معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ممنوعیت پرداخت‌ نقدی برای خدمات عمومی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: به دستور رئیس جمهور تاجیکستان پرداخت‌های نقدی برای خدمات عمومی در این کشور ممنوع شد. با دستور رئیس جمهور تاجیکستان از این پس، پرداخت مالیات، هزینه‌های دولتی برای دریافت مجوز، جریمه‌ها، هزینه بیمه اجباری دولتی، خدمات پزشکی، مبلغ آب و برق و سایر انواع خدمات عمومی در این کشور به صورت غیرنقدی انجام می‌شود.

همچنین بر اساس این فرمان، برای وزارتخانه‌ها و ادارات، سازمان‌های دولتی و موسسات مالی اعتباری تاجیکستان دریافت هزینه خدمات به صورت غیر نقدی بلامانع است. دفتر اجرایی رئیس جمهور، وزارتخانه‌های دادگستری، دارایی، بانک ملی و خدمات مخابرات موظف شدند تا 31 دسامبر سال جاری برای فعال‌سازی پایگاه واحد پرداخت خدمات عمومی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

ممنوعیت واردات خودروهای قبل از سال 2013 به تاجیکستان

بر اساس مصوبه دولت تاجیکستان که توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهور این کشور به امضا رسید، واردات وسایل نقلیه موتوری تولید شده قبل از سال 2013 به این کشور ممنوع اعلام شده است. در مصوبه مذکور خدمات گمرک زیر نظر دولت تاجیکستان و وزارت امور داخله جمهوری تاجیکستان ارائه می‌شود و کنترل، ترخیص گمرکی و ثبت خودروهای وارداتی مطابق با این تصمیم انجام می‌شود. این مصوبه تا دو ماه دیگر پس از انتشار رسمی‌ اجرایی خواهد شد.

همچنین براساس مصوبه شماره 41 دولت جمهوری تاجیکستان مورخ 27 ژانویه 2018 "در مورد ممنوعیت واردات وسایل نقلیه موتوری تولید شده قبل از سال 2005 به قلمرو جمهوری تاجیکستان" لغو شد.
این مصوبه پس از دو ماه از انتشار رسمی لازم‌الاجرا می‌شد. براساس گزارشات تجزیه و تحلیل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تاجیکستان، بیشترین انتشار مواد مضر در هوا عمدتاً به دلیل استفاده از وسایل نقلیه موتوری قدیمی است، همچنین بیشترین تصادفات رانندگی ناشی از وسایل نقلیه موتوری قدیمی است. دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان با تکیه بر عوامل مذکور، اتخاذ این تصمیم را مهم و به موقع ارزیابی کرد.

از سال گذشته شهرداری دوشنبه مشوقهای برای واردات خودروهای برقی جهت حمل ونقل عمومی (تاکسی) در نظر گرفته و همچنین مردم تاجیکستان ترغیب به واردات خودرو برقی شده اند.

تلاش تاجیکستان برای ورود به بازار برند حلال

اسپوتنیک: دولتشاه میرزویان نایب رئیس شرکت «تاجیک استاندارد» در نشست خبری با بیان اینکه تلاش می‌شود محصولات تاجیکستانی به بازار «حلال» معرفی شوند، گفت. اکنون تقاضای زیادی برای محصولات "حلال" در بازارهای جهانی وجود دارد و جمهوری تاجیکستان تلاش می‌کند محصولات خود را به این بازار برساند. وی افزود : در حال حاضر بیش از 4.5 میلیارد نفر از مردم جهان در صورت نداشتن برچسب "حلال" این محصول را مصرف نمی‌کنند این مقام تاجیک گفت که تاجیکستان هم اکنون در زمینه استانداردسازی از ژانویه 2023 به عضویت سازمان همکاری اسلامی درآمده است. ما این فرصت را داریم که از برند «حلال» که در کشورهای اسلامی‌توسط ترکیه ساخته و استفاده می‌شود، استفاده کنیم.  وی گفت: همچنین این امکان را داریم که با استاندارد «حلال» به کارخانه‌ها مجوز دهیم. وی افزود که این بازار بسیار بزرگی است و تاجیکستان نمی‌تواند از این بازار دور بماند.

همچنین به گفته این مقام تاجیک، استاندارد «حلال» روز به روز در حال افزایش است و تقاضا برای محصولات با برچسب اسلامی افزایش یافته است.

در روسیه نیز تولید و مصرف محصولات با برند حلال افزایش یافته است. البته استاندارد محصولات «حلال» بسیار سختگیرانه است و در مغازه یا کارگاهی که محصولات «حلال» تولید می‌کند، تولید انواع دیگر محصولات مجاز نیست. دولتشاه میرزویان گفت: از نمکی که استفاده می‌شود، تمام موادی که در ترکیب محصول استفاده می‌شود، هر کدام باید دارای گواهی استاندارد «حلال» باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بحث حلال و حرام نیست. در اینجا ما در مورد محصولات خطرناک و غیر خطرناک صحبت می‌کنیم.

 

افزایش تولیدات محصولات صنعتی در ولایت  سغد در 6 ماه سال 2023

خبرگزاری خاور، دوشنبه، در 6 ماه نخست سال 2023 ارزش تولید محصولات صنعتی در ولایت سغد تاجیکستان به 12 میلیارد و 106.2 میلیون سامانی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 111.1 درصد افزایش یافته است.

رجب بای احمدزاده، رئیس ولایت سغد در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: همزمان 162 کارخانه و کارگاه‌های جدید با 1146 شغل در استان سغد آغاز به کار کرد. وی افزود: در روند تامین اولویت‌های اسناد استراتژیک، به ویژه استراتژی توسعه ملی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030، اقدامات فوری انجام شد و همه منابع و فرصت ها در جهت تحقق اهداف استراتژیک کشور شرکت دارند.

آقای احمدزاده تاکید کرد در مدت مذکور 4 میلیارد و 201.3 میلیون سامانی انواع فراورده‌های کشاورزی در ولایت سغد تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 115 درصد بیشتر است.

 

کاهش فروش برق تاجیکستان به خارج از کشور

خریدار اصلی برق تاجیکستان طی نیمه اول سال جاری چون همیشه کشور افغانستان باقی مانده و ازبکستان در مقام دوم کشور  قرار دارد. تاجیکستان طی نیمه اول سال جاری حدود 974 میلیون کیلووات ساعت نیروی برق به خارج از کشور صادر نموده است. وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در این مورد اطلاع داد که این شاخص نسبت به دوره مشابه سال گذشته 85 میلیون کیلووات ساعت کمتر می‌باشد. ارزش نیروی برق صادر نموده تاجیکستان به خارج از کشور 383 میلیون سامانی ارزیابی شده است.

خریدار اصلی نیروی برق تاجیکستان کشور افغانستان بوده است که طی شش ماه سال جاری 685 میلیون کیلووات ساعت برق با ارزش حدود 320 میلیون سامانی خریداری نموده است.

میزان صادرات برق به کشور ازبکستان 289 میلیون کیلووات ساعت به مبلغ حدود 63 میلیون سامانی ارزیابی می‌شود. تاکید شده است که از میزان کل برق صادر نموده تاجیکستان 2.6 میلیون کیلووات ساعت به مبلغ 1 میلیون سامانی، سهم شرکت پامیر انرژی می‌باشد.

در مجموع در تاجیکستان طی نیمه اول سال جاری بیش از 10.7 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده است. به گزارش وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، این شاخص نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 210 میلیون کیلووات ساعت برق و یا بیش از 3 درصد بیشتر می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 9 مرداد

https://sputnik.tj/20230731/tojikiston-furush-barq-khorija-kam-1058546586.html

 

کاهش صادرات آلومینیم و مواد معدنی از تاجیکستان از طریق راه آهن

خبرگزاری اسپوتنیک، طی نیمه اول سال 2023 میزان حمل بار از طریق راه آهن تاجیکستان 3.2 میلیون دلار ارزیابی شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16 درصد بیشتر می‌باشد. صادرات کالاهای تاجیکستان از طریق راه آهن بیش از 378 هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 170 هزار تن کمتر می‌باشد.

براساس گزارش مؤسسه راه آهن تاجیکستان، صادرات پنبه حدود 15 هزار تن، محصولات فاسد شونده  حدود 20 هزار تن، خشکبار 8،3 هزار تن، آلومینیم بیش از 6 هزار تن، مواد معدنی 57 هزار تن کاهش یافته است. صادرات سیمان از طریق راه آهن تاجیکستان نیز معادل 79 هزار تن کاهش یافته است. واردات کالا از طریق راه آهن بالغ بر 2.5 میلیون تن شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 626 هزار تن بیشتر می‌باشد.

واردات بنزین به اندازه 65 هزار تن، مواد سوخت جت بیش از 19 هزار تن، نفت کوره 28.5 هزار تن، روغن اتومبیل 2.6 هزار تن، گاز مایع بیش از 64 هزار تن، گازوئیل 67 هزار تن، آرد 26 هزار تن افزایش یافته است. مقامات بخش حمل و نقل تاجیکستان می‌گویند، سهم راه آهن در انتقال بین المللی کالا چشمگیر بوده، 70 درصد کالا از طریق راه آهن منتقل شده اند.

اعلام  شده که به منظور حمایت از مشتریان داخلی در بخش حمل بار، از جمله صادرات محصولات کشاورزی از 30 تا 80 درصد تسهیلات پیشنهاد شده اند.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 9 مرداد

 https://sputnik.tj/20230731/sodiroti-alumin-madan-tojikiston-1058538573.html

 

تاخیر در اتصال شبکه برق تاجیکستان به شبکه برق کشورهای آسیای مرکزی

وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان که زمان اتصال این کشور به شبکه برق انرژی آسیای مرکزی را ماه آوریل سال 2023 اعلام شده  بود، مجدداً تا ماه آوریل سال آینده به تاخیر افتاده است.

به گفته آقای دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان که قبلاً زمان اتصال خطوط 500 و 220 کیلووات را ماه آوریل سال جاری، یعنی تا آغاز دوره صادرات نیروی برق از تاجیکستان اعلام شده بود، باید به تاخیر آن در سال جاری اعتراف کرد.

وزیر توضیح داد که روند اتصال شبکه برق کشورهای آسیای مرکزی شامل دو بخش بوده، در بخش غربی تمامی خطوط به استثنای خط انتقال 500 کیلووات تاکنون به هم متصل می‌باشند و این خط نیز در روزهای نزدیک متصل خواهد شد.

به گفته وزیر انرژی تاجیکستان، در قسمت شمال کشور در ولایت سغد برای ترتیبات به اصطلاح ماژول ریاضی نیاز به زمان بیشتر دارد. با در نظر گرفتن افزایش موانع در شمال تاجیکستان، برای متخصصان زمان بیشتر لازم شد، تا مسائل را بررسی نمایند. وزیر افزود تا آخر سال جاری خط نیروی برق را آماده می‌کنند، اما اتصال  کامل آن در ماه آوریل سال آِینده صورت خواهد گرفت.

مسئولین وزارت انرژی تاجیکستان قبلاً گفته بودند که احتمال دارد تا آخر سال 2022 و اوایل سال 2023 این کشور کاملاً به شبکه برق آسیای مرکزی متصل شود.

جمشید شائم زاده، معاون اول وزیر انرژی و ذخایر اب جمهوری تاجیکستان اظهار داشت اتصال تقریباً  صورت گرفته است، زیرا از طریق خطوط در جنوب و شمال کشور برق صادر می‌شود.

مشارالیه گفت، در این مسئله عوامل زیادی وجود دارند و طرف تاجیکستان، بویژه به اعتماد و پایداری کار شبکه برق واحد توجه دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 9 مرداد

https://sputnik.tj/20230731/payvastshavi-komili-tojikiston-nizomi-yagona-energetiki-1058544833.html

 

تولید بیش از 10.7 میلیارد کیلووات ساعت برق  در 6 ماهه اول سال 2023 در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزیر انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان اعلام کرد: امسال با احتساب نیروگاه‌های کوچک بیش از 10.7 میلیارد کیلووات ساعت برق در تاجیکستان تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 209.3 میلیون کیلووات ساعت افزایش و سرعت رشد 103.3 درصدی را نشان می دهد.

دلیر جمعه طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از نتایج فعالیت وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان خبر داد. وی افزود: در این مدت، وزارتخانه اقدامات مفیدی را در رابطه با توسعه و تجدید بخش انرژی و ابتکارات جهانی رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان در زمینه حفظ آب و یخچال های طبیعی که پنجمین ابتکار جهانی تاجیکستان در مورد مسائل آب و آب و هوا در مقیاس جهانی است، انجام داد.

توسعه همکاری‌های سرمایه گذاری بین تاجیکستان و بانک توسعه اوراسیا

خبرگزاری خاور، آقای ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان در تاریخ 25 جولای با مدیر بانک توسعه اوراسیا در تاجیکستان و معاون رئیس بانک توسعه اوراسیا دیدار و گفتگو کرد که در آن چشم انداز همکاری‌های میان مدت دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار طرفین در خصوص گسترش همکاری‌های جمهوری تاجیکستان و بانک توسعه اوراسیا، جذب سرمایه گذاری تأثیر عوامل خارجی، پروژه‌های دارای اولویت و اهداف توسعه کشور بحث و تبادل نظر کردند

لازم به ذکر است که تاکنون بانک توسعه اوراسیا 13 پروژه سرمایه گذاری به مبلغ 266.4 میلیون دلار شامل 7 پروژه کمک مالی و ترجیحی و صندوق توسعه و ثبات اوراسیا به مبلغ 215 میلیون دلار و 6 پروژه این بانک به مبلغ 51.4 میلیون دلار در بخش های مختلف اقتصاد جمهوری تاجیکستان اجرا کرده است.

 

امحاء ده‌ها تن مواد غذایی فاسددر تاجیکستان

اسپوتنیک، محمد سعید فیض الله زاده، رئیس کمیته ایمنی مواد غذایی تاجیکستان اعلام کرد ده‌ها تن مواد غذایی فاسد از جمله تخم مرغ، عسل، میوه جات و گوشت در 6 ماهه نخست سال جاری در تاجیکستان امحاءشده است. در این مدت28.4 تن فرآورده‌های گوشتی، 5.1 تن لبنیات، 1070.2 لیتر روغن نباتی، 15356.0عدد تخم پرندگان و 391 کیلوگرم ماهی غیرقابل مصرف امحاء شد.

همچنین به گفته نامبرده 244 کیلو گرم عسل، 4.5 تن فرآورده‌های شور، 3.3 تن خشکبار، 10.5 تن میوه و سبزی و 3.6 تن موادفرآوری شده به عنوان محصولات بی کیفیت و خطرناک شناسایی و از فروش ان جلوگیری شد.

رئیس کمیته ایمنی مواد غذایی تاجیکستان اظهار داشت کارکنان این موسسه 555 هزار و 577 بازرسی از محل های عرضه محصولات غذایی انجام دادند. فیض الله زاده گفت: در این مدت با استفاده از واکسن و سایر مواد دامپزشکی در مراکز عرضه ایمنی مواد غذایی، حدود9.5 میلیون راس دام و پرنده واکسینه شدند و اقدامات پیشگیرانه  از بیماری‌های  دام انجام شده است.

 

افزایش تولید محصولات کشاورزی تاجیکستان

به اطلاع آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، طی شش ماه اول سال جاری رشد تولید محصولات کشاورزی در تاجیکستان 107.9 درصد بوده است. در این مدت، میزان تولید محصولات کشاورزی بالغ بر 18 میلیارد و 658.7 میلیون سامانی بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.9 درصد بیشتر می‌باشد. در حوزه پرورش نباتات 13 میلیارد و 224.3 میلیون سامانی( 10،4 درصد رشد) و در حوزه دامداری 5 میلیارد و 434،4 میلیون سامانی ( 2،4 درصد افزایش ) صورت گرفته است.  

شایان ذکر است که در این دوره سهم ولایت ختلان در مجموع عمومی محصولات کشاورزی کشور 64.1 درصد ارزیابی شده است که میزان تولید بالغ بر 11.9 میلیارد سامانی و یا 106.0 درصد بوده است.

همچنین طی نیمه اول سال جاری سهم واحدهای کشاورزی اجتماعی در میزان محصولات عمومی‌کشاورزی 10.2 درصد ارزیابی شده است که این شاخص در واحدهای کشاورزی ولایت های سغد 21.1 درصد، ختلان 5.5 درصد، بدخشان 0.5 درصد و شهر و نواحی تابع کشور 15.6 درصد بوده است.

خبرگزاری خاور، مورخ 8 مرداد

          https://khovar.tj/2023/07/rushdi-iste-soli-ma-suloti-kishovarz-dar-to-ikiston-107-9-darsadro-tashkil-dod/

 

راه اندازی 162 کارخانه و کارگاه جدید در استان سغد

بنا به آمار منتشره از سوی بخش مطبوعاتی ولایت سغد، به مناسبت سال های توسعه صنایع (2026-2022) و در چارچوب صنعتی سازی سریع کشور، در سال جاری در ولایت سغد 162 کارخانه و کارگاه با 1146 اشتغال شروع به فعالیت نمودند.

در حال حاضر مرکز اداری ولایت سغد، در شهر خجند ساخت کارخانه‌های صنعتی ادامه دارد . ریاست ولایت سغد ضمن بازدید از امور ساخت و ساز شرکت تولید روغن، کارخانه بسته بندی میوه «دارا اینوست»، کارخانه تولید شیشه، همچنین شرکت «فیض جهان» آشنا شدند.

شایان ذکر است که در ولایت سغد به توسعه بخش صنایع توجه چشمگیری شده و میزان تولید محصولات صنعتی طی شش ماه اول سال جاری به بیش از 12 میلیارد و 106.2 میلیون سامانی افزایش یافته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته میزان رشد آن با توجه به شاخص نرخ ها 111.1 درصد بوده است.

همزمان به مناسبت جشن 35 سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان در سال جاری قرار است 150 کارخانه وکارگاه صنعتی جدید مورد بهره برداری قرار گیرند.

خبرگزاری خاور، مورخ  8 مرداد

            https://khovar.tj/2023/07/rushdi-sanoat-dar-su-d-162-korhonavu-korgo-i-nav-bo-1146-oji-kor-ba-faoliyat-shuru-namudand/

 

توافق تاجیکستان با 12 کشور در خصوص حمل و نقل هوایی

تاجیکستان تصمیم دارد مسیر پروازهای بین المللی خود را با کشورهای بیشتر آسیایی و اروپایی افزایش و در این زمینه توافقنامه ای منعقد کند. بنا به اعلام آژآنس هواپیمایی کشوری تاجیکستان، پیش نویس توافقنامه در مورد روابط هوایی با 12 کشور جهان در حال حاضر در دست بررسی می‌باشد.

پیش نویس های یادداشت تفاهم همکاری در خصوص حمل و نقل هوایی بین دولت تاجیکستان و کشورهای فنلاند، سریلانکا، ویتنام، مالزی، ملداوی ، مجارستان، انگلستان و ایرلند شمالی، سنگاپور، قبرس، مصر و لیتونی در دست بررسی قرار دارد.در حال حاضر تاجیکستان با 28 کشور خارجی دور و نزدیک توافقنامه روابط هوایی به امضاء رسانده است.

در این راستا 9 کشور عضو اتحادیه مشترک المنافع از قبیل فدراسیون روسیه، جمهوری بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و ازبکستان می‌باشند.

تاجیکستان همچنین با 7 کشور اروپایی از جمله فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان، اتریش، چک، لیتونی و ترکیه و 11 کشور آسیا شامل ایران، افغانستان، هند، چین، پاکستان، تایلند، عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت، جمهوری کره و سلطنت عمان توافقنامه هوایی دارد.

https://tajikpress.com/2023/07/30/%d0%b1%d0%b0%d1%80%d0%bd%d0%be%d0%bc%d0%b0%d0%b8-

 

کاهش تولید نفت و گاز در تاجیکستان

  تاجیکستان تایمز :  تولید نفت و گاز در تاجیکستان در سال جاری کاهش یافته است. دلیل این امر این است که شرکت ها طبق برنامه کار نمی‌کنند.

دلیر جمعه، وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی از این موضوع  در دوشنبه خبر داد. به گفته این مقام دولت تاجیکستان، در نیمه اول سال 2023 تولید نفت 9.1 هزار تن بوده که 2.8 هزار تن کمتر از برنامه برنامه ریزی شده است. در 6 ماهه نخست سال 2023، 3 هزار و 441 تن نفت کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته استخراج شده است.

وزیر نفت افزود: در 6 ماه گذشته تولید گاز طبیعی 193.7 هزار مترمکعب بوده که 181.3 هزار مترمکعب کمتر ازمیزان برنامه ریزی شده است. عمده دلایل اجرایی نشدن طرح تولید نفت به عملکرد ضعیف شرکت های نفتی کشور مربوط می‌شود.

https://pressa.tj/ko%D2%B3ishi-istihro%D2%B7i-naftu-gaz-dar-to%D2%B7ikiston

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما