معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات کالاهای روسیه به ترکیه

صادرات کالاهای روسیه به ترکیه در ماه ژوئن، با ثبت رقم 2.91 میلیارد دلار، با پایین ترین سطح خود، از اکتبر 2021 به بعد رسیده است.RBC ( گروه رسانه ای –تحلیلی روسیه) با اشاره به خبر منتشره از سوی موسسه آمار ترکیه، اظهار داشت در شش ماه نخست سال میلادی 2023 حجم واردات کالاهای روسیه به ترکیه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، 10.8% کاهش یافته است. به نقل از خبرگزاری مذکور، میزان واردات کالاهای روسیه به ترکیه در ماه مه امسال، 36 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل ثبت گردیده است. در این میان، ارزش خرید حامل های انرژی از روسیه، 20% کاهش نشان می دهد. این در حالی ست که حامل های انرژی، بیش از 60% از کالاهای ترکیه از روسیه را شامل می‌گردد. در بازه زمانی ماه ژوئن، چین با پیشی گرفتن از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده حامل های انرژی ترکیه بود. در عین حال سهم صادرات مسکو در شش ماهه ی گذشته، با ثبت 13.4% از چین با 12% در جایگاه بهتری قرار دارد.

منبع:https://kzn.ru/meriya/press-tsentr/novosti/aviakompaniya-turkmenistan-budet-vypolnyatreysy-v-ashkhabad-cherez-aeroport-kazani/

 

کاهش نرخ بیکاری در فدراسیون روسیه و جمهوری تاتارستان

نرخ بیکاری روسیه از 3.2 درصد در ماه ژوئن به 3.1 درصد در ماه مه کاهش یافت. تعداد کل بیکاران روسیه در بازه زمانی مذکور به 2.4 میلیون نفر ثبت گردیده است. تعداد نیروی کار شاغل  15 سال به بالا 75.9 میلیون نفر برآورد می‌گردد. در عین حال، در میان بیکاران رده سنی 15 سال به بالا، نسبت زنان 50.1 ٪ و نرخ بیکاری آنان، (3.2٪) بالاتر از نرخ بیکاری مردان (3٪) تخمین زده می‌شود.  از 2.4 میلیون فرد بیکار ثبت شده، تعداد  0.8 میلیون نفر ساکن روستا و 1.6 میلیون نفر ساکن شهر هستند. درصد نرخ بیکاری ساکنان روستایی با (4.4%) بیشتر از نرخ بیکاری ساکنان شهری با (2.7%) می‌باشد. در عین حال نرخ بیکاری ثبت شده در جمهوری تاتارستان همچنان در حال کاهش بوده و این میزان در ماه ژوئن 2023 ، 0.3 ٪ ثبت گردیده است. در میان شهر های جمهوری تاتارستان، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به مناطق نیژنیکامسک ، سابینسکی و آگریزسکی ثبت و پایین ترین نرخ بیکاری نیز  در مناطق لایشفسکی ، منزلینسکی و یوتازینسکی تخمین زده می‌شود.

منبع: https://realnoevremya.ru/news/287271-v-iyune-v-rossii-snizilsya-uroven-

 

تحقق بودجه 252 میلیارد روبلی جمهوری تاتارستان در نیمه اول سال 2023

در نیمه اول سال، بودجه تثبیت شده تاتارستان 252 میلیارد روبل اعلام گردید. رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان با اعلام این موضوع در نشست مسئولان امور مالی، مالیاتی و خزانه داری، خواستار نظارت بیشتر بر مالیات بر درآمد شرکت ها گردید. وی ضمن اشاره به کاهش مالیات پرداختی 40 شرکت بزرگ جمهوری تاتارستان و ضرر دهی یک چهارم دیگر شرکتها ، خواستار انجام اقدامات لازم از سوی دولت برای حمایت از تولید کنندگان گردید.

منبع:https://realnoevremya.ru/articles/286465-v-byudzhet-tatarstana-za-pervoe-polugodie-postupilo-252-mlrd-rubley

 

بازدید رئیس جمهوری سنگال از پایتخت جمهوری تاتارستان

رئیس جمهوری سنگال که در صدر هیئتی به جمهوری تاتارستان سفر کرده است، از قصد و اراده خود برای تقویت مناسبات تجاری- اقتصادی با جمهوری تاتارستان خبر داد. به گزارش سرویس مطبوعاتی رئیس دولت تاتارستان، ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه همکاری با سنگال در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، پتروشیمی، آموزش و پرورش، دامداری، ورزشی گردشگری وجود دارد. رئیس جمهور سنگال با اشاره به بازدید خود از جمهوری مسلمان نشین تاتارستان، این جمهوری را نماد هم زیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف برشمرد و این هم زیستی را قابل تحسین و در عین حال درس آموز برای بقیه کشور ها عنوان نمود. وی همچنین بر این واقعیت تاکید کرد که تاتارستان از یک سو هویت خود را حفظ کرده و از سوی دیگر درهای جدید مثل فناوری نانو ، هوش مصنوعی ، فناوری‌های دیجیتال را به روی خود باز کرده است. رئیس جمهور تاتارستان،ضمن بازید از امکانات ورزشی شهر کازان ،افزود: اینجانب تحت تاثیر پیشرفت های ورزشی شهر کازان قرار گرفته و خواستار بهره گیری از تجربه این جمهوری در سازمان دهی و برگزاری رویداد های مهم ورزشی به ویژه بازی‌های آینده سال 2024 هستیم. رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان نیز به نوبه خود با اشاره به پایین بودن حجم مبادلات تجاری دو جانبه از آمادگی این جمهوری برای صادرات محصولات صنعتی به جمهوری سنگال و نیز واردات برخی نیازمندی‌های خود از این کشور، اعلام نمود.رئیس جمهور تاتارستان همچنین از هیئت سنگالی دعوت کرد تا در رویدادهای بین المللی برنامه ریزی شده در تاتارستان در آینده نزدیک شرکت کنند.

منبع:https://ria.ru/20230726/vstrecha-1886447753.html

 

از سرگیری خطوط پروازی ترکمنستان، در مسیر کازان عشق آباد

شرکت هواپیمایی ترکمنستان با اعلام برقراری خط منظم پروازی فی مابین عشق آباد- کازان،قصد توسعه فعالیت های حمل و نقل بار ومسافر در این مسیر را دارد. پیش تر، مسافرین این مسیر، مجبور بودند از طریق مسکو به پایتخت دو کشور، مسافرت نمایند. برقراری خط مستقیم پرواز مذکور، با سه ساعت و ده دقیقه پرواز ،تاثیر بسزایی در کاهش زمان جابجایی بار و مسافران بین دو طرق خواهد داشت.

منبع:https://kzn.ru/meriya/press-tsentr/novosti/aviakompaniya-turkmenistan-budet-vypolnyat-reysy-v-ashkhabad-cherez-aeroport-kazani/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما