معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک مرکزی کوبا اقدامات جدیدی را برای سازماندهی مجدد جریان‌های پولی اعلام می‌کند

مقامات بانک مرکزی کوبا در یک کنفرانس مطبوعاتی اقدامات جدید دسترسی به بانک ها در این کشور را اعلام کردند که از سوم آگوست به تدریج اجرا می‌شود. آلبرتو کوئینونس بتانکور، نایب رئیس BCC اعلام کرد لازم است عملیات های بانکی از طریق کانال های پرداخت الکترونیکی افزایش یابد. وی افزود این فرآیند به تدریج و با رعایت استانداردهای بین المللی انجام می‌شود، زیرا پرداخت الکترونیکی در زندگی شهروندان هر کشوری امری روزمره شده است اما با توجه به میزان بهره برداری از دستگاه‌های خودپرداز، خدماتی که امروزه ارائه می دهند ناکارآمد است. وی خاطرنشان کرد همه فعالان اقتصادی باید خدمات درگاه‌های پرداخت Transfermóvil یا EnZona یا پایانه‌های نقطه فروش (POS) را امضا کرده باشند. این کانال ها امکان عملیات ایمن تر و سریع تر را فراهم می‌کند و مهم است که از نظر اقتصادی منفعت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/08/02/banco-central-de-cuba-anuncia-nuevas-medidas-de-bancarizacion/

دیاز کانل تلاش سازندگان واکسن کوبایی را ستود

دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهور کوبا، میگل دیاز کانل، به دانشمندانی که واکسن‌های کوبائی سوبرانا ۰۲ و سوبرانا پلاس را تولید کردند به ویژه پس از تایید مکزیک برای استفاده از آنها برای کودکان تبریک گفت. در هفته گذشته کمیته مولکول‌های جدید (CMN) کمیسیون فدرال حفاظت در برابر خطرات سلامتی مکزیک موافقت خود را برای استفاده از این دو واکسن تزریقی برای کودکان، از سن 5 سالگی صادر کرد که موفقیت بزرگی برای دانشمندان کوبائی و بویژه مؤسسه واکسن فینلای قلمداد می‌گردد .

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/329883-diaz-canel-recognizes-the-work-of-cuban-vaccine-creators

واکسن کوبایی علیه هپاتیت B با نتایج خوب

کوبا روز جهانی هپاتیت را با واکسن تولید ملی به نام HeberNasvac جشن گرفت که پیشتر از این کارایی خود را در چندین کشور در سراسر جهان ثابت کرده است. این ایمونوژن در برابر هپاتیت B در کره جنوبی، نیوزلند، سنگاپور، استرالیا، فیلیپین، چین تایپه، تایلند و هنگ کنگ با تاثیر مثبت بر بیماران استفاده شده است و تایید مقامات نظارتی مربوطه را دریافت کرده است. در 80 درصد افراد، حضور ویروس در خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به کمتر از 10 هزار ذره در میلی لیتر رسیده است. این بدان معناست که اگرچه بیمار همچنان آلوده است، اما خطر ابتلا به عوارضی مانند فیبروز که نتیجه نهایی آن می‌تواند سیروز و سرطان کبد باشد، کاهش می یابد. حتی پنج سال پس از تزریق واکسن، 80 درصد افراد بار ویروسی را تحت کنترل نگه می‌دارند و در 50 درصد بار ویروسی غیرقابل شناسایی است.

HeberNasvac که با همکاری شرکت فرانسوی Abivax ساخته شده است، به دلیل اثربخشی آن در درمان هپاتیت B در کنگره سالانه انجمن آمریکایی بیماری‌های کبدی مورد تقدیر قرار گرفت. کاهش بروز هپاتیت B در کوبا به این معنی است که این بیماری به عنوان یک مشکل بهداشتی در نظر گرفته نمی‌شود و کوبا در تلاش است تا سال 2030، مطابق با آرزوی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری را به طور کامل ریشه کن کند.

https://www.plenglish.com/news/2023/07/28/cuban-vaccine-against-hepatitis-b-with-good-results/

محاصره آمریکا به ارتباطات کوبا آسیب وارد کرده است

محاصره 60 ساله آمریکا علیه کوبا آسیب های جدی به ویژه به وزارت ارتباطات (MICOM) وارد کرده است. ویلفردو گونزالس، معاون اول وزیر ارتباطات گفت از آگوست 2021 تا فوریه 2022 میزان این زیان 104,155,170 میلیون دلار بوده است. در این دوره، ETECSA (شرکت مخابرات دولتی کوبا) بیشترین آسیب را به مبلغ ۵3957100 میلیون دلار دیده است که 51.8 درصد از کل مبلغ زیان را به خود اختصاص می دهد. گونزالس می‌گوید به طور قطع اگر سیاست ناعادلانه ایالات متحده وجود نداشت روند تحول دیجیتال برای کوبا متفاوت بود. محاصره خصمانه و ناعادلانه ایالات متحده همچنان به عنوان یک مشکل بزرگ برای جریان بهتر اطلاعات و دسترسی گسترده مردم کوبا به اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. وی تصریح کرد که محدودیت‌ها در استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات تولید شده تحت لیسانس یا با استفاده از قطعات آمریکایی قابل توجه است و کوبا را مجبور می‌کند به بازارهای دیگر بسیار دورتر از ایالات متحده روی بیاورد که به معنای صرف هزینه بیشتر برای هر گونه تدارکات است.

https://www.plenglish.com/news/2023/08/01/u-s-blockade-causes-damage-to-cubas-communications/

کارخانه‌های کوبا از پسماندهای نفتی برای ادامه کار استفاده می‌کنند

بحران انرژی صنایع دولتی را مجبور کرده است که به دنبال جایگزین‌هایی برای ادامه کار باشند به عنوان مثال کارخانه سیمان سینفوئگوس از بقایای لجن نفت به دست آمده از پالایشگاه نفت در این استان استفاده می‌کند. ایرنالدو پرز، مدیر کل این شرکت توضیح داد که پالایشگاه استانی زباله‌های حاصل از تولید گاز مایع، بنزین، دیزل، سوخت توربو و سوخت های دیگر را به کارخانه سیمان منتقل می‌کند. این ضایعات را می‌توان در کارخانه‌های ذوب آهن و تولید شکر (مصرف کنندگان بزرگ سوخت کوبا) نیز استفاده کرد. وی بدون اشاره به حجم لجن به‌دست‌آمده از کارخانه نفت اطمینان می‌دهد که استفاده از آن «وابستگی قابل‌توجه به سوخت وارداتی» را کاهش می‌دهد و مشکلات زیست‌ محیطی آن را با حذف منابع احتمالی آلودگی جبران می‌کند.

https://havanatimes.org/features/cuban-factories-are-using-oil-residue-to-keep-functioning/

کمبود ماهی در کوبا

طبق داده‌های فائو، مصرف سرانه ماهی در کوبا قبل از سال 1959 بیش از 20 کیلوگرم در سال بود. در دهه 1980 این رقم به 16 کیلوگرم کاهش یافت و تا سال 2014 به کمتر از چهار کیلوگرم رسید. در حال حاضر قانون ماهیگیری مقرر می دارد که ماهیگیران خصوصی که صید خود را به بازار عرضه می‌کنند باید بیشتر آن را به دولت بفروشند. با این حال طبق گفته سازمان بهداشت جهانی مصرف 12 کیلوگرم ماهی در سال قابل قبول و سالم  تلقی می‌گردد . قرار است این عدد تا سال 2030 به هشت کیلوگرم در سال برسد. راه دستیابی به این امر به گفته دانشمندان و متخصصان، توسعه آبزی پروری از طریق پرورش متراکم و گسترده ماهی در استخرها و مخازن طبیعی است.

https://www.cubanet.org/destacados/falta-de-pescado-en-cuba-sera-el-bloqueo-el-culpable/

بیش از 100 شرکت در نمایشگاه بین المللی ورزش شرکت نمودند

110 شرکت از 13 کشور برای ترویج تجارت و کسب و کار در نمایشگاه بین المللی ورزش، که از اول آگوست افتتاح شد، شرکت نمودند . این رویداد تا ۶ آگوست در سالن ورزشی کولیسئوم شهر هاوانا برگزار خواهد شد. رائول فورنس والنسیانو، معاون اول رئیس ایندر ( شرکت دولتی توسعه تجهیزات ورزشی ) گفت این نمایشگاه برای ارتقای توسعه اقتصادی در بحبوحه وضعیت پیچیده فعلی تشکیل می‌شود و فضاهایی را به روی اشکال جدید مدیریت موجود در کشور باز می‌کند و پل تجاری را با سرمایه‌های خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در بخش ورزش ارتقا می دهد. کشورهای کاستاریکا، مکزیک، ونزوئلا، چین، اسپانیا، مجارستان و ایالات متحده از جمله کشورهای شرکت کننده در این رویداد هستند. مقامات وزارت خانه‌های بهداشت عمومی، فرهنگ، جهانگردی، تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی و همچنین اتاق بازرگانی و سایر نهادها با غرفه داران این نمایشگاه تبادل نظر کردند. بخش‌های الکترونیک، بیوتکنولوژی، صنعت ورزش و همچنین بازاریابان و آژانس‌های گردشگری غرفه‌هایی هستند که جلسات تجاری، امضای توافق‌نامه‌ها، کنفرانس‌ها و فعالیت‌های تفریحی متعدد را برگزار می‌کنند.

نخست وزیر کوبا از همکاری‌های شرکت اتوبوس سازی چینی یوتونگ حمایت کرد

مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا با وانگ ونتائو، معاون شرکت تولید کننده اتوبوس چینی یوتونگ، ملاقات و در خصوص حضور 18 ساله این شرکت در کوبا تبادل نظر کرد. وی در حساب توییتر خود نوشت که وانگ پیامی از مدیریت ارشد شرکت برای او ارسال کرده است که تضمین می‌کند که یوتونگ به توسعه فعالیت های خود در کوبا برای حمایت از حمل و نقل عمومی ادامه می دهد. دولت کوبا در طول نزدیک به دو دهه بیش از 10700 اتوبوس یوتونگ خریداری کرده است. یوتونگ با سهمی‌بیش از 10 درصد در بازار جهانی به یکی از بزرگترین تامین کنندگان اتوبوس در جهان تبدیل شده است.

https://www.plenglish.com/news/2023/07/29/cuban-prime-minister-receives-vice-president-of-yutong/

کوبا میزبان دوره بین المللی دنگی و آربوویروس ها خواهد بود

کوبا میزبان هجدهمین دوره بین المللی دنگی و سایر آربوویروس های نوظهور است که از 14 تا 25 آگوست 2023 در موسسه پزشکی بیماری‌های حاره ای پدرو کوری (IPK) برگزار می‌شود. نزدیک به سه سال پس از همه‌گیری کووید-19، ظهور انواع بیماری‌ها همچون هپاتیت حاد شدید با علت ناشناخته، شیوع بیماری‌های آمپاکس، ابولا، آنفولانزا و ویروس های تنفسی در برخی کشورها مشاهده شده است. در این زمینه، دنگی به ارقام گزارش شده قبل از همه گیری رسیده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO)، تنها در قاره آمریکا بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد از ابتلا به این ویروس گزارش شده است که از این تعداد 4104 مورد شدید و 1177 مورد فوتی بوده است.

بر اساس فراخوان بعمل آمده ، هدف از برگزاری این دوره آن است که پزشکان، ویروس شناسان، ایمونولوژیست ها، جامعه شناسان، اپیدمیولوژیست ها، حشره شناسان و مدیران بهداشت در کنار اساتیدی از موسسات معتبر ملی و بین المللی بتوانند در مورد جنبه‌های مختلف این بیماری‌ها بحث کنند.

https://www.plenglish.com/news/2023/08/01/cuba-to-host-international-course-on-dengue-and-arboviruses/

کوبا از کمک مالی آژانس همکاری بین المللی ژاپن برای دیجیتالی کردن پنج بیمارستان محلی تشکر کرد

دولت کوبا از آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) و سفارت ژاپن در کوبا برای کمک های مالی برای تهبه دستگاه‌های رایانه برای بیمارستان دانشگاه بالینی جراحی فایاردو در هاوانا تشکر کرد. این بیمارستان یکی از پنج بیمارستانی است که از طرح ارتقای دیجیتالی شدن بیمارستان در تصویربرداری تشخیصی بهره مند می‌شود. هدف این پروژه بهبود کیفیت تشخیص و کارایی عملیات بیمارستان با دیجیتالی کردن اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص دقیق بیماری‌ها مانند تصاویر اشعه ایکس و همچنین ایجاد یک سیستم LAN برای توانمندسازی کارکنان پزشکی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات است.

تانیا مارگاریتا کروز، معاون اول وزیر بهداشت عمومی‌گفت این آژانس به 34 موسسه بهداشتی کوبا تجهیزاتی برای خدمات پاتولوژی آناتومیک و تصویربرداری به مبلغ 10 میلیون دلار ارائه کرده است. از سوی دیگر، هیراتا کانجی، سفیر ژاپن در کوبا، خرسندی عمیق خود را از مشارکت جایکا در دیجیتالی شدن در بخش بهداشت کوبا، که تأثیر مثبتی بر کیفیت خدمات به بیماران دارد، ابراز کرد.

https://cubaminrex.cu/en/cuba-thanks-jica-donation-digitize-five-local-hospitals

خدمات قطار مسافری سانتیاگو د کوبا ـ مانزانیو پس از سه سال تعطیلی آغاز به کار کرد

پس از سه سال تعطیلی، اتحادیه راه آهن کوبا (UFC) اعلام کرد که قطار مسافربری که شهرهای سانتیاگو دو کوبا و مانزانیو را به هم متصل می‌کند، مجددا شروع به ارائه خدمات کرده است. جنیس روبالکابا پییسر، مدیر عملیات شرکت راه آهن شرقی گفت در مجموع پنج قطار مسافربری در شرق کوبا تردد می‌کنند. این مدیر اجرایی در مورد تعمیر تجهیزات، جاده‌ها و پل ها در استان‌های هولگین، گرانما، سانتیاگو دو کوبا و گوانتانامو گفت تعمیر و نگهداری مداوم خطوط ریلی توسط  گروه‌های تعمیرات و نگاهداری ریلی، فنی و ساختمانی انجام می‌شود که امکان رسیدن سرعت قطارها به بیش از 80 کیلومتر در ساعت را می دهد. با کمک اقتصادی آژانس توسعه فرانسه و انجمن مطالعات و تحقق راه آهن، اتحادیه راه آهن روند نوسازی کارگاه راه آهن سان لوئیس واقع در سانتیاگو دو کوبا را توسعه می دهد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-07-13-u1-e43231-s27061-comienza-brindar-servicio-tren-pasajeros-santiago-cuba

بهبود در سیستم های تامین آب ادامه دارد

روسارا سوکاراس اورداز، معاون مدیر عملیات شرکت آب هاوانا گفت که از 2۰۰ هزار نفری که در هاوانا بدون خدمات آب بودند، جمعیت آسیب دیده به کمتر از 90,000 نفر کاهش یافت، اگرچه برخی مشکلات همچنان ادامه دارد. وی توضیح داد که برای تثبیت خدمات در شهرداری‌های مختلف، تجهیزات پمپاژ جدیدی در منابع مختلف نصب شده است. سوکاراس اورداز اعلام کرد که هنوز در جریان اتصال برق پمپ ها خرابی‌هایی وجود دارد که پمپاژ آب را با مشکل مواجه می‌کند. در حال حاضر، سازمان آب هاوانا ناوگانی متشکل از 22 خودرو دارد که از این تعداد 16 خودرو در حال کار و انتقال آب به مصرف کنندگان هستند.

https://cubasi.cu/es/noticia/continua-la-recuperacion-en-los-sistemas-de-abasto-de-agua

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما