معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۴- ۱۰:۲۷

طراحی بسته اقتصادی جدید با افزایش قیمت مسکن در یونان

در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی تسالونیکی در 9 سپتامبر، مکانی که به طور سنتی نخست وزیران یونان بسته‌های مزایای مالی و برنامه اقتصادی دولت خود را برای یک سال آینده معرفی می‌کنند، ستاد اقتصادی دولت در صدد انجام تدارکات نهایی برای تدوین برنامه ای که توسط آقای میچوتاکیس اعلام خواهد شد است.

تدابیری که انتظار می رود توسط نخست وزیر اعلام شود به شرح زیر است، برخی از این تدابیر نهایی شده و برخی همچنان تحت بررسی است.

-تمدید کمک هزینه به اقشار کم درآمد برای تهیه مواد خوراکی موسوم به Market Pass.

- یارانه تهیه گازوئیل خانگی برای خانوارهای کم درآمد.

- تغییر سوبسید پرداختی به قبوض برق با توجه دستور العمل اتحادیه اروپا مبنی بر قطع سوبسید برق تا پایان سال جاری. وزارتخانه‌های دارایی و انرژی در صدد طراحی اقدامات جدید برای مهار کردن قیمت برق می‌باشند.

- پرداخت یارانه 200 یا 250 یورویی برای بازنشستگان و اقشار کم درآمد در پایان سال جاری.

- افزایش حقوق بازنشستگان در سال 2024 به میزان برابر با نرخ تورم 2023.

- افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی از ژانویه 2024.

- افزایش حداقل حقوق کارمند در 2024.

به نقل از محافل وزارت دارایی علیرغم اینکه روند اجرای بودجه 2023 به خوبی پیش می رود، اما با توجه به محدودیت های ناشی از برنامه ثبات و توسعه و در آستانه تصمیم نهایی موسسات اعتبار سنجی در مورد درجه سرمایه گذاری یونان، فضای کافی برای اجرای تدابیر مالی فراگیر و گسترده وجود ندارد. به نقل از این محافل اقدامات دولت در چارچوب توانمندی اقتصاد کشور بوده و کمتر از آنچه احتمالا جامعه انتظار دارد خواهد بود. محافل وزارت دارایی تاکید نمودند دولت ضمن توجه به نیازهای جامعه دست به اقداماتی خواهد زد که به هیچ عنوان روند عادی اجرای بودجه را تحت خطر قرار ندهد.

این در حالی است که مسئله مسکن به تدریج به یکی از مهمترین مشکلات خانوارهای یونانی که دارای مسکن نمی‌باشند تبدیل شده است. از سال 2018 تا کنون قیمت مسکن در آتن به میزان 68 درصد و در تسالونیکی به میزان 50.6 درصد افزایش یافته است.

با توجه به افزایش چشم گیر قیمت مسکن در کنار افزایش بهره یورو، خریداری مسکن حتی از طریق دریافت وام بانکی نیز با مشکل مواجه شده است. فقط در عرض یک سال اخیر قیمت ملک در آتن به میزان 16.6 درصد و در تسالونیکی به میزان 16.1 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر کرایه خانه نیز بین 35 تا 50 درصد در پنج سال اخیر افزایش یافته که تاثیر منفی مستقیم بر سطح زندگی خانوارها دارد. امروزه میانگین قیمت خرید مسکن در آتن متری 2 هزار یورو است. این قیمت در مناطق متوسط آتن به 3500 یورو نیز میرسد. میانگین کرایه خانه در آتن نیز به ماهی 685 یورو رسیده است. بر اساس گزارش سازمان آمار اتحادیه اروپا(Eurostat) ، 32.4 درصد مردم یونان بیش از 40 درصد درآمد قابل کسب خود را برای اسکان اختصاص می دهند. 74.2 درصد مستاجر نشین‌های یونانی بیش از 40 درصد درآمد خود را برای تامین هزینه اسکان اختصاص می دهند.       

 

     

https://www.kathimerini.gr/economy/562578370/akinita-egklovismenoi-sto-akrivo-enoikio-ekriktiko-to-stegastiko-provlima/

 

https://www.kathimerini.gr/economy/562574680/deth-oi-dyo-axones-tis-oikonomikis-politikis-kai-ta-exi-metra-poy-exetazontai

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما