معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته سوم مردادماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

استمرار رکود در صنعت مونتاژ خودرو در ونزوئلا

مونتاژ تنها ۱۷ دستگاه خودرو در ونزوئلا طی  ۷ ماه نخست سال جاری میلادی از استمرار رکود در صنعت مونتاژ در این کشور حکایت دارد.  بر پایه آخرین گزارش منتشره در این راستا،  طی هفت ماهه نخست سال جاری میلادی تنها خودروهای مونتاژی متعلق به شرکت های ماک و ایونتو بوده اند که به خوردو.های باری محدود گردیده اند این در حالیست که طی مدت مذبور، تعداد خودروهای وارداتی به ونزوئلا بالغ بر ۳۷۰۵ دستگاه خودرو اعلام گردیده است و شرکت ژاپنی تویوتا با فروش بالغ بر ۲۴۸۵ دستگاه همچنان در صدر بازار فروش خودرو در ونزوئلا جای گرفته است و شرکت چینی چانگان و شرکت فورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

https://www.bancaynegocios.com/7-meses-se-ensamblaron-17-vehiculos-pais

سرمایه گذاری بخش خصوصی برای واردات تجهیزات پزشکی به ونزوئلا

بخش خصوصی طی دو سال اخیر بیش از ۵۰ میلیون دلار را به واردات تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. برابر اعلام ماریو لابیا، رئیس انجمن ملی توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی ونزوئلا، این سرمایه گذاری در راستای احیای توان مراکز بهداشتی و پزشکی  برای برخورداری از فناوری‌های روز صورت پذیرفته است با این حال برخورداری از ظرفیت تجهیزات گذشته به بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد این در حالیست که نمایشگاه تجهیزات پزشکی در ونزوئلا در فاصله روزهای ۴ تا ۷ اکتبر سال جاری میلادی در شهر کاراکاس با مشارکت بیش از ۷۰ شرکت برگزار می‌گردد.

https://www.elimpulso.com/2023/08/11/mas-de-50-millones-de-dolares

اعلام توقف فعالیت مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا

فدراسیون واحد کارکنان صنعت نفت ونزوئلا از توقف مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا در شمال غربی این کشور خبر داد.  برابر اعلام ایوان فریتس، رئیس نهاد یادشده، بزرگترین تأسیسات پالایشگاهی ونزوئلا تولید سوخت را متوقف ساخته است  و توقف فعالیت آن به دلیل  وقوع نقص فنی در کوره فرآیند اصلاح افزایش کیفیت بنزین بوده است که چنین امری تولید روزانه بنزین به ۴۰ هزار بشکه کاهش می دهد و با اندک نفت موجود برای فرآوری، وضعیت تأمین سوخت  وخیم تر می‌گردد. 

https://talcualdigital.com/complejo-refinador-de-paraguana-paraliza

افزایش تولید نفت در ونزوئلا

شرکت ملی نفت ونزوئلا از افزایش میزان تولید نفت در این کشور طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی خبر داد.  بر پایه آخرین گزارش رسمی منتشره، طی هفت ماهه نخست سال چاری میلادی افزایش تولید روزانه نفت در این کشور بالغ بر ۱۰.۶۵ درصد معادل ۷۸ هزار  رقم خورده است این در حالیست که رافائل تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا در آخرین اظهارات خویش با استناد به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش تقاضای جهانی، بر احیای جایگاه این کشور به عنوان تأمین کننده ای مطمئن برای بازار جهانی تأکید نمود.

https://twitter.com/PDVSA/status/1691048920095367169

افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی ونزوئلا

شرکت هواپیمایی دولتی کنوایاسا طی شش ماهه اخیر بیش از ۶.۳۰۹ پرواز داخلی و بین المللی را به انجام رسانیده است.  از طریق این پروازها بیش از ۲۶۱ هزار مسافر  و بالغ بر   ۴۰۴ هزار گیلو بار جابجا گردیده است

https://www.descifrado.com/2023/08/14/conviasa-en-el-primer-semestre

درخواست مادورو برای پس دادن شرکت سیتگو به ونزوئلا

رییس جمهور ونزوئلا امروز در برنامه هفتگی تلویزیونی خود ضمن متهم کردن آمریکا به سرقت شرکت سیتگو که ارزش ان بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار است گفت؛ باید این شرکت و سود چهار سال اخیر آن که بیش از ۴ میلیارد دلار است به ونزوئلا پس داده شود.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/politica/presidente-maduro-exigio

اعلام ونزوئلا به عنوان دارنده بیشترین نرخ تورم در جهان

 بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی موسسه اقتصادی «تریدینگ اکونومیکس»، ونزوئلا در شاخص تورم سالانه در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.  بر این اساس ، ونزوئلا بالاترین تورم سالانه و بیشترین هزینه معیشت در جهان را در بین سایر کشورها دارا می‌باشد به طوریکه میزان تورم سالانه در این کشور از ۴۰۴ درصد فراتر رفته است و در این راستا در صدر کشورهایی نظیر لبنان، سوریه، آرژانتین، زیمبابوه، سودان و سورینام جای گرفته است.

 https://lanacionweb.com/economia/venezuela-libano-y-siria-paises

استمرار تزریق ارز در بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در راستای استمرار اعمال راهکار مداخله ارزی، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت.  تا کنون طی سال جاری میلادی بالغ بر ۲.۷۴۵ میلیارد دلار از سوی دولت طی سی و سه مرحله به اجرای راهکار یاد شده در راستای کنترل نرخ ارز و به تبع آن کنترل تورم اختصاص یافته است.

https://www.bancaynegocios.com/millones-intervencion-cambiaria-bcv-dolarvz

سرمایه گذاری امارات در احداث تله کابین در ونزوئلا

شهرداری لاگوایرا، از توابع ایالت وارگاس از سرمایه گذاری امارات متحد عربی برای اجرای پروژه احداث تله کابین خبر داد.  خوزه مانوئل سوارز، شهردار لاگوایرا، بدون اشاره به ارزش سرمایه گذاری، اعلام داشت که پروژه احداث تله کابین با سرمایه گذاری دبی در بخش تاریخی شهر ساحلی اجرا می‌گردد.

https://unionradio.net/2023/08/15/inversionistas-de-dubai-construiran

آغاز فعالیت نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در ونزوئلا

 مگدی مارتینز سلیمان، نماینده جدید برنامه توسعه سازمان ملل در ونزوئلا، فعالیت خویش را در این کشور آغاز نمود.  وی در آغاز فعالیت رسمی‌به عنوان نماینده نهاد بین المللی در ونزوئلا با ایوان خیل، وزیر خارجه و ریگاردو منندز، وزیر برنامه ریزی این کشور در مقر وزارت امور خارجه در شهر کاراکاس دیدار و گفت و گو نمود که در این دیدار مسائل مرتبط به طرح های همکاری در حوزه‌های عدیده مورد بحث و بررسی قرار گرفتند این در حالیست که سازمان ملل متحد بالغ بر ۷۹۵ میلیون دلار را به اجرای طرح های حمایتی در ونزوئلا اختصاص داد که بالغ بر ۳ میلیون نفر از مزایای اجرای آن‌ها بهره مند گردیده اند.

https://mppre.gob.ve/2023/08/16/venezuela-pnud-revisan-agenda-cooperacion

اعلام رشد صنعت گردشگری در ونزوئلا

وزارت گردشگری ونزوئلا  از رشد صنعت گردشگری در این کشور طی نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد. برابر اعلام علی پادرون، وزیر گردشگری، طی شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۲۰ هزار گردشگر خارجی از جاذبه‌های توریستی ونزوئلا بازدید به عمل آورده اند و با توجه به بازفعال سازی ارتباطات هوایی، انتظار افزایش این رقم به بالغ بر یک میلیون نفر تا پایان سال جاری میلادی می رود.

https://www.eluniversal.com/venezuela/162093/mas-de-620-mil-turistas

افزایش صادرات میگوی ونزوئلا به اتحادیه اروپا

میزان صادرات میگوی ونزوئلا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی هفت ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۸۶ درصد افزایش یافت.  بر پایه اعلام انجمن تولید کنندگان میگوی غرب ونزوئلا، در بازه زمانی یاد شده بالغ بر ۱۶۶۵۷ تن میگو در ۶۹۴ کانتینر به  کشورهای اروپایی صادر گردیده است این در حالیست که فرانسه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

 https://finanzasdigital.com/exportacion-de-camarones-hacia-la-ue-crecio

ارائه پتانسیل های سرمایه‌گذاری در ونزوئلا به کشورهای اوراسیا و آفریقا

دولت ونزوئلا از طریق «مرکز بین المللی سرمایه گذاری تولیدی» اقدام به ارائه پتانسیل های سرمایه‌گذاری به کشور‌های اوراسیا و آفریقایی نمود. در این راستا فلیکس پلاسنسیا، رییس مرکز یادشده با نمایندگان دیپلماتیک کشورهایی نظیر عربستان، کویت، الجزایر ، لبنان، سوریه، فلسطین، مصر، سودان و لیبی دیدار و گفت‌وگو نمود و به ارایه فرصت های عدیده سرمایه گذاری در ونزوئلا به ویژه در مناطق ویژه اقتصادی و حوزه‌های تولید، امور زیربنایی ، خدمات پرداخت.

https://www.ciip.com.ve/venezuela-afianza-cooperacion-estrategica-integral-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما