معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 امکان افزایش تعداد کشور های عضو اتحادیه گاز روسیه

در نوامبر 2022، روسیه به قزاقستان و ازبکستان پیشنهاد ایجاد «اتحادیه گازی سه جانبه» را داد که شامل انتقال گاز روسیه از طریق قلمرو این کشورها می‌شد. در ژانویه 2023، گازپروم و وزارت انرژی ازبکستان نقشه راه همکاری در صنعت گاز را امضا کردند.   تاشکند تصریح کرد که این سند ترانزیت گاز روسیه را از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز که از قلمرو قزاقستان و ازبکستان می‌گذرد پیش بینی می‌کند. در پایان ماه می، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، میخائیل گالوزین خاطرنشان کرد که پارامترهای پروژه اتحادیه گاز در حال کار است و حجم سرمایه گذاری‌ها مشخص می‌شود.

به گزارشKun.uz  قزاقستان ، دیمیتری بیریچفسکی مدیر بخش همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه بدون اشاره به نام کشورها گفت که کشورهای دیگر نیز به این اتحادیه گازی علاقه نشان می دهند.

دیمیتری بیریچفسکی: "ما پذیرای چنین همکاری‌هایی هستیم با این درک که باید متقابلاً سودمند و سازنده باشد و مواضع همه شرکت کنندگان را در نظر گرفته شود."

https://www.zakon.kz/mir/6403256-k-gazovomu-soyuzu-rossii-uzbekistana-i-kazakhstana-mogut-prisoedinitsya-drugie--mid-rf.html

برای اولین بار در کشور قزاقستان پرورش موز در مقیاس صنعتی در حال انجام است

خبرگزاری MIA "کازینفورم" به نقل از وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان: استان ترکستان شروع به تولید موز در مقیاس صنعتی خواهد کرد. شرکت ترکیه ای GenGroup Qazaqstan یک مجتمع گلخانه ای به مساحت 5.3 هکتار با درختان موز در این استان ساخته است. گونه موز به طور خاص پرورش داده شده و با شرایط آب و هوایی قزاقستان سازگار است.در آینده نزدیک، این گلخانه 5 هکتار دیگر توسعه خواهد یافت که امکان تولید حدود 1000 تن موز در سال را فراهم می‌کند.   برداشت اول محصول تا 6 تا 8 ماه آینده انجام خواهد شد. گوجه فرنگی و توت فرنگی نیز در این گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند. هزینه این پروژه در مرحله اول 4 میلیون دلار آمریکا است.

در طول ساخت و ساز، شرکت ترکیه ای از سازه‌های با مقاومت بالا استفاده کرد، گلخانه‌ها مجهز به کنترل آب و هوا و سیستم تغذیه تطبیقی می‌باشند.

https://www.inform.kz/ru/v-kazahstane-vpervye-nachali-vyraschivat-banany-v-promyshlennyh-masshtabah_a4100805

 

احداث یک مرکز حمل و نقل و لجستیک در آریس

به گزارش پایگاه خبریDKNews.kz قزاقستان: این مرکز جهت ذخیره کالاهای مهم اجتماعی ساخته می‌شود که با اجرای آن ثبات قیمت کالاهای اساسی تضمین خواهد شد.

  استاندار ترکستان دارخان ساتیبالدی در سفری کاری به آریس از وضعیت احداث این مرکز بازدید کرد. کل هزینه احداث این مرکز 4میلیارد تنگه براورد شده است. این مرکز مجهز به آخرین تکنولوژی روز خواهد بود. با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در آریس که در تقاطع 9 مرکز حمل و نقل قرار دارد، فرصت های زیادی را در اختیار تجار قرار خواهد گرفت.

 این مجموعه، که بر اساس استاندارد اروپایی ساخته می‌شود، با افزایش تجارت با کشورهایCIS ، آسیا و کشورهای اروپایی، قیمت مواد غذایی را تثبیت می‌کند. مساحت بنای این مرکز 17000 متر مربع است که در شش هکتار زمین قراد دارد.   از این مقدار 14000 متر مربع برای نگهداری مواد جامد، سه هزار متر مربع برای نگهداری سبزیجات با سیستم تهویه است. این مرکز مجهز به تجهیزات ویژه ای برای نگهداری طولانی مدت محصولات خواهد بود. بدین ترتیب امکانی فراهم خواهد امد تا محصولات مزارع از مناطق و روستاهای همسایه برای ذخیره و پخش آن‌ها به این مرکز انتقال پیدا کنند که به نوبه خود باعث ایجاد ثبات در قیمت های کالاهای اساسی خواهد شد. دراطراف این مرکز یک انبار غله هم به ظرفیت نه هزار تن (به ارزش 600 میلیون تنگه) در حال ساخت است. با بهره‌برداری از این انبار این امکان ذخیره محصولات و عرضه آنها با قیمت های رقابتی به باز فراهم خواهد آمد..

در این بازدید به استاندار گفته شد که در آینده نزدیک  به منظور افزایش درآمد شهروندان، پروژه‌های متعددی  در این محل اجرا خواهند شد که از جمله آن به کارخانه تولید کود و نساجی می‌توان اشاره کرد.

همچنین درخان ساتیبالدی رئیس منطقه ترکستان از یک شرکت بزرگ راه آهن بازدید کرد.

https://www.dknews.kz/ru/v-strane/298902-v-arysi-stroitsya-edinyy-transportno-logisticheskiy

قزاقستان به دنبال سرمایه گذار برای پروژه‌های سبز

به گزارش خبرگزاری  LS قزاقستان دو پروژه نیروگاه خورشیدی با هزینه کل 95.9 میلیارد تنگه و ظرفیت کل 200 مگاوات در منطقه آلماتی به دلیل عدم حضور سرمایه گذاران اجرا نشد.

طبق اخبار رسیده از استانداری این این پروژه‌ها به دلیل کمبود سرمایه گذار اجرا نشد و تلاش ها برای تامین مالی این پروژه‌ها ادامه دارد.

طبق گزارش این سایت خبری در استان آلماتی یک نیروگاه برق آبی با ظرفیت 33.1 مگاوات و هزینه 17.7 میلیارد تنگه اجرا خواهد شد. کار  اجرای این پروژه به علت مشخص نبودن تعرفه انرژی متوقف شده است.

پیش از این در منطقه آلماتی، عملیات اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 50 مگاوات با سرمایه گذاری چینی‌ها متوقف شده بود.

 https://lsm.kz/eshe-dva-proekta-ne-realizovali-v-kazahstane

ایجاد فناوری حذف خشکسالی توسط دانشمندان قزاق

به گزارش کازینفورم به نقل از ستاد خبری وزارت علوم و آموزش عالی: خشکسالی که هر 10 سال یک بار در جهان اتفاق می‌افتاد، اکنون تقریباً دو برابر شده است.  البته کمبود آب به ناچار خسارات هنگفتی را برای اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت که مقیاس آن هنوز غیرقابل لمس است.

دانشمندان دانشگاه قزاقستان جنوبی    M. Auezov   فناوری را پیشنهاد کردند که می‌تواند برای ارسال یون‌های بار منفی به جو و بارور کردن ابر ها کمک کند. این فناوری به ایجاد مقدار مناسب باران کمک می‌کند که به نوبه خود به تنظیم آب و هوا کمک می‌کند. دانشمندان می‌گویند می‌توان با نصب یک دستگاه مقدار باران مورد نیاز را برنامه ریزی کرد.

لازم به ذکر است در مناطق نیمه بیابانی کشورهایی مانند ایران و پاکستان که خشکسالی وجود دارد از چنین فناوری‌هایی استفاده می‌شود.

به گفته استاد دانشگاه قزاقستان جنوبی M. Auezov، دکترای علوم فنی، برنده جایزه دولتی جمهوری قزاقستان Nagima Zhakupbekova: «قرار است به همراه اساتید-دانشمندان ارمنستان و گرجستان یک فناوری برای تصفیه منابع آب با مخلوط زئولیت معرفی شود».

https://news.mail.ru/society/57430375/?frommail=1

 

ازبکستان وارد بازار نفت قزاقستان می‌شود

به گزارش پایگاه خبریLS قزاقستان: شرکت خدمات میدان نفتی Eriell Group قصد دارد فعالیت خود را در قزاقستان آغاز کند.

بر اساس اطلاعات سایت این شرکت، مقرر است در سال جاری فعالیت های Eriell Group در بازار قزاقستان شروع و با بازیگران اصلی بخش نفت و گاز قزاقستان همکاری کنند و در مناقصات برای ارائه خدمات میدان نفتی شرکت کنند. شعبه این شرکت تاپایان سال جاری در جمهوری قزاقستان افتتاح خواهد شد.

گروه ERIELL در سال 2004 در ازبکستان تاسیس شد. این گروه بین المللی ارائه کننده خدمات میدان نفتی است که خدمات حوزه ساخت و ساز و توسعه میادین را به شرکت های نفت و گاز در آسیای مرکزی و جنوبی و خاورمیانه ارائه می دهد.

 https://lsm.kz/uzbekskaya-neftyanaya-kompaniya-hochet-rabotat-v-kazahstane

 

در منطقه آلماتی، یک شهر تجاری ایجاد می‌گردد

به گزارش پایگاه خبریLS قزاقستان: یک شرکت چینی پیشنهاد ساخت یک شهر تجاری در قزاقستان را داده است.

طبق اطلاعات دپارتمان منطقه ای کارآفرینی و توسعه صنعتی و نوآوری استان آلماتی، یک شرکت از چین درخواست می‌کند که طرح جدید جامع توسعه شهری در منطقه آلماتی با در نظر گرفتن امکان ایجاد انبارهای عمده فروشی و خرده فروشی از طرف استانداری به این شرکت ارائه شود..

بر اساس  اطلاعات استانداری آلماتی،شرکت های DD Holding LTD، به همراه شریک China Linyi Mall، از طریق تامین مالی از طرف دو شرکت نامبرده قصد دارند قرارداد کلی EPC     را برای ایجاد این منطقه با استانداری منعقد نمایند.

خاطرنشان می‌شود که این پروژه توسط مقامات شهر  Linyi در چین پشتیبانی می‌شود. طبق گزارش  استانداری: «این دو شرکت آماده سرمایه گذرای شخصی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد مرکز پخش عمده کالاهای چینی در منطقه آلماتی هستند».

https://lsm.kz/v-almatinskoj-oblasti-mogut-postroit-torgovyj-gorod

 

همایش سالانه Kazakhstan GrowthForum در آلماتی برگزار می‌شود

در 21 سپتامبر، 2023 در شهر آلماتی هتل رکسوس همایش سالانه  Kazakhstan GrowthForum  با ابتکار Centras Group برگزار می‌شود.

این رویداد نمایندگان شرکت های پیشرو در عرصه تجارت، مدیران ارشد، سیاستمداران و بهترین متخصصان بخش اقتصادی کشور گرد هم می آیند.

این همایش یک پلت فرم منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن تجربه، به دست آوردن دانش ارزشمند و ایجاد مخاطبین کلیدی است. کارآفرینان، رهبران و نوآوران پیشرو در مورد چالش های جهانی، چشم انداز توسعه تجارت و اقتصاد کشور در سال آینده بحث خواهند کرد.

در طول این رویداد، کارشناسان مجرب و کارآفرینان موفق در خصوص استراتژی‌های توسعه کسب و کار گفتگو خواهند کرد.

آقای آمیت جوشی ازIMD Business School به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در خصوص دانش انحصاری در زمینه هوش مصنوعی و استراتژی‌های بازاریابی در این همایش شرکت خواهد کرد.

در این همایش جوایزی به برندگان بخش های بهترین " مدیر عامل"، "معامله سال" و "تبدیل کننده سال" به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد 

 https://lsm.kz/v-almaty-projdet-ezhegodnyj-kazakhstan-growth-forum

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما