معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه اول مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازتاب سفر وزیر امور خارجه سریلانکا به ایران

سفر اخیر علی‌صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا به ایران با بازتاب بسیار خوبی در رسانه‌های تصویری و مکتوب این کشور برخوردار بود. رسانه‌های سریلانکا بخش‌های مهم این سفر از جمله ملاقات ایشان با وزیر امور خارجه ایران و آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را برجسته کردند.

رسانه‌های سریلانکا نسبت به اعلام آمادگی رئیس جمهوری ایران در به اشتراک گذاری دانش‌ با سریلانکا در حوزه‌های علم و فناوری توجه ویژه‌ای داشتند. رسانه‌های سریلانکایی این موضوع را نشان از پیشرفت چشمگیر ایران ارزیابی کردند. همچنین بر این بخش از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران که روابط صمیمانه و رو به رشد دو کشور را ستود و بر پتانسیل عظیم سریلانکا تاکید کرده بود، توجه ویژه‌ای داشتند.

در بازتاب دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سه مسئله همکاری‌های دوجانبه و زمینه‌های گسترش روابط، تسویه بدهی‌ سریلانکا به ایران و همچنین همکاری در قالب سازمان آیورا مورد توجه رسانه‌های سریلانکایی قرار گرفته بود.

رسانه‌های سریلانکایی همچنین به ملاقات وزیر خارجه این کشور با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز توجه داشتند و از ضرورت توسعه روابط پولی و بانکی دو کشور به عنوان پیش نیازی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور صحبت کردند. این رسانه‌ها به نقش اتحادیه پایاپای آسیایی در گسترش روابط دو کشور نیز پرداختند و با تاکید بر سخنان رئیس بانک مرکزی ایران این اتحادیه را بستر بسیار مناسبی برای توسعه روابط تجاری و پولی بین دو کشور ارزیابی کردند. همچنین پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تشکیل کارگروه تخصصی بانکی و پولی بین بانک‌های مرکزی دو کشور نیز مورد توجه قرار گرفت.

خاموشی دومین واحد نیروگاه نورچولای

هیئت برق سیلان اعلام کرد که ژنراتور دوم نیروگاه نوروچولای به دلیل بروز مشکلاتی تعطیل شده است. این سازمان افزود که در پی این خاموشی شبکه ملی برق 270 مگاوات از دست داده است و بازگرداندن این نیروگاه به شبکه حداقل 10 روز دیگر طول خواهد کشید.

لازم به ذکر است که نیروگاه زغال سنگ نورچولای با ظرفیت 900 مگاوات، بزرگترین نیروگاه سریلانکا محسوب می‌شود و خاموشی دو ژانراتور از سه ژنراتور آن می‌تواند مشکلاتی را برای تامین برق به ویژه در شرایط فعلی که سریلانکا با افزایش مصرف مواجه است را به همراه داشته باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده تقاضای روزانه برق در سریلانکا به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای قابل توجه در این کشور به 50 گیگاوات ساعت افزایش یافته است و همین مسئله موجب درخواست هیات برق سیلان از مردم برای کاهش مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی شده است.

عدم تغییر در تعرفه برق

وزیر نیرو و انرژی، با رد گمانه‌زنی‌های اخیر، تأیید کرده است که هیچ تجدید نظر قریب الوقوعی در قیمت برق وجود نخواهد داشت زیرا تصمیم دولت این است که تعرفه‌های برق را هر دو سال یکبار بازنگری کند. همچنین با توجه به نگرانی‌های مطرح شده در خصوص تامین برق نیز اعلام کرد که «تامین برق بدون وقفه در سراسر کشور در طول سال بدون قطع برنامه ریزی شده ادامه خواهد داشت و در حال حاضر تمام ظرفیت نیروگاه‌های موجود برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

البته باید اشاره کرد که در حال حاضر مشکل اساسی در تامین برق همزمانی آن با فصل خشک در سریلانکا و نیاز کشاورزان به آب است که تامین آب کشاورزان با کاهش توانایی تولید برق همراه خواهد بود.

اقدامات سریلانکا برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

باندولا گوناواردانا، سخنگوی کابینه سریلانکا گفت که کابینه وزرای این کشور پیشنهادی را که توسط رئیس جمهور رانیل ویکرمسینگه برای رفع «نقاط ضعف شناسایی شده در چارچوب مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم» این کشور ارائه شده است را تصویب کردند. این اقدامات در راستای برنامه سیاست ملی سریلانکا در مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم برای سال های 2023-2028 انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که قرار است سومین ارزیابی متقابل سالانه گروه منطقه ای آسیا پاسیفیک FATF در مورد پولشویی در سریلانکا از مارس 2025 آغاز خواهد شد. همچنین با توجه به خروج سریلانکا از لیست خاکستری این نهاد در سال 2019، این کشور سعی دارد حداکثر اقدامات لازم برای رعایت قوانین آن را انجام دهد.

برنامه سریلانکا برای ایجاد یک سازمان نظارت بر درآمدها

بر اساس اطلاعات منتشر شده دولت در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک اداره درآمد برای رفع خلأهای مالیاتی و تقویت کل فرآیند جمع آوری مالیات برای دستیابی به اهداف مالی پیش بینی شده است. این موضوع از این مسئله نشات می‌گیرد که اگرچه درآمد مالیاتی دولت به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما دولت همچنان از اهداف درآمدی تحت برنامه صندوق بین المللی پول (IMF) عقب مانده است. لذا دولت در نظر دارد که به منظور افزایش درآمدهای خود نسبت به ایجاد یک سازمان در این زمینه اقدام کند.

ورود گردشگران به سریلانکا بیش از کل سال 2022

ورود گردشگران به سریلانکا در هفت ماه ابتدایی سال 2023 به بیش از 800 هزار نفر رسید و از این جهت تعداد گردشگران ورودی در این مدت بیش از کل سال 2022 بوده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شش روز اول اوت سال 2023، در مجموع 30303 گردشگر وارد سریلانکا شدند. در میان کشورهایی که در این افزایش ورود گردشگران در شش روز اول مشارکت داشته اند، هند با 4608 بازدیدکننده در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، استرالیا و روسیه قرار دارند.

وزیر گردشگری از مسیر فعلی این صنعت ابراز خرسندی کرد و بر تعهد دولت برای حمایت از رشد صنعت گردشگری تاکید کرد و افزود: «این ترکیب از ملیت‌های مختلف که وارد سریلانکا می‌شوند نشان از محبوبیت جهانی سریلانکا و توانایی در پاسخگویی به طیف وسیعی از اولویت‌های سفر است.»

 لازم به ذکر است که با در پیش بودن فصل زمستان، تحلیلگران صنعت به چشم انداز رشد مداوم در بخش گردشگری خوش بین هستند و امیدوارند که سریلانکا بتواند در پایان سال 2023 شاهد ورود 2 میلیون نفر گردشگر باشد.

رئیس بانک مرکزی: سیاست‌های پولی هنوز تکمیل نشده است

رئیس بانک مرکزی سریلانکا اعلام کرد که انتقال سیاست پولی به اقتصاد واقعی در سریلانکا هنوز ناقص است.ویراسینگه گفت که مایل است نرخ بهره بخش خصوصی را با سرعت بیشتری کاهش دهد و افزود که تجدید ساختار بدهی داخلی مهمترین موضوع کشور در کوتاه مدت است.

او گفت: «ما در درجه اول دوست داریم که سود مطابق با نرخ‌های سیاستی کاهش یابد و با توجه به سیر نزولی تورم، فضای مناسبی را برای کاهش بیشتر نرخ‌های سیاست می‌بینیم.» ویراسینگه گفت که سریلانکا در مسیری قرار دارد که او را امیدوار کرده است که این کشور امسال عملکرد قوی‌تری نسبت به انقباض 3 درصدی پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول داشته باشد.

بهبود وضعیت ذخیره ارزی سریلانکا

داده‌های بانک مرکزی سریلانکا نشان داد که ذخایر خارجی سریلانکا در جولای 2023 با 38 میلیون دلار رشد به 3762 میلیون دلار رسیده است. البته سریلانکا برای تحقق این هدف مجبور به جمع‌آوری ذخایر تحت نرخ ارز انعطاف‌پذیر برنامه صندوق بین‌المللی پول بوده است. البته باید اشاره کرد که بخشی از این ذخیره که برابر با 1.4 میلیارد دلار است مربوط به سوآپ با بانک چین بوده که با توجه به مفاد مندرج در آن تاکنون غیر قابل بهره‌برداری مانده است.

بهره‌برداری از نیروگاه بادی در شمال سریلانکا

با تکمیل فاز دوم، نیروگاه بادی 15 مگاواتی منطقه منار در شمال سریلانکا با حضور وزیر نیرو و انرژی به بهره‌برداری رسید. فاز اول 10 مگاواتی در 12 ژوئن 2023 شروع به کار کرد و به دنبال آن فاز دوم 5 مگاواتی در 21 جولای 2023 آغاز شد. این نیروگاه توسط شرکت WindForce که زیرمجموعه هلدینگ اکبربردارز می‌باشد، ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

نشست شبکه تجاری هند-سریلانکا

تازه‌ترین نشست شبکه تجاری هند و سریلانکا با هدف تقویت روابط دوجانبه و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به میزبانی اتاق بازرگانی سیلان در کلمبو برگزار شد. این رویداد فرصتی انحصاری برای اعضای اتاق سیلان فراهم کرد تا با نمایندگانی از بخش صنعت و تجارت هند ملاقات کنند و همچنین راه‌های فرصت‌های تجاری در هند و سریلانکا را بررسی کنند.

سفیر هند در سریلانکا، رئیس اتاق بازرگانی سیلان، مدیر کل هیئت سرمایه گذاری سیلان، مدیر بنیاد بین‌المللی ویوکاناندا، رئیس هیئت نمایندگی از کنفدراسیون صنعت هند از جمله حضار در این رویداد بودند.

در این نشست اعضا با توجه به هفتادسالگی روابط سریلانکا و هند بر لزوم مشارکت اقتصادی بین هند و سریلانکا تاکید کرده و اعلام کردند که به دنبال تسریع همکاری متقابل در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، نیرو، تجارت، آموزش عالی و توسعه مهارت هستند

تحویل 8 هزار تن کود به سریلانکا

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) از محل کمک‌های ژاپن 8360 تن کود اوره را برای توزیع در فصل زراعی آتی «ماها» به وزارت کشاورزی سریلانکا تحویل داد.  فائو در بیانیه ای اعلام کرد که این کود برای بیش از 228000 شالیکار خرد در چندین منطقه در مناطق خشک سریلانکا توزیع می‌شود  تا زمینه تقویت تولید و افزایش انعطاف پذیری شالیکاران خرده پا در این کشور را فراهم کند.

بر اساس این برنامه، کشاورزانی که تا 0.5 هکتار زمین کشت می‌کنند، 25 کیلوگرم کود اوره را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، در حالی که برای کشاورزانی که تا 1 هکتار از زمین‌ها را کشت می‌کنند، 50 کیلوگرم اوره را بدون هیچ هزینه ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

برنامه سریلانکا برای همکاری اقتصادی منطقه‌ای

رئیس جمهور سریلانکا اعلام کرد که این کشور قصد پیوستن به مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) را دارد، موضوعی که در سفر وزیر خارجه ژاپن به سریلانکا در اوایل ماه اوت نیز اعلام شده بود. علاوه بر این به دنبال پایان طرح های بهینه سازی اعتبار محقق می‌شود. علاوه بر این، سریلانکا برنامه‌هایی را برای آغاز مذاکرات برای ایجاد موافقت نامه‌ تجارت آزاد با کشورهای عضو آسه آن اعلام کرد.

این همکاری‌های پیشنهادی تعهد سریلانکا و آمادگی این کشور برای رشد و توسعه بر اساس همکاری منطقه‌ای را نشان می‌دهد. موضوعی که به شکل واضح نشان از تفاوت دیدگاه رانیل ویکرمسینگه و گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سابق این کشور است.

روپیه سریلانکا همچنان ارز رسمی‌کشور خواهد بود

بر اساس بیانیه بانک مرکزی، شهروندان سریلانکا مجبور و موظف به انجام معاملات از طریق روپیه سریلانکا هستند و هیچ آزادسازی قانون مناقصه قانونی وجود نخواهد داشت.  این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که اخیراً و پس از سفر رئیس جمهوری سریلانکا به هند و گفت‌وگو با مقامات این کشور در خصوص تجارت دوجانبه بر اساس روپیه هند، نظراتی مطرح شده که ممکن است مردم سریلانکا نیز بتوانند با روپیه هند معامله کنند، مسئله‌ای که با تکذیب بانک مرکزی سریلانکا همراه بود.

در واقع سریلانکا امیدوار است که از این طریق بتواند روپیه هند به دست آمده را برای خرید اقلام مورد نیاز خود از این کشور مصرف کند تا حداکثر صرفه‌جویی در استفاده از سایر ارزها به ویژه یورو و دلار را در دستور کار قرار دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما