معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ناوگان نفتی قزاقستان با دو نفتکش جدید تکمیل شد

DKNews.kz گزارش می دهد: در تاریخ 4 ژوئیه در شهر گالاتی (رومانی)، مراسم رسمی‌پذیرش دو نفتکش "Taraz" و "Liwa" که ناوگان دریایی قزاقستان را تکمیل کردند، برگزار شد. مالک نفتکش های جدید با وزن 8000 تن، شرکت مشترک «Caspian Integrated Maritime Solutions Ltd»   است که سهامداران آن شرکت ملی کشتیرانی دریایی Kazmortransflot (KMTF)  و گروه بنادر ابوظبی (امارات متحده عربی) هستند.   در این مراسم نمایندگانی از KazMunayGas (KMG)، KMTF، Caspian Integrated Maritime Solutions Ltd  و کشتی سازی   «Damen Shipyards» حضور داشتند. همانطور که مارات اورمانوف، مدیر بخش حمل و نقل و لجستیک نفت  کاز مونای کاز در سخنان خوشامدگویی خود خاطرنشان کرد، با خرید تراز و لیوا گام مهمی در توسعه مسیر ترانس خزر برداشته شده است.   خرید این نفتکش ها به عنوان بخشی از اجرای دستور قاسم جومارت توکایف رئیس دولت برای توسعه مسیرهای جایگزین صادرات نفت انجام شد. یادآوری می‌کنیم که از مارس 2023، حمل و نقل نفت قزاقستان در مسیر آکتائو-باکو-تفلیس-جیهان به حجم سالانه 1.5 میلیون تن آغاز شد. جمهوری ما و امارات نفت را بر اساس برابری در مسیر دریایی آکتائو-باکو حمل می‌کنند.   دو نفتکش دریافتی پوشش کامل تعهدات طرف قزاق برای انتقال 750 هزار تن نفت در سال را ممکن می سازد. این کشتی‌ها در کارخانه کشتی سازی Damen Shipyard Galati متعلق به شرکت هلندی Damen ساخته شده اند. طول این تانکرها 140 متر، عرض 16.7 متر، آبکشی 4.2 متر و سرعت 10 گره دریایی است. آنها مجهز به سیستم های کنترل پیشرفته، دارای مشخصات فنی بالا و تجهیزات مدرن هستند که قابلیت اطمینان و کارایی آنها را تضمین می‌کند.   تانکرها مطابق با تمام استانداردهای ایمنی بین المللی، الزامات زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست طراحی شده اند.  همچنین، KMTF و شرکت کشتی سازی دامن تفاهم نامه ای برای ساخت نفتکش های جدید با وزن 12000 تن و کشتی‌های جهانی برای دریای خزر امضا کردند.

https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/296826-neftyanoy-flot-kazahstana-popolnilsya-dvumya-novymi

کدام صنعت بیشترین پول را دریافت کرد

 LS گزارش می دهد: سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت قزاقستان در شش ماه اول سال جاری 13 درصد رشد داشته است. اداره آمار ملی از افزایش سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت خبر می دهد. این میزان به 6.7 تریلیون تنگه رسید که 13.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بیشترین میزان سرمایه گذاری در صنعت بوده است ا - 3.3 تریلیون تنگه (10.9٪+ )

 - معاملات املاک و مستغلات - 1.3 تریلیون تنگه (0.7٪+ )

-حمل و نقل و انبارداری - 761.5 میلیارد تنگه (56.8٪+)

-کشاورزی، جنگلداری و شیلات - 432.7 میلیارد (22.1٪+ )

بیشتر سرمایه گذاری‌ها در شرکت های کوچک سرمایه گذاری شد - 3.4 تریلیون تنگه.

 در شرکت های بزرگ هم این عدد به 2.8 تریلیون تنگه و شرکت های متوسط به - 420.8 میلیارد تنگه رسید.

اگر تفکیک مناطق را در نظر بگیریم، بیشترین افزایش در حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در منطقه  آبای  مشاهده می‌شود - 54.2٪ (230.4 میلیارد تنگه)

 دررتبه‌های بعدی  استان مانگیستائو با 41.6٪ (428.5 میلیارد تنگه) و استان ژامبیل با 32.7٪ (217 میلیارد تنگه ) قرار دارند.

کمترین رشد ثبت شده مربوط به آلماتی 0.7٪ (604.4 میلیارد تنگه)،     در  استان زتیسو 1.3٪        (95.3 میلیارد تنگه) و در استان آکتوبه   3٪ (354.9 میلیارد تنگه) مشاهده می‌شود.

سرمایه گذاری‌ها در دو استان رو به کاهش بوده است:  استان  قزاقستان شمالی - 1.9٪ (156.3 میلیارد تنگه)

و استان اولیتائو  0.7٪  ((64.8میلیارد تنگه).

 https://lsm.kz/investicii-v-osnovnoj-kapital-kazahstana-vyrosli

آفریقا و قزاقستان: چشم انداز همکاری در صحنه جهانی

27-28 جولای 2023 شهر سن پترزبورگ میزبان رویداد مهم بین المللی مورد علاقه جمهوری قزاقستان - دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا خواهد بود.

در سال 2019، هیئت رسمی قزاقستان به ریاست قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان قبلاً در این مجمع مشارکت فعال داشته است.   این مجمع از 23 تا 24 اکتبر 2019 در سوچی برگزار شد و بیش از 50 رئیس دولت و دولت آفریقا را گرد هم آورد.

قزاقستان در این مجمع ابتکار عمل را برای ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه آفریقا بر عهده گرفت. همچنین توافق نامه‌هایی در زمینه همکاری در زمینه انرژی، انرژی هسته ای، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک امضا شد. علاوه بر این، قزاقستان ابتکار عمل برای ایجاد یک مرکز آموزشی برای آفریقا در زمینه فناوری اطلاعات را بر عهده گرفت.  این مرکز متخصصانی را از آفریقا آموزش و به آنها در توسعه در این زمینه کمک کند. قزاقستان همچنین از ابتکار روسیه برای لغو بدهی‌های آفریقا به موسسات مالی بین المللی حمایت کرد. این به کشورهای آفریقایی اجازه می دهد تا تلاش های خود را بر توسعه اقتصادی و اجتماعی متمرکز کنند. قزاقستان همچنین به طور فعال با کشورهای آفریقایی در زمینه کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک همکاری می‌کند.  به لطف این همکاری، قزاقستان می‌تواند فناوری‌ها و تجربیات خود را در این زمینه‌ها فراهم کند و همچنین به بازارهای کشورهای آفریقایی دسترسی پیدا کند.

همانطور که تقویت روابط بین المللی نشان می دهد، این ابتکارات به موقع فراموش نشده اند و تا به امروز به طور فعال توسط همه شرکت کنندگان در تعامل انجام شده است.

در شرایط ژئوپلیتیک مدرن، دشوار است که اهمیت این مجمع برای جمهوری قزاقستان را بیش از حد ارزیابی کرد. طرف روسی نیز به نوبه خود بستری گسترده برای همکاری‌های بین المللی فراهم می‌کند، بدون اینکه هیچ هدف و بهانه پنهانی در این زمینه داشته باشد.

  شایان ذکر است که منطقه آفریقا یک منطقه به سرعت در حال توسعه از نظر اجتماعی-اقتصادی است که به آینده و همچنین نزدیکترین شرکای خود می نگرد. در مجموع تردیدی وجود ندارد که حضور قزاقستان در مجمع روسیه و آفریقا موفقیت آمیز خواهد بود و روابط بین جمهوری و کشورهای آفریقایی را تقویت خواهد کرد.

https://dknews.kz/ru/politika/296695-afrika-i-kazahstan-perspektivy-sotrudnichestva-na

ساکنان کدام مناطق بیشترین هزینه برق را خواهند پرداخت

 تعرفه برق در ماه آگوست افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری LS قزاقستان: در قزاقستان، تعرفه‌های برق در چندین منطقه به طور همزمان افزایش یافته است. کمیته تنظیم انحصارات طبیعی خبر داد از اول جولای 2023، هزینه تامین برق برای جمعیت در 10 منطقه افزایش یافته است. در طول ماه، میانگین قیمت ها در منطقه کاراگاندا بیشترین افزایش را داشته است - با 31٪ یا 3.9 تنگه، به 16.48 تنگه در هر کیلووات ساعت. در رتبه دوم از نظر افزایش تعرفه منطقه ژتیسو قرار دارد. در این منطقه برق با 23 درصد افزایش قیمت معادل 3.66 تنگه به 19.52 تنگه در هر کیلووات ساعت رسیده است. پایتخت همچنین از نظر افزایش هزینه در سه منطقه برتر قرار گرفت. در آستانه، در ماه جولای، تعرفه با 17 درصد یا 2.5 تنگه افزایش به 17.21 تنگه در هر کیلووات ساعت رسید. پس از آن منطقه آکتوبه با افزایش 15 درصدی یا 1.44 تنگه به 11.07 تنگه در هر کیلووات ساعت، منطقه ترکستان و شیمکنت - با 14 درصد یا 2.17 تنگه، به 18.21 تنگه در هر کیلووات ساعت، شهر  آلماتی - با 11درصد ، یا 2.14 تنگه، به 21.62 تنگه در هر کیلووات ساعت، منطقه قزاقستان شرقی و منطقه آبایی - 10٪، یا 1.27 تنگه،  به 13.95 تنگه در هر کیلووات ساعت قرار دارند.

کمیته تنظیم مقررات انحصارات طبیعی خاطرنشان کرد: تعرفه تامین حرارت در آگوست ماه امسال تغییر خواهد کرد. این آژانس اضافه کرد که در سایر مناطق، درخواست های نهادهای انحصار طبیعی برای تغییر تعرفه‌ها با در نظر گرفتن تعدادی از عوامل در نظر گرفته می‌شود.   افزایش تعرفه‌ها به دلیل نیاز به افزایش حقوق کارکنان شرکت ها و همچنین حفظ شبکه‌ها و تجهیزات بدون مالک و تعمیر شبکه‌های موجود است.   عوامل اضافی رشد قیمت کالاهای استراتژیک (سوخت، مواد اولیه و مواد)، اثر چند برابری افزایش تعرفه‌ها برای سایر شرکت‌ها است. در عین حال، تغییر در تعرفه‌ها به صورت فردی و با در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی-اقتصادی در مناطق و پوشش گسترده در بین مردم در نظر گرفته می‌شود. پیش از این، LS گزارش داده بود که خدمات آب و برق برای قزاقستانی‌ها 3-4 هزار تنگه گران تر می‌شود.

 https://lsm.kz/gde-v-kazahstane-elektrichestvo-podorozhalo-na-30

گسترش اکتشاف: شرکت قزاقستانی طرح هایی را در مصر اجرا می‌کند

 DKNews.kz گزارش می دهد: هیئت قزاق ژئوفیزیک به سرپرستی مدیر کل آن Bekasyl Aukeshev در بزرگترین انجمن معدن مصر در خاورمیانه که در 18 تا 19 ژوئیه سال جاری برگزار شد، شرکت کرد.

  در روزهای برگزاری این مجمع، همراه با شریک قزاق از کانادا "Expert Geophysics Limited" با مشارکت سفیر قزاقستان کایرات لام شریف، غرفه ای با یک نمایشگاه جمعی در مورد توانایی‌های این شرکت در زمینه تحقیقات ژئوفیزیک هوابرد افتتاح شد.

در چارچوب این مجمع، با کمک سفارت، دیداری بین رئیس ژئوفیزیک قزاق و وزیر نفت و منابع معدنی مصر تارک الملی برگزار شد که طی آن موضوعات تعامل و امکان مشارکت یک شرکت قزاق در اجرای پروژه‌های مشترک در مصر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خاطرنشان می‌شود که در حال حاضر دولت مصر در حال برنامه ریزی برای انجام مجموعه ای از بررسی‌های ژئوفیزیکی برای شناسایی مناطق دارای اهمیت معدنی است.

  داده‌های ژئوفیزیکی حاصل بخشی از «بسته‌های اطلاعاتی» خواهد بود که در دور مناقصه بین‌المللی برای اکتشاف مواد معدنی اصلی (طلا) و سایر مواد معدنی مرتبط (بلوک‌های اکتشافی) برای جذب شرکت‌های بین‌المللی بیشتر درگیر در اکتشاف و تولید ارائه می‌شوند.   در این راستا، قزاق ژئوفیزیک به همراه شریک کانادایی Expert Geophysic، در نظر دارد تا کارهای ژئوفیزیک هوایی را در سراسر صحرای شرقی جمهوری عربی مصر برای شناسایی مناطق امیدوارکننده انجام دهد. شرکت قزاقستانی در بزرگترین انجمن معدن مصر در خاورمیانه شرکت کرد. طرف قزاقستانی با اشاره به آمادگی برای اجرای پروژه‌های اکتشافی سرمایه‌گذاری و گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده در این صنعت، پیشنهاد داد تا تمامی احتمالات همکاری مشترک در نظر گرفته شود. سفیر به نمایندگی از وزیر انرژی قزاقستان، از وزیر نفت و منابع معدنی مصر دعوت کرد تا در ماه اکتبر سال جاری از قزاقستان دیدن کند و در هفته انرژی قزاقستان - 2023 که در 3 تا 5 اکتبر در آستانه برگزار می‌شود، شرکت کند. طارق الملی با کمال امتنان دعوت را پذیرفت و برای شرکت در این مراسم ابراز علاقه کرد. شرکت قزاقستانی در  بزرگترین انجمن معدن مصر در خاورمیانه شرکت کرد

در ادامه این نشست، شرکت کنندگان در مورد اقدامات مشترک بیشتر در چارچوب همکاری‌های بلندمدت به توافق رسیدند. مذاکرات کنونی ادامه مذاکراتی بود که در ماه می سال جاری برگزار شد.  در قاهره، مذاکرات تجاری بین قزاق ژئوفیزیک و قزاقمیس بارلاو با وزیر نفت و منابع معدنی مصر و روسای خدمات دولتی زمین شناسی صورت گرفت که در آن چشم اندازهای همکاری برای جستجو و ارزیابی ذخایر مواد معدنی جامد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://www.dknews.kz/ru/politika/296900-rasshirenie-geologorazvedki-kazahstanskaya-kompaniya

قزاقستان هلدینگ بزرگی را برای توسعه صنعت داروسازی جذب می‌کند

 به گزارشDKNews.kz  در آستانه، به منظور توسعه پروژه ساخت کارخانه داروسازی در قزاقستان، نشستی بین نایب رئیس هیئت مدیره  "KAZAKH INVEST"  ژاندوس تمیرگالی و هیئت هلدینگ مصری     ACDIMA به ریاست رئیس هیئت مدیره این شرکت الفت گوراب برگزار شد. از طرف مصری، این هیئت شامل روسای شرکت های هلدینگ: آقای احمد کیلانی، رئیس هیئت مدیره EIPICO، احمد لیلا، رئیس MUP، علی گامرویی، رئیس داروسازی SEDICO، هشام عبدالعزیز، رئیس اکتبر فارما، و دیگران بودند. یکی از بزرگترین هلدینگ های دارویی در خاورمیانه قصد دارد کارخانه ای در قزاقستان بسازد. در این دیدار طرفین در مورد پتانسیل سرمایه گذاری قزاقستان، اقدامات حمایتی دولت و زمینه‌های امیدوارکننده برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه داروسازی بحث و تبادل نظر کردند.   طرف مصری علاقه مندی خود را برای ایجاد یک تولید در مقیاس بزرگ محصولات دارویی در قلمرو جمهوری قزاقستان ابراز کرد.  تعدادی از مناطق قزاقستان به عنوان بستری برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سرمایه گذاران مصری در حال حاضر در حال انتخاب یک شریک محلی هستند.

الفت گوراب، رئیس هیئت مدیره ACDIMA، خاطرنشان کرد که این شرکت قزاقستان را به دلیل فضای سرمایه گذاری مطلوب، موقعیت مناسب و دسترسی به بازارهای بزرگ در منطقه اوراسیا، برای افتتاح یک شرکت انتخاب کرد.   به گفته وی، این شرکت با آگاهی از اهمیت اجتماعی این پروژه، بر آمادگی شرکت برای انتقال فناوری و آموزش پرسنل داخلی از جمله از طریق کارآموزی خارجی تاکید دارد. نایب رئیس هیئت مدیره KAZAKH INVEST پیشنهاد کرد که شرکت مصری یک مرکز منطقه ای در قزاقستان با صادرات محصولات بعدی به کشورهای مجاور باز کند.   وی همچنین با توجه به اینکه بازار داخلی محصولات دارویی در قزاقستان حدود 2 میلیارد دلار است که تنها 16 درصد آن در کشور تولید می‌شود، بر فرصت های بزرگ برای جایگزینی واردات تاکید کرد.   ژاندوس تمیرگالی افزود: پروژه این شرکت مصری برای تقویت روابط اقتصادی دوجانبه بین کشورها و همچنین در نظر گرفتن برنامه‌های راهبردی قزاقستان برای توسعه صنعت داروسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/296765-kazahstan-privlekaet-krupnyy-holding-dlya-razvitiya

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما