معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت هواپیمایی هند برای اولین بار پروازهای مستقیم خود را در مسیر باکو - دهلی آغاز کرده است

شرکت هوایی هندی "ایندی گو ایرلاینز" برای اولین بار پروازهای مستقیم بین دهلی - باکو - دهلی را از 11 آگوست آغاز کرد. در نیمه اول سال جاری بیش از 47 هزار و 670 نفر از هند از آذربایجان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال 2022 بیش از 3 برابر و نسبت به مدت مشابه سال 2019 بیش از 1.7 برابر افزایش داشته است.

https://report.az/turizm/hindistan-aviasirketi-ilk-defe-baki-dehli-marsrutu-uzre-birbasa-ucuslara-baslayib/

 

TIA برای اتصال سیستم های انرژی آذربایجان، ایران و روسیه تا پایان سال آماده می‌شود

مطالعات امکان سنجی (FES) برای اتصال سیستم های انرژی آذربایجان، ایران و روسیه باید تا پایان سال آماده شود. به گزارش "رپورت"، وزارت انرژی روسیه اطلاعاتی در این باره منتشر کرد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: «طرفین توافق کردند که نهایی‌سازی امکان‌سنجی برای اتصال سیستم‌های انرژی آذربایجان، ایران و روسیه تا پایان سال 2023 تکمیل شود».

این تصمیم در مذاکرات سه جانبه میان پاول اسنیککارز معاون وزیر انرژی روسیه، النور سلطانوف معاون وزیر انرژی آذربایجان، همایون خیری معاون وزیر انرژی ایران و همچنین نمایندگان شرکت های انرژی علاقه مند سه کشور اتخاذ شد.

پاول اسنیککارز، معاون وزیر انرژی روسیه گفت: آماده سازی توجیه فنی و اقتصادی این پروژه همچنان ادامه دارد و در این راستا چند مرحله توافق شده است.شرایط مختلف برای انتقال برق از طریق شبکه‌های برق کشورهای شرکت کننده به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، همچنین مصلحت ساخت تاسیسات انرژی اضافی در نظر گرفته شده است.

https://report.az/energetika/azerbaycan-iran-ve-rusiyanin-enerji-sistemlerinin-birlesdirilmesi-uzre-tie-ilin-sonunadek-hazirlanacaq/

 

امکان همکاری شرکت های کوچک و متوسط آذربایجان با شرکت های پاکستانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت

فرصت های همکاری احتمالی شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در آذربایجان با شرکت پاکستانی "9D Technologies" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات، اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس با هیئتی به سرپرستی عبدالسلام، مدیرعامل شرکت پاکستانی دیدار کرد. در این نشست حمایت ها و خدمات مختلفی توسط کوبیا از استارت آپ ها، کارآفرینان خرد و کوچک در راستای حمایت از توسعه کارآفرینی نوآورانه در آذربایجان، افزایش نقش شرکت های کوچک و متوسط در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرصت های همکاری ارائه شده و مورد بحث قرار گرفت.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-kob-larinin-pakistan-sirketi-ile-emekdasliq-imkanlari-muzakire-edilib/

 

تورم سالانه در آذربایجان به 12 درصد کاهش می یابد

شاخص قیمت مصرف کننده در آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری نسبت به ژانویه تا ژوئن سال گذشته 112.2 درصد بوده است. با این حال، در پایان ژانویه تا ژوئن، تورم سالانه 12.7 درصد بود.

«رپورت» به نقل از کمیته آمار آذربایجان؛ بر اساس اطلاعات، شاخص بهای مصرف کننده برای محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی 114.3 درصد، محصولات غیرخوراکی 111 درصد و خدمات پرداختی به مردم 110.4 درصد بوده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-illik-inflyasiya-12-e-dusmek-uzredir/

 

افزایش 21 درصدی سرمایه گذاری در اقتصاد آذربایجان                                                                  
در ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری، 9114.9 میلیون منات به سرمایه ثابت آذربایجان اختصاص یافت که 20.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.کمیته آمار دولتی در این باره می‌گوید،  بر اساس اطلاعات، در یک سال گذشته سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز 15 درصد و سرمایه گذاری در بخش غیرنفتی و گاز 24.3 درصد افزایش یافته است.

5045 میلیون منات یا 55.3 درصد از اعتبار مصرف شده در 7 ماهه به مناطق تولید محصول، 3600.5 میلیون منات یا 39.5 درصد به مناطق خدماتی، 469.4 میلیون منات معادل 5.2 درصد اختصاص یافته و صرف ساخت منازل مسکونی شده است.

وجوه داخلی 6877.5 میلیون منات یا 75.5 درصد از وجوه هدایت شده به سرمایه ثابت را تشکیل می دهد و 6679 میلیون منات یا 73.3 درصد به طور مستقیم صرف کارهای ساختمانی و نصب شده است.

وجوه شخصی بنگاه‌ها و سازمان‌ها 44.7 درصد، وجوه بودجه 39.7 درصد، وجوه شخصی مردم 6.7 درصد، وام های بانکی 3.0 درصد و سایر وجوه 5.9 درصد از ارزش کل وجوه هدایت شده به سرمایه ثابت را تشکیل می دهند.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycan-iqtisadiyyatina-investisiya-qoyulusu-21-artib10082023/

 

درآمدهای بودجه در آذربایجان از طریق گمرکات 19 درصد افزایش یافته است.

در ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری، درآمدهای بودجه کمیته دولتی گمرک (SCC) بالغ بر 3 میلیارد و 606،579 میلیون منات بوده است. «رپورت» با استناد به SSC، از افزایش 19.4 درصد از مدت مشابه سال قبل خبر می دهد.


در یک سال گذشته، درآمدهای ناشی از حقوق گمرکی با 21.5 درصد افزایش به 909.151 میلیون منات، درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده (VAT) با 18.5 درصد افزایش به 2 میلیارد و 549.144 میلیون منات، درآمدهای ناشی از عوارض مالیات غیر مستقیم با افزایش 42.7 درصدی به 121.83 میلیون منات رسید. درآمدهای مالیات جاده با 24.2 درصد کاهش به 26455 میلیون منات رسیده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-gomruk-orqanlarinin-xetti-ile-budce-daxilolmalari-19-artib/

 

آذربایجان و ازبکستان در مورد همکاری در زمینه "انرژی سبز" گفتگو کردند

آذربایجان و ازبکستان در مورد ایجاد همکاری در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر تبادل نظر کردند. آژانس دولتی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر (AREA) زیر نظر وزارت انرژی به «رپورت» در این باره خبر داد.

بر اساس اطلاعات، جلسه ای بین نمایندگان AREA و اتاق های فکر ازبکستان به همین منظور برگزار شد. جاوید عبداللا یف، مدیر آژانس در این نشست گفت که آذربایجان دارای پتانسیل بالایی از انرژی‌های تجدیدپذیر است و پروژه‌های متعددی در این زمینه در حال اجراست.

وی اطلاعات گسترده ای در زمینه همکاری با شرکت های خارجی در زمینه فعلی، مشارکت راهبردی در زمینه توسعه انرژی سبز و مسیرهای انتقال و صادرات ارائه کرد. وی با حمایت بانک اروپایی بازسازی و توسعه، موضوعات ناشی از گزارش «تحقیقات بازار اقتصاد هیدروژن کم کربن در آذربایجان» را به اطلاع مهمانان رساند.

شیرزد فیضی اف، معاون موسسه بین المللی آسیای مرکزی ازبکستان و رئیس هیئت گفت: ایجاد همکاری در زمینه انرژی مورد علاقه دو کشور است و ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری‌ها در این راستا وجود دارد.

میلانا بازارووا، رئیس انستیتوی مطالعات استراتژیک و بین منطقه ای زیر نظر رئیس جمهور ازبکستان به سخنرانی پرداخت و اطلاعات دقیقی در مورد پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر کشورش و پروژه‌های اجرا شده ارائه کرد.

https://report.az/energetika/azerbaycan-ve-ozbekistan-yasil-enerji-sahesinde-emekdasligi-muzakire-edib/

 

ورود گردشگران به آذربایجان 37 درصد افزایش یافته است

در ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری، یک میلیون و 144 هزار و 122 (1144122) اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به آذربایجان آمده اند.«رپورت» با مراجعه به آژانس دولتی، گردشگری این کشور را 37 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد.تنها در ماه جولای 224 هزار و 826 نفر از آذربایجان دیدن کردند. این 16 درصد بیشتر از یک سال قبل است. /ز

https://report.az/turizm/azerbaycana-turist-axini-37-artib/

 

آذربایجان و قرقیزستان در مورد توسعه همکاری‌های تجاری گفتگو کردند
توسعه همکاری بین محافل تجاری آذربایجان و قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (AZPROMO) در این باره می‌گوید، بر اساس اطلاعات، دیداری بین یوسف عبداله اف، رئیس AZPROMO و تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان برگزار شد. در این دیدار موضوعات توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بین کشورهای آذربایجان و قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چشم اندازهای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله ساخت و ساز، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و لجستیک و همچنین صادرات مورد بررسی قرار گرفت. خاطرنشان شد که صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان که به تازگی تأسیس شده است و  به توسعه روابط دوجانبه کمک خواهد کرد.

در عین حال، در این دیدار در مورد توسعه همکاری‌ها بین حوزه‌های تجاری دو کشور بحث و تبادل نظر شد و در مورد تبادل تجربیات بین دو نهاد توافق شد.

علاوه بر این، دیداری بین ی. عبداله اف و مدیر آژانس سرمایه گذاری ملی (MIA) تحت ریاست رئیس جمهور قرقیزستان، آمبریل تمیرالیف، در چولپون آتا برگزار شد. در این نشست در مورد نقش آتی صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان در تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک، فرصت های همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری و بخش های انرژی جایگزین تبادل نظر شد. بیان شد که صندوق چشم انداز گسترده ای برای تقویت مشارکت سرمایه گذاری بین آذربایجان و قرقیزستان دارد.

در این رویداد، پروژه‌های بالقوه در صندوق توسعه آذربایجان- قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-ve-qirgizistan-biznes-uzre-emekdasligin-inkisafini-muzakire-edib/

 

میلانا بازاروا: آذربایجان و ازبکستان می‌توانند یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید قطعات انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنند

آذربایجان و ازبکستان می‌توانند یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید قطعات برای منابع انرژی تجدید پذیر ایجاد کنند. میلانا بازارووا، رئیس انستیتوی مطالعات استراتژیک و بین‌منطقه‌ای تحت ریاست جمهوری ازبکستان، این مطلب را در میزگرد «ازبکستان و آذربایجان: افق‌های جدید همکاری» که در باکو برگزار شد، گفت.

به گفته وی، آذربایجان و ازبکستان در این راستا پتانسیل بالایی دارند و این ابتکار به تحقق اهداف تعیین شده کمک می‌کند: ازبکستان قصد دارد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در چند سال آینده به 25 هزار مگاوات برساند، یعنی تا سال 2025، پیش بینی می‌شود 10 نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ساخته شود. تا سال 2026، برنامه ریزی شده است تا سه گیگاوات انرژی تولید کند و در سال 2030 به 8 گیگاوات خواهد رسید.

به گفته وی، بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک مسیر توسعه استراتژیک برای ازبکستان و آذربایجان مهم است: "با در نظر گرفتن این موضوع، ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید قطعات مناسب است."

وی افزود: کشورها می‌توانند در زمینه "اقتصاد هیدروژنی" نیز همکاری کنند که در حال افزایش روزافزون در جهان است.

https://report.az/energetika/milana-bazarova-azerbaycan-ve-ozbekistan-berpa-olunan-enerji-ucun-komponentlerin-istehsali-uzre-birge-muessise-yarada-biler/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما