشت شده است. طبق داده‌های مؤسسه دولتی آمار، این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 7.3 درصد افزایش یافته است. در موضوع کشت غلات در کشور، استان فرغانه پیشتاز می‌باشد. سهم استان در این خصوص بیش از 12 درصد می‌باشد. به علاوه، سهم بالا در استانهای سرخان دریا  11.8 درصد، قشقه دریا  11.3 درصد، سمرقند  8.3 درصد و جیزخ  8.2 درصد ثبت شده است. در این بین پایینترین سهم به جمهوری خود مختار قاره قلپاقستان با 2.1 درصد و استان نوایی با  3.6 درصد اختصاص دارد.

https://kun.uz/uz/news/2023/08/10/fargona-don-ekinlarini-yetishtirish-boyicha-birinchi-orinni-egalladi

شرکت هواپیمای قشم ایر ایران پروازهای منظم و مستقیم تهران به تاشکند را راه اندازی کرد(روز.اوز)

روز چهارشنبه 9 اوت هواپیمای شرکت قشم ایر ایران در فرودگاه بین المللی تاشکند بر زمین نشست. طبق گزارش Uzbekistan Airpors، از هواپیمای Airbus A320 که اولین پرواز تهران – تاشکند به مدیریرت شرکت قشم ایر را انجام می دهد، با تاق آب استقبال شد. بنا به آیین مرسوم، از اولین پرواز چنین استقبال می‌شود. خاطرنشان می‌شود، پروازها هر هفته روزهای چهارشنبه انجام می‌گیرد.

https://kun.uz/uz/news/2023/08/09/eronning-qeshm-air-aviakompaniyasi-tehrondan-toshkentga-muntazam-reyslarni-yolga-qoydi

ازبکستان با مصر در خصوص اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک به توافق رسید(اوزدلی)

لذیذ قدرت اف، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان با مدیر اجرایی شرکت “Hassam Allam Holding” مصر در یک جلسه وبیناری گفت وگو نمود. در خلال این نشست طرفین در خصوص عملیاتی نمودن پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های لوله‌های فولادی، تولید بلوک بتنی هوادهی، بازیابی زباله‌ها، احداث و نوسازی تاسیسات آب توافق نمودند. 

https://www.uzdaily.uz/ru/post/78977

مقامات وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان با کارشناسان ازبکستانی در مورد چشم اندازهای همکاری در زمینه حمل و نقل گفت وگو کرد(اوزدلی)

در روز چهارشنبه 9 اوت هیئت ازبکستان متشکل از کارشناسانان مراکز تحلیلی ازبکستان در شهر باکو با نمایندگان وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار طرفها در مورد وضع کنونی و چشم اندازهای روابط همکاری‌های دوجانبه بین ازبکستان و آذربایجان در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بحث و گفتگو نمودند. در جریان این نشست اطلاعاتی درباره پروژه‌های اجرایی زیرساخت حمل نقل در ازبکستان و تنوع بخشی به تجارت خارجی، تدوین پروژه‌های احداث خط ریلی "ازبکستان – قرقیزستان – چین" و "ترمذ – مزاری شریف – کابل – پیشاور" و سایر به نمایندگان وزارت ارائه شد.

https://www.uzdaily.uz/ru/post/78969

چین در احداث مرکز لجستیک در استان نوایی مشارکت خواهد کرد(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، در حال حاضر هیئت ازبکی از استان نوایی به ریاست تارمت تورسن اف، استاندار در چین حضور دارد. بر طبق اطلاعات واصله از سرویس مطبوعاتی استانداری، در اولین روز سفر اعضای هیئت وارد منطقه شپینبا شهر چونسین کشور چین شدند. طی سفر به شهر چونسین نمایندگان استان از فعالیت مرکز لجستیک “Chongqing International Logistics Hub Park” و مرکز نظارت بر واردات خودرو و مواد گوشتی وارداتی “Chongqing Railway Port” از نزدیک بازدید نمودند. همچنین، اعضای هیئت مهمان شرکت “Dry Port Of the New Land-Sea Corridor” شده از امکانات لجستیکی این هلدینگ بازدید کردند.

https://oz.sputniknews.uz/20230810/navoiyda-xitoy-bilan-hamkorlikda-logistik-xab-tashkil-etiladi-37723808.html

86 درصد محصول سیب زمینی در ازبکستان توسط کشاورزان برداشت شد(مؤسسه آمار دولتی وابسته به ریاست جمهوری)

طی شش ماه اخیر سال جاری میلادی به طور کلی 1670.9 هزار تن سیب زمینی برداشت شد و این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 103.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

https://stat.uz/uz/matbuot-markazi/qo-mita-yangiliklar/42791-kartoshkaning-86-i-dehqon-va-tomorqa-xo-jaliklari-tomonidan-yetishtirildi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما